De ongemakken van de overgang II

dinsdag 24 januari 2023 om 09:37
Op verzoek een nieuw deel van het topic over de overgang. Hier kun je terecht met al je vragen, klachten etc.
Met hier de link naar het oude topic:gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 4#34093484
Met hier de link naar het oude topic:gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 4#34093484
vrijdag 11 juli 2025 om 12:33
Claire, ben jij lid van de groep bio identieke hormonen overgang/menopauze op Facebook? Daar wordt best veel besproken over de ellende van de bijwerkingen. Ik heb zelf al veel geleerd van deze groep en vind deze groep op dit moment de enige bron van actuele info over HST.Claire45 schreef: ↑10-07-2025 17:44....Eigenlijk mag daar ook wel wat extra aandacht en voorlichting voor komen, want dat vertellen ze er allemaal niet bij. Best wat vriendinnen van mij zijn snel van pure ellende gestopt met hst. Wat ik begrijp hoor, niets is zo beangstigend als hevige bijwerkingen, en als je dan ook nog heel somber wordt, is het moeilijk om de moed erin te houden. Overigens ken ik ook vrouwen die als een zonnetje door die beginfase gingen - hormonen blijven rare dingen![]()
vrijdag 11 juli 2025 om 12:49
Dit vind ik ook een fijne bron, met op deze pagina best duidelijke uitleg over die beginverergering.
https://overgangenhormonen.nl/Vrouwen/Wat-is-HST/
•
vrijdag 11 juli 2025 om 13:20
Ja! Maar toen ik net met hst begon, moest ik nog heel veel lezen en researchen en dit onderwerp (bijwerkingen) is toen in de tsunami aan informatie aan mij voorbijgegaan helaas. Later werd het me wel duidelijk. Maar eigenlijk vind ik dat zo’n FB-groep niet het enige baken zou moeten zijn; mijn gynaecoloog had de taak, vind ik, om dat erbij te vermelden. Ik geef vriendinnen ook vaak de tip om lid te worden van die FB-groep, maar het gevolg is nu dat veel vrouwen (ik ook!) met het schaamrood op hun kaken bij hun arts zitten omdat ze het gênant vinden om het beter te weten. Plaatsvervangend schaamrood, zeg maarCochise schreef: ↑11-07-2025 12:33Claire, ben jij lid van de groep bio identieke hormonen overgang/menopauze op Facebook? Daar wordt best veel besproken over de ellende van de bijwerkingen. Ik heb zelf al veel geleerd van deze groep en vind deze groep op dit moment de enige bron van actuele info over HST.

Ik wil artsen graag respecteren en serieus nemen, zoals de meeste mensen, maar het gebrek aan kennis en belangstelling voor de menopauze heeft ervoor gezorgd dat de rollen van arts en patiënt zijn omgedraaid, waardoor er een raar soort ongemak ontstaat: nee, dokter, dat ziet u verkeerd

Ik ben blij met die FB-groep, waar trouwens ook veel artsen lid van zijn, dus er zijn ook goede artsen, maar dit soort informatie zou wat mij betreft veel wijder verspreid moeten worden, in het bijzonder onder gynaecologen en huisartsen.
vrijdag 11 juli 2025 om 13:26
Dank Frizz, het is een goede begrijpelijke uitleg over onze hormonen lees ik al.Frizz schreef: ↑11-07-2025 12:49Dit vind ik ook een fijne bron, met op deze pagina best duidelijke uitleg over die beginverergering.
vrijdag 11 juli 2025 om 13:47
Ik ben het natuurlijk helemaal met je eens. Ik schreef al eerder hoe erg ik het vind dat er zo weinig bekend is over HST bij de mensen die dat eigenlijk beter zouden moeten weten dan wij. Maar, langzaamaan verspreid de kennis zich meer en ook onder artsen. Gelukkig maar want wat een gevecht voor ons vrouwen.Claire45 schreef: ↑11-07-2025 13:20Ja! Maar toen ik net met hst begon, moest ik nog heel veel lezen en researchen en dit onderwerp (bijwerkingen) is toen in de tsunami aan informatie aan mij voorbijgegaan helaas. Later werd het me wel duidelijk. Maar eigenlijk vind ik dat zo’n FB-groep niet het enige baken zou moeten zijn; mijn gynaecoloog had de taak, vind ik, om dat erbij te vermelden. Ik geef vriendinnen ook vaak de tip om lid te worden van die FB-groep, maar het gevolg is nu dat veel vrouwen (ik ook!) met het schaamrood op hun kaken bij hun arts zitten omdat ze het gênant vinden om het beter te weten. Plaatsvervangend schaamrood, zeg maar![]()
Ik wil artsen graag respecteren en serieus nemen, zoals de meeste mensen, maar het gebrek aan kennis en belangstelling voor de menopauze heeft ervoor gezorgd dat de rollen van arts en patiënt zijn omgedraaid, waardoor er een raar soort ongemak ontstaat: nee, dokter, dat ziet u verkeerd![]()
Ik ben blij met die FB-groep, waar trouwens ook veel artsen lid van zijn, dus er zijn ook goede artsen, maar dit soort informatie zou wat mij betreft veel wijder verspreid moeten worden, in het bijzonder onder gynaecologen en huisartsen.
zondag 13 juli 2025 om 08:57
Charlotta schreef: ↑07-07-2025 15:12Ik heb het verlossende antwoord van de gyn die vandaag mijn spiraal verwijderde: progesteron mag ook in de peri gewoon continue geslikt worden (100mg) als dat fijner voor je is en als je het geen probleem vindt dat je geen regelmatige bloeding meer krijgt. (Onregelmatig bloeden kan dan wel)
Het maakt voor je gezondheid niet uit i.i.g. Top!
Ik was er toch ook nog even informatie over aan het zoeken. Ik zie toch wel wat voorzichtigheid mbt continue. Zie hieronder:
Uitzonderingen:
PERIMENOPAUZE MAAR TOCH OP CONTINU KAN:
1. Er is een echo van de baarmoeder gebeurd en de baarmoederwand was dun
2. Er is net gestopt met de Mirena of anticonceptiepil of continue oraal HST (Femoston, Qlaira, etc)
3. Na minimum 6-12 maanden op cyclisch regime (volgens dr Newson - pas op: dit staat niet in de NL richtlijnen!)
4. In samenspraak met de arts.
WAAROM CONTINU IN PERIMENOPAUZE?
1. Niet elke vrouw gaat goed op sterke progesterondalingen en -fluctuaties:
vrouwen met migraine, PMS, endometriose, slaapproblemen, angstproblematiek (soms ook PMDD). Sommige vrouwen voelen zich gewoon heel slecht in de progesteronvrije weken
2. Vrouwen wensen geen (uitgelokte) bloedingen meer.
Opgelet, bloedingsvrij worden in peri via bio-identieke hormonen lukt niet altijd. Soms komt de eigen cyclus er gewoon doorheen. Genoeg progesteron is vaak cruciaal en dus soms zijn dagelijks hogere dosissen dan de standaarddosissen nodig.
Noot: waarom moet de baarmoederwand dun zijn? In een verdikte baarmoederwand (hyperplasie) kunnen tumorcellen groeien en dit kan dus baarmoederkanker veroorzaken. Zie gids 27
Vrouwen zonder baarmoeder kunnen altijd starten met 100 mg dagelijks.
Gouden tips:
1. Laat toch regelmatig een ECHO maken van de baarmoeder om onaangename verrassingen te vermijden. HST of zonder HST. Zie gids 27.
2. Neem altijd de MINIMUM voorgeschreven minimum dosissen. Gids 21
3. Progesteroncrèmes samen met oestrogeen is geen veilige combinatie. Deze crèmes absorberen niet altijd goed en beschermen de baarmoederwand dan niet voldoende. Zie gids 21. Voor vrouwen zonder baarmoeder of die een Mirena hebben die 3 jaar of jonger is, zijn progesteroncrèmes uiteraard ok. Zie meer info in gids 21.
4. De Kyleena spiraal mag niet gebruikt worden als het progesteron deel van de HST. Dus naast het oestrogeen moet ook progesteron genomen worden. Zie gids 24.
•
zondag 13 juli 2025 om 09:39
Is dat die FB groep waar in de regels staat dat je niets negatief mag zeggen over HST of onverbiddelijk wordt geschrapt? Weet niet meer bij welke groep ik aangesloten was maar die barstte uit zijn voegen met 10-duizenden leden wat het beheer een hele hoop geld oplevert natuurlijk maar dat beseffen de meeste leden niet. Die denken dat ze dit allemaal onbezoldigd doen, uit altruïsme.
Ik kreeg hartkloppingen, buikkrampen maar werd vooral erg draaierig door HST waardoor ik zelfs niet meer veilig kon werken maar daar mocht amper iets over gezegd worden. Ik kreeg zelfs de raad me een paar maand ziek te zetten op mijn werk. Ik kreeg privé een hele boel berichten van vrouwen die zich ook veel slechter voelden mét dan zonder.
En zelfs mét HST is het allerbelangrijkste toch nog steeds dat je gezond gaat eten, voldoende rusten, ontstressen en krachttraining gaat doen.
Door een bericht wat ik hier last (van Claire geloof ik) heb ik gisteren creatine opgestart. 5gr/dag. Ik train nu 3x/week, kan geleidelijk aan wat zwaarder gaan en de spieren beginnen zich af te tekenen. Ben tevreden! En benieuwd of ik iets ga merken van de creatine.
Ik kreeg hartkloppingen, buikkrampen maar werd vooral erg draaierig door HST waardoor ik zelfs niet meer veilig kon werken maar daar mocht amper iets over gezegd worden. Ik kreeg zelfs de raad me een paar maand ziek te zetten op mijn werk. Ik kreeg privé een hele boel berichten van vrouwen die zich ook veel slechter voelden mét dan zonder.
En zelfs mét HST is het allerbelangrijkste toch nog steeds dat je gezond gaat eten, voldoende rusten, ontstressen en krachttraining gaat doen.
Door een bericht wat ik hier last (van Claire geloof ik) heb ik gisteren creatine opgestart. 5gr/dag. Ik train nu 3x/week, kan geleidelijk aan wat zwaarder gaan en de spieren beginnen zich af te tekenen. Ben tevreden! En benieuwd of ik iets ga merken van de creatine.
zondag 13 juli 2025 om 11:53
Ik volg twee hst-groepen op Facebook, een Vlaamse groep en een Nederlandse die wat minder ‘fanatiek’ is: ‘Menopauze, overgang en bio-identieke hormonen’ (Nederlands) en ‘Bio-identieke hormonen bij overgang/menopauze: evidence based hulp + info’ (Vlaams). Ik schrijf zelf niet mee op die groepen, zie het puur als informatiebron. Hun ‘gidsen’ zijn heel goed gedocumenteerd en uitgebreid. Maar de Vlaamse groep is inderdaad een beetje doorgeslagen in het fanatisme. Daar wordt ook gepredikt dat vrouwen bij elk klachtje meteen moeten ophogen; sommigen smeren 10 (!) pompjes gel. Puur op gevoel lijkt dat me niet verstandig, maar goed, er zijn blijkbaar artsen die erachter staan dus het zal wel. Voor een wat genuanceerde blik op hst kun je beter terecht bij de Nederlandse groep.Attraverso schreef: ↑13-07-2025 09:39Is dat die FB groep waar in de regels staat dat je niets negatief mag zeggen over HST of onverbiddelijk wordt geschrapt? Weet niet meer bij welke groep ik aangesloten was maar die barstte uit zijn voegen met 10-duizenden leden wat het beheer een hele hoop geld oplevert natuurlijk maar dat beseffen de meeste leden niet. Die denken dat ze dit allemaal onbezoldigd doen, uit altruïsme.
Wat leuk dat je creatine bent gaan gebruiken! Ik heb ook net een zak creatine gekocht maar er zit geen maatlepel bij, en ik wil het wel precies kunnen afmeten, dus ik moet nog even op zoek naar een 5 gram-lepel. Hoe neem jij de creatine in, gewoon met water?
zondag 13 juli 2025 om 13:10
Tja, en dan lees je de bijsluiter.Lila-Linda schreef: ↑13-07-2025 10:59Mijn huisarts vertelde laatst, dat zij geen bijwerkingen benoemt, omdat dat de kans dat mensen de bijwerkingen ook gaan ervaren... veel groter maakt
Niet alleen bij HST hoor, bij alle medicatie
Ik snap het, maar tegelijkertijd ook niet.
Ik wil juist weten wat me mogelijk te wachten staat en wanneer ik aan de bel moet trekken.
Ik kreeg ook geen uitleg van de gynaecoloog. Dus ik las de bijsluiter. En ja, ik kreeg pijnlijke borsten en buikpijn. Maar wist dan ook gelijk dat het er bij kon horen, dus ik kon rustig afwachten.
zondag 13 juli 2025 om 13:55
Daarbij denk ik dat vooral de mentale bijwerking (somber, lusteloos, neerslachtig, negatief, warrig, ongeconcentreerd etc) ervoor kunnen zorgen dat iemand stopt met de hst, omdat je wel een zekere mentale weerbaarheid nodig hebt om de klachten (mentaal en fysiek) uit te zitten. Als je dan niet weet dat het vanzelf beter wordt, is de verleiding om te stoppen heel groot.Flipflop schreef: ↑13-07-2025 13:10Tja, en dan lees je de bijsluiter.
Ik wil juist weten wat me mogelijk te wachten staat en wanneer ik aan de bel moet trekken.
Ik kreeg ook geen uitleg van de gynaecoloog. Dus ik las de bijsluiter. En ja, ik kreeg pijnlijke borsten en buikpijn. Maar wist dan ook gelijk dat het er bij kon horen, dus ik kon rustig afwachten.
zondag 13 juli 2025 om 14:21
Dat klopt zeker niet dat je daar (ik heb het over de Nederlands/Vlaamse) niet over mag praten, er wordt daar uitgebreid gesproken over klachten bij de start of bij ophogingsverergering. Want die klachten hebben veel vrouwen in de startperiode van hst of bij ophoging, daarom wordt er geadviseerd om eerst 6 weken af te wachten alvorens beslissingen te maken over ophogen of juist niet. Het staat ook zeker niet in de regels wat jij daar benoemd.Attraverso schreef: ↑13-07-2025 09:39Is dat die FB groep waar in de regels staat dat je niets negatief mag zeggen over HST of onverbiddelijk wordt geschrapt? Weet niet meer bij welke groep ik aangesloten was maar die barstte uit zijn voegen met 10-duizenden leden wat het beheer een hele hoop geld oplevert natuurlijk maar dat beseffen de meeste leden niet. Die denken dat ze dit allemaal onbezoldigd doen, uit altruïsme.
Ik kreeg hartkloppingen, buikkrampen maar werd vooral erg draaierig door HST waardoor ik zelfs niet meer veilig kon werken maar daar mocht amper iets over gezegd worden.
Dat heb jij blijkbaar niet gedaan en je dus niet goed ingelezen, dan zou je dat hebben geweten. Het is namelijk erg belangrijk om je goed te verdiepen, zodat je de materie goed begrijpt en ook begrijpt waarom vrouwen deze lichaamseigen hormonen keihard nodig hebben, bijvoorbeeld voor je hart, skelet en hersenen.
Jammer dat je dit op deze manier in een kwaad daglicht stelt.
Het klopt dat je bepaalde woorden niet mag gebruiken maar dat heeft meer te maken met stomme algoritmes van Facebook.
cochise wijzigde dit bericht op 13-07-2025 14:30
3.30% gewijzigd
zondag 13 juli 2025 om 14:24
Ik kan me voorstellen dat als de huisarts de eventuele bijwerkingen benoemt, het serieuzer lijkt dan lezen in de bijsluiterFlipflop schreef: ↑13-07-2025 13:10Tja, en dan lees je de bijsluiter.
zondag 13 juli 2025 om 14:25
Ik zat er dus weer te neuzen omdat ik gisteren na 12 dagen moest stoppen met de Progestan. Kon ik meteen weer niet slapen! En eenmaal in slaap zo’n onrustige nacht.
Plus ik val dus eigenlijk in de categorie van mensen die die beginverergering er helemaal niet bij kan hebben. Ik vrees ook alweer voor mijn menstruatie.
BAH!
Plus ik val dus eigenlijk in de categorie van mensen die die beginverergering er helemaal niet bij kan hebben. Ik vrees ook alweer voor mijn menstruatie.
BAH!
•
zondag 13 juli 2025 om 18:55
Ik heb helaas altijd een mentale terugval na stoppen met progesteron. Eigenlijk hetzelfde als voor ik aan de HST ging, maar dan minder "diep". En de ene keer vervelender dan de andere keer.Frizz schreef: ↑13-07-2025 14:25Ik zat er dus weer te neuzen omdat ik gisteren na 12 dagen moest stoppen met de Progestan. Kon ik meteen weer niet slapen! En eenmaal in slaap zo’n onrustige nacht.
BAH!
Als de bloeding start, dan gaat het de eerste paar dagen nog goed. Maar daarna wil ik het liefst een paar dagen tot soms een week verdwijnen van de planeet.
Dus ik snap hoe irritant dat is.
zondag 13 juli 2025 om 21:43
Dit is dus waarom ik niet cyclisch wilde gaan slikken, en volgens mijn gyn was dat ook geen enkel probleem. Ik slik nu gewoon elke avond 100mg zonder stoppen.
zondag 13 juli 2025 om 21:45
Frizz schreef: ↑13-07-2025 08:57Ik was er toch ook nog even informatie over aan het zoeken. Ik zie toch wel wat voorzichtigheid mbt continue. Zie hieronder:
Uitzonderingen:
PERIMENOPAUZE MAAR TOCH OP CONTINU KAN:
1. Er is een echo van de baarmoeder gebeurd en de baarmoederwand was dun
2. Er is net gestopt met de Mirena of anticonceptiepil of continue oraal HST (Femoston, Qlaira, etc)
3. Na minimum 6-12 maanden op cyclisch regime (volgens dr Newson - pas op: dit staat niet in de NL richtlijnen!)
4. In samenspraak met de arts.
Ik zie net pas deze post! Bij mij was punt 2 van toepassing. 1 eigenlijk ook want ze heeft een echo gemaakt toen ze de spiraal verwijderde.
zondag 13 juli 2025 om 22:18
Mooi zo.
Maar het kan dus niet ‘gewoon’, jij voldoet aan de voorwaarden.
Ik heb volgende maand een evaluatiegesprek met de huisarts, daar neem ik mijn bevindingen mee naartoe. Eens zien wat in mijn situatie wenselijk is.
•
maandag 14 juli 2025 om 02:40
Ja, blijkbaar. Ze deed er zo makkelijk over dat ik de indruk kreeg dat het voor iedereen een optie is.
maandag 14 juli 2025 om 07:52
Ik heb gezegd dat ik zo veel bijwerkingen had dat ik mijn werk niet meer veilig kon doen en er daarom mee gestopt ben en de groep waar ik in zat daar mocht niet negatief gepraat worden over HST. Wel over bijwerkingen in het begin maar daar moet je dan maar door, dan moet je ophogen of je ziek melden op je werk. Er mocht niet gezegd worden 'ik ga er mee stoppen'.Cochise schreef: ↑13-07-2025 14:21
Dat heb jij blijkbaar niet gedaan en je dus niet goed ingelezen, dan zou je dat hebben geweten. Het is namelijk erg belangrijk om je goed te verdiepen, zodat je de materie goed begrijpt en ook begrijpt waarom vrouwen deze lichaamseigen hormonen keihard nodig hebben, bijvoorbeeld voor je hart, skelet en hersenen.
Jammer dat je dit op deze manier in een kwaad daglicht stelt.
Het klopt dat je bepaalde woorden niet mag gebruiken maar dat heeft meer te maken met stomme algoritmes van Facebook.
Hoezo hebben vrouwen deze lichaamseigen hormonen keihard nodig?
Uiteraard gaan er vrouwen zijn die heel erg gebaat zijn met HST maar om nu te stellen dat alle vrouwen deze keihard nodig hebben... Miljoenen vrouwen hebben het al prima gedaan en doen het nog prima zonder.
maandag 14 juli 2025 om 08:18
Hoezo mocht dat dan niet? Stond dat in de huisregels? Of had men een andere mening dan jij en ervaarde je geen ruimte voor je mening?
Dat je deze hormonen ook voor en na de overgang nog nodig hebt; niet iedereen zal er zo over denken. Ik lees artikelen over verhoogde kans op op osteoporose, dementie, hart- en vaatziekten etc zónder het gebruik ervan. Mijn relatief jonge moeder heeft best wat gezondheidsproblemen die wetenschappelijk gezien samenhangen met verlaagd oestrogeen.
Dus nee niks moet, maar ik zou het iedereen gunnen om oud te worden met goede gezondheid.
Dat je deze hormonen ook voor en na de overgang nog nodig hebt; niet iedereen zal er zo over denken. Ik lees artikelen over verhoogde kans op op osteoporose, dementie, hart- en vaatziekten etc zónder het gebruik ervan. Mijn relatief jonge moeder heeft best wat gezondheidsproblemen die wetenschappelijk gezien samenhangen met verlaagd oestrogeen.
Dus nee niks moet, maar ik zou het iedereen gunnen om oud te worden met goede gezondheid.
•

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in