Waarom is maaltijden bedenken zo ingewikkeld. [Troltopic]

08-07-2025 18:45 649 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hopelijk zijn wij niet de enige.

Het eten hier in huis moet altijd zo ingewikkeld. Niet gewoon aardappelen, groente en vlees.
Maar iedere week worden er recepten uitgezocht. En de inspiratie is tegenwoordig ver te zoeken. De pasta komt mijn neus uit. En aardappelen maar ik manlief niet blij mee. Kinderen zijn er niet dat scheelt misschien ook.

Ik kan toch niet de enige zijn? Hoe doen jullie dat.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-07-2025 11:33
0.00% gewijzigd
TantePollewop schreef:
09-07-2025 10:56
Ik gebruik weinig saus bij de aardappelen en bloemkool. Alleen jus. En die zit in de diepvries. Mijn moeder maakt de lekkerste jus, daar begin ik niet eens aan.
Vlees komt van de slager. Mijn schnitzels koop ik ongepaneerd gepaneerd.
Ofwel ze paneren waar ik bij sta.

Wat mik ik in de spaghetti. Uien, champignons, paprika, heel veel tomaten (ool voor de saus). Courgette, sperziebonen en eigenlijk alles wat in de koelkast ligt dat op moet.
De saus laat ik altijd even op staan.
Hetzelfde geld voor de kruiden.
Jullie aten nooit avg? :rofl:

Ik eet vanavond skrei.
Wissewis schreef:
09-07-2025 11:00
Een "beetje pastasaus" voor 1 à 2 dagen betekent hier:
2 uien
3 wortelen
4 à 5 paprika's
500 gram champignons
1 courgette

3 bokalen saus

En gehakt

Ik ben dus toch echt eerst een half uur alle groenten aan 't snijden voor ik uberhaupt aan mijn saus / vlees bakken kan beginnen.
Snij ik niets vooraf dan loopt de boel in de soep. Dan krijg ik mijn vlees niet gaar terwijl ik op 't zelfde moment uien en wortelen zou moeten snijden. Sta ik in potten te roeren en te zorgen dat dingen niet aanbranden terwijl ik eigenlijk 4 paprika's moet snijden.
En ben ik totaal overstressed.

Dan is een zak diepvries-bloemkool in kokend water flikkeren, koken en nadien even opstoven met een klets room toch écht sneller en simpeler. Waarbij ik eerst de aardappelen schil.
Dan kan je inderdaad niet koken / snijden wat iemand al eerder schreef als je hier een half uur over doet.
Wissewis schreef:
09-07-2025 11:15
Groene bonen haal ik meestal uit de diepvries.
Die één keer per jaar dat ik verse snijbonen koop mag man helpen snijden.

AVG kost hier dus meestal net minder tijd.

Alleen ben ik die gekookte aardappelen intussen zo beu als wat.
En haat ik aardappelen schillen.
Maar huh? Hoe veel werk kunnen snijbonen nou helemaal zijn? Kantjes eraf, eventueel een draad eraf trekken, in reepjes van een halve tot hele centimeter -- klaar?! Ik snap het geloof ik niet. :rolling:

Kijk, een grote pompoen helemaal schillen, pitten eruit, in kleine blokjes, dat is een klusje. Of de aardappels schillen voor een gezin van 8 (heb ik niet hoor, maar bij wijze van).
TantePollewop schreef:
Ik gebruik weinig saus bij de aardappelen en bloemkool. Alleen jus. En die zit in de diepvries. Mijn moeder maakt de lekkerste jus, daar begin ik niet eens aan.
Vlees komt van de slager. Mijn schnitzels koop ik ongepaneerd gepaneerd.
Ofwel ze paneren waar ik bij sta.

Wat mik ik in de spaghetti. Uien, champignons, paprika, heel veel tomaten (ool voor de saus). Courgette, sperziebonen en eigenlijk alles wat in de koelkast ligt dat op moet.
Ik ben het nu echt kwijt. Je schrijft dat jullie nooit avg eten en nu ineens wel weer... Gek toch.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Tunamelt schreef:
09-07-2025 11:26
Maar huh? Hoe veel werk kunnen snijbonen nou helemaal zijn? Kantjes eraf, eventueel een draad eraf trekken, in reepjes van een halve tot hele centimeter -- klaar?! Ik snap het geloof ik niet. :rolling:

Kijk, een grote pompoen helemaal schillen, pitten eruit, in kleine blokjes, dat is een klusje. Of de aardappels schillen voor een gezin van 8 (heb ik niet hoor, maar bij wijze van).
Pompoen hoeft doorgaans niet geschild te worden. ;)
Ik herken het snij-probleem ook niet. Zo lang duurt het toch niet, en als dat een dealbreker is koop je de groenten gesneden, probleem opgelost. Gesneden groenten, alles op een traybake, in de oven ,en klaar is kees.

Het is ook een beetje denken in mogelijkheden ipv problemen.

En doe is gek, vraag chatgpt om makkelijke maaltijden. Je kunt allerlei voowaarden mee geven (weinig snijden, specifieke groente, snel klaar etc). Top qua inspiratie.
Johanna schreef:
09-07-2025 11:27
Ik ben het nu echt kwijt. Je schrijft dat jullie nooit avg eten en nu ineens wel weer... Gek toch.
Ik haak ook af.
Nooit avg ; ingewikkelde recepten en dan komt er een simpele pastasaus langs.
Wissewis schreef:
09-07-2025 11:09
Wraps simpel? Hoe?

De wrap zelf is 30 seconden.

De vulling ben ik toch echt weer een uur aan 't wassen, snijden, garen, ... terwijl er ook nog eens een kat loopt te giesen om kipfilet (die ik aan 't snijden ben).
Wraps simpel:
- uitje snijden en fruiten. Eventueel teen knoflook idem.
- gehakt rullen met kruiden (zelf mixen, of kan ook als kant-en-klare voorgemixte zak/pot)
- paprika snijden en erbij
- blik kidneybonen
- eventueel blikje mais
- klodder tomatenpassata om enigszins sauzig te maken.

Staat binnen een kwartier klaar, want de paprika's kun je snijden als de ui aanfruit.

Wrap afbakken, insmeren met creme fraiche, beleggen met ijsbergsla en als je zeeën van tijd over hebt :lol: een geprakte avocado of heuse guacamole. Geraspte kaas erover (ook die zou je voorverpakt kunnen halen).
Dala schreef:
09-07-2025 11:27
Pompoen hoeft doorgaans niet geschild te worden. ;)
Ligt eraan welke, toch?

Muskaatpompoen of die Japanse groengrijze schil ik wel. (Of liever nog koop ik die dus voorgesneden, haha, want zo ben ik dan ook wel weer)
girasole3 schreef:
09-07-2025 11:31
Ik haak ook af.
Nooit avg ; ingewikkelde recepten en dan komt er een simpele pastasaus langs.
Ik denk dat TO bedoelt met ingewikkeld dat ze veel tijd kwijt is met koken. Groenten snijden duurt een half uur bij haar en dan nog koken.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Ik denk eigenlijk dat TO een vertekend beeld heeft van hoeveel tijd het kost om een maaltijd te koken. Gemiddeld een uurtje, zou ik zeggen.

Zelfs een supersimpele pasta met sla erbij staat niet in acht minuten op tafel. Je moet water koken, snijden, roeren, tafel dekken, de tijd in de gaten houden en dat is heel irritant als je er de tijd/het geduld niet voor hebt, maar juist ontspannend als je op tijd begint en gewoon rustig al die handelingen verricht.
TantePollewop schreef:

En dat is voor jou ingewikkeld koken?
Ok...
TantePollewop schreef:
09-07-2025 10:10
Jullie nemen ingewikkeld nog steeds anders op dan ik bedoelde. Gisteren ook al gezegd.

Ik zet ingewikkeld, in deze, af tegen simpel aardappelen groente vlees.
Hier gaat het dan vaak om recepten met meer handelingen.
In plaats van de aardappelen in de pan mikken en zo ook de groente en het vlees.

En gezien de hoeveelheid berichten zie ik ongetwijfeld berichten over het hoofd.
Als je groente en (gemarineerd) vlees wokt met specerijen/kruiden, in een paar minuten wat noedels kookt, dan ben je sowieso sneller klaar dan met een AVG.

Ik denk dat er voor jou meer denkwerk bij “andere” dingen komt kijken en dat dat het voor jou meer een onderneming maakt. Ik kom uit een rijstgezin, dus dat is voor mij de standaard.
Ja, en als het 'ingewikkeld' (exclusief?) moet lijken, dus niet een simpele spaghetti die jij al vijf keer per week eet, en niet een simpele AVG (die de rest van Nederland volgens jou vijf keer in de week kiest) dan heeft ChatGPT ook een paar lekkere suggesties:

1. Coquilles met bloemkoolcrème en chorizo-kruim
2. Tagliatelle met truffel, paddenstoelen en parmezaan
3. Gebakken zalm op een bedje van linzen met citroen-dillecrème
4. Tartaar van biet en geitenkaas met pistache en balsamico

Oh, een vispannetje is misschien ook een optie. Kost al helemaal geen werk (op een prei en wortel snijden na) en de voornaamste tijd die je kwijt bent is de gaartijd in de oven. Eet ik ook geregeld!
Tunamelt schreef:
09-07-2025 11:26

Een kilootje snijbonen en ik ben ook weer een half uur zoet met die één voor één te snijden.
Dan moet dat boeltje nog koken en stoven.

De keuken is mijn domein, maar snijbonen snijden is het ideale klusje waar man weinig verkeerd mee kan doen* :-).
Mag hij dus helpen snijden en is het ten minste na een kwartier al gesneden.

*Laat hem wortelen of paprika snijden en ik kan eerst een half uur gaan uitleggen hoe ik ze wil hebben om dan vast te stellen dat ik alsnog alles zelf kan doen of dat het alsnog verkeerd gesneden is. Dan spaar ik me die tijd uit en doe het ineens zelf.
wissewis wijzigde dit bericht op 09-07-2025 11:37
13.99% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ok, dus eigenlijk kook je niet perse ingewikkeld, maar vind je het ingewikkeld? Dan helpt een goede basis aan verschillende gerechten juist, in plaats van elke keer wat nieuws uit te proberen.

Als je (zoals in je voorbeelden) standaard; gekookte aardappels, vlees en groente, en pasta met mik-er-alles-maar-in saus is, dan worden andere dingen al snel ingewikkeld denk ik. Dat maakt helemaal niks uit natuurlijk, maar daarom vragen mensen hier om te posten wat je zoal graag eet, zodat we je met je vraagstuk kunnen helpen. In plaats daarvan post je een voorbeeld van 2 gerechten die je, volgens je OP, juist niet graag eet :).
Ik snap het 'ingewikkeld' ook nog steeds niet. Ik hou van koken en vaak besteed er vaak mijn zondagmiddag aan. Dan maak ik gerechten die lang moeten sudderen of een lange bereidingstijd hebben. Denk aan rode kool met appeltjes, stoofvlees, ragout bolognaise, kippenragout e.d. Daar maak ik dan een grote pan van waarna er porties de vriezer ingaan.
En ik maak nog best wel vaak AVG. Die piepers zijn zo gejast met een asperge schilmesje. Bakje rode kool en bakje stoofvlees opwarmen en in 20 minuten staat het eten op tafel.
Gisteren had ik gesmoord witlof met kaassaus en garnalen en aardappelpuree: Stond van scratch in een half uur op tafel. Dan moet je wel even nadenken over je volgorde: hetgeen het langst moet koken, zet je als eerste op de kookplaat en zo tot de afwerking. Dan is alles tegelijk klaar.
Afbeelding
Oh en de Quooker bespaart mij heel veel tijd!
ollegrieze wijzigde dit bericht op 09-07-2025 11:40
2.18% gewijzigd
AVG moet je in mijn optiek juist nog best veel mee doen, om er een beetje smaak aan te geven. Maar alles hangt af van perspectief inderdaad. Ik vind eten snel flauwtjes.
pina wijzigde dit bericht op 09-07-2025 11:40
0.00% gewijzigd
Star⁴ schreef:
09-07-2025 11:23
Jullie aten nooit avg? :rofl:

Ik eet vanavond skrei.
Je kunt ook op iedere slak zout leggen. Als ik al eens avg eet dan gebruik ik weinig saus. Beter?
Merys schreef:
09-07-2025 11:34
Ok...
Ingewikkeld als voor mij meer werk dan aardappelen groente vlees.
Merys schreef:
Ok...
Ik bedoel het niet vervelend hoor, maar heb je misschien moeite gedachten te ordenen? Ik vraag het ook omdat je zegt in dit topic het overzicht kwijt te zijn. Dat is misschien iets dat je kunt trainen. Daar heb je sowieso baat bij.
Maar zitten er inmiddels al wat suggesties of recepten tussen waar je wat mee kunt, TO? Die jou lekker lijken/aanspreken? Hou je wel van peulvruchten, vis, granen (quinoa/couscous/parelcouscous)

Parelcouscous met vis bijv. een optie?
Claire45 schreef:
Ik denk eigenlijk dat TO een vertekend beeld heeft van hoeveel tijd het kost om een maaltijd te koken. Gemiddeld een uurtje, zou ik zeggen.

Zelfs een supersimpele pasta met sla erbij staat niet in acht minuten op tafel. Je moet water koken, snijden, roeren, tafel dekken, de tijd in de gaten houden en dat is heel irritant als je er de tijd/het geduld niet voor hebt, maar juist ontspannend als je op tijd begint en gewoon rustig al die handelingen verricht.
Dat zeg ik toch. Een pasta kost mij meer tijd dan aardappelen groente en vlees.
TantePollewop schreef:
09-07-2025 11:40
Wat heb je toch met (of tegen) die aardappels, groente en vlees? @( @( @(

Wraps met spinazie en pesto: 1 minuut werk. Niet ingewikkelder dan de simpelste AVG.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven