Kinderen die geen aanstalten maken om uit te vliegen

05-07-2025 12:26 996 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn wel eens topics van mensen met ‘lastige’ thuiswonende volwassen kinderen en dan luidt het advies vaak ‘tijd om op zichzelf te gaan wonen.’ Ik ben overigens zelf ook zo’n adviseur, maar in de praktijk werkt het waarschijnlijk heel anders.
Maar dan toch, wie heeft zijn kind met zachte dwang de deur uit geduwd en hoe heeft dat uitgepakt voor het kind en de onderlinge relatie? En wanneer kun je dat maken? Stel dat je kind 22 is en je wilt als ouder stappen maken met een nieuwe partner (met wie je al 15+ jaar lat). Mag het dan?
smorre schreef:
06-07-2025 14:33
Eerlijk gezegd zie ik ook veel mensen (ouders en hun jong volwassen kinderen) die hoge eisen stellen.
Als in: het moet wel een koophuis zijn hoor,
huren is zonde van je geld (serieus!).
Weet je hoe lang de wachtlijsten zijn voor een huurwoning? Dus stel, je bent ingeschreven sinds je 18e, dan heb je op je 22e nog maar een inschrijfduur van 4 jaar en kom je er echt niet tussen.
Dala schreef:
06-07-2025 14:18
Geen dikke feesten nee, maar je kon echt wel eens iemand uitnodigen om te komen eten of een biertje te doen.
Dat kan bij jou vast ook wel. Of je gaat naar de kroeg of je neemt je vriend/vriendin mee naar je kamer en gaat daar zitten als je behoefte hebt aan privacy. Sommige kamertjes qua huur zijn amper groter dan een inloopkast, dus wat daar kan, kan vast ook op de kamer bij mams. En in overleg is er ongetwijfeld vanalles mogelijk en wil je best wel eens wieberen. Maar kom op, het is wel jouw huis waar je toch niet voor zou moeten wegvluchten? Als je dat doet, ben jij eigenlijk degene die straks behoefte heeft aan een eigen kamer, want geen eigen huis meer. Die is overgenomen door je kind.
Dropdrop schreef:
06-07-2025 14:25
Hier hebben ze een heel leuk nieuwbouwwijkje voor ouderen neergezet: ruime woningen, allemaal tuintje, binnenhofje.

Toch als ze vrij komen reageren er 1,5 man en een paardenkop: die mooie nieuwbouwhuizen zijn 250 euro per maand duurder dan de oudere eengezinswoningen waar ze in zitten.

Dat is toch niet reëel?

En daarnaast zijn de ouderen niet de oorzaak van de woningcrisis. Het was 15 jaar geleden al niet best met de woningen, 10 jaar wanbeleid van de overheid heeft deze crisis veroorzaakt.

Nu proberen ze de aandacht af te leiden door te zeggen dat de ouderen het probleem zijn.
Nou ja, op zich zijn ouderen ook wel (deel van) het probleem, omdat ze lege te grote huizen bezet houden. Maar het is niet de schuld van ouderen. Die ligt ergens anders. Het is idd bizar dat wanneer je wel kleiner wílt wonen, je vooral veel meer kosten moet maken. Zorg dan iig dat de drempel niet financieel of organisatorisch is.
Huizen zouden - geen idee hoe, hoor - gemakkelijk ( en betaalbaar) verbouwd moeten kunnen worden zodat ze beter passend zijn bij de levensfase van iemand. Misschien dmv standaard een extra verdieping. Dat je bijvoorbeeld ook met twee single moeders met beiden kinderen een huis kunt kopen. Of met 4 singles.
Als er dan toch geen verzorgingshuis is, dan graag een extra badkamer voor een inwonende verzorger. Of een appartement met keuken op zolder voor inwonend kleinkind, of een eigen etage voor ex partner, of je hulp behoevende ouder(s) in huis nemen, etc.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 06-07-2025 15:08
4.28% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Pelle schreef:
06-07-2025 14:59
Weet je hoe lang de wachtlijsten zijn voor een huurwoning? Dus stel, je bent ingeschreven sinds je 18e, dan heb je op je 22e nog maar een inschrijfduur van 4 jaar en kom je er echt niet tussen.
Je hebt ook particuliere huur etc waar geen wachtlijsten op van toepassing zijn. Ja, ik weet dat dat duur is en dat niet iedereen dat kan betalen en dat er daar ook tekort is.

Maar een beetje pro actief zijn ipv “ik wacht al tien jaar op een huis” helpt wel.
NomenNescio schreef:
06-07-2025 15:02
Dat kan bij jou vast ook wel. Of je gaat naar de kroeg of je neemt je vriend/vriendin mee naar je kamer en gaat daar zitten als je behoefte hebt aan privacy. Sommige kamertjes qua huur zijn amper groter dan een inloopkast, dus wat daar kan, kan vast ook op de kamer bij mams. En in overleg is er ongetwijfeld vanalles mogelijk en wil je best wel eens wieberen. Maar kom op, het is wel jouw huis waar je toch niet voor zou moeten wegvluchten? Als je dat doet, ben jij eigenlijk degene die straks behoefte heeft aan een eigen kamer, want geen eigen huis meer. Die is overgenomen door je kind.
Oh zeker zijn die mogelijkheden wel te creëren. Ik zal daar ook mijn uiterste best voor doen dat wanneer het om welke reden dan ook niet lukt/mogelijk is om op kamers/zichzelf te gaan. 100% afwezig of onzichtbaar zijn zal helaas niet lukken.
Dropdrop schreef:
06-07-2025 14:58
De koop-seniorenappartementen hier hebben gemiddeld servicekosten van zo'n 350 euro per maand, dus zelfs als je quite speelt op verkoop/aankoop en geen hypotheek nodig hebt, heb je ineens weer honderden euro's maandelijkse kosten.
Je beseft je wel dat daar kosten voor onderhoud, verzekeringen en schoonmaak + verlichting gezamenlijke ruimtes in zitten? Die heb je bij een afbetaalde eengezinswoning ook. Opstalverzekering bijvoorbeeld. Onderhoud dak, schilderwerk. Glasbewassing. Doe je misschien bij een eengezinswoning zelf, maar velen ook niet. In ieder geval zijn het kosten die je bij een eengezinswoning ook hebt, alleen bij een appartement deel je ze. En de meeste senioren staan niet zelf op een ladder hun woning te schilderen. Maar het zijn geen vaste maandelijkse lasten nee. Maar je moet wel zelf meer regelen en je kunt de kosten niet delen.
xiongmao schreef:
06-07-2025 15:07
Je hebt ook particuliere huur etc waar geen wachtlijsten op van toepassing zijn. Ja, ik weet dat dat duur is en dat niet iedereen dat kan betalen en dat er daar ook tekort is.

Maar een beetje pro actief zijn ipv “ik wacht al tien jaar op een huis” helpt wel.
Effe denken, hoor. Je bent 22, kapster / kassa medewerker / iets anders zonder hoog salaris en single.
Je hebt geen single besties om mee samen te wonen, je verdient te weinig voor particuliere huur. Hoe helpt pro actief zijn je dan ? Dan kun je een bank beroven, maar veel meer kan ik niet bedenken, hoor.
NomenNescio schreef:
06-07-2025 14:54

Ik vind het eerlijk zielig voor moeder Dala die zich blijkbaar uit haar eigen huis gejaagd voelt door haar jongelingen, omdat ze haar bij voorkeur niet tegenkomen. Geef je niet een beetje teveel ruimte mams? Of zijn het je kinderen die de koelkast vullen, schoonmaken en huur of hypotheek betalen en ben jij eigenlijk de inwonende moeder?
Oh ik weet niet of dat zo is hoor. We zijn zover nog lang niet! Dat is meer mijn eigen gevoel denk ik dan dat de kinderen vinden dat ik op moet zouten als zij een feestje of gewoon een game/chill-vriend(in) of met iemand een biertje zouden willen doen later. Ik wil voor hen denk ik de optimale vrijheidsbeleving creëren.
Misschien sla ik door in mijn visie daarop. Zoals sommigen doorslaan in hun visie dat het jongeren zo volwassen maakt.
xiongmao schreef:
06-07-2025 15:07

En iemand van 22 die net afgestudeerd is, komt daarvoor in aanmerking?
Ik reageerde overigens op een post waarin stond dat de eisen te hoog zijn en studenten en ouders huren te min vinden. We hadden het helemaal niet over 10 jaar wachten. We hebben het over kinderen die net afgestudeerd zijn. En iemand die in aanmerking komt voor particuliere huur, komt sowieso niet meer in aanmerking voor sociale huur.

Ik haal mijn neus helemaal niet op voor huur, zo zijn man en ik ook begonnen. Maar dus wel samen en konden daardoor sparen voor een koopwoning. En de wachtlijsten waren dus korter. We zijn na afstuderen gaan huren. Dochter komt straks met 4 a 5 jaar inschrijving er nog niet tussen, maar komt ook niet in aanmerking voor particuliere huur. Dus dan wordt de route, iets langer thuis wonen en dan gaan kopen.
Pelle schreef:
06-07-2025 15:11
Je beseft je wel dat daar kosten voor onderhoud, verzekeringen en schoonmaak + verlichting gezamenlijke ruimtes in zitten? Die heb je bij een afbetaalde eengezinswoning ook. Opstalverzekering bijvoorbeeld. Onderhoud dak, schilderwerk. Glasbewassing. Doe je misschien bij een eengezinswoning zelf, maar velen ook niet. In ieder geval zijn het kosten die je bij een eengezinswoning ook hebt, alleen bij een appartement deel je ze. En de meeste senioren staan niet zelf op een ladder hun woning te schilderen. Maar het zijn geen vaste maandelijkse lasten nee. Maar je moet wel zelf meer regelen en je kunt de kosten niet delen.
350 euro is natuurlijk best veel. En als je met je 50ste naar zo’n appartement gaat zal je misschien het idee hebben dat je inderdaad zo’n dakreparatie of vernieuwing van de voegen nog meemaakt en je dus “ waar voor je geld “ hebt gekregen. Maar met 70 ?
Pelle schreef:
06-07-2025 15:19
Ik reageerde overigens op een post waarin stond dat de eisen te hoog zijn en studenten en ouders huren te min vinden.
Maar als dat iemands' ware reden is, is dat natuurlijk ook diens goede recht. Mijn kinderen mogen uiteraard ook wel zo redeneren (sterker nog, ik denk dat één van hen dat misschien ook wel zou kunnen doen) máár dan wil ik wel dat dat een weloverwogen keuze is. En niet dat mij 15 jaar later wordt verweten: hoezo ben ik tot mijn 32e thuis blijven wonen, er waren ook mensen van mijn leeftijd die op 7m2 bij een hospita zijn begonnen!!!
Dala schreef:
06-07-2025 15:26
. En niet dat mij 15 jaar later wordt verweten: hoezo ben ik tot mijn 32e thuis blijven wonen, er waren ook mensen van mijn leeftijd die op 7m2 bij een hospita zijn begonnen!!!
Ze komen toch niet uit een ei, of wel ?
Dala schreef:
06-07-2025 15:09
Oh zeker zijn die mogelijkheden wel te creëren. Ik zal daar ook mijn uiterste best voor doen dat wanneer het om welke reden dan ook niet lukt/mogelijk is om op kamers/zichzelf te gaan. 100% afwezig of onzichtbaar zijn zal helaas niet lukken.
ik begrijp eerlijk gezegd niet dat je dit helaas noemt. Of heb jij geen woonrechten? Mag je er eigenlijk niet zijn? Moet alle ruimte voor jouw kind zijn en mag jij alleen een vlieg op de muur zijn die geen plek inneemt?
Ik hoop dat het een ongelukkige manier van jezelf uitdrukken is, maar je manier van beleving verbaasd me.
NomenNescio schreef:
06-07-2025 14:54
Ik vind dat idd ook een beetje gekke redenatie dat het zielig is voor de thuiswonende jongere. Dan moet die thuiswonende jongere andere manieren zoeken en meestal vinden ze die echt wel. Wij waren vroeger creatief genoeg iig.
Op kamers kon ik overigens ook niet doen en laten wat ik wilde, want ik had ook werkende huisgenoten bij wie het wekkertje gewoon afliep om half zeven. En ik had huisgenoten die 's nachts werkten en overdag sliepen. Dus feestjes geven en doen en laten waar je zin in hebt, wie heeft bedacht dat dat een recht is?
Nou, een van de fijnste en leerzaamste dingen van op kamers wonen vond ik de absolute vrijheid, buiten het zicht van mijn ouders lekker in zeven sloten tegelijk lopen en er toch weer uit krabbelen. Al mijn geld opmaken en een week op water en rijst leven: dat overkwam me daarna niet meer. Een week geen afwas doen en ontdekken dat dat uiteindelijk geen winst opleverde. Tóch die foute, aan drugs verslaafde skileraar uitnodigen om een week te komen logeren en erachter komen dat hij inderdaad fout en aan drugs verslaafd was. De hele nacht opblijven om met een huisgenoot naar een of andere live-uitzending te kijken en erachter komen dat ik later die dag een groot mondeling tentamen had. Mijn huissleutel verliezen of vergeten (vaak!) en dan maar regelen dat ik ergens kon logeren. Al die dingen waren anders - beter - verlopen als mijn ouders erbij waren geweest om me te behoeden voor mijn stommiteiten maar toen ik op kamers woonde heb ik geleerd om met vallen en opstaan enigszins volwassen te worden.

Volwassen worden lukt uiteraard ook als je thuis woont, maar het is ook belangrijk om de ruimte te hebben om alles anders te doen dan je ouders en om erachter te komen dat zij sommige dingen niet eens zo slecht zagen :mrgreen:
blijfgewoonbianca schreef:
06-07-2025 15:27
Ze komen toch niet uit een ei, of wel ?
Nope. Maar ik hoop maar dat we er (vooral tzt) vaak genoeg hierover praten en zij hierin, binnen de mogelijkheden uiteraard, kiezen voor de weg/route waarvan zij overtuigd zijn dat dat de weg is die hen het meeste gevoel van geluk, vrijheid en mogelijkheden geeft. Er is war mij betreft echt heel veel mogelijk.
Claire45 schreef:
06-07-2025 15:32
Nou, een van de fijnste en leerzaamste dingen van op kamers wonen vond ik de absolute vrijheid, buiten het zicht van mijn ouders lekker in zeven sloten tegelijk lopen en er toch weer uit krabbelen. Al mijn geld opmaken en een week op water en rijst leven: dat overkwam me daarna niet meer. Een week geen afwas doen en ontdekken dat dat uiteindelijk geen winst opleverde. Tóch die foute, aan drugs verslaafde skileraar uitnodigen om een week te komen logeren en erachter komen dat hij inderdaad fout en aan drugs verslaafd was. De hele nacht opblijven om met een huisgenoot naar een of andere live-uitzending te kijken en erachter komen dat ik later die dag een groot mondeling tentamen had. Mijn huissleutel verliezen of vergeten (vaak!) en dan maar regelen dat ik ergens kon logeren. Al die dingen waren anders - beter - verlopen als mijn ouders erbij waren geweest om me te behoeden voor mijn stommiteiten maar toen ik op kamers woonde heb ik geleerd om met vallen en opstaan enigszins volwassen te worden.

Volwassen worden lukt uiteraard ook als je thuis woont, maar het is ook belangrijk om de ruimte te hebben om alles anders te doen dan je ouders en om erachter te komen dat zij sommige dingen niet eens zo slecht zagen :mrgreen:
Dat dus zo'n beetje. En niet omdat ik vind dat het bij volwassen worden hoort of ze het sneller zouden worden. Eerder omdat ik ze soort van wil behoeden voor te snel volwassen worden. Maar dat kunnen ze eigenlijk bij voorkeur niet onder mijn vleugels. Ook niet met heel erg veel vrijheden.
Dala schreef:
06-07-2025 15:37
Dat dus zo'n beetje. En niet omdat ik vind dat het bij volwassen worden hoort of ze het sneller zouden worden. Eerder omdat ik ze soort van wil behoeden voor te snel volwassen worden. Maar dat kunnen ze eigenlijk bij voorkeur niet onder mijn vleugels. Ook niet met heel erg veel vrijheden.
Dus onder jouw vleugels zouden ze te snel volwassen worden, zeg je dat nou ?
Pelle schreef:
06-07-2025 15:11
Maar naast die 350 is het onderhoud aan de binnenkant van de woning ook nog voor jouw rekening. Je bent niet 'klaar' voor 350. Keuken, badkamer, vloeren, binnen schilderen enz.

Ik vind het veel geld.
Het woningtekort is volgens mij niet een beperkt probleem van de afgelopen 10 jaar.

Mijn oma vertelde altijd al dat ze in de eerste jaren van hun huwelijk (jaren 50) in de voorkamer van iemand woonde. Gewoon in… hospiteren was de norm als je net getrouwd was en kinderen kreeg.

In de jaren 80, toen Beatrix koningin werd, waren er protesten ivm de woningnood.

En dat is nu nog steeds.

We komen 400.000 woningen te kort in Nederland. Dat komt door veel dingen. Mensen worden ouder, er zijn geen “standaard” bejaardentehuizen meer waar men vroeger heen ging als je alleen achter bleef. Je moet nu een indicatie hebben om in aanmerking te komen voor een plekje in een zorgtehuis. En de toenemende groei van statushouders die ook gewoon ergens een plekje moeten krijgen zorgt ook nog eens voor extra druk daar.

Mijn kind zou op termijn prima ergens bij een hospita kunnen wonen, maar dan zit ik hier in mijn “grote” huis. Dan kan hij net zo goed hier blijven wonen. Dat is lood om oud ijzer.

Het is gewoon een probleem dat niet zomaar opgelost kan worden..
en dus is het, een beetje geven en nemen.. aan alle kanten..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
06-07-2025 15:41
Dus onder jouw vleugels zouden ze te snel volwassen worden, zeg je dat nou ?
Ja, maar dubbel. Aan de ene kant sneller volwassen, aan de andere kant wat langer kind-rol. Dat laatste vind ik niet eens zo'n probleem. Bij het eerste denk ik... wanneer ben je écht vrij geweest? Zeker als er ook nog snel vaste relaties en vast werk komen. En je vader en moeder dat allemaal zien en meemaken, elke ontwikkeling, iedere dag.
Dala schreef:
06-07-2025 15:16
Ik wil voor hen denk ik de optimale vrijheidsbeleving creëren.
Misschien sla ik door in mijn visie daarop.
Ik weet niet of dit heel liefdevol gaat uitpakken.

Als ze nooit rekening met jou hoeven te houden, zullen ze nooit rekening met jou houden.

Ze zullen het ervaren alsof ze er recht op hebben, niet als een offer dat jij levert.
06-07-2025 15:19
350 euro is natuurlijk best veel. En als je met je 50ste naar zo’n appartement gaat zal je misschien het idee hebben dat je inderdaad zo’n dakreparatie of vernieuwing van de voegen nog meemaakt en je dus “ waar voor je geld “ hebt gekregen. Maar met 70 ?
Schoonmoeder van bijna 80 woont nog zelfstandig in een eengezinswoning en die heeft de afgelopen 10 jaar echt wel meer dan 350 per maand aan opstalverzekering, glazenwasser, schilderwerk, onderhoud gevel e.d. uitgegeven.

De gemiddelde kosten voor woningonderhoud variëren, maar een goede richtlijn is om jaarlijks ongeveer 1% van de woningwaarde te reserveren. Voor een huis met een WOZ-waarde van €400.000,- komt dit neer op €4.000,- per jaar, of ongeveer €333,- per maand. De precieze kosten zijn afhankelijk van de leeftijd, het type woning en de staat van onderhoud.

En die 333,- is zonder verzekering en glasbewassing. En je hebt weliswaar niks te maken met verlichting van gezamenlijke ruimtes, maar wel met buitenverlichting.

En de gemiddelde vve bijdrage is trouwens geen 350, eerder zo’n 200 euro.
biol schreef:
06-07-2025 15:51

Mijn kind zou op termijn prima ergens bij een hospita kunnen wonen, maar dan zit ik hier in mijn “grote” huis. Dan kan hij net zo goed hier blijven wonen. Dat is lood om oud ijzer.
Kun je aan puberruil doen, ipv huizenruil.
Dropdrop schreef:
06-07-2025 15:55
Ik weet niet of dit heel liefdevol gaat uitpakken.

Als ze nooit rekening met jou hoeven te houden, zullen ze nooit rekening met jou houden.

Ze zullen het ervaren alsof ze er recht op hebben, niet als een offer dat jij levert.
Oh maar ik wil ook niet dat ze het als een offer van mij zien. Ik wil/hoop alleen dat zij keuzes maken (ook wat dus hun opleiding betreft of dat ze wel of niet op kamers willen en daarbij financiële hulp willen of liever niet) waarvan ze later zeggen dat dat iets is waar ze voor zichzelf achter kunnen staan.

Ik "dram" misschien richting op kamers maar ik vind het prima als zij zelf zeggen dat ze liever langer thuis blijven wonen en dan meteen voor een luxer of groter huis kiezen. En dan moet ik er denk ik maar gewoon op vertrouwen dat dat ook klopt zonder te horen: ja in 2032 had niemand ook echt een andere optie. Anders had ik het ook wel gedaan.

En ja. Deze redenatie hoorde ik vorige maand van de partner van mijn schoonbroer die in (ik geloof) 1999 van het vwo kwam en niemand ging of kon toen op zichzelf, anders had zij het ook wel gewild. Dat is echt mijn schrikbeeld.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven