Veel relatiebreuken in vrienden/kennissenkring, een fase?
maandag 7 juli 2025 om 16:20
Beste forummers,
Ik ben benieuwd naar herkenning....we komen echt in een nieuwe fase in het leven merk ik. Zo ben je jong, ga je trouwen, start je een gezin en ga je van huwelijksfeest naar kraamvisite naar housewarmings. Alleen maar 'feest'.
De kinderen worden groter, de eerste barstjes in de relaties dienen zich aan. Die fase zitten wij nu, als ik oudere mensen daar over hoorde praten, dat er in zo'n fase, als de kinderen groter en zelfstandig worden veel relaties strandden, dacht ik altijd, dat gebeurt bij ons vast niet!
Maar de afgelopen jaren zie ik dat toch gebeuren, veel relatiecrisissen, vreemdgaan, relatietherapie etc. De ene relatie redt het tóch, de andere relatie eindigt in een scheiding etc. Overigens speelt dat niet in mijn eigen relatie maar wij merken dus wel een hele verschuiving. Dit verandert toch wel veel in de vriendschappen etc.
Ik ben benieuwd naar herkenning, hoort dit er bij? En komt dit na een aantal jaren ook weer tot 'rust? Dit gaat allemaal om eind veertigers. Vind het vooral jammer dat het vele relaties toch beïnvloedt en altijd veel verdriet bij de kinderen.
Benieuwd naar jullie ervaringen/reacties!
Ik ben benieuwd naar herkenning....we komen echt in een nieuwe fase in het leven merk ik. Zo ben je jong, ga je trouwen, start je een gezin en ga je van huwelijksfeest naar kraamvisite naar housewarmings. Alleen maar 'feest'.
De kinderen worden groter, de eerste barstjes in de relaties dienen zich aan. Die fase zitten wij nu, als ik oudere mensen daar over hoorde praten, dat er in zo'n fase, als de kinderen groter en zelfstandig worden veel relaties strandden, dacht ik altijd, dat gebeurt bij ons vast niet!
Maar de afgelopen jaren zie ik dat toch gebeuren, veel relatiecrisissen, vreemdgaan, relatietherapie etc. De ene relatie redt het tóch, de andere relatie eindigt in een scheiding etc. Overigens speelt dat niet in mijn eigen relatie maar wij merken dus wel een hele verschuiving. Dit verandert toch wel veel in de vriendschappen etc.
Ik ben benieuwd naar herkenning, hoort dit er bij? En komt dit na een aantal jaren ook weer tot 'rust? Dit gaat allemaal om eind veertigers. Vind het vooral jammer dat het vele relaties toch beïnvloedt en altijd veel verdriet bij de kinderen.
Benieuwd naar jullie ervaringen/reacties!
maandag 7 juli 2025 om 16:30
maandag 7 juli 2025 om 16:32
Ik herken het absoluut. Veel mensen van in de 40 hebben hun leven op de rit. Ze hebben de eerste fases van bouwen en doelen halen achter zich (opleiding afgerond, een baan, een huis, kinderen). Met 40 ben je op de helft van je leven. En dan komt een rustige fase waarin je gaat denken is dit het nu? Hormonen spelen een rol (pre of menopauze komt eraan of de midlifecrisis). Maar mensen ontwikkelen zich ook continu. En dan moet je partner wel meebewegen. Als jij al jarenlang een partner hebt waar het steeds minder mee gaat. Dan is nu het moment om daar iets aan te doen. En praten is voor velen heel lastig. Maar verleidingen liggen op de loer. Levenslang dezelfde partner is niet meer vanzelfsprekend zoals vroeger. Toen had je geen keus. Nu kan je nog een nieuw leven beginnen.
maandag 7 juli 2025 om 16:38
Met 60+ is het weer stabiel. Hormonen tot rust en seksuele behoeftes nemen af. De gezondheid ook. En die vraagt meer aandacht (aftakeling is dan begonnen). Maar weinig mensen die voor die laatste levensfase nog hun leven op de kop willen en kunnen zetten. Ze zijn afhankelijk van elkaar voor zorg, gezelschap of financiën. En knijpen een oogje toe dat de partner wel erg vaak weg is. Die partner brengt ze immers ook naar alle afspraken in het ziekenhuis. En ze zijn volledig met elkaar vergroeid na een langdurig samenzijn.
Tussen de 40 en 50 ligt er nog veel open. Met 60 is dat veel lastiger.
Tussen de 40 en 50 ligt er nog veel open. Met 60 is dat veel lastiger.
maandag 7 juli 2025 om 16:38
50 jaar geleden kon een vrouw haar overspelige vent (traditie: met zijn 15 jaar jongere vrijgezelle secretaresse) niet buitenjagen want dan had ze geen financiën.
En kon ze zelf niet vreemdgaan met de coca cola-boy of de directeur want ze werkte niet en zat thuis bij de kinderen.
Sinds vrouwen meestal hun eigen geld verdienen zijn relaties gelijkwaardiger en stranden dus vaker.
"Forever and ever" is zelden nog echt "voor eeuwig en altijd". Maar eerder "tot ik iets leukers vind". En ook "jammer van de kinderen, maar die zullen zich na een tijd wel plooien in de nieuwe vorm en bij de 7de nieuwe vriendin op 10 jaar".
Hier zelfs nog 65-jarigen die eindelijk het licht hebben gezien en niet langer in een ongelukkige relatie willen blijven zitten.
Hier en daar is het dus stabieler vanaf die leeftijd.
Anderzijds zijn er mensen die net dan bedenken dat ze na hun pensioen niet hele dagen opgescheept willen zitten met de partner waar ze al 20 jaar niet meer van houden of die al 20 jaar vreemdgaat.
En kon ze zelf niet vreemdgaan met de coca cola-boy of de directeur want ze werkte niet en zat thuis bij de kinderen.
Sinds vrouwen meestal hun eigen geld verdienen zijn relaties gelijkwaardiger en stranden dus vaker.
"Forever and ever" is zelden nog echt "voor eeuwig en altijd". Maar eerder "tot ik iets leukers vind". En ook "jammer van de kinderen, maar die zullen zich na een tijd wel plooien in de nieuwe vorm en bij de 7de nieuwe vriendin op 10 jaar".
Hier zelfs nog 65-jarigen die eindelijk het licht hebben gezien en niet langer in een ongelukkige relatie willen blijven zitten.
Anderzijds zijn er mensen die net dan bedenken dat ze na hun pensioen niet hele dagen opgescheept willen zitten met de partner waar ze al 20 jaar niet meer van houden of die al 20 jaar vreemdgaat.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 7 juli 2025 om 16:42
Ja, dit is zeker een fase. Hier was ook veel gerommel in relaties, zeker zo bij mensen van rond de 40 die net uit de tropenjaren kwamen. Het lijkt nu alweer wat rustiger te worden (eind 40 zijn we nu) en er is een leuke nieuwe fase ontstaan: die van nieuwe relaties en 2e huwelijken. Zie het van de zonnige kant: met een beetje geluk zit je straks in een 2e huwelijkengolf en kan je weer eens naar een feestje 
En wat minder oppervlakkig: mensen leren zichzelf in deze fase ook steeds beter kennen en worden steeds meer zichzelf. Dat verdiept de vriendschappen ook.

En wat minder oppervlakkig: mensen leren zichzelf in deze fase ook steeds beter kennen en worden steeds meer zichzelf. Dat verdiept de vriendschappen ook.
maandag 7 juli 2025 om 16:49
maandag 7 juli 2025 om 17:14
Eigen kennissenkring: eind dertig-begin veertig was wel de golf van verbroken relaties.
Nu midden tot eind veertig: de golf van groener gras blijkt toch net zo goed een dorre vlakte te zijn.
Volgens een kennis komt er nog zo’n golf rond pensionering. Als mensen gillend gek van elkaar worden wegens te dicht op elkaars lip om nog te doen alsof het wel oké gaat.
Nu midden tot eind veertig: de golf van groener gras blijkt toch net zo goed een dorre vlakte te zijn.
Volgens een kennis komt er nog zo’n golf rond pensionering. Als mensen gillend gek van elkaar worden wegens te dicht op elkaars lip om nog te doen alsof het wel oké gaat.
maandag 7 juli 2025 om 17:18
Waar je vroeger als 2 stellen afsprak gaat dat nu natuurlijk niet meer. Wil je iets met een vriendin en de kinderen doen moet dat in het weekend dat de kinderen bij haar zijn. Met sommige vrienden blijf je met beiden bevriend en zorgt dat voor spanningen tijdens verjaardagen. Waar je bevriend was met de 1 maar die blijkt de vreemdganger van de 2 is je kijk op die persoon ook ineens heel anders.
maandag 7 juli 2025 om 17:25
maandag 7 juli 2025 om 17:38
mwah...... Maar goed dat is voor een ander topic.Lila-Linda schreef: ↑07-07-2025 17:25https://npokennis.nl/story/132/waarom-h ... are-huizen
Hoofdrol voor de VVD
maandag 7 juli 2025 om 18:00
[quote=Wissewis post_id=35911996 time=1751899138 user_id=397766
[/quote]
Er zijn ook genoeg mensen die hun hele leven bij elkaar blijven en het gewoon leuk hebben samen hoor.
Die uitkijken naar hun pensioen en elkaar totaal niet in de weg zitten.
Ik denk dat het ligt in wat voor bubbel je je bevind, in mijn omgeving zie ik oudere stellen(zijn wij zelf ook) die t prima hebben samen.
Sowieso ken ik weinig mensen (van dichtbij)die gescheiden zijn, dat is idd een beetje vreemd.
[/quote]
Er zijn ook genoeg mensen die hun hele leven bij elkaar blijven en het gewoon leuk hebben samen hoor.
Die uitkijken naar hun pensioen en elkaar totaal niet in de weg zitten.
Ik denk dat het ligt in wat voor bubbel je je bevind, in mijn omgeving zie ik oudere stellen(zijn wij zelf ook) die t prima hebben samen.
Sowieso ken ik weinig mensen (van dichtbij)die gescheiden zijn, dat is idd een beetje vreemd.
maandag 7 juli 2025 om 18:04
Bij jezelf is het gras dus het groenst?
Ik vind het altijd jammer dat er gesproken wordt in termen als gestrande/mislukte relatie. Ik heb een heel goede relatie met mijn ex, als vader van mijn kinderen en vriendschappelijk. Ik durf zelfs wel te zeggen dat wij een betere relatie hebben dan stellen in onze omgeving, waarvan ik weet dat er regelmatig spanningen en ruzies zijn.
Maar goed, als er sprake is van een vechtscheiding is dat weer anders natuurlijk.
Krampachtig bij elkaar blijven, doodongelukkig zijn en dan toch je zoveelste huwelijksdag vieren zie ik niet als een gelukte relatie.
Ik vind het altijd jammer dat er gesproken wordt in termen als gestrande/mislukte relatie. Ik heb een heel goede relatie met mijn ex, als vader van mijn kinderen en vriendschappelijk. Ik durf zelfs wel te zeggen dat wij een betere relatie hebben dan stellen in onze omgeving, waarvan ik weet dat er regelmatig spanningen en ruzies zijn.
Maar goed, als er sprake is van een vechtscheiding is dat weer anders natuurlijk.
Krampachtig bij elkaar blijven, doodongelukkig zijn en dan toch je zoveelste huwelijksdag vieren zie ik niet als een gelukte relatie.
maandag 7 juli 2025 om 18:17
Schrijf_wijzer schreef: ↑07-07-2025 18:04Bij jezelf is het gras dus het groenst?
Dit vind ik ook jammer. Het leven is (als je geluk hebt) lang, en mensen ontwikkelen zich nu eenmaal. Soms ontwikkel je je niet samen met je eerste lange partner dezelfde kant op, en wat is er dan op tegen om uit elkaar te gaan? Ik vind dat 'de levenslange relatie' nog steeds wel erg verheerlijkt wordt hoor, anno 2025.
maandag 7 juli 2025 om 18:27
In mijn kring is het redelijk wisselend, maar ik weet nog wel toen we in een nieuwbouwwijk gingen wonen dat bij een heel groot deel van de mensen het als volgt ging:
Huisje gekocht, feestjes met vrienden
Na een jaar was kind nr 1 er
Niet lang daarna kwam nummer 2
Nog geen jaar daarna stond er de 1 na het andere huis te koop, want ze gingen uit elkaar.
Gebeurt denk ik sowieso dus wel veel in een bepaalde fase.
Huisje gekocht, feestjes met vrienden
Na een jaar was kind nr 1 er
Niet lang daarna kwam nummer 2
Nog geen jaar daarna stond er de 1 na het andere huis te koop, want ze gingen uit elkaar.
Gebeurt denk ik sowieso dus wel veel in een bepaalde fase.
maandag 7 juli 2025 om 18:38
klopt, maar er dieper op ingaan is voor een ander topic.
maandag 7 juli 2025 om 18:49
Bij ons was de eerste golf van ouders op school toen de jongste 7/8 werd. Gold ook wel een beetje voor mijn vriendenkring.
Nu gaat de jongste studeren: ben benieuwd of er weer een golf aan gaat komen.
In de vriendenkring van mijn man daarentegen is er niemand gescheiden.
Nu gaat de jongste studeren: ben benieuwd of er weer een golf aan gaat komen.
In de vriendenkring van mijn man daarentegen is er niemand gescheiden.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
maandag 7 juli 2025 om 18:49
Charlotta schreef: ↑07-07-2025 18:17Dit vind ik ook jammer. Het leven is (als je geluk hebt) lang, en mensen ontwikkelen zich nu eenmaal. Soms ontwikkel je je niet samen met je eerste lange partner dezelfde kant op, en wat is er dan op tegen om uit elkaar te gaan? Ik vind dat 'de levenslange relatie' nog steeds wel erg verheerlijkt wordt hoor, anno 2025.
Ik vind het wel opvallend dat het voor veel stellen op hetzelfde moment komt. En ook best snel na het huwelijk en na eventuele kinderen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in