Kinderen die geen aanstalten maken om uit te vliegen

05-07-2025 12:26 994 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn wel eens topics van mensen met ‘lastige’ thuiswonende volwassen kinderen en dan luidt het advies vaak ‘tijd om op zichzelf te gaan wonen.’ Ik ben overigens zelf ook zo’n adviseur, maar in de praktijk werkt het waarschijnlijk heel anders.
Maar dan toch, wie heeft zijn kind met zachte dwang de deur uit geduwd en hoe heeft dat uitgepakt voor het kind en de onderlinge relatie? En wanneer kun je dat maken? Stel dat je kind 22 is en je wilt als ouder stappen maken met een nieuwe partner (met wie je al 15+ jaar lat). Mag het dan?
Pelle schreef:
06-07-2025 14:16
Wat een onzin. Ook de vrienden van mijn zoon (18) die mbo doen, wonen nog thuis. En hebben net zoveel vrije tijd. Die lopen ook niet continu stage. De contacturen op een uni zijn er wel meer dan 8 en je vergeet even voor het gemak dat er nog zo’n 20 uur thuisstudie bij komt kijken. En de gemiddelde student werkt er ook nog wel 12-16 uur bij. Ik zie in ieder geval geen verschil in volwassenheid. Op een mbo word je nog veel meer bij de hand genomen dan op een hbo en al helemaal tov een uni. Logisch ook, want jonger.
Als ik dit zo lees heeft iedereen, vroeger en nu, het zwaarder gehad dan ik. Of ik heb het alleen maar als fluitend erdoor heen ervaren.
Claire45 schreef:
06-07-2025 14:13
Tuurlijk, dat was 'mazzel'. Ik weet dat niet iedereen kan studeren, en ik geef ook toe dat ik niet goed weet hoe je als ouders moet omgaan met een kind dat buiten de boot valt, om welke reden dan ook. Lijkt me heel lastig, vooral voor het kind zelf, dat ongetwijfeld ook liever zelfstandig woont en een eigen leven opbouwt. Waarom zou je geen eigen leven kunnen opbouwen zonder gestudeerd te hebben ?

Ik ken trouwens wel een paar jongeren die niet gestudeerd hebben, ze zijn gaan werken na hun mbo-opleiding, maar zij wonen wel op kamers. Geen idee hoe dat is gelukt. Ik zou proberen, als mijn werkende kind nog thuis woonde, te stimuleren dat hij/zij met gelijkgestemde vrienden een kamer ging zoeken. Wat blijkbaar heel moeilijk is, de meeste kamers zijn bestemd voor studenten, maar ik denk dat er soms best een huuretage of -flat vrijkomt die gedeeld kan worden?
Op wat voor soort kamers ? In een studentenhuis ?

Met zijn allen huren kan niet overal volgens : http://crindel.nl/tips/woning-huren/hur ... 20rekening.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Kaarsjevoordesfeer schreef:
06-07-2025 14:17
en meer besef bij ouderen dat zij kunnen zorgen voor doorstroming.
Hier hebben ze een heel leuk nieuwbouwwijkje voor ouderen neergezet: ruime woningen, allemaal tuintje, binnenhofje.

Toch als ze vrij komen reageren er 1,5 man en een paardenkop: die mooie nieuwbouwhuizen zijn 250 euro per maand duurder dan de oudere eengezinswoningen waar ze in zitten.

Dat is toch niet reëel?

En daarnaast zijn de ouderen niet de oorzaak van de woningcrisis. Het was 15 jaar geleden al niet best met de woningen, 10 jaar wanbeleid van de overheid heeft deze crisis veroorzaakt.

Nu proberen ze de aandacht af te leiden door te zeggen dat de ouderen het probleem zijn.
Dala schreef:
06-07-2025 14:10
Dat kamertekort is inderdaad wel echt een groot probleem. Zouden de verhoudingen van op kamers willen denk je anders liggen als iedereen met gemak een kamer kreeg?
Bij mijn studie woonde best een flink deel van de studenten nog thuis, zij werden 'treinstudenten' genoemd. Op mijn studentenvereniging woonde 100% op kamers. Het is ook een 'cultuur'-ding, of hoe noem je dat: als iedereen in je omgeving op kamers gaat, ligt het voor de hand om hetzelfde te doen. Je kunt ook moeilijk lid zijn van een studentenvereniging als je buiten de stad woont; je mist dan alle activiteiten en feesten. Voordeel van een studentenvereniging is dat de kamers onderling circuleren; als buitenstaander kom je er niet tussen. Daarnaast is het absoluut een geldkwestie. Financiële steun van ouders is (naast bijbaantjes) nodig. Ik denk dus dat de verhoudingen hooguit een beetje anders zouden liggen als iedereen met gemak een kamer kreeg.
Dala schreef:
06-07-2025 14:24
Als ik dit zo lees heeft iedereen, vroeger en nu, het zwaarder gehad dan ik. Of ik heb het alleen maar als fluitend erdoor heen ervaren.
Nou wat mooi dat je eens een gesprek voert buiten je bubbel en bewust wordt van je eigen privileges.
Dala schreef:
06-07-2025 14:10
Dat kamertekort is inderdaad wel echt een groot probleem. Zouden de verhoudingen van op kamers willen denk je anders liggen als iedereen met gemak een kamer kreeg?

Uit huis gejaagd is misschien de verkeerde bewoording. Ik vind het vooral zielig voor mijn kinderen als ik er ook ben. Op de aanwezigheid van je moeder zat je ook niet te wachten toen je op kamers je vrienden uitnodigde voor een (spontaan) etentje, feestje, spellenavond/quiz met bier etc.
Ja, die verhouding zou zeker anders liggen.
Maar doordat de vooruitzichten na de studie op een woning ook niet goed zijn, is het in hun omgeving wel gangbaarder om thuis te blijven wonen en te sparen voor een koopwoning. En dan kun je doorgaans niet gelijk na je afstuderen het huis uit.

Die feestjes, spelletjesavonden e.d. vinden nu ook gewoon plaats, misschien iets minder frequent dan op kamers.
Moet wel zeggen dat de meesten wel de luxe hebben van een extra ruimte waar gechild kan worden. Maar ze doen ook vaak een hapje of drankje buiten de deur.
blijfgewoonbianca schreef:
06-07-2025 14:25
Op wat voor soort kamers ? In een studentenhuis ?

Met zijn allen huren kan niet overal volgens : http://crindel.nl/tips/woning-huren/hur ... 20rekening.
Geen studentenhuis, het zijn werkende jongeren. Een 'gewoon' huis dat ze met drie of vier delen. Misschien hebben ze het via-via geregeld, zo gaat het volgens mij vaak.
Dat we veel alleenstaanden hebben is wel deel van het probleem. Daar wordt ook niet op ingespeeld bij de (schaarse) nieuwbouw. Overal verrijzen gezinswoningen terwijl 2-3 kamer appartementen logischer zouden zijn. Maar komt misschien mede doordat veel van die alleenstaanden wel (minderjarige) kinderen hebben die er 50% van de tijd zijn. Maar dan zie je dus vaak dat een gezinswoning met 3-4 slaapkamer bezet wordt gehouden (niet verkocht wordt) door 1 volwassene die de kinderen 50% heeft terwijl de ander in een vergelijkbare woning zit met gelijk aantal slaapkamers.
Eerlijk gezegd zie ik ook veel mensen (ouders en hun jong volwassen kinderen) die hoge eisen stellen.
Als in: het moet wel een koophuis zijn hoor,
huren is zonde van je geld (serieus!).
Of: ja wel graag een eigen studio, ik wil niet de badkamer en keuken moeten delen met iemand.

Sorry hoor maar je moet ergens beginnen!

En er is inderdaad woning-en kamernood. Toch hadden al mijn kinderen op hun 18 e een kamer toen ze gingen studeren.
Weliswaar in onderhuur maar je moet ergens beginnen.

Dus ik vind mensen soms verwend.
Zo lees ik dat het kind van TO parttime werkt, waarom niet full time?
06-07-2025 14:17
Er moet meer perspectief komen voor jongeren en meer besef bij ouderen dat zij kunnen zorgen voor doorstroming. Maar ook meer inzicht in de behoeften van bewoners. Veel mensen van 50+ zonder thuiswonende kinderen willen best kleiner wonen maar wel een extra slaapkamer of zelfs twee. Voor thuiswerken en logees etc. Vervolgens staan die ruimtes meer leeg dan dat ze gebruikt worden, die ruimtes zou je dus ook met je buren kunnen delen. Dat vraagt om aanpassing van de bewoners maar hierdoor zou beschikbare ruimte beter verdeeld kunnen worden.

Bouw een complex met appartementen met (gedeelde) kantoorruimtes, met logeerkamers. Allemaal je eigen huis met veel te veel ruimte zou anders kunnen. Je ziet nu al steeds vaker knarrenhofjes onstaan, waar meer samen wordt gedeeld, maar die ontwikkeling gaat nog moeizaam.
Waarom zou je je grote huis uitgaan waar je geen hypotheek meer op hebt, of een relatief lage huur, om voor veel meer geld in iets veel kleiners te gaan zitten ? Je huis bejaardenproof maken is voordeliger.
No way dat ik logeerkamers met de buren ga delen.

Scheidingen en het sluiten van verzorgingshuizen: ook grote oorzaken van de woningcrisis.
Dropdrop schreef:
06-07-2025 14:25
Hier hebben ze een heel leuk nieuwbouwwijkje voor ouderen neergezet: ruime woningen, allemaal tuintje, binnenhofje.

Toch als ze vrij komen reageren er 1,5 man en een paardenkop: die mooie nieuwbouwhuizen zijn 250 euro per maand duurder dan de oudere eengezinswoningen waar ze in zitten.

Dat is toch niet reëel?

En daarnaast zijn de ouderen niet de oorzaak van de woningcrisis. Het was 15 jaar geleden al niet best met de woningen, 10 jaar wanbeleid van de overheid heeft deze crisis veroorzaakt.

Nu proberen ze de aandacht af te leiden door te zeggen dat de ouderen het probleem zijn.

Daar zou dus ook beleid op moeten komen. Als je die mensen in beweging wil krijgen moet de financiële prikkel er wel zijn.

In mijn straat (koop) van 38 grote gezinswoningen wonen maar twaalf gezinnen met kinderen. Waarvan dus vijf gezinnen met kinderen die de leeftijd hebben om uit te vliegen. Meer dan twintig woningen met bewoners boven de leeftijd 70/75.

Maar wat al die mensen ook kunnen kopen het wordt bijna altijd duurder om kleiner te gaan wonen. Dus iedereen blijft zitten. Wij willen hier geen vijftien jaar meer blijven maar ook nog geen idee wat dan de mogelijkheden zijn.
kaarsjevoordesfeer wijzigde dit bericht op 06-07-2025 14:38
0.12% gewijzigd
Pelle schreef:
06-07-2025 14:29
Ja, die verhouding zou zeker anders liggen.
Maar doordat de vooruitzichten na de studie op een woning ook niet goed zijn, is het in hun omgeving wel gangbaarder om thuis te blijven wonen en te sparen voor een koopwoning. En dan kun je doorgaans niet gelijk na je afstuderen het huis uit.

Die feestjes, spelletjesavonden e.d. vinden nu ook gewoon plaats, misschien iets minder frequent dan op kamers.
Moet wel zeggen dat de meesten wel de luxe hebben van een extra ruimte waar gechild kan worden. Maar ze doen ook vaak een hapje of drankje buiten de deur.
Ik gun ze gewoon die vrijheid om mij niet tegen te komen. Maar ja wat niet kan, kan niet natuurlijk.
06-07-2025 14:34
Waarom zou je je grote huis uitgaan waar je geen hypotheek meer op hebt, of een relatief lage huur, om voor veel meer geld in iets veel kleiners te gaan zitten ? Je huis bejaardenproof maken is voordeliger.
No way dat ik logeerkamers met de buren ga delen.

Scheidingen en het sluiten van verzorgingshuizen: ook grote oorzaken van de woningcrisis.

Dus hebben we straks allemaal lege slaapkamers voor het geval er een paar keer per jaar logees komen. En ondertussen wonen 30-ers nog bij hun ouders omdat ze te weinig geluk hebben.
Dala schreef:
06-07-2025 14:32
Dat we veel alleenstaanden hebben is wel deel van het probleem. Daar wordt ook niet op ingespeeld bij de (schaarse) nieuwbouw. Overal verrijzen gezinswoningen terwijl 2-3 kamer appartementen logischer zouden zijn. Maar komt misschien mede doordat veel van die alleenstaanden wel (minderjarige) kinderen hebben die er 50% van de tijd zijn. Maar dan zie je dus vaak dat een gezinswoning met 3-4 slaapkamer bezet wordt gehouden (niet verkocht wordt) door 1 volwassene die de kinderen 50% heeft terwijl de ander in een vergelijkbare woning zit met gelijk aantal slaapkamers.
Nou, dat vraagt misschien meer om andere bouw : hofjes met gedeelde kinderkamers. . O_o . Of juist grote eengezinswoningen die na een scheiding gesplitst kunnen worden zodat de kinderen met een binnendeur van A naar B kunnen of zo.
Of handiger ( kleiner ) ingerichte huizen met een gezamenlijke binnentuin oid.
NomenNescio schreef:
06-07-2025 14:08
Ben echt heel benieuwd hoe zoiets eruit ziet. Lijkt me een gave ervaring :P
Haha vierkante meter dus, oeps
smorre schreef:
06-07-2025 14:33
Eerlijk gezegd zie ik ook veel mensen (ouders en hun jong volwassen kinderen) die hoge eisen stellen.
Als in: het moet wel een koophuis zijn hoor,
huren is zonde van je geld (serieus!).
Of: ja wel graag een eigen studio, ik wil niet de badkamer en keuken moeten delen met iemand.

Sorry hoor maar je moet ergens beginnen!

En er is inderdaad woning-en kamernood. Toch hadden al mijn kinderen op hun 18 e een kamer toen ze gingen studeren.
Weliswaar in onderhuur maar je moet ergens beginnen.

Dus ik vind mensen soms verwend.
Zo lees ik dat het kind van TO parttime werkt, waarom niet full time?
Maar als iedereen dat wél zou willen en wel genoegen neemt met een kleine gehuurde kamer nam het tekort toch alleen maar verder toe?

Dus we mogen de "verwende" kinderen dankbaar zijn. Die blijven netjes tot hun 35e in het ouderlijk huis met eigen badkamer en kitchenette en kopen dan hun eerste ruime gezinswoning. Hebben we daar geen concurrentie van. Ik zeg: lekker laten zitten. Dat ze daarna maar een flink ruime woning mogen gaan kopen!
06-07-2025 14:38
Daar zou dus ook beleid op moeten komen. Als je die mensen in beweging wil krijgen moet de financiële prikkel er wel zijn.

In mijn straat (koop) van 38 grote gezinswoningen wonen maar twaalf gezinnen met kinderen. Waarvan dus vijf gezinnen met kinderen die de leeftijd hebben om uit te vliegen. Meer dan twintig woningen met bewoners boven de leeftijd 70/75.

Maar wat al die mensen ook kunnen kopen het wordt bijna altijd duurder om kleiner te gaan wonen. Dus iedereen blijft zitten. Wij willen hier geen vijftien jaar meer blijven maar ook nog geen idee wat dan de mogelijkheden zijn.
Ik heb best wat vrienden die, nu de kinderen uit huis zijn, terug willen naar de stad; ze zijn destijds naar buiten verhuisd voor de kinderen, het groen en de ruimte, maar nu willen ze lekker klein en compact wonen en van de stad genieten. Hun argument is bovendien dat ze geen zin meer hebben in dat grote huis (met die lege kamers).
06-07-2025 14:41
Dus hebben we straks allemaal lege slaapkamers voor het geval er een paar keer per jaar logees komen. En ondertussen wonen 30-ers nog bij hun ouders omdat ze te weinig geluk hebben.
Ja, schijt.
Ik ga toch geen nieuwe hypotheek nemen waardoor ik straks weer hele hoge maandlasten heb voor een veel kleiner appartement ?
06-07-2025 14:38

Als ik naar mezelf kijk zou een financiele prikkel echt geen effect hebben. We zitten nu in een mooi ruim huis op een prima locatie, en hebben extra geld niet nodig. En ik denk dat heel veel mensen in zo'n situatie zitten. Ik zit ook helemaal niet te wachten op kleiner te gaan wonen. Hoe ruimer een woning, hoe makkelijker het schoon te houden is. Ik hoef hier niets aan de kant te schuiven als ik ga schoonmaken, in een kleiner appartement wel.
06-07-2025 14:46
Ja, schijt.
Ik ga toch geen nieuwe hypotheek nemen waardoor ik straks weer hele hoge maandlasten heb voor een veel kleiner appartement ?

Dat snap ik dus ook hoor, maar met die gedachte maken we het de jongeren alleen maar lastiger. Ergens moet die cirkel doorbroken worden, geen idee wie die verantwoordelijkheid hiervoor moet nemen. Maar we zouden er naar toe moeten dat kleiner wonen ook goedkoper wonen betekent.
06-07-2025 14:15
Nu ga je ook weer uit van kamers in een studentenhuis en niet van een kamer bij een hospita, zoals vroeger ook heel gebruikelijk was. Daar hoefde je ook niet aan te komen met het geven van dikke feesten, hoor.
Ik vind dat idd ook een beetje gekke redenatie dat het zielig is voor de thuiswonende jongere. Dan moet die thuiswonende jongere andere manieren zoeken en meestal vinden ze die echt wel. Wij waren vroeger creatief genoeg iig.
Op kamers kon ik overigens ook niet doen en laten wat ik wilde, want ik had ook werkende huisgenoten bij wie het wekkertje gewoon afliep om half zeven. En ik had huisgenoten die 's nachts werkten en overdag sliepen. Dus feestjes geven en doen en laten waar je zin in hebt, wie heeft bedacht dat dat een recht is?

Een van mijn kinderen heeft bij een hospita gewoond en daar waren de regels dat er geen loge's mochten komen als de hospita er was. Want die wilde daar geen last van hebben. Begrijpelijk, haar huis, haar regels.

Ik vind het eerlijk zielig voor moeder Dala die zich blijkbaar uit haar eigen huis gejaagd voelt door haar jongelingen, omdat ze haar bij voorkeur niet tegenkomen. Geef je niet een beetje teveel ruimte mams? Of zijn het je kinderen die de koelkast vullen, schoonmaken en huur of hypotheek betalen en ben jij eigenlijk de inwonende moeder?
nomennescio wijzigde dit bericht op 06-07-2025 14:57
10.30% gewijzigd
Is ook lastig het te reguleren denk ik. Want ook als heel veel (oudere of alleenstaande) mensen het wel bereid zijn dan is vraag en aanbod niet meer goed in balans en worden kleinere seniorenwoningen juist duur.
06-07-2025 14:52
Dat snap ik dus ook hoor, maar met die gedachte maken we het de jongeren alleen maar lastiger. Ergens moet die cirkel doorbroken worden, geen idee wie die verantwoordelijkheid hiervoor moet nemen. Maar we zouden er naar toe moeten dat kleiner wonen ook goedkoper wonen betekent.
Een jong stel zonder kinderen zet ook in op een eengezinswoning terwijl ze misschien nog in geen jaren aan kinderen denken.
En mettertijd kleiner / praktischer wonen willen mensen best wel, als het niet betekent dat ze veel meer kwijt zijn of op een - voor hen - rottige locatie komen te zitten.
Appletje schreef:
06-07-2025 14:48
Als ik naar mezelf kijk zou een financiele prikkel echt geen effect hebben. We zitten nu in een mooi ruim huis op een prima locatie, en hebben extra geld niet nodig. En ik denk dat heel veel mensen in zo'n situatie zitten. Ik zit ook helemaal niet te wachten op kleiner te gaan wonen. Hoe ruimer een woning, hoe makkelijker het schoon te houden is. Ik hoef hier niets aan de kant te schuiven als ik ga schoonmaken, in een kleiner appartement wel.

Ik wil wel kleiner, onderhoud van de buitenkant is hier de motivatie. Iets van 90/100 m² zou prima zijn, zou betekenen dat we ruim 1/3 kleiner gaan. Maar, ik wil niet duurder gaan wonen. Wil wel twee slaapkamers, voor logees en/of kantoor.
06-07-2025 14:46
Ja, schijt.
De koop-seniorenappartementen hier hebben gemiddeld servicekosten van zo'n 350 euro per maand, dus zelfs als je quite speelt op verkoop/aankoop en geen hypotheek nodig hebt, heb je ineens weer honderden euro's maandelijkse kosten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven