Alleen met de auto langere reis met baby bijna 1 jaar

15-07-2025 10:05 94 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Binnenkort ga ik samen met mijn dochtertje van bijna 1 jaar alleen een weekje op vakantie. Ik moet ongeveer 6 uur rijden naar de bestemming. Momenteel is ze erg bewegelijk en wil ze zo min mogelijk stil zitten. Hebben jullie tips - naast voldoende eten mee nemen - voor de reis? Bijvoorbeeld leuke speeltjes waar ze even zoet mee is? Ik wil haar in de auto wat nieuwe dingen aanbieden. Wat zijn bij jullie kinderen een succes? En hoe kan ik het verder zo makkelijk mogelijk maken?

Alvast bedankt voor het meedenken!
En begin met een volle tank benzine, zodat je niet meteen moet tanken... En check bij de ANWB o de filekalender of je niet op zwarte zaterdag weggaat (er zijn file verwachtingen per regio per dag in de zomer).
Zoek even uit hoe je makkelijk een hotelkamer boekt (booking.com ofzo) zodat je weet dat dat altijd een optie is, mocht het helemaal mislopen met de files.

En waarschijnlijk denk je dan na afloop: goh, dat was een stuk makkelijker dan ik dacht!
Kleinezon schreef:
16-07-2025 09:27

En omdenken met de trein: 3 keer overstappen = je 3 stops die je ook met de auto maakt ;-)
Dan sleep je niet kind en alle spullen door een station naar een ander, nog te vinden perron, om dan te zorgen dat je weer op tijd in die trein bent.

Die vergelijking gaat dus totaal niet op.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Phlox24 schreef:
15-07-2025 13:32
Ik weet niet of kind naast je zetten zo verstandig is. Ik heb al een paar keer gezien dat een bestuurder slingerde over de weg om het kind naast zich in de maxi cosi te troosten, te vermaken of wat dan ook. Ik denk dat als kind naast je zit je net wat sneller afgeleid bent of sneller even dat speeltje weer aanreikt dan als kind op de achterbank zit. Maar TO kan zelf vast goed inschatten wat handig is.
Ja het ligt ook aan jezelf wat het beste is. Voor mij is in het zicht hebben fijner want dan weet ik dat het prima is ook al huilt ze. Dan zoek ik de eerste beste stop op en troost ik. Als ze achterin zit weet ik niet precies wat er mis is dus dan word ik onrustig.
Ik had kind altijd, in stoeltje en zonder airbag, naast me in de auto. Gewoon voor de gezelligheid. Praat makkelijker dan naar achter je roepen.

Nadat kind 1x zich in zijn eten verslikte en ik er niet bij kon (ik was bijrijder en kind zat achter) heb ik nooit meer vast voedsel gegeven. Zeker geen kleine dingen zoals rozijnen.

Hoe relaxter jij bent, hoe relaxter het verloopt. Als extra stoppen, eventueel overnachten etc allemaal een optie is, zal het ook allemaal soepeler verlopen.

Beeldscherm bij een kind van 1 zou ik absoluut niet aan beginnen.
Volgens mij vinden ze op die leeftijd alles wat herrie maakt leuk, muziekinstrumentjes, speelgoed met knoppen etc.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
16-07-2025 10:36
Dan sleep je niet kind en alle spullen door een station naar een ander, nog te vinden perron, om dan te zorgen dat je weer op tijd in die trein bent.

Die vergelijking gaat dus totaal niet op.
idd. En je stopt als het jou en je kind uitkomt. Slaapt kind, rij je lekker nog een stuk door. Bij overstappen zul je er gewoon uit moeten.

Maar goed, als je graag met de trein gaat: vooral doen. Maar als iemand tips vraagt voor een autoreis én nog eens aangeeft echt niet met de trein te zullen gaan dan hou je gewoon op over die trein.
lizenlotte schreef:
15-07-2025 22:34
Ik hoor niemand over het fenomeen file en vertraging door bijv. Wegwerkzaamheden die de rit van oorspronkelijk 6 uur flink kan verlengen, ms doen jullie graag of die fenomenen niet bestaan maar Ik woon in duitsland en weet maar al te goed dat je daar regelmatig mee te maken krijgt hier, nog naast de tijd die je extra moet rekenen voor de regelmatig stops die to nodig gaat hebben voor de kleine.
Oh, ja, maar dat komt omdat jij in Duitsland woont. In Nederland kennen we het fenomeen file niet, dus dat is anders. Onze Baby's huilen niet, we hebben geen ongelukken, verrijden ons niet en hoeven niet te tanken. We hoeven hier niet alle doemscenario's te verzinnen om dan te kiezen maar thuis op de bank te blijven zitten.
Weet je hoevaak complicaties optreden bij zwangerschap en bevalling? Stress joh! Als TO zich door dat soort zaken liet leiden had ze om te beginnen al geen kind gehad.
Vlinder_1234 schreef:
16-07-2025 09:23
. Voor mijzelf is het ook het beste om niet heel vroeg te vertrekken of in de nacht te rijden zodat ik goed uitgerust kan slapen. Eventueel begin van de avond verder rijden zodat ze dan lekker kan slapen lijkt mij beter :-)

Mijn dochter beleeft niet heel veel plezier op dit moment aan autorijden als ze wakker is,
En net na filetijd ? Als je om 18.00 zou gaan rijden ? Kom je rond middernacht aan. Of vind je dat vervelend voor je familie ?
Wat zijn normaal gesproken de tijden dat ze slaapt ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yinna schreef:
16-07-2025 11:00
idd. En je stopt als het jou en je kind uitkomt. Slaapt kind, rij je lekker nog een stuk door. Bij overstappen zul je er gewoon uit moeten.

Maar goed, als je graag met de trein gaat: vooral doen. Maar als iemand tips vraagt voor een autoreis én nog eens aangeeft echt niet met de trein te zullen gaan dan hou je gewoon op over die trein.
Kijk ff naar mijn hele post ipv in de kramp schieten over mijn afsluitende knipoogopmerking...
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
blijfgewoonbianca schreef:
16-07-2025 11:21
En net na filetijd ? Als je om 18.00 zou gaan rijden ? Kom je rond middernacht aan. Of vind je dat vervelend voor je familie ?
Wat zijn normaal gesproken de tijden dat ze slaapt ?
Dan moet je echt geen enkele pauze houden. Lijkt me voor jezelf niet prettig.
Ruin it yourself.
Gewoon doen hoor TO. 'go with the flow', dan reis je het meest relaxed.
Het kan zijn dat je kind na 1 uur begint te jengelen maar voor hetzelfde geldt slaapt ze bijna de hele reis door.
Voordat je het weet ben je op je bestemming en vraag je je af waar sommige forummers je je druk om hebt gemaakt. Zo'n reis is hartstikke leuk om te doen dus geniet ervan!
Moiren schreef:
16-07-2025 11:47
Dan moet je echt geen enkele pauze houden. Lijkt me voor jezelf niet prettig.
Dan zou ik gaan rijden bij de middagtuk en tijdens filetijd stoppen om evt te tanken, wat te eten en te spelen. Dan weer gaan rijden iets voordat ze normaal gesproken weer naar bed zou gaan.
Nogevendit schreef:
16-07-2025 11:52
Gewoon doen hoor TO. 'go with the flow', dan reis je het meest relaxed.
Het kan zijn dat je kind na 1 uur begint te jengelen maar voor hetzelfde geldt slaapt ze bijna de hele reis door. Een tuk van 6 uur overdag ? Weinig kans.
Voordat je het weet ben je op je bestemming en vraag je je af waar sommige forummers je je druk om hebt gemaakt. Zo'n reis is hartstikke leuk om te doen dus geniet ervan!
Ik denk dat het erg ligt aan het kind. Bij onze zoon had ik het niet gedaan; die sliep ook niet (ook niet s nachts in de auto; kwamen we achter toen we s nachts vanaf corsica terug naar huis reden toen hij 1 was). Zelfs met twee volwassenen vond ik reizen met hem in de auto super pittig. Bij alleen reizen was ik zeker met de trein gegaan.

Maar als je een minder intens kind hebt, lijkt het me een leuke ervaring. Genoeg “marge tijd” nemen, vaak stoppen, vooraf veel kinderliedjes uitzoeken, inderdaad draagzak mee, en rijstewafels om op te sabbelen en de hele achterbank mee onder te smeren. Wij hadden trouwens een autostoel waarmee hij een soort tafeltje voor zich had. Heel fijn. Gaven hem daarop ook wel eens een bakje met rozijnen, moerbeien, etc. Was hij weer even bezig, maar dat is misschien minder handig als jij de enige volwassene in de auto bent.
Oh ja, mijn zoon ging op die leeftijd ook goed op van die hele kleine gouden boekjes. Geen idee wat hij ervan mee kreeg, maar hij zat er lang mee te pielen en tegen te brabbelen.
Ik spreek uit ervaring, al deed ik dit met twee kinderen en kon de oudste een gevallen speeltje of speen in noodgevallen oprapen.
Ik zou:
- sowieso kind naast je zetten maar neem aan dat je dat al doet
- ik zou 's nachts rijden. Dan gaat het sneller en slaapt je dochter misschien veel meer.

Nadeel is dat je zelf dan heel moe aankomt, maar omdat het familie is kan jij dan misschien bijslapen? Dit wel even vantevoren bespreken, want misschien wil jouw familie dat niet.

Succes en goed dat je het doet! Anders kom je inderdaad nergens meer.
Ik heb nog geen rit van 6u gemaakt met mijn jonge kind, maar wel ritten van 3-4 uur die soms ook wat uitliepen door file.

Mijn tips:
- Kind naast je, vond ik zelf rustiger en gezelliger.
- Zoveel mogelijk rijden tijdens slaapjes.
- Voldoende water en eten mee onderweg, mocht je pech of vertraging hebben.
- Speelgoed aan loopy links hangen en bij elke stop afwisselen
- Een oude afstandsbediening zonder batterijen is een kwartier vermaak
- Muziekje op of zelf liedjes zingen, werkt bij mijn kind goed als ie huilt
- Rond 1 jaar vond de mijne van dat pop it speelgoed geweldig in de auto

Ik zou niet zo snel ‘s nachts gaan rijden. Ik weet niet hoe jouw kind slaapt, maar ik heb nog steeds te maken met gebroken nachten, dus ik ben MOE. In de nacht rijden zou hier veel te gevaarlijk zijn (kans op in slaap vallen).

Succes en veel plezier met je familie!
16-07-2025 11:53
Dan zou ik gaan rijden bij de middagtuk en tijdens filetijd stoppen om evt te tanken, wat te eten en te spelen. Dan weer gaan rijden iets voordat ze normaal gesproken weer naar bed zou gaan.
Ja, dit zou ik ook doen. Spitstijd gebruiken voor een lange stop, misschien zelfs wel echt plannen in een dorpje zodat je ook even kunt wandelen, lokaal speeltuintje doen, ijsje en weet ik wat. En dan rond haar bedtijd verder.
Ik ook. Misschien half uur eerder voor net weer wat extra tijdswinst.
Ruin it yourself.
Dit lijkt mij ook echt veel beter en veiliger dan 's nachts rijden. 's Nachts rijden is gewoon gevaarlijker. TO zal ook af en toe haar benen willen strekken en niet 6 uur aan een stuk willen rijden. De parkeerplaatsen zijn tegenwoordig 's nachts overvol met vrachtwagens, lang niet overal is er een aparte parkeerplaats voor auto's beschikbaar waar vrachtwagens niet kunnen komen.
To slaapt je kind in de auto ?

Mijn man heeft lange tijd in zuid duitsland gezeten voor het werk en heb ik met toen mijn 1 jarige regelmatig een rot van 6.5 uur gedaan.

Ik ging de dag van te voren al met kind na bed( alvast een nacht meer uren slapen.)

Op de dag zelf de auto inpakken.
Zodat alles klaar staat om te vertrekken, ( het fijnste is dat kind dan een paar uur op kdv of oppas is kan jij rustig inpakken)

Dan weer samen met kind optijd na bed en Rond de klok van 3 de wekker zetten.
Kind een schone luier en een fles (als nodig) en dan in de slaapzak ( ik pakte altijd dan de herfstversie) en kind in de auto.

Dan kan je hopelijk al voor de spits een uurtje of 3 maken.

Ik had dan al een stop gepland tussen 7 of 8 bij een duitsebakkerij ( vaak kan je hier ook ontbijten en hebben ze betere koffie al bij het tankstation) ik bleef hier dan ook tot na de spits ( en als je via België gaat even google) ontbijten, kleine uit de pyjama in gewone kleren. Vaak nog een rondje dorp frisse neus halen en dan verder rijden. Vaak viel ze dan van alle indrukken weer in slaap en nog een kleine stop als ze wakker word voor een schone luier en dan was ik er al.

En gaf ik de kleine aan mijn man en dan deed ik een dutje van 2 uurtjes .

Nu doen we het zelfde met 2 kinderen maar man is gewend om extreem vroeg in de auto te zitten. Maar wij proberen altijd de helft van de rit in de slaaptijd van de meiden te doen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven