Bruiloft vriendin en er gewoon geen geld geld voor

17-07-2025 17:21 496 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet het antwoord eigenlijk wel. Maar goed hier is het issue

Vriendin gaat na drie jaar trouwen. Haar tweede huwekijk. In September. Zou in eerste instantie in de Toscane zijn. Maar omdat het hotel zoveel problemen had is het dicht. Ze hebben gezocht en gezocht in die regio. Niets kunnen vinden. Nu wordt het Barbados. Prachtig. Maar kan ik even niet bij elkaar sprokkelen voor die datum (hotel en vluchten zijn voor de genodigden). We hebben vorige maand na lang sparen ons huis afbetaald. Er is best wat over….. voor Italie, maar niet voor Barbados. Zelfs niet als vriend niet meegaat. We komen (vanwege de vluchten) uit op ongeveer 1800 pp. Dus dit netjes uitgelegd. Verdrietig dat ik er niet bij kan zijn. Nu krijg ik dus (I kid you not) een tikkie van 205,50 euro omdat ze me wel heeft aangegeven als gast, met eten en drinken op die dag in het hotel waar ze trouwen. Het is een vriendin. Niet mijn beste vriendin. Ik had haar al aangegeven dat het niet mogelijk was maar nog ging kijken of ik iets kon vinden. En verteld dat dat niet lukte.

Ik voel me beledigd en wil dit niet betalen en vind dit ook normaal op zo een korte termijn. Het is niet mijn beste vriendin maar wel een goede. En wil haar als vriendin niet kwijt, maar momenteel is ze een soort bridezilla geworden. Hoe dit netjes af te handelen als dit al af te handelen valt. Ik ben overigens niet de enige in deze situatie. Ik vind dit niet mijn probleem. Ben ik nu gek of niet?
buzziebee wijzigde dit bericht op 17-07-2025 17:24
0.27% gewijzigd
En je zou ook nog kunnen zeggen; Toscane was voor mij al op het randje qua kosten, tijd en logistiek. Dit is echt een stap te ver.
Qiya schreef:
18-07-2025 09:25
Ik hoop niet dat ze er met gestrekt been in gaat... Ben benieuwd!
Nou dat heb ik haar wel gezegd. Wees eerlijk maar hou het vooral rustig. Ze ging haar best doen. Hou mijn hart vast.
pina schreef:
18-07-2025 09:27
En je zou ook nog kunnen zeggen; Toscane was voor mij al op het randje qua kosten, tijd en logistiek. Dit is echt een stap te ver.
Nee dat wist ze. Begreep ze ook alhoewel ze er wel verdrietig om was. Maar toen ging ik ook al in de verdediging (lees; geen reiskosten want lease auto vriend) lief en niet duur B&B tje. Ik ken mezelf. En ik snap het niet. Zakelijk kan ik het wel. Ik ben ‘zakelijk vriendelijk’ en zeg waar het op staat zonder boze of agressieve of passief agressieve emoties. Daarbij ben ik extern, hoef ik niet door iedereen aardig te vinden en ben ik daar voor mijn opdracht.

Prive daarentegen ben ik een watje gewoon blijkbaar
pina schreef:
18-07-2025 09:27
Nee dat wist ze. Begreep ze ook alhoewel ze er wel verdrietig om was. Maar toen ging ik ook al in de verdediging (lees; geen reiskosten want lease auto vriend) lief en niet duur B&B tje. Ik ken mezelf. En ik snap het niet. Zakelijk kan ik het wel. Ik ben ‘zakelijk vriendelijk’ en zeg waar het op staat zonder boze of agressieve of passief agressieve emoties. Daarbij ben ik extern, hoef ik niet door iedereen aardig te vinden en ben ik daar voor mijn opdracht.

BuzzieBee schreef:
18-07-2025 09:17
Ze wist van ons alledrie al binnen 2/3 dagen na de melding dat wij niet zouden komen. Maar er zijn misschien andere afzeggers bijgekomen
Laat “misschien” maar weg. Denk dat de opkomst enorm gaat tegenvallen. Jij was snel met afzeggen maar er zijn wellicht ook mensen die nu pas afzeggen.
Jeeez, de bellende vriendin appt me net met ‘nou je raadt het nooit maar ik bel je zo ik moet eerst even een spoedmailtje afmaken’ aaarghhhh
zwembad84 schreef:
18-07-2025 09:00
Je vergeet dan ook dat de bruiloft vooral voor jezelf heel belangrijk is, maar voor anderen gewoon een feest.
Precies. Voor anderen is het 'maar' een happening en voor sommigen zelfs niet eens een feest, maar een plichtpleging die je doet uit fatsoen en respect naar het bruidspaar.

Deze vriendin is elke relatie met de realiteit kwijt.
OlleGrieze schreef:
18-07-2025 08:59
Dit en als dat niet kan, inderdaad geen buitenlandbruiloft of wel een buitenlandbruiloft met het beperkte aantal gasten waarvoor je deze kosten wel kan dragen.
Eens, maar vreemd genoeg schijnt het toch wel gebruikelijk te zijn om die kosten bij de gasten neer te leggen, soms óók als het bruidspaar steenrijk is. Laatst werd het huwelijk in Toscane van voetballer Matthijs de Ligt vlak van tevoren afgeblazen en toen zaten veel gasten op de ‘huwelijksdag’ toch in hun hotel of B&B omdat ze hun verblijf in Italië niet meer konden annuleren of omboeken. En ze waren volgens de media ‘not amused’.

Voor de paar huwelijken die ik in het buitenland heb gehad, heb ik de kosten ook zelf betaald. Maar goed, dan ging het om Europa en wisten we al een jaar van tevoren hoe en wat. Zo kort van tevoren op Barbados trouwen is gewoon niet van deze wereld.
Mensen die in het buitenland trouwen :rofl:

Ik heb heel veel familie in het buitenland maar zou daar niet gaan trouwen, veel te veel geregel en dan ook nog je gasten op hoge kosten jagen.

Een nicht van mij zou ook in het buitenland trouwen, in het eigen land van herkomst, maar is daarvan teruggekomen, veel te veel geregel en ze kregen het niet rond. Kwamen allerlei problemen tegen en toen toch maar besloten om in NL te trouwen.
BuzzieBee schreef:
18-07-2025 08:16
Naar de Toscane hadden we gegaan. En op de terugweg even bij de zus van mijn vriend langs in Oostenrijk.

Ik herhaal:

TOSCANE

niet 'de toscane'.

En je hoeft haar niets uit te leggen. Ze verwacht iets heel bizars van iedereen. Dan zeg je 'nee schat, gaat ons niet lukken'. Klaar.
Ik vind dit echt nu al een van de bizarste topics op Viva over de jaren en dan bedoel ik jou niet Buzzie!

Wat gaat er in ‘s hemelsnaam om in dat hoofd van dat bruidspaar? Toscane is al een kost (of tijd) dat voor een hoop mensen niet haalbaar is, maar Barbados? Ik weet zéker dat jullie drieën niet de enigen zijn die nu niet meer komen, misschien heeft ze wel tien afzeggingen? Ze had gewoon lekker intiem moeten trouwen daar en dan een groot pastelfeest achteraf.

En wat jouw vriend ook al zei, jij raakt geen vriendin kwijt, maar zij raakt een vriendin kwijt, en wellicht meerdere ook.
BuzzieBee schreef:
18-07-2025 09:43
Jeeez, de bellende vriendin appt me net met ‘nou je raadt het nooit maar ik bel je zo ik moet eerst even een spoedmailtje afmaken’ aaarghhhh
O_O ben benieuwd!
Cliffhanger TO.. ik ben benieuwd!

En gelukkig ben ik nog nooit uitgenodigd voor een bruiloft in het buitenland.
Als iemand je een tikkie stuurt voor kosten waar jij op geen enkele manier verantwoordelijk voor bent, mag je wat mij betreft de wens om het netjes af te handelen loslaten.
Claire45 schreef:
18-07-2025 09:44
Eens, maar vreemd genoeg schijnt het toch wel gebruikelijk te zijn om die kosten bij de gasten neer te leggen, soms óók als het bruidspaar steenrijk is. Laatst werd het huwelijk in Toscane van voetballer Matthijs de Ligt vlak van tevoren afgeblazen en toen zaten veel gasten op de ‘huwelijksdag’ toch in hun hotel of B&B omdat ze hun verblijf in Italië niet meer konden annuleren of omboeken. En ze waren volgens de media ‘not amused’.

Voor de paar huwelijken die ik in het buitenland heb gehad, heb ik de kosten ook zelf betaald. Maar goed, dan ging het om Europa en wisten we al een jaar van tevoren hoe en wat. Zo kort van tevoren op Barbados trouwen is gewoon niet van deze wereld.
Haha dan zou ik lekker thuis chagrijnig gaan zitten zijn. Je maakt er dan toch gewoon voor jezelf een leuk uitje van lijkt me als he dan toch naar het buitenland vliegt.
BuzzieBee schreef:
18-07-2025 09:43
Wordt helemaal afgeblazen zeker…
Ben benieuwd!
Claire45 schreef:
18-07-2025 09:44

Juist in rijke kringen wordt dit vaak niet voor de bredere gastenkring betaald. Maar dat zijn dan allemaal vermogende mensen voor wie dat allemaal geen zier uitmaakt.

Kan me zo voorstellen dat de omgeving van zo’n voetballer nou niet persé zwaar vermogende mensen zijn.
Ik zal wel vreselijk ouderwets zijn maar wat is dat voor belachelijks, je huwelijksgasten voor de kosten van hun komst naar het feest op te laten draaien. Ik vind het totaal idioot.
BuzzieBee schreef:
18-07-2025 09:37

Ik vind eigenlijk dat je privé niet in dit soort situaties gedrukt mag worden.
Elizabethie schreef:
18-07-2025 10:04
Ik zal wel vreselijk ouderwets zijn maar wat is dat voor belachelijks, je huwelijksgasten voor de kosten van hun komst naar het feest op te laten draaien. Ik vind het totaal idioot.
Het is echt waanzin.
pina schreef:
18-07-2025 10:02
Ben benieuwd!
Of het bruidspaar gaat toch alles betalen..
Ik vind het eerlijk gezegd al apart dat ze zo nadrukkelijk teleurgesteld was en het contact direct op een lager pitje heeft gezet. Dan heb je toch echt geen reële verwachtingen? Ik lees dat ze de reis- en verblijfskosten wel betalen voor naaste familie, wat ik snap, want natuurlijk wil je dat zij erbij zijn, maar als je van je ouders, broers en zussen niet verwacht dat ze zelf dat geld ophoesten, waarom in godsnaam dan wel van vrienden? Dan is de verwachting toch gewoon: we betalen voor de mensen die we er per se bij willen hebben en wie er verder nog komt is mooi meegenomen?

Ik ben benieuwd wat er uit die telefoongesprekken komt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
pina schreef:
18-07-2025 10:02
Ben benieuwd!
En dan krijgt iedereen een tikkie voor de annuleringskosten? Dat doet ze nu namelijk ook al.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik denk dat het huwelijk weer in Toscane gaat plaatsvinden.
Dus je zegt in mei, twee dagen nadat je hoort dat de locatie en dus prijs e.d. zijn gewijzigd, al dat je niet naar Barbados komt.
Je (zij dus) hoeft toch in mei 2025 nog niet (een deel) vooruit te betalen voor een bruiloft die in september 2025 gaat plaatsvinden? Blijft een vreemd verhaal.

Maar ook: zij willen elkaar het ja-woord geven. Dat kan ook op maandagochtend in het stadhuis.
Wat is dat toch met bruiloften?
Als ik mensen uitnodig voor een feestje op het strand van Zandvoort in september en ik zeg in de maand mei dat het met de locatie in Zandvoort niet lukt en dat het het strand van Scheveningen is geworden, dan kan ik toch ook niet in juli een rekening versturen naar de genodigden die een paar dagen ná mijn aankondiging dat het Scheveningen zou worden, al zeiden dat zij daar niet naar toe zouden komen?

Als zij denkt te kunnen 'declareren' zal er een nota moeten zijn.
Mét daarop een datum.
En als dan blijkt dat zij een voorschot heeft genomen op een beslissing die anderen eerst nog (zelf !!!) moesten gaan nemen, dan was dat háár risico en dus ook háár kosten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven