Geld & Recht alle pijlers

juridische vraag katten

16-07-2025 22:02 91 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi,
ik heb een misschien rare vraag, maar ik weet het even niet. Ik woon in een huis met tuin. Zelf heb ik geen huisdieren. Helaas zitten andermans huisdieren (katten) vaak in mijn tuin. Nu vind ik het al niet leuk dat ze er zitten (ik wil graag een vogelvriendelijke tuin) en heb ik geprobeerd ze op diervriendelijke manieren weg te krijgen. Denk aan het strooien van anti-katten-poeder en het planten van planten die katten niet leuk vinden. Werkt helaas niet. Balen, maar is niet anders.

Nu zijn er echter 2 buurtkatten (geen van beiden van mij) die regelmatig mijn tuin gebruiken om te vechten. Ik heb de baasjes al ingelicht, maar ik weet niet wat ik nu verder kan doen. Straks ligt er een gewonde kat in mijn tuin en lijkt het alsof ik het heb gedaan.

Iemand tips? En weten jullie waar ik juridisch aan toe ben als andermans huisdier aangevallen wordt in mijn tuin door een ander dier dat ook niet van mij is?
grenada schreef:
17-07-2025 09:28
hoe bewijzen zij dat jij de eigenaar bent?
Of dat het bij jou gebeurd is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
https://www.youtube.com/watch?v=9WE49XkoQ-U
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
En zelfs al bewijzen mensen dat het bij jou gebeurd is, lijkt me niet jouw probleem. Zijn jouw katten niet.
Asked and answered your honour
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Ik heb ook last van de poes van de buurvrouw. Dat beestje is broodmager en zit urenlang te miauwen, vaak ook voor mijn keukenraam of komt ze mijn tuin of zelfs mijn huis in. Mijn honden zijn daar niet blij mee, en als die er op af rennen, dan gaat dat beestje er snel vandoor om vervolgens later weer terug te komen.

Ik heb dus last van het dier van mijn buurvrouw en met name van het urenlange gemiauw, vaak ook 's nachts en het in mijn tuin of huis komen. Mijn buurvrouw is niet aanspreekbaar, laagbegaafd, mag zelfs geen huisdieren hebben van de wbv (maar dat boeit haar niet want ze heeft zelfs een nestje kittens) en ik vermoed dat ze ook niet goed voor het beest zorgt.

Leuk als mensen huisdieren hebben waar anderen last van hebben.
dianaf schreef:
17-07-2025 09:47
Of dat het bij jou gebeurd is.
Ik ben bang voor een halfdode kat in de tuin, En dan kan ik de kat wel langs de weg leggen, maar dat vind ik echt not-done.
Als een vogel een hartaanval precies boven mijn tuin krijgt graaf ik ook een grapje hoor.
En als een vogel aangevallen wordt door een kat laat ik hem of haar opknappen op mijn kosten.
En als parkiet Twiet van buurvrouw Griet de kat niet ziet en daardoor het leven liet is dat mijn schuld niet :)

En als parkiet Twiet enkel gewond was, dan bracht ik hem of haar naar de buur en zeg ik “sterkte” en “hier is een zakje vogelzaad voor de schrik”. Natuurlijk laat je zo’n beest niet een pijnlijke dood sterven, maar waarschuw je de rechtmatige eigenaar.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
En als je de eigenaar niet kent dan bel je de dierenambulance.
Galileogalilei schreef:
17-07-2025 12:01
Ik heb ook last van de poes van de buurvrouw. Dat beestje is broodmager en zit urenlang te miauwen, vaak ook voor mijn keukenraam of komt ze mijn tuin of zelfs mijn huis in. Mijn honden zijn daar niet blij mee, en als die er op af rennen, dan gaat dat beestje er snel vandoor om vervolgens later weer terug te komen.

Ik heb dus last van het dier van mijn buurvrouw en met name van het urenlange gemiauw, vaak ook 's nachts en het in mijn tuin of huis komen. Mijn buurvrouw is niet aanspreekbaar, laagbegaafd, mag zelfs geen huisdieren hebben van de wbv (maar dat boeit haar niet want ze heeft zelfs een nestje kittens) en ik vermoed dat ze ook niet goed voor het beest zorgt.

Leuk als mensen huisdieren hebben waar anderen last van hebben.
daat moet je gewoon de dierenpolitie voor bellen dat klinkt allemaal als nalatigheid en het onthouden van goede zorg voor de dieren.
poohtjesschrijft schreef:
17-07-2025 12:31
daar moet je gewoon de dierenpolitie voor bellen dat klinkt allemaal als nalatigheid en het onthouden van goede zorg voor de dieren.
Geen idee of het echt goed werkte maar m’n opa had 20 jaar geleden al schrikdraad op de schutting om katten te weren. Die jaagden namelijk op de vogels in z’n volière.

Wij hebben ook last van de katten van de buren die in m’n aardbeienplant poepte en tegen de deur aan sproeit. Erg frustrerend terwijl we zelf een binnenkat hebben.
Antwoord op je vraag: als jij die katten niets aandoet, heb je geen juridische problemen.
Weer een mooi voorbeeld dat katten blijkbaar tuinen opzoeken van mensen die een hekel aan katten hebben. Ik vind katten best leuk, maar in mijn tuin komen ze nooit, althans jaren geleden geleden dat ik er een gezien heb in de tuin.
Die hond die je wilt gaan kopen, veroorzaakt overigens wel daadwerkelijk overlast en daarmee mogelijke juridische problemen: overal poep, op ieder strookje groen in de buurt; debiel geblaf op hoog volume in de tuinen; tegen jonge kinderen aanspringen (maar hij doet niks hoor)...
Wissewis schreef:
16-07-2025 22:30
Ik zou wel mijn verzekering even nakijken als je een hond neemt.

Je maakt het liever niet mee dat die hond een kat aanvalt in de tuin en jij voor de schade opdraait.
.
Wanneer jouw hond in zijn eigen, goed afgesloten, tuin is, kan hij nooit aansprakelijk gestelt worden voor schade die hij aanbrengt aan een mens of dier dat onrechtmatig in jouw tuin is.
Niet geschoten is altijd mis
ZoVaakPostIkHierNiet schreef:
17-07-2025 12:08
Ik ben bang voor een halfdode kat in de tuin, En dan kan ik de kat wel langs de weg leggen, maar dat vind ik echt not-done.
Hoezo? Je weet toch van wie ze zijn?
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Bitje93 schreef:
17-07-2025 13:29
.
Wanneer jouw hond in zijn eigen, goed afgesloten, tuin is, kan hij nooit aansprakelijk gestelt worden voor schade die hij aanbrengt aan een mens of dier dat onrechtmatig in jouw tuin is.
Dat valt dus tegen. Als een ander mens over een afgesloten schutting klimt, waar ook nog een bord op hangt ‘verboden toegang, en pas op de hond’, dan heb je grote kans dat je niet aansprakelijk gesteld kunt worden (jij dan, de hond kan sowieso niet aansprakelijk gesteld worden). Maar in een casus waar een bezorger een afgesloten tuin in ging, waar zelfs een bordje hing ‘pas op de hond’, en waar hij het hek moest openen vanaf de binnenzijde (hand er overheen) , kreeg de bezorger gelijk. Want hij moest een pakje afleveren, en er was bij het hek geen brievenbus of intercom. En er stond niet ‘absoluut verboden toegang’, alleen zo’n ’pas op de hond achtig iets’. Dus was het redelijk genoeg dat hij toch naar binnen ging.
Als leek zou je zeggen dat een dicht hek, een bord en het feit dat je het van binnenuit moet openen aardige vormen van ‘goed afgesloten’ zijn. Maar dat is dus niet zo.
Dit ging om een mens, maar logischerwijs zal een kat nog minder snel zelf verantwoordelijk zijn voor het feit dat hij binnen kwam. Die kunnen geen bordjes lezen, en hebben niet geleerd dat een dichte deur een signaal is. Dus dan is hij nog veel minder snel ‘onrechtmatig’ in je tuin. En ben je als honden eigenaar nog veel langer aansprakelijk.

Ik vind het ook achterlijk hoor. Die kat is niet verantwoordelijk als hij ergens loopt waar hij niet hoort ‘want dat hoort bij kattengedrag’. Maar de hond (nou ja, de eigenaar) is ineens wel aansprakelijk als de hond vervolgens ook gewoon iets doet wat bij een hond hoort (een vreemd beest van zijn territorium werken). Maar zo is het dus wel.
(Ik heb zelf overigens zowel geen honden als katten, dus daar geen belang. Maar ik vind het gewoon raar dat van katten van alles maar getolereerd moet worden, zelfs op jouw eigen terrein.)
Bitje93 schreef:
17-07-2025 13:29
.
Nope

je blijft als eigenaar verantwoordelijk voor het gedrag van je dier, ook in jouw tuin, ook als hij aangelijnd is
als jouw hond een kat doodbijt, ben je verantwoordelijk
je bent nog verder van huis, als de hond een kat verwondt. Heel lullig, maar een dode kat maakt geen kosten meer. Een verwonde kat, geeft veel dierenarts-kosten.

Ja OOK in jouw tuin
Lila-Linda schreef:
17-07-2025 13:42
Nope

je blijft als eigenaar verantwoordelijk voor het gedrag van je dier, ook in jouw tuin, ook als hij aangelijnd is
als jouw hond een kat doodbijt, ben je verantwoordelijk
je bent nog verder van huis, als de hond een kat verwondt. Heel lullig, maar een dode kat maakt geen kosten meer. Een verwonde kat, geeft veel dierenarts-kosten.

Ja OOK in jouw tuin
Een kat (net als een hond) is voor de wet een goed. En net zoals je bij autoschade nooit meer dan de dagwaarde krijgt (en bij hogere schadekosten dan de dagwaarde het ding total loss is) hoef je als hondeneigenaar ook niet meer te betalen dan de ‘dagwaarde’ als de herrie escaleert tot aan een rechtbank.
Een hond mag zich verweren tegen een aanval (ga maar eens bewijzen dat die diepe krassen op de neus van Fikkie komen van een kat in doodsangst ipv terror Poekie). Als je al weet in welke tuin en door welke hond e.e.a. is gedaan als Poekie gehavend thuiskomt. En een hondeneigenaar kan de katteneigenaar ook aansprakelijk stellen voor geleden schade aan hond als er een eigenaar zich bekendmaakt.
Ik kan me echt niet voorstellen dat je de katten uit de buurt wat aan wil doen. Maar als ze in je tuin zitten en ze maken er een bende van dan zou ik daar inderdaad wel wat mee doen.

Wellicht dat een paar keer een plens water voldoende is om ze uit de buurt van jouw tuin te houden.
LemoosGaatDoor schreef:
17-07-2025 13:56
Een kat (net als een hond) is voor de wet een goed. En net zoals je bij autoschade nooit meer dan de dagwaarde krijgt (en bij hogere schadekosten dan de dagwaarde het ding total loss is) hoef je als hondeneigenaar ook niet meer te betalen dan de ‘dagwaarde’ als de herrie escaleert tot aan een rechtbank.
Een hond mag zich verweren tegen een aanval (ga maar eens bewijzen dat die diepe krassen op de neus van Fikkie komen van een kat in doodsangst ipv terror Poekie). Als je al weet in welke tuin en door welke hond e.e.a. is gedaan als Poekie gehavend thuiskomt. En een hondeneigenaar kan de katteneigenaar ook aansprakelijk stellen voor geleden schade aan hond als er een eigenaar zich bekendmaakt.
Dat klopt ook niet (van die dagwaarde). Je bent aansprakelijk voor de schade, en die kan wel degelijk hoger zijn dan het goed alleen. Net als bv bij een aanrijding ook dingen als verlies van inkomen doordat je niet naar je werk kon meegenomen kan worden, kunnen bij een dier wel degelijk dierenarts kosten meegenomen worden. Ook als die (vrijwel altijd) hoger zijn dan de economische waarde van een kat (in geval van een huis tuin en keukenkat zou dan zelden meer dan misschien 200 euro zijn).
De kans dat katten elkaar zwaargewond vechten is nagenoeg nul.
ZoVaakPostIkHierNiet schreef:
17-07-2025 12:08
Dit vind ik echt heel raar. Waarom zou je bang zijn voor een halfdode kat? Wat voor hond wil je nemen?
LemoosGaatDoor schreef:
17-07-2025 13:56
Een kat (net als een hond) is voor de wet een goed.
Zeker weten? Ik meen me te herinneren dat de PVV een bepaling in de wet heeft gekregen dat dieren géén goederen zijn.

Wat bij een college over de strafbaarheid van een schapendiefstal weer tot vermakelijke discussies leidde maar dat was strafrecht, hier hebben we het over civiel
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Wij hebben een deel van de tuin met schrikdraad en gaan dat dit weekend verder uitbreiden. Wij hebben trailcams staan enzo zien wij dus precies wie waar poept en pist en ik ben er helemaal klaar mee! Dan heb je een mooie kat en elke nacht! Hangen die beesten in mijn tuin. Ik kan het badkamerraam niet eens open hebben vanwege de pislucht in de voortuin en om die reden is die tuin al voor 75% bestraat. Het is te zot voor woorden!
Yellowband67 schreef:
18-07-2025 07:18
Wij hebben een deel van de tuin met schrikdraad en gaan dat dit weekend verder uitbreiden. Wij hebben trailcams staan enzo zien wij dus precies wie waar poept en pist en ik ben er helemaal klaar mee! Dan heb je een mooie kat en elke nacht! Hangen die beesten in mijn tuin. Ik kan het badkamerraam niet eens open hebben vanwege de pislucht in de voortuin en om die reden is die tuin al voor 75% bestraat. Het is te zot voor woorden!
Zeker te zot. Dat je dat allemaal.maar moet accepteren omdat je buren wel een kat wilen maar te beroerd zijn om hun verantwoordelijkheid te nemen. Ik sta ook al 20 jaar bijna dagelijks kattendrollen te scheppen vanwege zulke aso's. En nee, ik haat geen katten. Vind ze zelfs leuk.

Kat mag gewoon jouw tuin onleefbaar maken. Er is geen wet die zegt dat die kat niet in jouw tuin mag komen. En de
boel bevuilen valt onder natuurlijk kattengedrag en/of minimale overlast die je in een woonomgeving van elkaar moet accepteren.

Ik kan behalve 1 zaak nog uit de guldentijd ook nul jurisprudentie vinden waarbij de katteneigenaar iets moest gaan doen om overlast te voorkomen.
Loren schreef:
18-07-2025 08:03
Zeker te zot. Dat je dat allemaal.maar moet accepteren omdat je buren wel een kat wilen maar te beroerd zijn om hun verantwoordelijkheid te nemen. Ik sta ook al 20 jaar bijna dagelijks kattendrollen te scheppen vanwege zulke aso's. En nee, ik haat geen katten. Vind ze zelfs leuk.

Kat mag gewoon jouw tuin onleefbaar maken. Er is geen wet die zegt dat die kat niet in jouw tuin mag komen. En de
boel bevuilen valt onder natuurlijk kattengedrag en/of minimale overlast die je in een woonomgeving van elkaar moet accepteren.

Ik kan behalve 1 zaak nog uit de guldentijd ook nul jurisprudentie vinden waarbij de katteneigenaar iets moest gaan doen om overlast te voorkomen.
Dat vraag ik me oprecht af. Als een kat schade maakt aan jouw eigendom is het baasje eel verantwoordelijk.

Verder zo ik echt beginnen met emmers water over die beesten te gooien.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven