Geld & Recht alle pijlers

Wat vind jij nu echt te duur geworden ? Deel 4

19-06-2025 10:01 214 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vorige topic was vol, dus we schrijven hier verder over allerhande prijsstijgingen.
Mondelez, producent van o.a. Milka en Cote d'Or, is in Duitsland inmiddels de winnaar van een Foodwatch trofee

Mondelez had begin 2025 de prijs van de reep "Milka Alpenmelk" verhoogd van 1,49 naar 1,99 en kort daarna de inhoud verminderd van 100 naar 90 gram. Aan de grote van de verpakking kon je 10 gram minder echter niet zien.
Galileogalilei schreef:
16-07-2025 09:18
Chocola inkopen is heel duur. Een zak van 10 kg kost ruim € 200, dan heb je dus alleen de chocola. Boter, suiker, eieren en noten en de rest zijn ook flink duurder geworden. Zelfs die goedkope chocoladereepjes van de Aldi en Lidl, die voorheen € 0,39 waren zijn nu geloof ik € 0,99.
Ik snap dat het duur is geworden maar wat ik niet snap is dat de prijzen in het buitenland zoveel verschillen.
In BE cote d’or melk 1.66 voor 180 gram
In NL precies hetzelfde 4.29
Ik las ergens om de defensie uitgaven te kunnen bekostigen er een advies was om de boodschappen in btw te verhogen. Vooral doen ja gaan mensen nog meer in het buitenland kopen..
margreetder schreef:
16-07-2025 10:45
Mondelez, producent van o.a. Milka en Cote d'Or, is in Duitsland inmiddels de winnaar van een Foodwatch trofee

Mondelez had begin 2025 de prijs van de reep "Milka Alpenmelk" verhoogd van 1,49 naar 1,99 en kort daarna de inhoud verminderd van 100 naar 90 gram. Aan de grote van de verpakking kon je 10 gram minder echter niet zien.
Ik zit nog eens naar die Cote d'Or reep te kijken die hier is geplaatst en het pure gehalte is ook aan de lagere kant. Een doodnormale pure reep van AH is "puurder". Denk dat Cote d'Or ook daarop heeft beknibbeld.
Autorijden was altijd al duur, maar als in een nieuw kabinet Groen links gaat zitten wordt het onbetaalbaar. Accijnzen op benzine zullen flink omhoog gaan, er zal rekeningrijden worden ingevoerd en benzineauto's in het algemeen zullen zwaarder worden belast.
Om de klimaatdoelen, defensie uitgaven, stijgende zorgkosten door vergrijzing te kunnen betalen zal iedereen vanaf een modaal inkomen (de rijken) worden uitgeknepen. Het is niet voor niets dat de meerderheid van de jongeren aangaf te willen emigreren.
Merel90 schreef:
16-07-2025 10:49
Ik snap dat het duur is geworden maar wat ik niet snap is dat de prijzen in het buitenland zoveel verschillen.
In BE cote d’or melk 1.66 voor 180 gram
In NL precies hetzelfde 4.29
Ik las ergens om de defensie uitgaven te kunnen bekostigen er een advies was om de boodschappen in btw te verhogen. Vooral doen ja gaan mensen nog meer in het buitenland kopen..

Ik ben het met je eens hoor. We betalen hier met zijn allen de hoofdprijs. Chocola is echt heel erg duur, maar dat geldt voor alles. Ik ben regelmatig in Italie. Daar ontbijten de Italianen vaak in een bar. Een goede cappuccino voor € 1,20 en een zoet broodje erbij € 1. Tenminste we moeten binnenkort nog gaan, mogelijk is de prijs nu ook (een beetje verhoogd), maar het is niet te vergelijken met hier. Een matige cappuccino voor € 4?!! soms zelfs uit een automaat, dus met een druk op de knop gemaakt, en dan een croissantje erbij voor diezelfde prijs, thee ook hartstikke duur, ik blijf me erover verbazen om het nog maar niet over de smaak te hebben.

Ik schrik ook elke keer als ik mijn boodschappen afreken en ik probeer juist altijd spullen in de aanbieding te kopen.

En i.d.d. in het buitenland kopen als je de kans hebt, ik heb zo de pest aan die drogisterij artikelen waarbij je er 2 moet kopen en dan 2 gratis krijgt, ik woon alleen en mijn kasten puilen uit. Was een aantal maanden geleden op een kerstmarkt in Duitsland en heb daar flink ingeslagen bij de drogist.
Pioen00 schreef:
16-07-2025 11:15
Autorijden was altijd al duur, maar als in een nieuw kabinet Groen links gaat zitten wordt het onbetaalbaar. Accijnzen op benzine zullen flink omhoog gaan, er zal rekeningrijden worden ingevoerd en benzineauto's in het algemeen zullen zwaarder worden belast.
Om de klimaatdoelen, defensie uitgaven, stijgende zorgkosten door vergrijzing te kunnen betalen zal iedereen vanaf een modaal inkomen (de rijken) worden uitgeknepen. Het is niet voor niets dat de meerderheid van de jongeren aangaf te willen emigreren.
Accijns is al een vorm van rekeningrijden.
@GalileoGalilei: nu liggen de lonen in Italië, zeker in de horeca, ook wel heel laag. Ze hebben niet eens een minimumloon daar. De (vaak oude) man die daar om half 8 al espresso's staat te maken, staat daar bovendien aan het eind van de dag nog steeds. In Italië is sowieso veel armoede. Dus ja, goedkoop, en ik zeg niet dat onze prijzen normaal zijn, maar ik ben er wel van overtuigd dat in Italië in ieder geval de horecamedewerkers er ook wel een prijs voor betalen.
meisje85 schreef:
16-07-2025 11:26
@GalileoGalilei: nu liggen de lonen in Italië, zeker in de horeca, ook wel heel laag. Ze hebben niet eens een minimumloon daar. De (vaak oude) man die daar om half 8 al espresso's staat te maken, staat daar bovendien aan het eind van de dag nog steeds. In Italië is sowieso veel armoede. Dus ja, goedkoop, en ik zeg niet dat onze prijzen normaal zijn, maar ik ben er wel van overtuigd dat in Italië in ieder geval de horecamedewerkers er ook wel een prijs voor betalen.
Inderdaad. Ik kom al jaren in hetzelfde restaurant in Italië met heel fijn personeel. Dit jaar werkte een van de serveersters er niet meer omdat zij te veel geld kwijt was aan benzine om op haar werk te komen. Reistijd zo'n 20 minuten met de auto. Ze heeft een baan dichter bij huis aangenomen. Secundaire arbeidsomstandigheden zijn daar vaak minder.

1 euro voor een espresso is vooral een cultureel dingetje, het is niet zo dat dat uit kan voor de uitbater.
margreetder schreef:
16-07-2025 11:20
Accijns is al een vorm van rekeningrijden.
Klopt!
Tot 31 december is de benzine accijns verlaagd dus daarna gaat het waarschijnlijk weer met iets van €0,23 omhoog, als er niet nog iets bovenop komt vanwege het nieuwe kabinetsbeleid.
Mijn garage rekende trouwens voor een beurt waar niets echt mankeerde ook bijna €900 :cry: Autorijden wordt zó duur!
Pioen00 schreef:
16-07-2025 11:15
vanaf modaal inkomen is niet simpelweg rijk. je vergeet de enorme groep die daarmee nét boven elke toeslagengrens zit
En doooooor!
Pioen00 schreef:
16-07-2025 11:46
Klopt!
Tot 31 december is de benzine accijns verlaagd dus daarna gaat het waarschijnlijk weer met iets van €0,23 omhoog, als er niet nog iets bovenop komt vanwege het nieuwe kabinetsbeleid.
Mijn garage rekende trouwens voor een beurt waar niets echt mankeerde ook bijna €900 :cry: Autorijden wordt zó duur!
En vergeet niet dat er een hele industrie/lobby achter het rekeningrijden zit. Iedereen een kastje in de auto (kassa), onderhoud aan de onderliggende ICT systemen etc.
broadway schreef:
vanaf modaal inkomen is niet simpelweg rijk. je vergeet de enorme groep die daarmee nét boven elke toeslagengrens zit
Misschien ontvangen die nog HRA maar dat moet ook worden afgeschaft en liefst in combinatie met een hoger huurwaardeforfait.
broadway schreef:
Modaal inkomen is in 2025 EUR 46.500 bruto incl. vakantiegeld. Als je een hoger inkomen hebt dan modaal wil inderdaad niet zeggen dat je rijk bent of echt een hoog inkomen hebt.
meisje85 schreef:
16-07-2025 11:26
Ooit eens een programma gezien over het bedrijfsleven daar van een groot concern waarin Italianen zich verbaasden over vakantiegeld dat wij hier krijgen. Iemand zei: maar je werkt toch niet dus hoezo vakantiegeld. Sommigen hadden ook 2 banen, 1,5 fte.
Vonden ze heel raar. Maar als ik nu Google zie ik weer tegenstrijdige berichten.
margreetder schreef:
16-07-2025 11:50
Misschien ontvangen die nog HRA maar dat moet ook worden afgeschaft en liefst in combinatie met een hoger huurwaardeforfait.
Dat doet er niet meer toe want iemand net boven modaal kan toch geen huis meer kopen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Trouwens over de prijzen van auto-onderhoud: Ja, dat is duur al is 900 voor een beurt wel heel veel. Ik betaal de helft.

Wat ik vervelender vind is dat je voor een reparatie van een onderdeel dat wel lastig is maar niet vitaal, pas over een maand een afspraak kunt maken.

Dat is echt veel te lang.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Pioen00 schreef:
Klopt!
Dan ben je opgelicht ben ik bang.. waar is er 900 voor gerekend dan?
merano schreef:
17-07-2025 05:30
Trouwens over de prijzen van auto-onderhoud: Ja, dat is duur al is 900 voor een beurt wel heel veel. Ik betaal de helft.

Wat ik vervelender vind is dat je voor een reparatie van een onderdeel dat wel lastig is maar niet vitaal, pas over een maand een afspraak kunt maken.

Over die EUR900,00 valt weinig te zeggen zonder te weten wat er echt uitgevoerd is.

Een maand is nog snel, 6-8 weken is meer regel dan uitzondering. Tja, personeelstekort naast dat er steeds meer auto's bijkomen.
Dit is natuurlijk geen echt nieuws, maar ik kwam erachter dat mijn vroegere appartement (leukste huisje ooit), te koop staat. Ik heb er in 2008 165.000 voor gekregen en nu is de vraagprijs € 365.000. Ze hebben er van een vier- een tweekamerappartement van gemaakt (en de kachel is verdwenen, wat wel jammer is).
merano schreef:
17-07-2025 05:30

Iedere sector heeft personeelstekorten. Garagebedrijven zouden ook liever jouw geld vandaag dan over een maand krijgen. Maar als er geen personeel is houdt het allemaal op. Een optie is om geschoolde monteurs elders vandaan te halen, maar dat ligt nogal gevoelig op het moment...
Jules schreef:
16-07-2025 19:09
Ooit eens een programma gezien over het bedrijfsleven daar van een groot concern waarin Italianen zich verbaasden over vakantiegeld dat wij hier krijgen. Iemand zei: maar je werkt toch niet dus hoezo vakantiegeld. Sommigen hadden ook 2 banen, 1,5 fte.
Vonden ze heel raar. Maar als ik nu Google zie ik weer tegenstrijdige berichten.
Tegenstrijdige berichten over? Vakantiegeld misschien.
Dat de salarissen in Italië een stuk lager liggen dan in NL is een feit.

Ik hoor ook altijd dat ea hier (ander land in Zuid-Europa) zo goedkoop is. Gek he, als mijn salaris de helft is van wat ik in NL zou verdienen.
Merel90 schreef:
17-07-2025 07:17
Dan ben je opgelicht ben ik bang.. waar is er 900 voor gerekend dan?

Wat een gekke voorbarige conclusie al zonder ook maar te weten wat er is gedaan.
Phlox24 schreef:
17-07-2025 08:09
Over die EUR900,00 valt weinig te zeggen zonder te weten wat er echt uitgevoerd is.

Een maand is nog snel, 6-8 weken is meer regel dan uitzondering. Tja, personeelstekort naast dat er steeds meer auto's bijkomen.
Ik dacht dat elektrische auto's onderhoudsvrijarm waren....

KamilleT schreef:
17-07-2025 09:06
Dit is natuurlijk geen echt nieuws, maar ik kwam erachter dat mijn vroegere appartement (leukste huisje ooit), te koop staat. Ik heb er in 2008 165.000 voor gekregen en nu is de vraagprijs € 365.000. Ze hebben er van een vier- een tweekamerappartement van gemaakt (en de kachel is verdwenen, wat wel jammer is).
Er staat in de straat een woning te koop. Hetzelfde model als de mijne, het enige verschil is dat ik zonnepanelen heb en op een hoek woon. Ze vragen er al 4 ton voor. In begin 2021 betaalde ik 275k voor en in 2012 slechts 2 ton. En zoals gezegd, ik heb zonnepanelen en meer tuin, dus dat is bizar veel groei in zo'n korte tijd. Nu denk ik niet dat het snel veel hoger gaat worden, hoop ik. Want mijn woz-waarde stijgt natuurlijk ook en ik heb er niets aan voor een lagere hypotheekrente.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
BeeDifferent schreef:
17-07-2025 10:37
Wat een gekke voorbarige conclusie al zonder ook maar te weten wat er is gedaan.
Er staat dat er een beurt is gedaan zonder echt dingen wat mis was. Dan is 900 erg veel.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven