Waarom vakantie?

15-07-2025 11:45 183 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Aangezien “iedereen “ mij glazig aan staart als ik vertel dat ik niet van vakantie hou, zet ik het maar onder Psyche.

Ik heb er verder weinig last van, maar ben benieuwd hoe raar/normaal het is. Ik ga graag een weekendje weg, met mijn laptop mee. Maar langere, buitenlandse vakanties zou ik liefst overslaan. Van de wereld heb ik, via werk vooral, alles gezien dat ik zou willen dus daar is vakantie ook niet voor nodig.

Niet dat ik nu zwaar in de stress zit, onderweg naar het zuiden. Heerlijk in de hoosbuien in de Duitse files.
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Ik vind het heerlijk even weg te zijn van thuis, vrij te zijn van het huishouden. Gewoon even te leven op negen vierkante meter binnenruimte en verder buiten te zijn. Even helemaal samen te zijn.

Ik kan ook heel goed vandaag nog werken en morgen vertrekken. Onthaasten doen we wel op de eerste camping. De dag van vertrek zitten we nog in het werkritme van zes uur op en daarmee gaan we nog een dagje door.
Ik snap wel weer heel goed dat je weinig zin hebt in vakantie als je (kleine) kinderen hebt. Dan gaat je 'werk' toch gewoon door.

En dat ik leef voor vakantie wil niet zeggen dat mijn leven suckt. Ik ga gelukkig vaak op vakantie. En het zijn de hoogtepunten uit m'n bestaan ook wel. Maar zou niet weten wat de hoogtepunten van je bestaan zouden zijn als je niet op vakantie gaat. Een kind krijgen doe je maar, wat, één, twee of drie keer in je leven? En daarna moet je die ook weer mee op vakantie slepen. Trouwen doe je ook maar één keer meestal. Ik heb elk jaar meerdere tripjes om naartoe te leven. Drie à vier hoogtepunten per jaar. Ik vaar er wel bij.
Teddydeniffler schreef:
15-07-2025 13:20
Niet raar hoor, maar het scheelt dat je vrijwel overal kan werken. Het lijkt mij heerlijk als je in een andere stad/land kan zijn en iets van beide kan pakken. Werk en een uitje.

Vraag mij dan wel af werk je dan 7 x 8u? Aangezien je vrij zijn (niet met je werk bezig kunnen zijn) niet echt leuk vindt.

Voor meeste mensen is vakantie/vrij zijn juist het moment om iets te ondernemen voor jezelf en met het gezin en niet voor je baas. Dit kan een reis zijn, maar ook een dagje pretpark. Vakantie is niet direct gelinkt aan weggaan.
Ik denk dat ik activiteiten heb die op de grens zitten van werk en hobby, zoals schrijven aan een boek in relatie tot werk. Tel ik dat soort dingen mee dan kom ik wel op 7x8 ja. Ik doe dat niet voor de baas, ik deed ze als zzp-er ook. Maar het is wel werk-gerelateerd
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Ook met kleine kinderen vind ik vakantie nog lekker. Even weg uit het dagelijkse. Even weinig hoeven. Als ik thuis ben dan sta ik aan en ben ik altijd toch weer bezig met wasjes, opruimen etc. Op vakantie kan ik dat veel beter loslaten. En lekker veel uit eten enzo. Heerlijk. Ik vind mijn werk en mijn gewone leven ook erg leuk hoor, maar die vakanties zijn wel een zeer welkome break van dat allemaal.
Taskmaster schreef:
15-07-2025 14:27
Ik snap wel weer heel goed dat je weinig zin hebt in vakantie als je (kleine) kinderen hebt. Dan gaat je 'werk' toch gewoon door.

En dat ik leef voor vakantie wil niet zeggen dat mijn leven suckt. Ik ga gelukkig vaak op vakantie. En het zijn de hoogtepunten uit m'n bestaan ook wel. Maar zou niet weten wat de hoogtepunten van je bestaan zouden zijn als je niet op vakantie gaat. Een kind krijgen doe je maar, wat, één, twee of drie keer in je leven? En daarna moet je die ook weer mee op vakantie slepen. Trouwen doe je ook maar één keer meestal. Ik heb elk jaar meerdere tripjes om naartoe te leven. Drie à vier hoogtepunten per jaar. Ik vaar er wel bij.
Ik hou niet zo van hoogtepunten :D
Ik hou ook van op vakantie gaan en dan voor minstens 3 weken, korter is echt te kort. Vroeger heb ik veel gereisd in India en Nepal, meestal voor 3 a 4 maanden. Wel voor een klein budget dus goedkope hotels en guesthouses om langer te kunnen reizen. Helaas komt het er de laatste jaren niet meer van vanwege vaste banen en geen heel riant inkomen.
Dus nu 1 x per jaar 3 a 4 weken met de camperbus op reis, dat vind ik echt ontzettend leuk. Liefst ging ik nog langer maar wederom vanwege vaste baan en geen ruim budget doe ik dat niet. Ik kan enorm genieten van de voorpret en mooie plekjes uitzoeken.
Mijn kind echter (hoog functionerend autist) vind het al spannend genoeg om een middagje naar het zwembad te gaan en dat snap ik zeker wel. Dus ik snap ook dat andere mensen het helemaal niks vinden, dat vakantie gedoe.
Ik houd ook niet van op vakantie gegaan. Vind het te veel gedoe en gewoon vermoeiend. Een weekendje weg, prima, maar verder niet.

Ik heb veel van de wereld gezien en er zijn echt nog wel plekken waar ik 'ooit' nog een keer naar toe wil gaan maar voorlopig even niet. Momenteel word ik het gelukkigst van gewoon lekker in mijn eigen bed slapen.
Zooooo herkenbaar!

Vaak vinden mensen het raar als je niet op vakantie wilt, dat merk ik heel goed.

Ik hou er ook niet van. De keren dat ik wel ben geweest was het stress.

Ik vind lekker vakantie in de achtertuin zalig. Boek er bij, wat lekkers 's avonds, en relaxen. Ik ben wat dat betreft heel snel tevreden en heb weinig nodig om gelukkig te zijn.
Toen ik eenmaal een keer in de bergen was geweest wist ik dat ik me in zo'n omgeving heel goed voel. Dat is de reden dat ik 1x per jaar of per 2 jaar, toch graag op vakantie ga. In Nederland is dat nou eenmaal niet te vinden.
Van zon/zee/strand/tropische oorden- vakanties hou ik niet, daar hoef ik dus geen geld aan uit te geven. En omdat ik niet wil vliegen blijft het bij Europese bergen. De Himalaya is waarschijnlijk wel een geweldige ervaring maar jammer dan.
Wel ervaar ik een hoop stress voor vertrek, maar dat verdwijnt weer als we eenmaal onderweg zijn.
Vaker dan 1x per jaar vind ik niet nodig.
huismuis
MyLittlePony schreef:
15-07-2025 13:09
Lol, excuus, dat was een schrijffout.

Iemand suggereerde dat als je niet van vakantie houdt je verder een beroerd leven hebt. Ik wilde aangeven dat ik naast werk nog genoeg overige tijd heb die ik prima gevuld krijg. Met dingen die ik niet mee kan nemen op vakantie (sport, hobby, vrienden) of die thuis minstens zo goed gaan als op vakantie (lezen, film, huishouden, etc)
Ik zie het vaak precies andersom: mensen die enorm hun vakantie nodig hebben, hebben verder een beroerd leven.

Is uiteraard ook te ongenuanceerd, maar ff voor het evenwicht.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Echt raar vind ik het niet om niet graag op vakantie te willen. Een uitzondering wel. Maar niet zó uitzonderlijk dat ik er nog nooit van gehoord heb, geen andere mensen ken die hetzelfde vinden en je eigenlijk als een soort curiositeit met het circus mee zou willen laten reizen. :proud:
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik heb wel behoefte aan vakanties ja, maar je moet mij ook niet 3 weken op 1 plek neerzetten want dan heb ik het ook zo gezien. Maar het rondtrekken met de camper dat vind ik echt heerlijk. Liefst dan 4 weken achter elkaar.

Verder kan ik ook genieten van weekendjes weg, festivalletje hier en daar of een concert.

Ik heb die vakantie en het weggaan echt nodig om los te komen van werk, want vrij zijn thuis betekent toch nog bezig zijn met werk. En met 6 dagen per week werken, en op zondag soms ook nog auto's wassen/administratie, dan voel ik wel dat ik dat nodig heb, want thuis zijn betekent ergens wel altijd aanstaan.

Dus ik heb 2 weken kerst, 2 weken meivakantie en 4 weken zomer, en daarnaast de weekenden met feestdagen vrij. En dat bevalt me prima.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Solomio schreef:
15-07-2025 15:24
Ik zie het vaak precies andersom: mensen die enorm hun vakantie nodig hebben, hebben verder een beroerd leven.

Is uiteraard ook te ongenuanceerd, maar ff voor het evenwicht.

Er zijn mensen in onze omgeving die bijna meer weg zijn dan thuis. Zij zeggen te leven voor het avontuur. Ze willen veel zien en beleven. Ik ben toch wel blij dat ik die drang niet heb en in staat ben me thuis met al mijn dagelijkse dingen ook prima te kunnen vermaken. Ik bespeur bij hen een soort onrust: we zijn alweer te lang thuis, het wordt saai, wat wordt de volgende bestemming? Terwijl ze ook al in een huis wonen met alle luxe die je kan wensen.
Het lijkt mij heel vermoeiend maar ja, dat ben ik.
huismuis
feow schreef:
15-07-2025 15:24
Echt raar vind ik het niet om niet graag op vakantie te willen. Een uitzondering wel. Maar niet zó uitzonderlijk dat ik er nog nooit van gehoord heb, geen andere mensen ken die hetzelfde vinden en je eigenlijk als een soort curiositeit met het circus mee zou willen laten reizen. :proud:

Ik denk dat meer mensen er niet van houden en vakantiestress ervaren ( al dan niet vooraf), maar dat zij gaan omdat 'het zo hoort' en mensen niet buiten de boot willen vallen.
Ik hou er ook niet van. Ondertussen kan ik dat wel hardop zeggen want nu is het niet alleen mijn AuHDH en een partner waar ik qua ouderschap geen reet aan had, nu heb ik lichamelijke narigheid, nu wordt meer geaccepteerd.

Ik hou wel van dingen zien en leren. Ik hou niet van drukte, niet van warmte en al helemaal niet iets doen omdat anderen dat ook doen en wel leuk vinden.

Nu ik bijna 50 ben en zwaar naar de kloten lichamelijk gezien, nu is wel geaccepteerd maar moet toch nog wel eerst even wel uitleggen dat een bed en stoel die niet van mij zijn mij lichamelijk NOG meer pijn opleveren. Of dat een rolstoel leuk is maar niet voor 3 weken rond geduwd te worden en nog niets te kunnen, want ook dat levert uiteindelijk meer pijn op.

Want qua de dagelijkse 24 uur zenuwpijn en de problemen door Audhd is eigenlijk nog steeds niet genoeg reden om vakanties niet leuk te vinden voor sommige mensen.

Helaas hebben veel mensen een EQ van een erwt, lekker laten lullen en ook zonder zulke klachten heb ik altijd een hekel gehad aan vakantie, zeker vanaf dat er kinderen kwamen ( en ja nu gaan er zeker weer een aantal mensen helemaal op hun achterpootjes staan) maar nu zeg ik gewoon nee. Ik ga niet meer. Heerlijk.
Strikje schreef:
15-07-2025 15:35
Ik denk dat meer mensen er niet van houden en vakantiestress ervaren ( al dan niet vooraf), maar dat zij gaan omdat 'het zo hoort' en mensen niet buiten de boot willen vallen.

Dat denk ik niet. Tenzij een van de partners, of een deel van het gezin, zo graag op vakantie wil dat het andere deel toch toegeeft voor de lieve vrede. Maar als je als stel bijvoorbeeld allebei niet van vakantie houdt, dan ga je toch niet alleen maar omdat dat nou eenmaal zo hoort?
huismuis
Ik ben gek op vakantie... en geniet er dan ook met volle teugen van..
Het is voor mij vooral even het loslaten van het werk, het dagelijkse leven en de dagelijkse beslommeringen.
Ik hou van mijn werk, absoluut en dat maakt ook dat ik er met volle overgave in duik. En dat betekent dan ook dat ik soms even moet loskomen van de drukte.

En ja, ik reis als het even kan de wereld over... en als het helemaal kan nog vaker dan 1 keer per jaar ook..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Milestone schreef:
15-07-2025 15:21
Toen ik eenmaal een keer in de bergen was geweest wist ik dat ik me in zo'n omgeving heel goed voel. Dat is de reden dat ik 1x per jaar of per 2 jaar, toch graag op vakantie ga. In Nederland is dat nou eenmaal niet te vinden.
Van zon/zee/strand/tropische oorden- vakanties hou ik niet, daar hoef ik dus geen geld aan uit te geven. En omdat ik niet wil vliegen blijft het bij Europese bergen. De Himalaya is waarschijnlijk wel een geweldige ervaring maar jammer dan.
Wel ervaar ik een hoop stress voor vertrek, maar dat verdwijnt weer als we eenmaal onderweg zijn.
Vaker dan 1x per jaar vind ik niet nodig.
Ik weet dat ik in de kou en koelte en wat groen ook beter voel, helemaal als ik dan ergens in een huisje alleen kan zitten, eigen vervoer heb om wat mooie natuurplekken te zien. Dan zou pakstress er ook amper zijn.

Nu gaat dat ook niet meer maar als ik lichamelijk oke was geweest, zou ik dat best 1x per jaar voor paar weken willen.
Ander soort vakanties kunnen me gestolen worden.
Milestone schreef:
15-07-2025 15:43
Dat denk ik niet. Tenzij een van de partners, of een deel van het gezin, zo graag op vakantie wil dat het andere deel toch toegeeft voor de lieve vrede. Maar als je als stel bijvoorbeeld allebei niet van vakantie houdt, dan ga je toch niet alleen maar omdat dat nou eenmaal zo hoort?
Ik was er zo een.
Maar ik ging dan niet overal doen alsof ik zoooo van vakantie hield.
MyLittlePony schreef:
15-07-2025 14:37
Ik hou niet zo van hoogtepunten :D

Ik ook niet. We zijn dan ook niet getrouwd en hebben geen kinderen ;-D Ik ben tevreden met weinig. In de tuin met een kop thee en een boek vind ik al heerlijk. Op vakantie doen we ook niet veel anders dan thuis: wat lezen, een serie kijken, een stadje bezoeken, uit eten, etc. Ergens lijkt het me leuk om een heel andere omgeving en cultuur mee te maken, maar ik hou ook van enige mate van voorspelbaarheid en ik heb heimwee. Ik weet dat een hele andere cultuur met andere gebruiken, normen en waarden me stress oplevert, dus ik blijf gewoon lekker in de buurt van huis.
Ik hou wel van vakantie als ik ergens met een privé jet naartoe gevolgen kan worden, luxe villa met zwembad met fijne mensen. Iemand die eten voor je kookt, airco in slaapkamer, niet al te warm, enz. enz.

Helaas is vakantie met kind vooral in de zomer kamperen, met teveel andere mensen om me heen, zelf koken, in de zomerfile of gruwel midden in de nacht naar Schiphol. Snikhitte, muggen, spinnen. Gepruts op een klein kookstelletje of toch maar weer patat of pizza eten. Zakje wortels om enige voedingsstoffen binnen te krijgen. Overal zand. Alles plakt. Kind chagrijnig. Niet kunnen slapen omdat alles en iedereen nog wakker is. Niet kunnen lezen omdat alles en iedereen er doorheen tettert. Niet kunnen doen wat ík wil, is vooral mijn recente zomervakantie ervaring. En dan ben ik dus liever thuis, want daar heb ik meer ruimte en meer vrijheid.

Vakantie in mijn eentje, buiten de zomerperiode om vind ik dan weer wel heerlijk ;-D
Milestone schreef:
15-07-2025 15:43

Ik denk het wel. Mensen doen rare dingen om er maar bij te horen. Niet dat ze met tegenzin gaan, maar wel zodat je kunt zeggen op werk of in je sociale omgeving, dat je ook op vakantie gaat.

Denk aan een grote auto kopen om maar niet onder te doen voor anderen.
Als ik erover nadenk dan hou ik meer van op vakantie zijn dan van op vakantie gaan. Door omstandigheden ga ik al een aantal jaren niet meer en eigenlijk vind ik dat wel prima. Scheelt een hoop gedoe. Maar dat wil niet zeggen dat ik vroeger geen leuke vakanties heb gehad. Ik mis wel het in de natuur zijn. Ik kan natuurlijk wel een dagje naar het bos, maar dat is anders dan een paar weken kamperen.
Friezin71 schreef:
15-07-2025 15:50
Ik hou wel van vakantie als ik ergens met een privé jet naartoe gevolgen kan worden, luxe villa met zwembad met fijne mensen. Iemand die eten voor je kookt, airco in slaapkamer, niet al te warm, enz. enz.

Helaas is vakantie met kind vooral in de zomer kamperen, met teveel andere mensen om me heen, zelf koken, in de zomerfile of gruwel midden in de nacht naar Schiphol. Snikhitte, muggen, spinnen. Gepruts op een klein kookstelletje of toch maar weer patat of pizza eten. Zakje wortels om enige voedingsstoffen binnen te krijgen. Overal zand. Alles plakt. Kind chagrijnig. Niet kunnen slapen omdat alles en iedereen nog wakker is. Niet kunnen lezen omdat alles en iedereen er doorheen tettert. Niet kunnen doen wat ík wil, is vooral mijn recente zomervakantie ervaring. En dan ben ik dus liever thuis, want daar heb ik meer ruimte en meer vrijheid.

Vakantie in mijn eentje, buiten de zomerperiode om vind ik dan weer wel heerlijk ;-D
Er bestaan ook rustige campings met ruime plekken waar kinderen de hele dag kunnen rondbanjeren en 's nachts slapen als roosjes.
Draaideurforummer schreef:
15-07-2025 16:01
Er bestaan ook rustige campings met ruime plekken waar kinderen de hele dag kunnen rondbanjeren en 's nachts slapen als roosjes.
Het blijft kamperen en ver weg van De Echte Ontspanning.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven