Kinderen die geen aanstalten maken om uit te vliegen

05-07-2025 12:26 627 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn wel eens topics van mensen met ‘lastige’ thuiswonende volwassen kinderen en dan luidt het advies vaak ‘tijd om op zichzelf te gaan wonen.’ Ik ben overigens zelf ook zo’n adviseur, maar in de praktijk werkt het waarschijnlijk heel anders.
Maar dan toch, wie heeft zijn kind met zachte dwang de deur uit geduwd en hoe heeft dat uitgepakt voor het kind en de onderlinge relatie? En wanneer kun je dat maken? Stel dat je kind 22 is en je wilt als ouder stappen maken met een nieuwe partner (met wie je al 15+ jaar lat). Mag het dan?
Redhead70 schreef:
08-07-2025 18:18
Jo zo leven horden mensen. Gaat prima. Het is alleen een beetje on westers. En verwend vind ik.
Ok, het met elkaar leven op een hoopje wordt verwend genoemd. Snap ik. Vanuit cultureel breder perspectief snap ik dat, want zo leven idd een hoop mensen. Maar goed, dan is dit hele topic toch een non issue? Dan is er geen probleem en woningtekort, want dan kan iedereen met al z'n kinderen en kleinkinderen gewoon thuis blijven wonen en gaan hele gezinnen met aanhangen en ouders, grootouders en al het andere grut gewoon samenleven.

Kan me dan weer niks bij voorstellen dat die volwassen kinderen dan nog steeds zo uit de wind worden gehouden door hun ouders (financieel en qua huishouden). Maar goed, zelf weten hoeveel ruimte je je kinderen laat nemen. Ik neem dan ook maar even aan dat je het niet anders wil als ouder.
Lila-Linda schreef:
08-07-2025 19:28
Dus.... jij was al ruim volwassen en toch had je moeder nog een plek voor je?
Mooi! Zo'n moeder wil ik ook zijn!

Er zijn hier ouders die dat echt niet doen voor hun kind. Want zij hadden het rot vroeger, dus waarom zou hun kind het beter hebben.

Plek zal er altijd zijn voor de kinderen. Op termijn willen wij wel kleiner wonen en dan kunnen ze waarschijnlijk niet alledrie tegelijk terugkomen. Voor ten minste één moet er altijd plek zijn. En met wat improviseren moeten ze ook allemaal kunnen blijven logeren indien dat kleinere huis iets verder bij ze vandaan ligt.

Dat kleinere huis of woning komt er ook pas als ze alledrie echt hun eigen plekje hebben gevonden.

We lopen hier wel eens door de wijk en hebben wel een beeld van wat er zouden willen. Ons droomhuis voor over enkele jaren staat hier twee straten vandaan. Is een blok van tien huizen. Pas stond er een te koop, maar kwam dus te vroeg, want daar is geen goede plek voor onze zoon.
blijfgewoonbianca schreef:
08-07-2025 20:13
Zoals mijn oma. “ een ( of : in ) betrekking “ , zo noemde ze dat.

Ik vind het altijd heel erg apart dat sommige mensen zo blijven hangen in hoe het bij hen ging en dat dan ook perse voor hun kinderen willen ( 50 km per dag door de zeikregen op je fiets - uiteraard met houten banden - naar school / net genoeg zakgeld voor een halve dubbellikker per week / thuiskomtijd als het net leuk wordt / etc ) .
Deze generatie zal amper op kamers gaan. Nou, poehee. Luid de alarmklokken. Dit is ook de generatie die amper een generatiekloof ervaart en het best gezellig heeft met zijn allen.
Eens. Dat vergelijk met vroeger, vermoeiend. Andere tijden, andere keuzes.

Die elektrische fietsen, onzin, vroeger fietsten kinderen ook op gewone fietsen. Maar hadden ze een andere keuze dan? Toen de mobiele telefoons kwamen, was het ook: waar heb je die nu voor nodig? Hadden wij vroeger ook niet en wij zijn ook groot geworden. Maar nu heeft (bijna) iedereen een mobieltje. Ook de mensen die het onzin vonden.

Mijn kinderen hebben geluk, ik ging pas op mijn 24e het huis uit. En hun vader pas op zijn 26e. Dus ze hebben nog wat jaren te gaan.
Rabarbara schreef:
08-07-2025 20:06
Het is een stokpaardje, maar veel vrouwen in mijn familie hebben dat gedaan en je kunt het je tegenwoordig toch echt niet voorstellen dat ik mijn kind van 13 naar een rijk gezin zou sturen om daar de hele dag in touw te zijn en onder erbarmelijke omstandigheden te moeten leven. Deze documentaire heb ik hier vast ak tien keer gedeeld, maar hij ontroert me altijd nog, ook omdat ik, als ik vijftig jaar eerder geboren was, ook zo'n meisje geweest was https://anderetijden.nl/aflevering/281/ ... g-en-nacht

Maar het is enorm offtopic.
Niet voor te stellen inderdaad, moet er niet aan denken.
(Er staat trouwens wel een handig weekmenu in voor de Mevrouw uit een ander topic).
Het ‘waar wonen ‘ lijkt me nog niet eens het interessantst, maar het opbouwen van een volwassen leven met een parttime baan. Kan ze niet meer werken, wil ze niet? Ooit moet je leren dat je dingen voor elkaar kunt krijgen door ervoor te werken toch?
Such fun!1
nvt
broadway wijzigde dit bericht op 09-07-2025 11:52
99.58% gewijzigd
En doooooor!
nvt
broadway wijzigde dit bericht op 09-07-2025 11:52
Reden: zinloos
99.61% gewijzigd
En doooooor!
Ugli schreef:
08-07-2025 10:42
40 uur mét zelfstudie? Je zit toch wel snel aan 7 uur zelfstudie per week dus dan blijft er 32 uur college over. Ik werk nu 36 uur dus dat is toch ook bijna fulltime. :P Met 24 uur werken ga je dan alsnog over de 50 uur heen.
Ik studeerde rechten en kwam bij lange na niet aan de 40 uur.
Kwam uit een niet-rijk, niet-hoogopgeleid nest en woonde op treinafstand van mijn studie. Toch op kamers gegaan, met studieschuld en uiteindelijk gewoon een hypotheek kunnen krijgen.

Wat ik wil zeggen: situaties verschillen, het wordt in dit topic soms nogal gechargeerd.
Wanneer was dat summertje?
2003-2010 (daar zat nog een jaartje een andere studie bij)
Summertje schreef:
10-07-2025 16:46
Kwam uit een niet-rijk, niet-hoogopgeleid nest en woonde op treinafstand van mijn studie. Toch op kamers gegaan, met studieschuld en uiteindelijk gewoon een hypotheek kunnen krijgen.

Wat ik wil zeggen: situaties verschillen, het wordt in dit topic soms nogal gechargeerd.
Ik ook bij lange na niet. Ja, je had weken dat je moest knallen, maar tussendoor was het voor mij niet zo druk. Had ook best veel tijd om te werken. En verder lekker geleend. Mijn siblings ook. Had ook vrienden op het hbo, en die moesten er wel vaker zijn. Maar die hadden weer minder zelfstudie.
NomenNescio schreef:
08-07-2025 20:13
Ok, het met elkaar leven op een hoopje wordt verwend genoemd. Snap ik. Vanuit cultureel breder perspectief snap ik dat, want zo leven idd een hoop mensen. Maar goed, dan is dit hele topic toch een non issue? Dan is er geen probleem en woningtekort, want dan kan iedereen met al z'n kinderen en kleinkinderen gewoon thuis blijven wonen en gaan hele gezinnen met aanhangen en ouders, grootouders en al het andere grut gewoon samenleven.

Kan me dan weer niks bij voorstellen dat die volwassen kinderen dan nog steeds zo uit de wind worden gehouden door hun ouders (financieel en qua huishouden). Maar goed, zelf weten hoeveel ruimte je je kinderen laat nemen. Ik neem dan ook maar even aan dat je het niet anders wil als ouder.
Jawel er is zeker een issue met het woningtekort. Het gevolg is, je eigen kinderen langer thuis. Nou en? Het is nu zo, dus in plaats van klagen, accepteren dat het zo is. Mijn kinderen nemen en namen helemaal niet Mijn persoonlijke ruimte in. Nooit gehoord van duidelijke afspraken? Sterker, we hebben nu in een ander land ook ruimte voor ze. Als ze komen kan gewoon ieder zijn eigen ding doen.
Maar de huizenmarkt is de afgelopen 15 jaar enorm verslechterd, want ik herken wat je zegt, ook qua achtergrond en alles. Alleen gaat dat nu veel minder makkelijk dan toen.
Redhead70 schreef:
10-07-2025 17:08
Jawel er is zeker een issue met het woningtekort. Het gevolg is, je eigen kinderen langer thuis. Nou en? Het is nu zo, dus in plaats van klagen, accepteren dat het zo is. Mijn kinderen nemen en namen helemaal niet Mijn persoonlijke ruimte in. Nooit gehoord van duidelijke afspraken? Sterker, we hebben nu in een ander land ook ruimte voor ze. Als ze komen kan gewoon ieder zijn eigen ding doen.

Je kinderen langer thuis laten wonen is het bezwaar natuurlijk niet. Hun leven staat on hold, dat is het probleem.

Je vleugels uitslaan is toch makkelijker achter je eigen voordeur dan bij je ouders.
Als je kind 22 is en er verder geen andere zaken spelen. Kun je prima afspraken maken. Ik zie het probleem geloof ik niet zo. Wat die nieuwe partner wil kan in overleg. Of moeder wil niet. Ook goed.
frettie schreef:
10-07-2025 17:10
Maar de huizenmarkt is de afgelopen 15 jaar enorm verslechterd, want ik herken wat je zegt, ook qua achtergrond en alles. Alleen gaat dat nu veel minder makkelijk dan toen.
Die hypotheek is er pas sinds 2018, maar ik ontken niet dat het ook in die paar jaar veel moeilijker/duurder geworden is.

Alleen het is dus niet zo dat je alleen op kamers ging als je uit een rijke-hoogopgeleide bubbel komt of ver weg gaat studeren.
En ik heb er nooit spijt van gehad, want ik heb het echt heel leuk gehad. Die vrijheid zou ik bij m'n ouders thuis nooit hebben gevoeld.
Summertje schreef:
10-07-2025 16:46

Denk jij dat de 21-27 jarige van nu met studieschuld nog "gewoon" een hypotheek kan krijgen waar je een huis mee kan kopen?
Ugli schreef:
10-07-2025 19:02
Denk jij dat de 21-27 jarige van nu met studieschuld nog "gewoon" een hypotheek kan krijgen waar je een huis mee kan kopen?
Dat ligt nu natuurlijk anders, maar dit was een zijpad over de situatie destijds, waar jij toen een studieschuld wilde ontwijken, wegens een mogelijk 1-0 achterstand en velen hebben toen gewoon flink geleend en daar geen nadeel van ondervonden.
pina schreef:
10-07-2025 19:26
Dat ligt nu natuurlijk anders, maar dit was een zijpad over de situatie destijds, waar jij toen een studieschuld wilde ontwijken, wegens een mogelijk 1-0 achterstand en velen hebben toen gewoon flink geleend en daar geen nadeel van ondervonden.
Geldt voor mij ook. Sowieso denk ik dat je in principe van huis uit leert om wel of geen risico’s te nemen. Behoudend en veilig leven is verstandig, maar door risico’s te nemen kun je verder komen, óf enorm op je bek gaan. Ouders die zelf risico’s hebben genomen en er beter uit zijn gekomen, zullen dat ook eerder hun kinderen adviseren. Ouders die gewend zijn om zekerheid het belangrijkste te vinden in het leven, zullen dus eerder begrijpen dat hun kinderen thuis blijven wonen om verzekerd te zijn van spaargeld en hopelijk een huis-op-termijn. Het is allebei prima, het hangt er gewoon vanaf hoe je in het leven staat.

Als geld echt een groot probleem is, valt er natuurlijk weinig te kiezen, maar lenen is voor studenten wel een eerste stap op weg naar een beter leven, met een goede baan en in de toekomst een huis, desnoods een huurhuis, want zo beginnen de meeste mensen. De meeste van mijn vrienden woonden (huurden) pas in een ‘grote-mensenhuis’ rond hun 35e, en pas jaren later kwamen de koophuizen in beeld.

Kleine stapjes, niet meteen alles op orde willen hebben en accepteren dat je als student of starter op de arbeidsmarkt nog even op je kiezen moet bijten.
Claire45 schreef:
10-07-2025 20:54
desnoods een huurhuis
Hou nou op.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Claire45 schreef:
10-07-2025 20:54
. De meeste van mijn vrienden woonden (huurden) pas in een ‘grote-mensenhuis’ rond hun 35e, en pas jaren later kwamen de koophuizen in beeld.

Kleine stapjes, niet meteen alles op orde willen hebben en accepteren dat je als student of starter op de arbeidsmarkt nog even op je kiezen moet bijten.
Nou, als ik dit zo hoor zou ik kinderen aanraden om vooral een MBO opleiding te doen. Lasser, of zo. Of loodgieter.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Redhead70 schreef:
10-07-2025 17:08
In het geval van to en wel meer reacties die ik heb gelezen ( los van of dit bij jou zo is), zijn er behoorlijk wat jongeren die veel ruimte innemen ten koste van hun ouders. In veel opzichten nemen ze weinig volwassen aandeel aan het thuiswonen. En het zijn de ouders die ze de ruimte geven.

Prima, jij (die ouder) moet er mee leven, niet ik. Maar in ons huishouden zou zo'n onvolwassen houding geen optie zijn. Je bent volwassen en dus gedraag je je daarnaar en wil je dat niet, dan zul je echt jouw keuzes ergens anders moeten maken. Dat betekent gewoon een normale arbeidstijd, aandeel in huishouden, een relatief aandeel in kosten (al zetten wij het apart, dat is niet aan kind om te beslissen of die dat wel of niet ziet zitten) en samenleven op een manier dat het voor iedereen houdbaar blijft. Ik ben geen inwonende sloof die mijn eigen priveleven tot in het oneindige gaat uitstellen, omdat kinderen het mooi makkelijk vinden zo.
NomenNesci0 schreef:
10-07-2025 21:23
In het geval van to en wel meer reacties die ik heb gelezen ( los van of dit bij jou zo is), zijn er behoorlijk wat jongeren die veel ruimte innemen ten koste van hun ouders. In veel opzichten nemen ze weinig volwassen aandeel aan het thuiswonen. En het zijn de ouders die ze de ruimte geven.

Prima, jij (die ouder) moet er mee leven, niet ik. Maar in ons huishouden zou zo'n onvolwassen houding geen optie zijn. Je bent volwassen en dus gedraag je je daarnaar en wil je dat niet, dan zul je echt jouw keuzes ergens anders moeten maken. Dat betekent gewoon een normale arbeidstijd, aandeel in huishouden, een relatief aandeel in kosten (al zetten wij het apart, dat is niet aan kind om te beslissen of die dat wel of niet ziet zitten) en samenleven op een manier dat het voor iedereen houdbaar blijft. Ik ben geen inwonende sloof die mijn eigen priveleven tot in het oneindige gaat uitstellen, omdat kinderen het mooi makkelijk vinden zo.

Jaja, dat weten we nu wel. En andere mensen denken daar weer anders over, of de soep wordt niet zo heet gegeten als jij hem hier opdient. of ze hebben hele goeie redenen om thuis te blijven wonen waar jij niks vanaf weet. Dan kun jij jezelf nog honderd keer herhalen maar het wordt er allemaal niet anders van.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
blijfgewoonbianca schreef:
10-07-2025 21:21
Nou, als ik dit zo hoor zou ik kinderen aanraden om vooral een MBO opleiding te doen. Lasser, of zo. Of loodgieter.
Dat kan ik me voorstellen. Maar ik krijg ook het idee dat je hierdoor het leven treurig vindt als je niet met 30 jaar dat kant en klare koophuis hebt.

Dat komt in mijn omgeving gewoon bijzonder weinig voor. Er zijn een hoop goed verdienende mensen in mijn omgeving. Maar die vlucht kwam meestal pas later op gang, omdat studies vaak nog lang duurden. Met 30 had je dan net een tijdje je eerste echte serieuze baan. Op die leeftijd waren veel leeftijdgenoten nog kamertjes of appartementjes bewoners. Ook met 1 of 2 kleintjes. Niks niet groot huis met lekkere tuin. De groei in inkomen was vrij plotseling en regelmatig pas na de eerste baby.

Dat lijkt jou misschien een gruwel, maar ik heb niet het idee dat mensen hieronder geleden hebben. Als ik iets proef is dat ze het daardoor juist heel leerzaam vonden. Creatief zijn brengt leuke nieuwe mogelijkheden mee.
nomennesci0 wijzigde dit bericht op 10-07-2025 21:36
11.66% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
10-07-2025 21:26
Jaja, dat weten we nu wel. En andere mensen denken daar weer anders over, of de soep wordt niet zo heet gegeten als jij hem hier opdient. of ze hebben hele goeie redenen om thuis te blijven wonen waar jij niks vanaf weet. Dan kun jij jezelf nog honderd keer herhalen maar het wordt er allemaal niet anders van.
Je herhaalt jezelf graag hoor ik

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven