Kinderen die geen aanstalten maken om uit te vliegen

05-07-2025 12:26 996 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn wel eens topics van mensen met ‘lastige’ thuiswonende volwassen kinderen en dan luidt het advies vaak ‘tijd om op zichzelf te gaan wonen.’ Ik ben overigens zelf ook zo’n adviseur, maar in de praktijk werkt het waarschijnlijk heel anders.
Maar dan toch, wie heeft zijn kind met zachte dwang de deur uit geduwd en hoe heeft dat uitgepakt voor het kind en de onderlinge relatie? En wanneer kun je dat maken? Stel dat je kind 22 is en je wilt als ouder stappen maken met een nieuwe partner (met wie je al 15+ jaar lat). Mag het dan?
Het heeft voor mij helemaal niks met gezelligheid of mijn wensen te maken. Kinderen moeten eraan toe zijn, de mogelijkheden hebben en het ook zelf willen. Daarom vind ik een leeftijdsgrens totaal niet passend. Ieder kind is anders. Cultuur kan anders zijn, maar dan nog.........stellen zo oud en liever wegwezen, gaat er bij mij niet in.
blijfgewoonbianca schreef:
16-07-2025 17:10
Oooooo, ‘t is om te neuken !
Wat doet iedereen daar ingewikkeld over, zeg.
neuken, samenwonen, verhuizen, emigreren, in je neus peuteren, je 5 besties over de vloer uitnodigen en lekker stomdronken worden, geen zin in schoonmaken. Gut, je zult maar behoeften hebben als volwassen mens....
NomenNesci0 schreef:
16-07-2025 18:11
neuken, samenwonen, verhuizen, emigreren, in je neus peuteren, je 5 besties over de vloer uitnodigen en lekker stomdronken worden, geen zin in schoonmaken. Gut, je zult maar behoeften hebben als volwassen mens....
Gut, het meeste kan ook zonder je koters eruit te kijken, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Lila-Linda schreef:
16-07-2025 17:19
Het is heel raar, maar het ontwent ook. Had ik nooit gedacht)
Het ontwent zeker! Ik heb toen de jongste vertrok nog een jaar rondgelopen met een gevoel van gemis. Een gek soort hartenzeer, alsof ik nog niet klaar was. Jongste was 18 en had van mij graag nog 2 jaar langer geduurd. Voelde eigenlijk te vroeg om het moederen los te laten. Maar goed, kind blij, dus ik ook blij.

Maar eenmaal uitgevlogen en gewend, zou ik echt heel hard moeten wennen als dat weer teruggedraaid wordt. Af en toe is hier het huis overvol met kinderen en aanhang en supergezellig. Maar ook heerlijk als de rust weerkeert en man en ik weer het spreekwoordelijke rijk voor onszelf hebben.
NomenNesci0 schreef:
En dat kan allemaal niet omdat je nog zo'n snertkind thuis hebt wonen? Wat een bekrompen gedoe.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
16-07-2025 17:40
Ik brand je helemaal niet af. Ik snap alleen niet waarom jouw diepgewortelde wens om je kinderen zo snel mogelijk gedag te zwaaien gelardeerd moet worden met allerlei halfslachtig gedoe over 'gunnen' terwijl het je feitelijk alleen om je eigen wens gaat. Wees dan gewoon een kerel en zeg waar het op staat. En nee, ik denk niet dat jij een slechte moeder bent, al is het alleen maar omdat er op mij als moeder ook wel wat aan te merken valt.
Jij (en niet alleen jij, maar ik reageer even op jou) maakt het vreselijk zwart wit. Jij spreekt over termen als zo snel mogelijk en alleen maar vanuit eigen wens. Jij gaat daarbij compleet voorbij aan welke nuance dan ook. En daarbij is de manier waarop jij (en anderen) erop reageren zó doorspekt van eigen mening, dat het aan alle kanten afdruipt dat er geen enkele ruimte is voor ook maar een béétje begrip dat ieder dit anders kan voelen en beleven. Het straalt aan alle kanten uit: fout, slechte ouder, egoistisch, naar mens.

En aangezien hier zo vaak wordt gehamerd op zaken niet alleen maar door je eigen bevooroordeelde bril te bekijken, zou ik de reageerders willen uitnodigen dit zelf ook te doen. Want andersom merk ik nl. nul interesse in deze (mijn, Framboosje en anderen die ik nu niet bij naam weet) beleving, alleen maar een bak met oordelen.
Lady*Voldemort schreef:
16-07-2025 18:18
En dat kan allemaal niet omdat je nog zo'n snertkind thuis hebt wonen? Wat een bekrompen gedoe.
nou, dit dus. Het is niet alleen een gevoel van oordelen. Je hébt een bak met oordelen. Waar je anderen altijd zo fijntjes op weet te wijzen.
NomenNesci0 schreef:
16-07-2025 18:24
Jij (en niet alleen jij, maar ik reageer even op jou) maakt het vreselijk zwart wit. Jij spreekt over termen als zo snel mogelijk en alleen maar vanuit eigen wens. Jij gaat daarbij compleet voorbij aan welke nuance dan ook. En daarbij is de manier waarop jij (en anderen) erop reageren zó doorspekt van eigen mening, dat het aan alle kanten afdruipt dat er geen enkele ruimte is voor ook maar een béétje begrip dat ieder dit anders kan voelen en beleven. Het straalt aan alle kanten uit: fout, slechte ouder, egoistisch, naar mens.

En aangezien hier zo vaak wordt gehamerd op zaken niet alleen maar door je eigen bevooroordeelde bril te bekijken, zou ik de reageerders willen uitnodigen dit zelf ook te doen. Want andersom merk ik nl. nul interesse in deze (mijn, Framboosje en anderen die ik nu niet bij naam weet) beleving, alleen maar een bak met oordelen.
Als je bij voorbaat zegt dat je geen kind van 25 thuis wil hebben, is dat toch ook puur vanuit jezelf?
Je zegt toch ook niet van te voren met 2 jaar mag kind geen luier meer dragen.
Je kijkt toch wat past en hoe dingen lopen en gaat daar flexibel mee om?
Lady*Voldemort schreef:
16-07-2025 17:40
Ik brand je helemaal niet af.
Uhhuh
NomenNesci0 schreef:
16-07-2025 18:26
nou, dit dus. Het is niet alleen een gevoel van oordelen. Je hébt een bak met oordelen. Waar je anderen altijd zo fijntjes op weet te wijzen.
Nee hoor. Door absolute grenzen te stellen en daarbij aangeven dat je niet zoveel zin je kinderen hebt vanaf 25, of liefst 18, Oordeel je over de rug van je eigen kinderen.
72Jelle schreef:
16-07-2025 18:29
Als je bij voorbaat zegt dat je geen kind van 25 thuis wil hebben, is dat toch ook puur vanuit jezelf?
Je zegt toch ook niet van te voren met 2 jaar mag kind geen luier meer dragen.
Je kijkt toch wat past en hoe dingen lopen en gaat daar flexibel mee om?
Ik zeg dat vanuit het feit dat mijn kinderen gezond zijn. Zowel van lijf als geest. Ik zeg dat omdat ze onze opvoeding genoten hebben en ik weet in welke omgeving zij leven. Ik zeg dat omdat mijn kinderen wél in zo'n bubbel zaten blijkbaar, waarbij ze uit huis konden (kamers, etage).

Ik zeg niet dat ik mijn fictieve zwaar gehandicapte kind op z'n 25e aan de straat zet. Maar daar hebben we het even niet over. Ik heb het over gezonde jonge volwassen mensen, met baan en studie op zak (waarbij een voor studie ging verhuizen) in een omgeving waarin dit eigenlijk doodnormaal is en er geen kind was dat ook maar het kleinste idee had dat ze zélf bij de pappot wilden blijven zitten. Nee, die wilden *ontdekken, de wereld in en de vrijheid tegemoet.

*Dat ontdekken ontstond bij 1 kind later, omdat deze minder ontdekkerig was van zichzelf en daarbij was er minder intrinsieke motivatie. Maar dat groeide wel, doordat onze voorwaarden (bijv. daginvulling) hem lieten kennismaken met de voordelen van de zelfstandigheid en daardoor ontstond die motivatie alsnog.
En als je terugzoekt op het onderzoek van BgB, dan zegt dat op zich niet veel over het aandeel jongeren dat niet meer thuiswoont. Maar als je ziet dat 60% vd ouders niet zondermeer financieel steunen, laat staan thuis laten wonen, dan heb je dus het merendeel vd ouders te pakken. Dat jullie het barbaars vinden dat deze opvatting over thuiswonen bestaat, komt niet terug in de statistieken van BgB. Er zijn meer ouders te vinden met mijn mening dan jouw/jullie mening.
Redhead70 schreef:
16-07-2025 18:31
Nee hoor. Door absolute grenzen te stellen en daarbij aangeven dat je niet zoveel zin je kinderen hebt vanaf 25, of liefst 18, Oordeel je over de rug van je eigen kinderen.
Jij snapt niet wat ik schrijf. Geeft niks :there:
framboosje123 schreef:
16-07-2025 17:22
Ja klopt en dat meen ik ook. Maakt me nog geen slechte moeder.
Dan moet je niet zeggen, dat je het niet zei
Je mag gewoon achter ouwe mening staan hoor
NomenNesci0 schreef:
Maar dat ben ik altijd blijven doen hoor.
En dat is nu ze uithuizig zijn niet veranderd.
NomenNesci0 schreef:
16-07-2025 18:37
Ik zeg dat vanuit het feit dat mijn kinderen gezond zijn. Zowel van lijf als geest. Ik zeg dat omdat ze onze opvoeding genoten hebben en ik weet in welke omgeving zij leven. Ik zeg dat omdat mijn kinderen wél in zo'n bubbel zaten blijkbaar, waarbij ze uit huis konden (kamers, etage).

Ik zeg niet dat ik mijn fictieve zwaar gehandicapte kind op z'n 25e aan de straat zet. Maar daar hebben we het even niet over. Ik heb het over gezonde jonge volwassen mensen, met baan en studie op zak (waarbij een voor studie ging verhuizen) in een omgeving waarin dit eigenlijk doodnormaal is en er geen kind was dat ook maar het kleinste idee had dat ze zélf bij de pappot wilden blijven zitten. Nee, die wilden *ontdekken, de wereld in en de vrijheid tegemoet.

*Dat ontdekken ontstond bij 1 kind later, omdat deze minder ontdekkerig was van zichzelf en daarbij was er minder intrinsieke motivatie. Maar dat groeide wel, doordat onze voorwaarden (bijv. daginvulling) hem lieten kennismaken met de voordelen van de zelfstandigheid en daardoor ontstond die motivatie alsnog.
Heb je door, dat jij denkt dat jullie hier belangrijk in waren?? En wat een oordeel dat is, naar iedereen die het anders doet? Of van wie het kind op zijn 22e nog niet.zo ver is om uit te vliegen?

Ik heb 2 zo verschillende kinderen, dat ik echt in ben gaan zien, dat ook opvoeden voor een groot deel pure mazzel is.
Lila Linda, uiteraard zijn wij belangrijk geweest in het vormen van denkrichting. Niet in capaciteiten, maar wel in wat onze opvattingen zijn. Als je terugleest, zie je nl. precies hetzelfde (maar dan andersom) bij andere reageerders. Alleen reageer je daar niet op.

Ik zeg dat ik me besef dat mijn kinderen gezond zijn, in een omgeving woonden die daarbij aansloot en al vanaf begin af aan onze opvoeding (én dus onze visie op wat wij een normale ontwikkeling vinden) hebben meegekregen, dus bepaald niet in shock waren over dat ouders het wel eens konden hebben over 'later als je op kamers woont'. Dat was een beeld dat in hun hoofd meegroeide en daarom vanzelfsprekend was.
Ik vermoed dat de ouders die hier anders instaan, ook andere gesprekken hebben. Die zeggen misschien 'later als je vanuit huis lekker gaat sparen'. Ja, dan groei je op met dát beeld. Het normaal is anders. Mijn normaal is niet het normaal van deze groep en andersom.

Dat is doorgaans wat opvoeding doet met mensen: het vormen van een wereldbeeld en maatschappij beeld en dús ook wat je verwacht uit de wereld, je partner, opvoeding, werk, you name it.
NomenNesci0 schreef:
16-07-2025 19:11
Lila Linda, uiteraard zijn wij belangrijk geweest in het vormen van denkrichting. Niet in capaciteiten, maar wel in wat onze opvattingen zijn. Als je terugleest, zie je nl. precies hetzelfde (maar dan andersom) bij andere reageerders. Alleen reageer je daar niet op.

Ik zeg dat ik me besef dat mijn kinderen gezond zijn, in een omgeving woonden die daarbij aansloot en al vanaf begin af aan onze opvoeding (én dus onze visie op wat wij een normale ontwikkeling vinden) hebben meegekregen, dus bepaald niet in shock waren over dat ouders het wel eens konden hebben over 'later als je op kamers woont'. Dat was een beeld dat in hun hoofd meegroeide en daarom vanzelfsprekend was.
Ik vermoed dat de ouders die hier anders instaan, ook andere gesprekken hebben. Die zeggen misschien 'later als je vanuit huis lekker gaat sparen'. Ja, dan groei je op met dát beeld.

Dat is doorgaans wat opvoeding doet met mensen: het vormen van een wereldbeeld en maatschappij beeld en dús ook wat je verwacht uit de wereld, je partner, opvoeding, werk, you name it.
Ik reageer met name op jou, omdat jij een manier van posten hebt, die gericht is op andere mensen onderuit halen. Op jouw mening als enige waarheid verkondigen etc. Je toont opballend weinig nuance en inlevingsvermogen. Dat hebben andere posters echt vele.malen meer.
Het gaat mij niet om dat jouw.menjng wellicht anders is dan de mijne (zoals bij andere posters) maar om jouw manier van discussie voeren.

Maar goed, dat hoor je vaker en blijkbaar is dat wat je nodig hebt.
Redhead70 schreef:
16-07-2025 18:31

Ik ben zo iemand die de leeftijd van 25 noemde. Is geen absolute grens, is niet in beton gegoten maar wel iets waar wij met de kinderen over gepraat hebben.

Ik merk aan mezelf dat sinds de overgang mijn zorgklier en beetje stuk is of zo. Vind het heerlijk als de uitgevlogen kinderen langskomen, mee-eten etc, maar ook lekker dat ze dan weer terug gaan naar hun eigen huis.

Voor de kinderen is ons huis ook echt nog thuis, een plek waar je met opgetrokken benen op de bank kunt zitten, waar je zelf iets uit de koelkast pakt etc. Ze hebben ook nog gewoon een sleutel en hoeven niet aan te bellen. Voor de middelste is het misschien soms nog iets te veel thuis. Die komt een fiets lenen terwijl wij er niet zijn (was wel afgesproken) en heeft dorst. Pakt uit de koelkast iets dat we normaal nooit hebben en ik voor een speciale gelegenheid had gekocht. Die bedacht de eerste winter dat zijn schaatsen nog op onze zolder lagen en komt die op zondagmorgen 7:30 even halen, zonder overleg. Dat je dan wakker wordt van gerommel op zolder.
Echt, jeetje, dat valt me toch van je tegen. Als je even de laatste paar bladzijden goed terugleest, moet je nog maar eens heel goed nagaan wie er hier een veroordelende mening heeft. Het enige wat ik doe is zonder emoties uitleggen hoe dit voor MIJ voelt.
Dat is waar anderen niet tegen kunnen en vervolgens hele nare suggesties gaan doen naar vrouwen die dit zo ervaren.

Mij maakt het persoonlijk niet zoveel uit wat anderen van MIJ vinden. Ik denk dat het goed is dat er een geluid gebracht wordt die mijn denkwijze binnenbrengt, omdat ik denk dat er met mij vele en vele andere moeders zijn die er hetzelfde instaan. En voor wie het fijn kan zijn om terug te lezen dat ze geen slechte ouders zijn, ontaarde moeders en dat er vele vrouwen met hen dezelfde ervaring delen.

Maar aangezien het verwijt van slecht ouderschap, de suggestie dat je je kind zat bent en niet kunt wachten totdat het opgehoepeld is, heel veel moeders -terecht- heel naar valt, zullen die wel uitkijken hun mond open te trekken om anderen deelgenoot te maken van hun beleving.

Het is het hebben van een openminded visie op z'n smalst.
nomennesci0 wijzigde dit bericht op 16-07-2025 19:35
7.48% gewijzigd
Kaarsjevoordesfeer schreef:
16-07-2025 19:30
. Ze hebben ook nog gewoon een sleutel en hoeven niet aan te bellen.
De rillingen lopen nu over het lijf bij de we-kunnen-eindelijk-weer-op-de-keukentafel-ketsen-ouders.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wie snapt wie nou niet? En dat geaaid worden stel ik niet op prijs. Ook niet als een soort van grapje.
Nee hoor BgB. Mijn kinderen hebben een sleutel en weten dat ze altijd thuis kunnen komen, al is het midden in de nacht. Bij nood verwachten we dat ze ons weten te vinden. Onder normale omstandigheden laat je even weten dat je langs wilt komen. En dan vragen wij meestal, eet je mee.

Mijn kinderen vragen het zelf ook, omdat ze het jammer vinden als ze langskomen en wij zijn er niet.
NomenNesci0 schreef:
16-07-2025 19:31
Echt, jeetje, dat valt me toch van je tegen. Als je even de laatste paar bladzijden goed terugleest, moet je nog maar eens heel goed nagaan wie er hier een veroordelende mening heeft. Het enige wat ik doe is zonder emoties uitleggen hoe dit voor MIJ voelt.
Dat is waar anderen niet tegen kunnen en vervolgens hele nare suggesties gaan doen naar vrouwen die dit zo ervaren.

Mij maakt het persoonlijk niet zoveel uit wat anderen van MIJ vinden. Ik denk dat het goed is dat er een geluid gebracht wordt die mijn denkwijze binnenbrengt, omdat ik denk dat er met mij vele en vele andere moeders zijn die er hetzelfde instaan. En voor wie het fijn kan zijn om terug te lezen dat ze geen slechte ouders zijn, ontaarde moeders en dat er vele vrouwen met hen dezelfde ervaring delen.

Maar aangezien het verwijt van slecht ouderschap, de suggestie dat je je kind zat bent en niet kunt wachten totdat het opgehoepeld is, heel veel moeders -terecht- heel naar valt, zullen die wel uitkijken hun mond open te trekken om anderen deelgenoot te maken van hun beleving.

Het is het hebben van een openminded visie op z'n smalst.
Tja, ik geloof echt helemaal dat jij zo bent gaan denken. En dat je, ook als je vaak argumenten hoort, dat het niet zo overkomt, toch niet kunt of wilt veranderen

Ik wil echt uitgaan van je goede bedoelingen, maar je slaat dan wel vrij consequent de plank zo gruwelijk.mis. dat je boodschap volledig verdwijnt in je gekozen vorm
Redhead70 schreef:
16-07-2025 19:35
Wie snapt wie nou niet? En dat geaaid worden stel ik niet op prijs. Ook niet als een soort van grapje.
Ik waardeer jouw kromme uitleg ook niet, want je verdraaid het zoals jij het lezen wilt. Als je moeite doet om te lezen wat ik wél schrijf, zal ik ook niet zo flauw doen. Win win.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven