Fuck, mijn kind vapet..

15-07-2025 15:46 100 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben net mijn kinds kamer aan het opruimen en schoonmaken (normaal haar eigen taak, maar ze is 2 weken in het buitenland en het leek mij fijn thuiskomen: een nette, schone puberkamer).

Ik denk dat mijn puber niet blij is met mijn actie: onder haar bed lagen meerdere lege vape-patronen en boven haar bed lag de vape verstopt.

We hebben regelmatig gesprekken met haar gehad. Over hoe schadelijk het is voor je longen. Over hoe de chinese, goedkope varianten kunnen lekken. Over dat er meerdere pubers opgenomen zijn met blijvende lomgschade. En altijd de verzekering: ik vape niet. Wel eens een hijsje van vrienden (waar mjjn wenkbrauwen van omhoog gingen), maar meer niet.

Wat hebben jullie gedaan/zouden jullie doen als je hierachter komt? Uiteraard vape weggooien... maar verder? Straf (en wat dan? Ze is 16)? "Slechts" een goed gesprek (wat we dus al vaak hebben gehad over vapes en wat ze kunnen aanrichten).

Mijn dochter wordt behandeld voor depressie, is vaak duizelig en kortademig. Begin me af te vragen of ik niet haar longen moet laten nakijken. Weet deze klachten een beetje aan haar depressie en niet meer sporten/veel op bed liggen....
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Waarschijnlijk zou ik heel duidelijk zeggen dat ik teleurgesteld zou zijn en het heel erg jammer zou vinden. Verbod op vapen in huis/tuin/berging/garage. Ik zou vapen ook nog een graadje erger vinden dan roken vanwege dezelfde redenen (goedkope Chinese meuk met nog meer rotzooi erin). En natuurlijk omdat een vape meegaat zolang de cartridge afgeeft i.t.t. een sigaret die na drie minuten ‘op’ is. Dat laatste merkte ik op tijdens surveilleren op en rond het schoolplein. Sommigen zaten een vol tussenuur continu te lurken aan die vape net buiten schoolterrein, waar anderen even vijf minuten stonden te dampen en dan weer in de kantine gingen rondhangen. Die vapers hadden binnen drie kwartier een vol pakje Marlboro aan nicotine binnen gelurkt.

Of ik echt straf zou inzetten: als ik zou denken dat het zou helpen. Bij mijn kind zou dat niet helpen. Longonderzoek: gezien de bestaande klacht van kortademigheid zou ik daar wel achteraan gaan. Misschien dat informatie van een (zeer deskundige) buitenstaander meer indruk maakt.

Verder zou ik mij niets laten aanpraten over ‘trust issues’ door wie dan ook, het gaat om een 16-jarige en je was nu niet bepaald een razzia aan het uitvoeren.
>>Ik merk met alcohol dat niet boos worden haar ook het gevoel geeft dat we het dus gedogen.

Dat gevoel heb ik ook altijd... Eens flink boos worden geeft aan: dit is dus ECHT niet oke. Even flink schreeuwen, je emotie laten zien, een straf... het trekt toch wel een grens? Mensen zeggen hier: ze gaat het dan stiekem doen. Maar... dat doet ze dus al. Er zit een verschil tussen dingen die niet mogen, en dingen die ECHT NIET MOGEN.

Die van ons is nog wat jonger, maar wij doen meestal een gemengde oplossing:
1) even heel boos worden, haar ook boos laten worden, en dan allemaal even in ons sop gaar koken (kan ze nadenken)
2) als alles een beetje bedaard is, een goed gesprek. Hoe kwam dat nou? wat zit er achter? (dit gaat dus niet zonder stap 1, want ze moet eerst doorkrijgen dat het SERIEUS is)
3) consequenties. Die bepalen we in overleg
- Bij veel zelfinzicht in het goede gesprek, volgt er geen / weinig straf. Bij weinig zelfinzicht volgt meer straf en dan herhalen we het goede gesprek later nog eens.
- Practische consequenties, zoals naar de huisarts gaan. (om nogmaals duidelijk te maken hoe serieus je dit neemt).
- Regels en afspraken aanpassen. Bijvoorbeeld bij schoolwerk ging het over huiswerkbegeleiding. Misschien kan je nadenken over de regels. Bijvoorbeeld: ze geeft toe dat ze vooral vaped met vriendin x --> wat zou ze kunnen doen om meer met andere vrienden af te spreken? of: Ze vaped vooral als ze zich verveelt --> nieuwe hobby of sport om minder te vervelen?
Danae schreef:
15-07-2025 17:04
Ik denk niet dat zij dat zo ziet. Ik zou me er gewoon op voorbereiden dat zij daarop gaat focussen en in die 'jij bent aan mijn spullen geweest'-modus niet erg open zal staan voor je zorgen over vapen.
Als TO er een vertrouwenskwestie van maakt ('je hebt tegen me gelogen!' is de kans inderdaad vrij groot dat dochter die bal terugkaatst door over het 'snuffelen' te beginnen ('en jij hebt in mijn kamer lopen neuzen!') . Maar TO hoeft dat niet te doen he. Ze kan ook haar zorgen uitspreken zonder over de leugens te beginnen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Danae schreef:
Ik denk niet dat zij dat zo ziet. Ik zou me er gewoon op voorbereiden dat zij daarop gaat focussen en in die 'jij bent aan mijn spullen geweest'-modus niet erg open zal staan voor je zorgen over vapen.
“Dan had je dat hok zelf moeten opruimen en die zooi moeten dumpen voordat je vertrok”. En door.
Met alles wat TO momenteel te stellen heeft met haar dochter zal TO zich het minst zorgen maken over de mogelijke reactie van haar dochter dat ze de kamer heeft schoongemaakt.
Ja ik snap je zorgen.

Maar zo heel veel vapet ze dan niet, anders had ze hem wel meegenomen ipv in bed laten liggen denk ik?
Danae schreef:
Heel eerlijk? I don't care. Mogelijk gaat ze het daarop gooien. Al is het maar om af te leiden.

Ik heb voor ze wegging gezegd dat ze moest opruimen. Heeft ze niet gedaan. Had ze het wel gedaan, was ik niet gaan opruimen.

Daarbij: het is ook niet mijn vraag hier. Dus waarom ik me ga verdedigen over schoonmaken in de kamer van mijn dochter.... geen idee. En opvoeden is ook niet perse de confrontatie maar uit de weg gaan.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Teeejamo schreef:
15-07-2025 17:13
Ja ik snap je zorgen.

Maar zo heel veel vapet ze dan niet, anders had ze hem wel meegenomen ipv in bed laten liggen denk ik?
Of een tweede meegenomen. Ik had als 16-jarige ook een pakje Marlboro light op mijn slaapkamer verstopt (achter een plint van de kledingkast) en een pakje in school/handtas.
Teeejamo schreef:
Ja ik snap je zorgen.

Ze is naar Amerika met alleen handbagage. Denk dat ze het ding niet mee durfde te nemen 😆.
Lucy schreef:
15-07-2025 17:17
Ze is naar Amerika met alleen handbagage. Denk dat ze het ding niet mee durfde te nemen 😆.
Hopelijk durft ze die rommel daar ook niet te kopen, dan heb je de detox tenminste alvast gehad als je Het Gesprek aangaat.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
15-07-2025 17:19
Hopelijk durft ze die rommel daar ook niet te kopen, dan heb je de detox tenminste alvast gehad als je Het Gesprek aangaat.
Goeie!
Ik zou het gesprek heel open insteken. Jij wilde haar kamer opruimen, en had niet verwacht dat je iets tegen zou komen. Dat je geschrokken ervan bent. Dat je je zorgen maakt om haar gezondheid. En vooral: vragen stellen? Wat maakt dat ze is gaan vapen? Heeft ze het op vakantie gemist? Wat brengt het vapen haar?

Ik denk dat met een preek je niks bereikt. Ze zal goed weten dat het niet goed is wat ze doet, en die schaamte wakker je alleen maar meer aan door te straffen etc.
Ik denk dat je kind al weet dat dit ECHT NIET MAG.
Daarom ‘weet’ je van af en toe drinken wel, en van vapen niet.

Heb je genoeg vapes gevonden om ze in de letters ‘fuck, mijn kind vapet ‘ neer te leggen?

Bedenk wat je erger vind. Het vapen, het feit dat ze hierover ‘moest’ liegen, het feit dat ze het niet eens echt stiekem genoeg deed (één keer stofzuigen en je weet het al).
En laat dát weten. De volgorde van erg.

Als je met mij zou gaan praten over hoe het toch zo gekomen is zou ik geen passend antwoord weten. En werkelijk niets kunnen zeggen wat goed genoeg is.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad(?). Ook ik vond vapes. Gesprek had geen zin want hij wilde er niet over praten terwijl ik een open normaal gesprek wilde voeren. Wat ik gedaan heb is een brief schrijven en dat op zijn bureau gelegd. Rustig uitgelegd dat wij niet streng zijn (af en toe drankje mag bijv) maar dat vapen zo ontzettend schadelijk is en dat de lange termijn gevolgen niet bekend zijn. Ik wil hem behoeden voor verschrikkelijke ziektes maar ook angsten en depressies kunnen ontstaan.

En zijn kleedgeld staat nu op mijn rekening. Hij kan erom vragen en dan zie ik wat hij ervan koopt. Hij heeft 2 bij banen dus hij mist het waarschijnlijk ook niet maar ik wil geen cent eraan sponsoren. Als ik ervan overtuigd ben dat hij niet meer vaped krijgt hij het geld gestort. En ja, af en toe doorzoek ik dus zijn kamer. En natuurlijk is hij slim genoeg, als hij nog vapet, om her niet op zijn kamer te verstoppen maar je weet het nooit.
Hij zegt dat hij nu echt wel gestopt is maar ik wacht het nog een paar maanden af.
Lady*Voldemort schreef:
15-07-2025 17:19

Dat scheelt!
Goeie Feow.

Ik vind het vapen het ergste. Als puber zet je je af. Doe je (ook) dingen waarvan je niet wilt dat je ouders het weten. En doe je dingen die van je ouders ECHT NIET mogen.

Liegen vind ik niet leuk, maar ik weet dat er ontzettend veel (erg belangrijke) dingen zijn waar ze niet over liegt. Het is geen patroon.

Roken had ik serieus minder erg gevonden en had ik heel rustig het gesprek over aan kunnen gaan. Maar je hebt gelijk.

En het waarom weet ik best. Groepsdruk. Erbij willen horen. Daarom ben ik tenslotte ook op mijn 16e gaan roken (en op m'n 20e weer gestopt).
Ik ben in de brugklas gaan roken omdat de paar mensen die rookten veel leuker waren dan de mensen die niet rookten. Mooier ook, met van die krullende witte slierten die uit hun mond kwamen. En een nonchalante, zwoele houding als ze een trekje namen of hun as aftipten. En al heel snel was het de sigaret die me iets te doen gaf, die me letterlijk niet met lege handen liet staan. Ik geloof niet dat er direct groepsdruk was om te roken. Want bij die rokers kon je ook prima staan zonder dat je rookte, dat deden ook meerdere mensen. Maar dan was je niet zelf zo waanzinnig prachtig met zo’n wit stokje met een gloeiend puntje. :facepalm:

Lastig uit te leggen aan mensen boven de 12 en/of mensen met gezond verstand en gezonde longen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Lucy schreef:
Heel eerlijk? I don't care. Mogelijk gaat ze het daarop gooien. Al is het maar om af te leiden.

Ik heb voor ze wegging gezegd dat ze moest opruimen. Heeft ze niet gedaan. Had ze het wel gedaan, was ik niet gaan opruimen.

Daarbij: het is ook niet mijn vraag hier. Dus waarom ik me ga verdedigen over schoonmaken in de kamer van mijn dochter.... geen idee. En opvoeden is ook niet perse de confrontatie maar uit de weg gaan.
Je hoeft je ook helemaal niet te verdedigen want ik zeg helemaal niet dat het erg is dat je schoonmaakt. Ik zeg dat zij dat veel erger gaat vinden en dat het een goed idee is om je erop voor te bereiden dat ze daarop gaat focussen.
Ik ervoer ook echt geen druk, maar vond het wel echt cool. Maar goed, dat was in een tijd dat het allemaal wel meeviel met de waarschuwingen.
Ik ging roken omdat mijn beste vriendin ging roken. Nadat we jarenlang tegen elkaar hadden gezegd hoe stom roken was. En toen zij rookte.. kon ik het net zo goed ook gaan doen.
Ik begrijp dat je je zorgen maakt. Vapes zijn erg naar spul en longen een vitaal orgaan. Op jonge leeftijd is de schade nog groter omdat de longen nog niet volgroeid zijn. Misschien ook een gesprek hebben over weerbaarheid en kracht om groepsdruk te weerstaan en zelf daarin een voorbeeld zijn. Eerlijk met haar delen waarom jij ooit bent beginnen roken, wat het met je deed, en waarom je ermee gestopt bent? Die kwetsbaarheid kunnen tonen, over hoe het voor jou was, en wat het nu met jou doet dat zij vapet, hopelijk blijft er wat van hangen en ziet ze misschien niet meteen maar op termijn in waar ze mee bezig is.

Alle vapes zijn slecht maar sommige nog slechter dan andere: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/04/23 ... k-tieners/

Ze moet zich ook gaan realiseren dat ze uiteindelijk haar eigen gezondheid te grabbel gooit voor het financieel gewin van een uitgekookte industrie. Want daar gaat het uiteindelijk om: vapes zijn niet meer of minder een nieuwe manier om veel geld te verdienen door misbruik te maken van de emotionele en psychische kwetsbaarheid van voornamelijk jonge mensen.
Fijne post Pank. Ik weet dat de chinese rotzooi echt nog veel erger is...

Vwb weerbaarheid heb je volledig gelijk. Maar een depressie zorgt ervoor dat ze niet echt zichzelf is en zich veel zorgen maakt over erbij horen. Zeker nu ze al ruim een half jaar niet naar school is geweest. Weerbaarheid is ook absoluut een thema bij haar behandeling; ze start sowieso in september met traumatherapie.
Mijn huisarts benoemde laatst dat hij veel vapende pubers met angstklachten in zijn praktijk heeft. Zo'n scheut nicotine (plus andere rotzooi) is vreselijk voor je hersenen.
Kipzonderkop schreef:
15-07-2025 19:08
Mijn huisarts benoemde laatst dat hij veel vapende pubers met angstklachten in zijn praktijk heeft. Zo'n scheut nicotine (plus andere rotzooi) is vreselijk voor je hersenen.
Maar omgekeerd gebruiken mensen met een depressie en aanverwante klachten veel vaker middelen als drank, sigaretten etc als ene vorm van zelfmedicatie. Niet goed, niet effectief, maar wel iets wat echt heel veel gebeurt.
Ik denk dat al die ‘gewoon heel streng en boos zijn’ opties wellicht niet de manier zijn voor dochter van TO. Als ik me eerdere topics goed herinner, is dat echt wel een uitzonderlijke situatie. Ik zou dan denk ik kijken of ik via de behandelaar advies kan krijgen.
Kipzonderkop schreef:
15-07-2025 19:08
Is dat niet kip-ei? Of is het onderzocht (vapen/angstklachten)? Het is namelijk een feit dat mentale problemen onder jongeren toenemen. Maar is vapen daar echt een factor in (bewezen)?

Los van dat ik heel goed weet dat vapen heel slecht is hoor. Maar wel een interessante invalshoek mbt haar depressie.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven