Waarom is maaltijden bedenken zo ingewikkeld. [Troltopic]

08-07-2025 18:45 647 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hopelijk zijn wij niet de enige.

Het eten hier in huis moet altijd zo ingewikkeld. Niet gewoon aardappelen, groente en vlees.
Maar iedere week worden er recepten uitgezocht. En de inspiratie is tegenwoordig ver te zoeken. De pasta komt mijn neus uit. En aardappelen maar ik manlief niet blij mee. Kinderen zijn er niet dat scheelt misschien ook.

Ik kan toch niet de enige zijn? Hoe doen jullie dat.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-07-2025 11:33
0.00% gewijzigd
nerdopviva schreef:
10-07-2025 10:24
Of jij vindt koken sowieso heel ingewikkeld, ook al zijn het eenvoudige recepten.

Nee hoor helemaal niet.
TantePollewop schreef:
10-07-2025 10:30
Nou sorry hoor.
Gelukkig ben ik een mens en kan ik me vergissen na tig reacties!
Vergissen in of je man nu wel of niet van aardappelen houdt :hihi:
margot73 schreef:
10-07-2025 10:21
Wat jammer dat dit topic een beetje drijfzand wordt, maar even on topic voor TO:

Beste Tante Pollewop,

Ik heb je topic gelezen e
Je vindt dat je zelf (en je partner) telkens te moeilijke gerechten uitzoekt. Dat je teveel tijd kwijt bent aan het koken omdat het allemaal zo 'gecompliceerd' moet. Je gebruikt vreemde kruiden en vernieuwende ingrediënten. Je neemt geen genoegen met AGV want het moet altijd 'bijzonder' en dat is tijdrovend.
Ik ben er nog.
Maar je kunt nergens een voorbeeld geven van een gerecht of receptuur. Je antwoorden zijn superwarrig. Ik kan je niet volgen.

Je doet dit jezelf aan, nietwaar? Ben je zo gedreven daarin? Wat is het waar je tegenaan loopt? Je kunt jezelf toch gewoon opleggen dat je die voorgepaneerde schnitzel van de bioslager bakt met een lekkere salade? Nog steeds begrijp ik jouw vraag niet.
En dit antwoord is serieus, ik probeer je echt te begrijpen.

Zelf heb ik een B&B in het buitenland. Ik doe aan table d'hôte, eten wat de pot schaft, en serveer dagelijks een vers menu van drie gangen aan gasten. Soms heb ik vier eters, soms tien. Vandaag niemand, maar zaterdag en zondag weer acht personen.
Mijn gasten betalen mij voor drie gangen en verwachten een leuke avond met flair, een fijn gedekte tafel en waar voor hun geld met lokale producten. Ik kan ook niet veel anders koken dan met wat het land geeft, want ik woon zo landelijk dat er hier geen 'gekkigheden' te koop zijn. Er is wat er is. En daar doe ik het mee. Geroosterde pompoen of pompoencrumble in de herfst. Courgettesoep of kaasfondue met geroosterde courgette in het courgetteseizoen.
Ik kook dus veel en vind het oké, niet leuk, niet vervelend. Ik heb ook nog een ander beroep (ik werk freelance voor een Nederlandse opdrachtgever) en ik verzorg de was/strijk en boodschappen voor de B&B. Daarbij ben ik chronisch ziek. Ik doe het allemaal wel. Elke dag vers, dus ja, wortels schrappen. Piepers jassen. Cheesecake maken. En ik red het ook.

Ik hoop dat je de moeite wilt nemen om nu écht eens uit te leggen waarin je herkenning zoekt of wilt sparren. Ik heb veel tips voor je, want mijn gasten geven me goede beoordelingen op boekingpuntcom over het eten.
Een van mijn meest geweldige tips die ik je kan geven is: investeer in een slowcooker. Je legt er in de ochtend je kip of varkenshaas of rundvlees in, bovenop een laagje uien en onderop sperzieboontjes of aardappeltjes, (je kunt de avond ervoor alles al snijden als je dat wilt), en als je thuis komt, hoef je alleen nog de saus te binden. Ik werk veel met tijm, gemberpoeder, knoflookpuree, kruidnagelpoeder, laurier, gekneusd limoenblad (gedroogd te koop). Als je dan thuiskomt, je kunt eventueel een tijdschakelaar ertussen zetten) is alles klaar en ruikt je huis zo heerlijk.

Nogmaals, misschien wil je je probleem hier wat duidelijker neerzetten.
Dan kan ik je ook meer gerichte tips geven.
Het gaat niet om de inhoudelijke recepten.
En nergens heb ik gezegd dat ik vreemde kruiden of vernieuwde ingrediënten gebruik.

Dat je het niet snapt is dan jammer, voor je. Ik laat het hierbij. Ga me niet meer verantwoorden naar je.
tantepollewop wijzigde dit bericht op 10-07-2025 10:37
0.13% gewijzigd
TantePollewop schreef:
10-07-2025 10:30
Nou sorry hoor.
Gelukkig ben ik een mens en kan ik me vergissen na tig reacties!
Maar maar, als jullie er allebei wél blij van worden, wat houd je dan tegen vaker avg te eten? Je kunt heel veel variëren met de aardappelsoorten en -bereidingswijzen, de groenten en het vlees of de vis.
Star⁴ schreef:
10-07-2025 10:32
Vergissen in of je man nu wel of niet van aardappelen houdt :hihi:
Fijn dat het vermakelijk is.
Dala schreef:
10-07-2025 10:35
Maar maar, als jullie er allebei wél blij van worden, wat houd je dan tegen vaker avg te eten? Je kunt heel veel variëren met de aardappelsoorten en -bereidingswijzen, de groenten en het vlees of de vis.
Goede vraag. Als ik dat antwoord wist.......
Het gebeurt niet en doorbreken is lastig gebleken.
TantePollewop schreef:
10-07-2025 10:36

Ik snap dus echt niet wat hier lastig aan is. Je koop de spullen en je bereidt je eten. Moeilijker is het niet.
TantePollewop schreef:
Als je nou gewoon begint met hem standaard 1x per week sowieso op het menu te zetten. Niet over nadenken, gewoon iedere maandag avg dag. En dan breid je dat uit naar twee of drie keer in de week.

Maandag avg gerecht met krieltjes
Dinsdag avg met gebakken aardappelschijfjes
Donderdag avg met aardappelkroketjes

Hoef me alleen nog na te denken welke groenten en vlees je erbij wil.

Is het dan niet een kwestie van gewoon doen?

Begin eens met 1 vaste dag en kijk hoe dat bevalt.
TantePollewop schreef:
Ok, ik heb dé oplossing: Ik stel een weekmenu voor jullie samen en bestel de boodschappen. Die worden geleverd met alle recepten erbij en je houdt je keurig aan wat ik voor jullie bedacht heb. Klaar.
Dala schreef:
10-07-2025 10:40
Als je nou gewoon begint met hem standaard 1x per week sowieso op het menu te zetten. Niet over nadenken, gewoon iedere maandag avg dag. En dan breid je dat uit naar twee of drie keer in de week.

Maandag avg gerecht met krieltjes
Dinsdag avg met gebakken aardappelschijfjes
Donderdag avg met aardappelkroketjes

Hoef me alleen nog na te denken welke groenten en vlees je erbij wil.

Is het dan niet een kwestie van gewoon doen?

Begin eens met 1 vaste dag en kijk hoe dat bevalt.
Zoiets zal het inderdaad gaan worden.
OlleGrieze schreef:
10-07-2025 10:40
Ok, ik heb dé oplossing: Ik stel een weekmenu voor jullie samen en bestel de boodschappen. Die worden geleverd met alle recepten erbij en je houdt je keurig aan wat ik voor jullie bedacht heb. Klaar.
Leuk bedacht. Maar ik hou de 'dingen' wel graag zelf in de hand.
TantePollewop schreef:
10-07-2025 10:43
Zoiets zal het inderdaad gaan worden.
Echt, gewoon doen.

Ik heb standaard 1 avg dag ingepland.

Wát, dat zien we dan wel weer maar de a is meestal aardappelkroketjes, gebakken aardappelschijfjes of krieltjes. Heb je 1 dag in de week al ingevuld.

Ook standaard 1 pastadag. Afhankelijk van hoeveel tijd kies ik voor de variant lange pruttelsaus of voor een wat snellere roomsaus.

Ik denk dat het jou helpt om iig met dit soort vaste dagen in je hoofd te werken.
Dames, TO wil geen tips, TO wil geen agv koken.
TO wil alleen maar laten weten dat zij niet tot het plebs behoort dat agv eet, maar elke dag veel moeite in een bijzondere maaltijd bereiden steekt. Ze wil geen voorbeelden geven want dan zal blijken dat die maaltijden helemaal niet zo bijzonder zijn en TO eigenlijk niks anders eet dan het gros van de forummers.
nova wijzigde dit bericht op 10-07-2025 10:51
0.55% gewijzigd
TantePollewop schreef:
Nah, komop! Je ontwijkt alle vragen of weet niet eens antwoord te geven op zo'n simpele vraag. Ik begin echt te twijfelen aan je motivatie, volgens mij vind je het wel prima zoals het nu is.
Echt zo vreemd.
TantePollewop schreef:
10-07-2025 10:34
En nergens heb ik gezegd dat ik vreemde kruiden of vernieuwde ingrediënten gebruik.

Dat je het niet snapt is dan jammer, voor je. Ik laat het hierbij. Ga me niet meer verantwoorden naar je.
Jeetje, neemt iemand, net als zoveel anderen trouwens, uitgebreid de moeite om je te begrijpen zodat er wat gerichtere tips gegeven kunnen worden, en dan kom je met dit soort antwoorden :nooo:
Waar het dus op neerkomt is:

Hoe doorbreek ik een patroon van elke avond koken waar ik niet echt veel plezier aan beleef en bovendien tijdrovend is, terwijl er ook opties zijn die ik óók lust maar die overzichtelijker zijn en minder tijdrovend.

Het is volgens mij vooral dat overzicht.
Nova schreef:
10-07-2025 10:48
Dames, TO wil geen tips, TO wil geen agv koken.
TO wil alleen maar laten weten dat zij niet tot het plebs behoort dat agv eet, maar elke dag veel moeite in een bijzondere maaltijd bereiden steekt. Ze wil geen voorbeelden geven want dan zal blijken dat die maaltijden helemaal niet zo bijzonder zijn en TO eigenlijk niks anders eet dan het gros van de forummers.

En aangeven dat ze vooral heel veel uit eten gaat.
TantePollewop schreef:
10-07-2025 10:34

Ik heb dit topic geamuseerd gevolgd, maar nu vind ik het niet meer oke. Zij geeft een superuitgebreid antwoord en neemt de tijd om je te helpen, en jij reageert zo?
Volgens mij gaat het niet goed met je, denk dat het beter is dat je niet forumt als je niet een beetje sympathiek kan doen.
Dit is wel een leuk topic om aan het eind van het jaar nog eens in het overzicht "herinnert u zich deze nog" te zetten. :-D

Stoer dat je nog steeds terug komt tante, maar waarom zet je nou niet eens even neer wat je vandaag gaat eten? Wij eten kip stroganoff met rijst, en jij? (ik meen het oprecht.)
Noëlle_ismijnnaam schreef:
10-07-2025 11:04
Dit is wel een leuk topic om aan het eind van het jaar nog eens in het overzicht "herinnert u zich deze nog" te zetten. :-D

Stoer dat je nog steeds terug komt tante, maar waarom zet je nou niet eens even neer wat je vandaag gaat eten? Wij eten kip stroganoff met rijst, en jij? (ik meen het oprecht.)

Vind er weinig stoers aan als er alleen maar kortaf gesneerd kan worden terwijl iedereen al pagina's lang om duidelijkheid vraagt.
Vanavond eten we een boterham met gekookte eieren en tomaat. Geen zin om te koken.
Pluviofiel
Heel af en toe lees ik mee in dit topic, om te kijken of het probleem van TO al boven tafel is. Maar helaas..

In de OP staat dat manlief niet blij wordt van aardappelen, maar dat blijkt inmiddels achterhaald. Pasta komt de neus uit. Alsof er niet meer is dan aardappelen of pasta. Ik ben geen geweldige kok, maar je kunt toch wel verzinnen dat je ook rijst of wraps kunt eten. Of bulgur, quinoa, couscous, flatbread, naanbrood of zoete aardappel.

TO, je bent niet op zoek naar recepten. Maar op sites als lekkerensimpel kun je inspiratie opdoen, zonder het risico op ingewikkelde recepten.
Kingsqueen schreef:
09-07-2025 21:59
Ik vind het bewonderenswaardig en hartverwarmend hoe geduldig vele forummers zijn in dit topic.

Dat mag ook eens gezegd worden.
Ik wil mijzelf even quoten.
Hier kom ik nog op terug
Merys schreef:
10-07-2025 11:04
En aangeven dat ze vooral heel veel uit eten gaat.
Ook dat ja.
TantePollewop schreef:
10-07-2025 10:19
Nooit gezegd dat manlief niet graag aardappelen eet volgens mij.
We eten het gewoon niet. En krijgen dat patroon lastig doorbroken.
In de OP staat dat je man niet graag aardappels eet.

"En aardappelen maar ik manlief niet blij mee."
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven