Waarom is maaltijden bedenken zo ingewikkeld. [Troltopic]

08-07-2025 18:45 651 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hopelijk zijn wij niet de enige.

Het eten hier in huis moet altijd zo ingewikkeld. Niet gewoon aardappelen, groente en vlees.
Maar iedere week worden er recepten uitgezocht. En de inspiratie is tegenwoordig ver te zoeken. De pasta komt mijn neus uit. En aardappelen maar ik manlief niet blij mee. Kinderen zijn er niet dat scheelt misschien ook.

Ik kan toch niet de enige zijn? Hoe doen jullie dat.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-07-2025 11:33
0.00% gewijzigd
Anna75 schreef:
09-07-2025 15:08
Maar Wissewis, de calorieën, vitaminen en bouwstoffen heb je toch vooral overdág nodig? Vandaar het credo 'Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar'.
En ik draai de boel nu éénmaal om.

Ik word 100 keer gelukkiger van een degelijke en lekkere avondmaaltijd ipv mijn tijd en calo's te verdoen aan ontbijt of teveel tussendoortjes.
Of godbetert yoghurt of fruit*.

Ik gooi er heus af en toe eens een kom soep door. Of een traktatie-koekje. Of een glas wijn. En 3 keer per jaar een stuk fruit.

Maar ik word toch echt ongelukkig van die standaard miezerige 150 gram groente die op het bord ligt van de doorsnee Beneluxer.
En man stelt dan al helemaal de vraag waar het hoofdgerecht is.

Ik ga er bovendien vanuit dat het zichzelf voor een stuk ook wel verdeelt.
In bepaalde landen leven ze op zuiver de avondmaaltijd én de nieuwste dieet-hype is net "eten binnen een bepaald aantal uren".

*Ik heb an sich niets tegen fruit of yoghurt. Maar een mens kan maar ongestraft een bepaalde hoeveelheid voedsel naar binnen werken.
En dan kies ik niet voor zo'n klein potje yoghurt of fruit bomvol suikers waarvan meestal mijn handen ook nog eens plakken.
wissewis wijzigde dit bericht op 09-07-2025 15:19
24.86% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Anna75 schreef:
09-07-2025 15:08
Maar Wissewis, de calorieën, vitaminen en bouwstoffen heb je toch vooral overdág nodig? Vandaar het credo 'Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar'.
Ja, oké, maar dat idee is ook al lang achterhaald. Maakt echt niet uit wanneer je je voedingstoffen inneemt.
Wissewis schreef:
09-07-2025 15:12
En ik draai de boel nu éénmaal om.

Ik word 100 keer gelukkiger van een degelijke en lekkere avondmaaltijd ipv mijn tijd en calo's te verdoen aan ontbijt of teveel tussendoortjes.
Of godbetert yoghurt of fruit.

Ik gooi er heus af en toe eens een kom soep door. Of een traktatie-koekje. Of een glas wijn.

Maar ik word toch echt ongelukkig van die standaard miezerige 150 gram groente die op het bord ligt van de doorsnee Beneluxer.
En man stelt dan al helemaal de vraag waar het hoofdgerecht is.
Om met het laatste te beginnen: identificeer jij jijzelf als een tradwife?

En verder wordt iedereen gelukkig van lekker avondeten, maar dat hoeft een ontbijtje en groente/fruit als tussendoortje toch niet in de weg te staan?
Ars longa, vita brevis
TantePollewop schreef:
09-07-2025 14:40
Dat is een beste uitdaging.
Als je nou het boodschappenlijstje wat je gisteren hebt gemaakt hier deelt? Lijkt me leuk om met wat je al bedacht hebt te kopen een weekmenu te maken met maar 6 ingredienten per maaltijd. Die uitdaging zal vast meevallen!
pina schreef:
09-07-2025 15:18
Ja, oké, maar dat idee is ook al lang achterhaald. Maakt echt niet uit wanneer je je voedingstoffen inneemt.
Ik heb dit advies inderdaad van mijn 80-jarige peettante :).
Ars longa, vita brevis
Anna75 schreef:
09-07-2025 15:19
Om met het laatste te beginnen: identificeer jij jijzelf als een tradwife?

En verder wordt iedereen gelukkig van lekker avondeten, maar dat hoeft een ontbijtje en groente/fruit als tussendoortje toch niet in de weg te staan?
Nope.
Ik ben alleen wel 80 à 90 % van de tijd baas in de keuken :-).

Hij mag elke dag meedenken, mee beslissen, boodschappen doen, ... maar 6 van de 7 dagen sta ik nadien wel in de keuken.
Ik beslis alleen over hoeveelheden omdat hij geen flauw benul daarvan heeft. Tot ik een keer te weinig maak :-).

Laat hem overigens koken en we zijn helemaal vertrokken voor minstens 2 uur.
Met zelfgemaakte pizza from scratch, ovenschotels die uren duren, de geposte kippesoep is van hem, ...
Dat mag hij dus op zondag doen. Niet op een doorsnee dinsdagavond.

Ik kan calorie-gewijs overigens niet én 2 borden avondeten wegwerken én tussendoortjes én ontbijt.
Bovendien heb ik overdag die honger ook niet. Die krijg ik pas tijdens 't avondeten als er iets lekkers op tafel staat.

Moest het écht kunnen ik zou dat brood 's middags ook nog achterwege laten.
Het is dat mijn collega's dan wat raar zouden kijken. En dat "helemaal niets" overdag ook weer zo weinig is.
Is dit nu later?
Wissewis schreef:
09-07-2025 15:26
Nope.
Ik ben alleen wel 80 à 90 % van de tijd baas in de keuken :-).

Hij mag elke dag meedenken, mee beslissen, boodschappen doen, ... maar 6 van de 7 dagen sta ik nadien wel in de keuken.
Ik beslis alleen over hoeveelheden omdat hij geen flauw benul daarvan heeft.

Laat hem overigens koken en we zijn helemaal vertrokken voor minstens 2 uur.
Met zelfgemaakte pizza from scratch, ovenschotels die uren duren, de geposte kippesoep is van hem, ...
Dat mag hij dus op zondag doen. Niet op een doorsnee dinsdagavond.
Het was ook maar een grapje, ik weet dat jij een 'job' hebt waar ik 'baan' zou zeggen ;-) .

Ik zou het mezelf echt wat makkelijker maken. Haal bijvoorbeeld gewoon een rol kant-en-klaar quiche-of pizzadeeg om mee te beginnen.
Ars longa, vita brevis
Anna75 schreef:
09-07-2025 15:31
Het was ook maar een grapje, ik weet dat jij een 'job' hebt waar ik 'baan' zou zeggen ;-) .

Ik zou het mezelf echt wat makkelijker maken. Haal bijvoorbeeld gewoon een rol kant-en-klaar quiche-of pizzadeeg om mee te beginnen.
De dag dat ik met kant-en-klaar pizzadeeg thuis sta word ik daarmee buitengemept :-D.

Zijn zelfgemaakt pizzadeeg vertrekkend van bloem, gist, water, zelfgekneed door hem, ... is heilig voor hem.
En is zijn grote trots.

Ik koop nog liever Dr. Oetker-pizza's uit de diepvries als het écht snel moet gaan :-). Weliswaar aangevuld met minstens verse champignons erbovenop.
(En tegelijk is dat echt voor eens in de zoveel tijd, want elke keer als die spullen dan in huis zijn sta ik te bedenken hoeveel geld ik ben verloren en hoeveel bewaarmiddelen er in dat spul zitten.)
wissewis wijzigde dit bericht op 09-07-2025 15:39
13.21% gewijzigd
Is dit nu later?
Wissewis schreef:
09-07-2025 15:35
De dag dat ik met kant-en-klaar pizzadeeg thuis sta word ik daarmee buitengemept :-D.

Zijn zelfgemaakt pizzadeeg vertrekkend van bloem, gist, water, zelfgekneed door hem, ... is heilig voor hem.
En is zijn grote trots.

Ik koop nog liever Dr. Oetker-pizza's uit de diepvries als het écht snel moet gaan :-). Weliswaar aangevuld met minstens verse champignons erbovenop.
Je begint nu een beetje door te draaien. Een hyperbool hier of daar is leuk, maar het wordt nu agressief.
pina schreef:
09-07-2025 15:38
Je begint nu een beetje door te draaien. Een hyperbool hier of daar is leuk, maar het wordt nu agressief.
Jij wil duidelijk mijn man niet achter je met zijn deegrol :-D.
Is dit nu later?
pina schreef:
09-07-2025 15:38
Er wordt veel gesmeten in België, en de echtscheiding is nooit ver weg.
Tenminste, zo lees ik het als ik Wissewis volg.
Wat eten we vanavond?
Vaak vind ik mezelf zwaar op de hand en een moeilijk type. Een soort Iejoor, zuchtend op straat met een regenwolkje boven mijn hoofd. Maar dit topic laat me inzien dat ik heus een veel zonniger karakter heb dan ik dacht. Ik kook gewoon eten en eet het op en ik heb daar voor de rest helemaal geen ellende van.
Si abra la puerta hay lobos.
Bij HF staat vaak in recepten snijd in de tussentijd de champignons in plakjes , snipper de ui en haal de puntjes van de sperziebonen. En die ‘tussentijd’ is dan vijf minuten. Dat red ik ook niet hoor, dus ik snijd meestal vooraf. Voor ‘eigen’ maaltijden koop ik de groenten meestal voorgesneden, tenzij ik tijd zat heb, want gesneden boontjes zijn wel bizar duur in vergelijking met losse. Spruitjes helemaal, dus die koop ik sowieso ongeschoond.
Wraps is dus echt hoppakee klaar, voorgesneden vlees of vis aanbakken, voorgesneden groente erbij, woksausje, en dan in de wrap rollen. 10 minuten?
Pasta idem dito, mijn tomatensaus smaakt prima als ik niet urenlang sudder. Gewoon met gezeefde tomaten of passata, knoflook, ui, overige groente, beetje balsamico, schepje suiker. 10 minuutjes pruttelen en in de tussentijd kook je de pasta. 25 minuten? Nog sneller als je met spekjes, knoflook, spinazie, kerstomaatjes en mon chou maakt, bijvoorbeeld.
Rabarbara schreef:
09-07-2025 15:41
Vaak vind ik mezelf zwaar op de hand en een moeilijk type. Een soort Iejoor, zuchtend op straat met een regenwolkje boven mijn hoofd. Maar dit topic laat me inzien dat ik heus een veel zonniger karakter heb dan ik dacht. Ik kook gewoon eten en eet het op en ik heb daar voor de rest helemaal geen ellende van.
Het avondeten is - naast plassen en ademhalen - zo'n beetje het belangrijkste moment van de dag voor mij :-).

Dat is niet "gewoon eten koken" en zo snel mogelijk in je mond proppen.
Dat is nadenken welk lekkers je gaat klaarmaken, daar tijd en liefde in stoppen en mij vooral niet moeten haasten, zorgen dat er voldoende is zodat je niet met honger van tafel gaat, daarvan genieten tijdens het eten, samen aan tafel zitten, bijpraten, ...

Maar tja, ik ben een Belg :-).

Mijn Nederlandse kamergenoten begrepen daar 20 jaar geleden al niets van.

"Wat eten we vanavond?" is hier niet voor niets de belangrijkste vraag van de dag.
Is dit nu later?
Wissewis schreef:
09-07-2025 15:40
Jij wil duidelijk mijn man niet achter je met zijn deegrol :-D.
Nou ja, knipper met je ogen als je hulp nodig hebt.
Wissewis schreef:
09-07-2025 15:45
Het avondeten is - naast plassen en ademhalen - zo'n beetje het belangrijkste moment van de dag voor mij :-).

Dat is nadenken welk lekkers je gaat klaarmaken, daar tijd en liefde in stoppen en mij vooral niet moeten haasten, zorgen dat er voldoende is zodat je niet met honger van tafel gaat, daarvan genieten tijdens het eten, samen aan tafel zitten, bijpraten, ...

"Wat eten we vanavond?" is hier niet voor niets de belangrijkste vraag van de dag.
Ja, dat zal het zijn. Ik gooi gewoon biks in de trog en die slobberen wij dan op. Viva Holandia!
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
09-07-2025 15:50
Ja, dat zal het zijn. Ik gooi gewoon biks in de trog en die slobberen wij dan op. Viva Holandia!
En als het nou nog voldoende biks was, maar Nederlanders zijn gierig dus het is altijd te weinig en dan moeten we onszelf de voorraadkast weer in smijten. En praten doen we ook al niet, onder het slobberen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Wissewis schreef:

Waar heb je het dan over?
Dan kies je daar toch voor en neem je lekker de tijd? Dan is er toch geen enkel probleem?
Rabarbara schreef:
09-07-2025 15:50
:HA:
Wissewis schreef:
09-07-2025 13:20
Pannenkoeken is hier 1 keer om de 100 jaar een vieruurtje. (Bij voorkeur als ik ze zelf niet moet maken of opwarmen.)
Ontbijt eet ik nooit.

Alleen Bretoense pannenkoeken - met kaas, spek, champignons, ... - op vakantie in Frankrijk zijn een lunch.
Maar dan wil ik 's avonds toch echt nog "echt eten".

De dag dat ik man pannenkoeken als avondeten serveer vraagt hij de echtscheiding aan.
Oooh zó lekker, pannenkoeken! :-P) Ze zijn er hier thuis allemaal niet zo dol op dus helaas, maar ik vind dat prima avondeten.

Maar ik zie wel meer maaltijden als "hele volwaardige maaltijden" wat anderen als een lunch of tussendoortje zien.

Sterker nog, als ik ooit als lunch een pannenkoek heb gegeten of gekregen dan bevat die vaak ook vulling (spek of appel met rozijnen bijv) en dan kan ik het avondeten zelfs overslaan (of rond 22.00 nog een kommetje yoghurt ofzo)

Maar ik vind daar dus niets mis mee, een pannenkoek, omelet, maaltijdsoep/salade, wrap of iets van deze strekking.
Ik heb het hele topic doorgelezen en snap het nog steeds niet... :'(
Wissewis schreef:

Ja, dit klinkt heel idyllisch maar in wat jij schrijft over jouw kookgewoontes en hoe stellig je daarin bent, lees ik eigenlijk vooral stress.
Ars longa, vita brevis
Anna75 schreef:
09-07-2025 16:16
Ja, dit klinkt heel idyllisch maar in wat jij schrijft over jouw kookgewoontes en hoe stellig je daarin bent, lees ik eigenlijk vooral stress.
Misschien wil Wissewis wel uitgebreid dineren maar het niet zelf hoeven klaarmaken en haar man idem.

Ik vind het soms prima wat uitgebreider te eten en ook prima om dat soms eenvoudiger te doen. En sowieso nooit erg om te koken. Al is een wrap of soep niet volgens elke definitie echt "koken". Het eten bereiden dan. ;-) Nooit een probleem mee.
Soep niet echt koken? Daar ben ik een dag druk mee.
Geen bijzonderheden
yasmijn schreef:
09-07-2025 16:28
Soep niet echt koken? Daar ben ik een dag druk mee.
Oh ik meestal niet zo lang hoor. Alleen als ik met kerst een bouillon trek. Maar voor gewoon een tomatensoep of pompoensoep ga ik niet zelf bouillon maken. Die ingrediënten gaan met een bouillonblokje in de pan en dat is zo klaar.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven