Waarom vakantie?

15-07-2025 11:45 183 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Aangezien “iedereen “ mij glazig aan staart als ik vertel dat ik niet van vakantie hou, zet ik het maar onder Psyche.

Ik heb er verder weinig last van, maar ben benieuwd hoe raar/normaal het is. Ik ga graag een weekendje weg, met mijn laptop mee. Maar langere, buitenlandse vakanties zou ik liefst overslaan. Van de wereld heb ik, via werk vooral, alles gezien dat ik zou willen dus daar is vakantie ook niet voor nodig.

Niet dat ik nu zwaar in de stress zit, onderweg naar het zuiden. Heerlijk in de hoosbuien in de Duitse files.
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Ik houd van vakanties en van de wereld ontdekken.
Ik heb al redelijk gereisd maar zeker nog niet alles gezien wat er op mijn lijstje staat.
Ik ben reislustiger dan mijn man, dus soms ga ik gewoon zonder hem.

Dit jaar gaan we (weer) naar Toscane en naar Frankrijk, omdat vriendin van kind de wereld nog niet heeft gezien en die willen we een beetje op sleeptouw meenemen. Ik vind het fijn om haar dingen te laten zien, maar voor mijzelf gewoon even in een andere omgeving te zijn. In het zwembad te kunnen duiken als ik daar zin in heb, onder een parasol een boek lezen.

Thuis kan ik ook lezen, maar daar merk ik toch snel dat ik dan even een wasje doe, schoonmaak, kook etc.

Ik houd trouwens van mijn werk, en als ik de loterij win ga ik er mee door.

Ik houd ook van mijn huis en mijn eigen omgeving en bubbel.

Ik leef zeker niet van vakantie naar vakantie, maar ga wel het liefst een paar keer per jaar weg.
Vakantie is voor mij gewoon vrij hebben en doen waar ik zin in heb.
Even geen werk.

We houden vooral van korte stedentripjes, Max een week. Ik hoef echt geen 3 weken ergens op een camping in de hitte. Of rondreizen in Azië, moet er niet aan denken.

We hebben nu een korte vakantie. Lekker tijd om uitgebreid te bbq- en, ergens lang te gaan lunchen, fietsen, naar de bios, enz..
Ieder zijn ding .
Ik ga wel op vakantie, maar ik zou het prima kunnen missen. Ik vind het altijd fijn om weer thuis te komen. Ik heb er geen hekel aan, maar we gaan wel kort, ik wil geen drie weken weg zijn.
Ik vind het eigenlijk heel verdrietig klinken als mensen zeggen dat ze voor vakantie leven. Helemaal goed dat je onwijs geniet van vakantie, maar ik interpreteer dat meer als: mijn leven tussen de vakanties door is niet de moeite waard. Misschien neem ik het te letterlijk.
Mijn leven bestaat voor pakweg 1/3 uit slapen en 1/3 werk. Die laatste 1/3 amuseer ik me prima hoor. Maar ik ben absoluut niet op jacht naar “ervaringen”, laat staan “hoogtepunten”.

Mijn streven is niet “alles uit het leven halen, rennend voor de dood uit”.
mylittlepony wijzigde dit bericht op 15-07-2025 13:07
Reden: Schrijffout:)
1.30% gewijzigd
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Itsnojoke schreef:
15-07-2025 12:29
Ik ga wel op vakantie, maar ik zou het prima kunnen missen. Ik vind het altijd fijn om weer thuis te komen. Ik heb er geen hekel aan, maar we gaan wel kort, ik wil geen drie weken weg zijn.
Ik vind het eigenlijk heel verdrietig klinken als mensen zeggen dat ze voor vakantie leven. Helemaal goed dat je onwijs geniet van vakantie, maar ik interpreteer dat meer als: mijn leven tussen de vakanties door is niet de moeite waard. Misschien neem ik het te letterlijk.

Ja!

Is dat fijn om in te vullen voor een ander?
Ik doe het gewoon beter in een warm klimaat.
Ergens snap ik het wel.
Ik heb van te voren altijd enorm veel zin, maar vind het vaak toch een beetje tegenvallen en gedoe. Ben altijd zo blij als een kind om weer terug te zijn in mijn eigen schone huis met mijn lekkere bed, en waar ik alle andere luxe tot mijn beschikking heb.
Nu ik twee jonge kinderen heb en zeker een dag bezig ben met alle voorbereidingen en op vakantie zelf ook alleen maar met hen in de weer ben is de lol er nog wel wat meer af. We gaan wel, het is prima, ik zou ook niet een heel jaar thuis willen blijven, maar ik herken je verhaal wel.
honingbij_ wijzigde dit bericht op 15-07-2025 12:39
1.87% gewijzigd
Ik raak gestresst van vakanties plannen, regelen en inpakken. Als ik er ben vind ik het wel leuk.

Omdat niks moet, geen kinderen die op tijd weer bij een sport moeten zijn. Lekker buiten zijn, andere landschappen, boeken lezen en af en toe een spelletje met man en kinderen…

De rest van het jaar bestaat overdag uit werken en verdwijnen we meteen na het eten naar sport, vrienden, de PlayStation of de tv.

Ik reis ook regelmatig zakelijk, dat vind ik ook leuk. Maar dan zie ik vooral luchthavens en industrieterreinen en ik moet sociaal doen tegen onbekenden, soms ook nog in een taal die ik niet vloeiend spreek, dat is geen vakantie.
wolkewitje wijzigde dit bericht op 15-07-2025 12:40
7.68% gewijzigd
MyLittlePony schreef:
15-07-2025 12:30
Mijn werk bestaat voor pakweg 1/3 uit slapen en 1/3 werk. Die laatste 1/3 amuseer ik me prima hoor. Maar ik ben absoluut niet op jacht naar “ervaringen”, laat staan “hoogtepunten”.

Bedoel je niet dat je leven uit 1/3 slapen, werk en overig bestaat?
Of kun jij echt 1/3 van je werk slapen?

Mijn vakanties zijn ook niet "alles uit het leven halen rennen voor de dood uit". Maar wel dat ik bijvoorbeeld erg van de zee hou, dus graag daar naartoe ga. Heel af en toe wil ik wel graag iets bijzonders zien, zoals de piramides of de jungle. Maar dat is nog geen 10% van alle vakanties.
Lila-Linda schreef:
15-07-2025 11:56
Ik houd van niet te lange, enigszins voorspelbare vakanties.
Absoluut niet 3 weken naar Kirgizië of zo.
Een week, max tien dagen vind ik genoeg. En dan Google ik me van te voren al suf: waar is de supermarkt?, en tot hoe laat is hij open?

Maar kan me wel echt verheugen op zo'n weekje
Dit! Na een week vind ik het al echt fijn om weer naar huis te gaan. Langer kan en wil ik mijn hond ook niet missen. Maar op vakantie gaan en nieuwe plekken ontdekken, vind ik wel heel leuk!
BeeDifferent schreef:
15-07-2025 12:11
Tja. Het liefst had ik 365 dagen per jaar vakantie en geld genoeg om weg te zijn. Maar helaas.

Ik vind het heerlijk om altijd iets in het vooruitzicht te hebben.
Hier hetzelfde! Ik heb graag al de volgende vakantie geboekt, voor deze voorbij is :) en ik wil ook altijd weg als ik vakantie op neem van mijn werk. Ik geniet ontzettend van de voorpret, het uitzoeken van de vakantie enz. En dan het verheugen tot het zo ver is eindelijk.
Mijn werk is leuk hoor, maar op vakantie zijn vind ik nog leuker dus ik leef ook echt van vakantie naar vakantie.
Karrota schreef:
15-07-2025 12:39

Mijn vakanties zijn ook niet "alles uit het leven halen rennen voor de dood uit". Maar wel dat ik bijvoorbeeld erg van de zee hou, dus graag daar naartoe ga. Heel af en toe wil ik wel graag iets bijzonders zien, zoals de piramides of de jungle. Maar dat is nog geen 10% van alle vakanties.
Als je een week voor je werk weg bent, dlaap je ook
BeeDifferent schreef:
15-07-2025 12:33
Ja!

Is dat fijn om in te vullen voor een ander?
Ik doe het gewoon beter in een warm klimaat.
Ik vul juist niets in. Ik lees letterlijk wat er staat. Maar goed, uiteraard is het niet bedoeld als een aanval, no worries.
Een tijdje van tevoren lijkt vakantie me altijd wel leuk maar als het dichterbij komt dan zie ik allerlei praktische bezwaren/ files / slecht weer / nadelen van vakantieverblijf etc. Als ik er dan eenmaal ben dan vind ik het ook weer wel leuk. En als ik weer terug ben dan ben ik blij met mijn gewone leventje.
Karrota schreef:
15-07-2025 12:39

Ik rond af natuurlijk, het is meer voor het idee: 24 uur, 8 uur slaap, 8 uur werk, 8 uur de rest.
"Vroeger" ging ik in de zomer graag een week of 2 van de 3 weken vakantie echt op vakantie. Dan zocht ik een leuke locatie met voldoende mogelijkheden voor uitstapjes op redelijke rijafstand uit en dan combineerde ik die uitstapjes met lekker bij de accomodatie lezen en wandelen en bbq-en etc. Of ik deed een leuke stedentrip.
Nu heb ik een man die dus niet zo dol is/was op op vakantie gaan en die ik in eerste instantie echt mee moest slepen op een weekendje weg. Inmiddels gaan we nu toch wel een dikke week op vakantie, maar nu hebben we kinderen die het liefste de hele dag in het zwembad of de speeltuin zitten. Dus als je dan een leuk vakantiepark met zwembad en speeltuin hebt, maakt het verder eigenlijk amper uit wat er in de buurt zit. :facepalm: :P :hihi:
Maar per saldo vind ik het nog steeds leuk om een goede deal en bestemming te zoeken voor een weekendje weg. En als de kinderen wat groter zijn, willen ze (en man) hopelijk wel met me mee op stedentrip.
MyLittlePony schreef:
15-07-2025 12:30
Dat is godzijdank ook niet waarom ik op vakantie ga. En als je het zo formuleert, nodigt dat niet echt uit tot een uitwisseling van ervaringen.

Ik snap prima dat mensen vakantie of op vakantie gaan niet fijn vinden. Lekker niet doen, zou ik dan zeggen.

Ik ben dan weer een enorme fan van vakantie, ook al vind ik mijn werk echt leuk. Andere dingen zien, andere dingen ruiken en proeven, andere talen spreken, ik vind het allemaal even gaaf.

Verder ben ik vrij neurotisch aangelegd, en ervaar ik een enorme bijna extatisch makende vrijheid als alle dingen waar ik me normaal druk over maak NIET in de buurt zijn.

Dat is allemaal pure biologie denk ik, want mijn broer haat vakantie en vond als kind weggaan al verschrikkelijk, terwijl ik altijd een beetje moest huilen als we weer naar huis gingen.

Het enige waar ik echt een gloeiende hekel aan heb, is de dagen voor vertrek. Het inpakken, het dingen regelen, bah bah bah. Maar daarna wordt het leuk.
GriebusDus schreef:
15-07-2025 12:57
Dat is godzijdank ook niet waarom ik op vakantie ga. En als je het zo formuleert, nodigt dat niet echt uit tot een uitwisseling van ervaringen.
Mijn welgemeende excuses dat ik mijn gevoel omschrijf zoals ik het voel.
MyLittlePony schreef:
15-07-2025 12:55
Ik rond af natuurlijk, het is meer voor het idee: 24 uur, 8 uur slaap, 8 uur werk, 8 uur de rest.
Ja maar je schrijft dat je werk voor 1/3 uit slaap bestaat. Vandaar mijn vraag.

Als je je prima vermaakt in de 8 uur "overig", waarom vermaak je je dan niet prima als je vakantie hebt?
Lol, excuus, dat was een schrijffout.

Iemand suggereerde dat als je niet van vakantie houdt je verder een beroerd leven hebt. Ik wilde aangeven dat ik naast werk nog genoeg overige tijd heb die ik prima gevuld krijg. Met dingen die ik niet mee kan nemen op vakantie (sport, hobby, vrienden) of die thuis minstens zo goed gaan als op vakantie (lezen, film, huishouden, etc)
Ik hou ook niet echt van vakanties. Het kost vaak een hoop geld en als ik dan zie hoeveel stress en gedoe ik heb ervan, dan heb ik netto vaak meer rust en plezier als ik gewoon vrij neem en thuis blijf. Maar vrij hebben vind ik wel fijn; werken doe ik toch alleen voor het geld, niet voor de lol.
MyLittlePony schreef:
15-07-2025 12:06
Valt mee hoor. Ik heb het meeste niet gezien, maar daar ook totaal geen behoefte aan. Canada, Japan, Nieuw Zeeland zou ik nog wel aardig vinden, maar de Amerika’s en Australië, 89% van Azië en Afrika trekken me totaal niet.

Misschien raar, maar ik vind mijn werk bizar leuk. Vakantie is daar een wat hinderlijke onderbreking van wmb.

Weekends doen we heel vaak, en kan makkelijk omdat ik overal kan werken.
Niet raar hoor, maar het scheelt dat je vrijwel overal kan werken. Het lijkt mij heerlijk als je in een andere stad/land kan zijn en iets van beide kan pakken. Werk en een uitje.

Vraag mij dan wel af werk je dan 7 x 8u? Aangezien je vrij zijn (niet met je werk bezig kunnen zijn) niet echt leuk vindt.

Voor meeste mensen is vakantie/vrij zijn juist het moment om iets te ondernemen voor jezelf en met het gezin en niet voor je baas. Dit kan een reis zijn, maar ook een dagje pretpark. Vakantie is niet direct gelinkt aan weggaan.
Imaginary_Diva schreef:
15-07-2025 12:17
Mijn man houdt niet van vakantie en niet van op vakantie gaan. Als ik niet vraag of hij dagen wil opnemen, zou hij het hele jaar doorwerken. Hij zal ook geen initiatief nemen om een vakantie te plannen.
Precies dit heeft mijn man ook.
Hij houdt van zijn werk, het ritme, de voorspelbaarheid.
Hij vindt het soms zelfs lastig dat hij vrij is in het weekend.
De eerste dagen van zijn vakantie is hij vaak wat neerslachtig.

Dus nee, je bent niet de enige.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Ik ben dol op vakantie. Heb er veel te weinig van, haha.
Ik hou ook heel erg van de voorbereidingen en voorpret.

Het fijnst aan vakantie vind ik normaal gesproken de vrijheid. Geen agenda, geen planning. Wij trekken altijd rond op de bonnefooi met de camper, dus we weten 's ochtends niet waar we 's avonds zullen zijn. Heerlijk. Het hele jaar door ligt alles vast, strakke weekplanning, deadlines, afspraken, allerlei verwachtingen. En in de vakantie even een paar weken volledige vrijheid. Ik zou dus ook nooit met andere mensen samen op vakantie gaan, want dan moet je daar weer rekening mee houden. Als we thuis zouden blijven zou ik datzelfde gevoel niet bereiken, want dan moet je toch nog van alles qua huishouden, sociale verwachtingen etc.

Man en ik staan er hetzelfde in, gelukkig. Het jammere is alleen dat hij 12 weken vakantie heeft per jaar en ik met moeite 4 of 5. Meestal 3 weken zomervakantie en nog ergens een weekje in februari of oktober. Meer lukt meestal niet qua werk. Dit jaar 4 weken zomervakantie vanwege een bijzondere reis, maar verder helemaal niets helaas...

Het lijkt me heerlijk om vaker vrij te zijn en ik zou ook heel graag eens een keer een half jaar weggaan. 3 weken is toch wat beperkt, als je er aan gewend bent, dan komt het einde alweer in zicht. Maar wie weet komt het er ooit nog wel eens van. Als de mogelijkheid er ooit is, gaan we dat zeker doen.
Ik ben dol op 'op vakantie gaan'. Het liefst de volle drie weken die mijn man vrij kan krijgen zijn wij op pad. Dingen zien, sportief bezig zijn, en luieren worden afgewisseld.

Het kunnen nieuwe streken zijn die we gaan ontdekken of thuiskomen op onze favoriete camping. We reizen met vouwwagen en blijven meestal paar dagen hier, paar dagen daar. Met in het midden van de vakantie één plek waar we wat langer blijven. Een mix van zelf koken en uit eten bevalt ons het best. Mijn accommodatie reist mee, dus alles wat ik wil heb ik bij mij in de keuken.

Op dit moment genieten we helaas maar twee weken van de Franse zon.
Ik zou heel prima nooit op vakantie kunnen gaan, ik zie er tegenop, vind het vooral gedoe, en thuis zit je met bergen was.

Ik doe het toch, omdat het brein een fantastische functie heeft: Het onthoud wel de leuke dingen en vervaagt de nare herinneringen. Als ik na 2 jaar naar de foto's kijk, dan zie ik vrolijke foto's, mooie uitzichten en blije gezichten. Dan zie ik niet de grijze luchten (die er ook waren, maar daar maak je natuurlijk geen foto's van), dan zie je niet de chagrijnige pubers, dan zie je niet de verveling die er ook heus wel was. Of de dure entree van alle activiteiten, de matige maaltijden, de prijs van een ijsje. Of altijd vloed of kwallen als je aan zee bent.

Je ziet zelfs niet aan mij dat ik het allemaal maar matig vond, want mijn gedachten komen immers toch niet op de foto.

Terugkijkend heb ik dus hele leuke vakanties gehad!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven