Kinderen die geen aanstalten maken om uit te vliegen
zaterdag 5 juli 2025 om 12:26
Er zijn wel eens topics van mensen met ‘lastige’ thuiswonende volwassen kinderen en dan luidt het advies vaak ‘tijd om op zichzelf te gaan wonen.’ Ik ben overigens zelf ook zo’n adviseur, maar in de praktijk werkt het waarschijnlijk heel anders.
Maar dan toch, wie heeft zijn kind met zachte dwang de deur uit geduwd en hoe heeft dat uitgepakt voor het kind en de onderlinge relatie? En wanneer kun je dat maken? Stel dat je kind 22 is en je wilt als ouder stappen maken met een nieuwe partner (met wie je al 15+ jaar lat). Mag het dan?
Maar dan toch, wie heeft zijn kind met zachte dwang de deur uit geduwd en hoe heeft dat uitgepakt voor het kind en de onderlinge relatie? En wanneer kun je dat maken? Stel dat je kind 22 is en je wilt als ouder stappen maken met een nieuwe partner (met wie je al 15+ jaar lat). Mag het dan?
vrijdag 18 juli 2025 om 19:16
Zo lees ik dat helemaal niet.Lila-Linda schreef: ↑18-07-2025 19:00Hier doe je het
Je insinueert dat omdat jij andere gesprekken gevoerd hebt dan TO jouw kinders wel uitvlogen
En verder geloof ik best dat opvoeding wel invloed kán hebben op de ontwikkeling van een kind en je invloed kán hebben op t feit of je kind wel of niet uit huis gaat. Natuurlijk met allerlei nuances, want er zijn natuurlijk ook kindfactoren.
Maar waarom denk je dat er zoveel mensen in therapie zijn, en aan hun verleden werken. Als opvoeding nergens invloed op heeft gehad. Had dat ook niet gehoeven.
framboosje123 wijzigde dit bericht op 18-07-2025 19:20
3.51% gewijzigd
vrijdag 18 juli 2025 om 19:20
Ik denk dat het vooral om achtergrond en familiecultuur gaat. Mijn ouders en ooms, tantes, neven en nichten, vrienden - iedereen ging op kamers. In mijn vriendenkring ook.Lila-Linda schreef: ↑18-07-2025 19:00Hier doe je het
Je insinueert dat omdat jij andere gesprekken gevoerd hebt dan TO jouw kinders wel uitvlogen
Ik heb één vriendin met 4 oudere, studerende kinderen van wie er 1 nog thuis woont en dat vinden zijn ouders erg voor hem, niet voor zichzelf, of toch een beetje omdat ze zich zorgen maken over zijn angsten. Dat is natuurlijk heel erg, een angststoornis. Ze denken dat hij altijd thuis blijft wonen. Dat is niet hoe ze het zich hadden voorgesteld maar het is vooral niet wat hij zich bij zijn toekomst had voorgesteld. Natuurlijk staan ze voor hem klaar en kan hij eeuwig thuis blijven wonen. Zo denkt volgens mij elke ouder.
Maar in dit gezin is het wel de normaalste zaak van de wereld om op kamers te gaan. Dat is hun ‘cultuur’. Er is altijd vanuit gegaan dat de kinderen op hun 18e dat pad zouden volgen. Alleen is er één kind dat issues heeft. En daar doe je niks aan, helaas.
Maar in principe heeft Nomen een punt als ze zegt dat dit onderwerp bij sommigen thuis veel besproken wordt of normaal gevonden wordt. Dat zorgt voor een zekere anticipatie bij kinderen. Ze zien al hun vrienden bovendien ook dat pad volgen. Het ligt in de lijn der verwachtingen. En dát is niet in elk gezin aan de orde. Dat heeft met ‘cultuur’ of tradities te maken, dus in sommige gezinnen ligt het níet in de lijn der verwachtingen om op kamers te gaan. En dan wordt er dus ook niet op die manier over gesproken.
vrijdag 18 juli 2025 om 19:25
In die andere culturen die jij noemt, waar volgens jou, meteen getrouwd moet worden. Wordt gewoon niet gestudeerd. Tjonge wat een aannames weer.framboosje123 schreef: ↑18-07-2025 19:21En dat denk ik ook. In sommige culturen is het not done om als meisje alleen op kamers te gaan. Daar moet je eerst trouwen.
vrijdag 18 juli 2025 om 19:30
Waar heb je dat gehoord?framboosje123 schreef: ↑18-07-2025 19:21En dat denk ik ook. In sommige culturen is het not done om als meisje alleen op kamers te gaan. Daar moet je eerst trouwen.
Pluviofiel
vrijdag 18 juli 2025 om 19:32
Dat jij daar zo bang voor bent, joh.
Kinderen komen toch wel met verwijten, hoor. Ik had na jaren van tevergeefs proberen hun dingen te laten eten een nogal beperkt weekmenu. Jaren later , toen ze inmiddels zo goed als alles aten en ik een en ander verbaasd aanhoorde , zeiden ze “ ja, maar jij maakte dat ook nooit voor ons ons “

Een beetje jeugdtrauma hoort er bij, hoor. Een beetje spijt ook. Worden ze groot en sterk van.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 18 juli 2025 om 19:35
Onder welke steen leef jij?
vrijdag 18 juli 2025 om 19:35
Want ? Dan doe je nooit meer een oog dicht of zo ?
vrijdag 18 juli 2025 om 19:38
Ik kom ook uit een joepiejemaguithuis-cultuur.
En dan de verwende variant.
Bij ons was het vanzelfsprekend dat de ouders dat allemaal betaalden. Je studie, je kamer, de ouderlijke bijdrage naast de studiefinanciering en regelmatig wat extra’s. Een enorme bijdrage aan de wereldreis. En een huis werd niet verkocht, maar bewoond door studerende kinderen.
Maar dat heeft allemaal geen invloed op mijn aversie tegen ‘je hóórt uit huis te gaan’ in deze tijd. Deze tijd is anders. De leeftijd waarop het normaal is (gemiddeld) om uit huis te gaan is enorm verschoven. De eisen aan jongvolwassenen zijn compleet onvergelijkbaar en de bewustwording van de effecten daarvan ook.
En in het kielzog daarvan: de eisen naar ouders zijn óók anders. Een zeer stompzinnig voorbeeld is het alcoholgebruik. Comazuipen was vroeger geen ding. Toen ineens wel, en het waarom is nog steeds een raadsel. En nu zijn er veel 18jarigen die voor het eerst gelegenheden in mogen waar alcohol geschonken wordt, met alle gevolgen daarvan.
Qua huisvesting zijn de eisen naar ouders ook anders. Een hoop jongvolwassenen kúnnen namelijk niet uitvliegen. Niet omdat ze dat niet zouden willen, maar omdat de mogelijkheden er gewoon niet zijn. Ook niet voor verstandige, gezonde jongeren. En dat vraagt ook van ouders aanpassing. En van de omgeving aanpassing. Oordelen zijn dat écht niet op z’n plek. Een slaapzak in de gang voor een studerend kind van een kennis wel.
En dan de verwende variant.
Bij ons was het vanzelfsprekend dat de ouders dat allemaal betaalden. Je studie, je kamer, de ouderlijke bijdrage naast de studiefinanciering en regelmatig wat extra’s. Een enorme bijdrage aan de wereldreis. En een huis werd niet verkocht, maar bewoond door studerende kinderen.
Maar dat heeft allemaal geen invloed op mijn aversie tegen ‘je hóórt uit huis te gaan’ in deze tijd. Deze tijd is anders. De leeftijd waarop het normaal is (gemiddeld) om uit huis te gaan is enorm verschoven. De eisen aan jongvolwassenen zijn compleet onvergelijkbaar en de bewustwording van de effecten daarvan ook.
En in het kielzog daarvan: de eisen naar ouders zijn óók anders. Een zeer stompzinnig voorbeeld is het alcoholgebruik. Comazuipen was vroeger geen ding. Toen ineens wel, en het waarom is nog steeds een raadsel. En nu zijn er veel 18jarigen die voor het eerst gelegenheden in mogen waar alcohol geschonken wordt, met alle gevolgen daarvan.
Qua huisvesting zijn de eisen naar ouders ook anders. Een hoop jongvolwassenen kúnnen namelijk niet uitvliegen. Niet omdat ze dat niet zouden willen, maar omdat de mogelijkheden er gewoon niet zijn. Ook niet voor verstandige, gezonde jongeren. En dat vraagt ook van ouders aanpassing. En van de omgeving aanpassing. Oordelen zijn dat écht niet op z’n plek. Een slaapzak in de gang voor een studerend kind van een kennis wel.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
vrijdag 18 juli 2025 om 19:39
Nogmaals : jouw kring zit boordevol met mensen die studeerden of dat hebben gedaan. Dat ene zwarte schaap, als die al bestaat, met VMBO kader oid : ook op kamers gegaan ?Claire45 schreef: ↑18-07-2025 19:20Ik denk dat het vooral om achtergrond en familiecultuur gaat. Mijn ouders en ooms, tantes, neven en nichten, vrienden - iedereen ging op kamers. In mijn vriendenkring ook.
Ik heb één vriendin met 4 oudere, studerende kinderen van wie er 1 nog thuis woont en dat vinden zijn ouders erg voor hem, niet voor zichzelf, of toch een beetje omdat ze zich zorgen maken over zijn angsten. Dat is natuurlijk heel erg, een angststoornis. Ze denken dat hij altijd thuis blijft wonen. Dat is niet hoe ze het zich hadden voorgesteld maar het is vooral niet wat hij zich bij zijn toekomst had voorgesteld. Natuurlijk staan ze voor hem klaar en kan hij eeuwig thuis blijven wonen. Zo denkt volgens mij elke ouder.
Maar in dit gezin is het wel de normaalste zaak van de wereld om op kamers te gaan. Dat is hun ‘cultuur’. Er is altijd vanuit gegaan dat de kinderen op hun 18e dat pad zouden volgen. Alleen is er één kind dat issues heeft. En daar doe je niks aan, helaas.
Maar in principe heeft Nomen een punt als ze zegt dat dit onderwerp bij sommigen thuis veel besproken wordt of normaal gevonden wordt. Dat zorgt voor een zekere anticipatie bij kinderen. Ze zien al hun vrienden bovendien ook dat pad volgen. Het ligt in de lijn der verwachtingen. En dát is niet in elk gezin aan de orde. Dat heeft met ‘cultuur’ of tradities te maken, dus in sommige gezinnen ligt het níet in de lijn der verwachtingen om op kamers te gaan. En dan wordt er dus ook niet op die manier over gesproken.
vrijdag 18 juli 2025 om 19:41
Eens, maar je moet oppassen dat je geen deductiefout maakt. Als je opgroeit in een omgeving waar het logisch is dat je "snel" zelfstandig bent, zal de kans groter zijn dat je ook snel zelfstandig bent. Als je als kind echter niet "snel" zelfstandig bent, kan je niet zomaar de redenering omdraaien dat je omgeving niet zelfstandigheid promoot. Oftewel, dat kind van TO geen zelfstandigheid ambieert of zou ambieren, zegt eigenlijk niets over de cultuur waarin kind TO is opgegroeid (want er kunnen nog 1000 andere factoren zijn).Claire45 schreef: ↑18-07-2025 19:20Ik denk dat het vooral om achtergrond en familiecultuur gaat. Mijn ouders en ooms, tantes, neven en nichten, vrienden - iedereen ging op kamers. In mijn vriendenkring ook.
vrijdag 18 juli 2025 om 19:44
en als kind het leven kiest wat jij als ideaal ziet en dan achteraf zegt, dit had ik niet gewild?Dala schreef: ↑18-07-2025 19:00Ik vermoed dat het op mij wel invloed heeft gehad, die enthousiaste verhalen. Maar idd, misschien komt het allemaal wel meer vanuit het individu zelf.
Maar als je zelf voor een heel ander leven kiest dan wat ik als ideaal zie, dat kan natuurlijk, dan hoop ik echt niet dat ik achteraf hoor dat dat je allemaal ook wel fantastisch had geleken maar dat het niet hoorde en je gewoon je plicht deed.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
vrijdag 18 juli 2025 om 19:44
Een kind verkloten is best universeel. Ik denk dat we hier overeenstemming kunnen vinden over tien dingen die je niet moet doenframboosje123 schreef: ↑18-07-2025 19:16Zo lees ik dat helemaal niet.
En verder geloof ik best dat opvoeding wel invloed kán hebben op de ontwikkeling van een kind en je invloed kán hebben op t feit of je kind wel of niet uit huis gaat. Natuurlijk met allerlei nuances, want er zijn natuurlijk ook kindfactoren.
Maar waarom denk je dat er zoveel mensen in therapie zijn, en aan hun verleden werken. Als opvoeding nergens invloed op heeft gehad. Had dat ook niet gehoeven.
Een kind gezond groot brengen is maatwerk, daar is geen handleiding voor. En bij sommige kinderen veel moeilijker dan bij andere.
En maatwerk betekent dat je kijkt wat kind nodigheeft en dat kan betekenen tot je 22e thuis wonen
vrijdag 18 juli 2025 om 19:46
Ben je student in Utrecht? Dan betaal je gemiddeld € 37,- per vierkante meter. In Amsterdam betaal je € 54,- en in Rotterdam € 37,-. Deze prijzen zijn niet gek, want afgelopen jaar waren er 23.700 studentenwoningen te weinig. In het collegejaar 2030-2031 dreigt dit tekort zelfs op te lopen naar 39.700 tot 56.800 woningen.
vrijdag 18 juli 2025 om 19:53
Zeker maar dat is nu niet de vraag. TO wil weten wat ze kan doen om haar dochter te helpen haar dochter wel te bewegen naar op zichzelf wonen. Dus maatwerk betekent niet maar afwachten wat er gebeurt.Lila-Linda schreef: ↑18-07-2025 19:44Een kind verkloten is best universeel. Ik denk dat we hier overeenstemming kunnen vinden over tien dingen die je niet moet doen
Een kind gezond groot brengen is maatwerk, daar is geen handleiding voor. En bij sommige kinderen veel moeilijker dan bij andere.
En maatwerk betekent dat je kijkt wat kind nodigheeft en dat kan betekenen tot je 22e thuis wonen
vrijdag 18 juli 2025 om 19:54
Een andere dan jij blijkbaar.
Kun je mij een bron geven, dan kan ik ook eens iets nieuws leren.
Pluviofiel
vrijdag 18 juli 2025 om 20:04
Kijk eens rond op een HAVO of VWO tegenwoordig. Die populatie is verre van geheel wit en die gaan allemaal meteen trouwen? Het is de Taliban niet in Nederland. Enkele uitzonderingen daargelaten.
vrijdag 18 juli 2025 om 20:14
Waar zeg ik meteen trouwen? Ik zeg het is niet gebruikelijk om op kamers te gaan in sommige culturen, en zeker niet voor vrouwen. Dan ga je pas op jezelf wonen als je gaat trouwen. En ja ik heb zelf cliënten van allerlei culturen dus ik hoor dit uit eerste hand, ze vertellen me het zelf. Dan zeggen ze bv: mijn dochter van 30 woont nog thuis omdat ze nog geen man heeft gevonden. Of: ik woon nog thuis, binnen mijn cultuur is het niet gebruikelijk om op kamers te gaan.
vrijdag 18 juli 2025 om 20:16
Maar in dit geval zou het niet kloppen.blijfgewoonbianca schreef: ↑18-07-2025 19:32Dat jij daar zo bang voor bent, joh.
Kinderen komen toch wel met verwijten, hoor. Ik had na jaren van tevergeefs proberen hun dingen te laten eten een nogal beperkt weekmenu. Jaren later , toen ze inmiddels zo goed als alles aten en ik een en ander verbaasd aanhoorde , zeiden ze “ ja, maar jij maakte dat ook nooit voor ons ons “![]()
Een beetje jeugdtrauma hoort er bij, hoor. Een beetje spijt ook. Worden ze groot en sterk van.
Je mag van mij best met verwijten komen. Sterker nog, daar komen ze al mee.
Maar met een verwijt komen dat nergens op slaat (ik mocht niet op kamers en bovendien hoorde dat ook niet. Van mij werd verwacht dat ik jong zou gaan trouwen, kinderen ging krijgen en de kost gaan verdienen. Voor plezier en een studentenleven was absoluut geen tijd.
Als ik dát zou horen zou ik denken; wat voor beeld heb ik dan meegegeven.
Dán hoor ik idd liever, zoals hierboven iemand suggereert, dat het verwijt wordt: van jou moest ik zo nodig op kamers maar ik vond het saai en stom en miste mijn vriendengroep.
vrijdag 18 juli 2025 om 20:18
vrijdag 18 juli 2025 om 20:19
Volgens mij ging het niet over "niet studeren" maar over "Niet op kamers gaan" en ik ken dit soort opmerkingen idd ook van mensen, ook jonger dan ik zelf.
vrijdag 18 juli 2025 om 20:21
Dala schreef: ↑18-07-2025 20:16Maar in dit geval zou het niet kloppen.
Maar met een verwijt komen dat nergens op slaat (ik mocht niet op kamers en bovendien hoorde dat ook niet. Van mij werd verwacht dat ik jong zou gaan trouwen, kinderen ging krijgen en de kost gaan verdienen. Voor plezier en een studentenleven was absoluut geen tijd.
Dán hoor ik idd liever, zoals hierboven iemand suggereert, dat het verwijt wordt: van jou moest ik zo nodig op kamers maar ik vond het saai en stom en miste mijn vriendengroep.
Oh wow...
vrijdag 18 juli 2025 om 20:23
Dat laatste klopt soms, veelal door geldgebrek of de te reizen afstand volstaat. Niet anders dan bij Nederlandse mensen. Thuis wonen bij studeren of dat er geen man is zijn Taliban praktijken en zeker niet normaal of gangbaar. Eerder uitzonderingen. Maar ja dat gaat er vaak moeilijk in. Omdat de uitzonderingen vergroot in het nieuws komen. Gerda die alles netjes afrond hoor je niet. Wel die mafk.appers met een banga lijst.
vrijdag 18 juli 2025 om 20:23
Ik begrijp dat als jij iets graag had gewild, je dat je kinderen ook gunt. Maar je kinderen zijn jou niet, de tijdsgeest kan anders zijn enz.Dala schreef: ↑18-07-2025 20:16Maar in dit geval zou het niet kloppen.
Ik ging elke avond stappen, mijn kinderen zijn gamers enz.
Laat de verwachtingen wat los en stuur bij waar het moet of kan.
Bij to is toch ook nog een ander kind wat wel uit huis is, dus het voorbeeld is er. Toch wil ze liever met moeder mee verhuizen als die gaat samenwonen.
vrijdag 18 juli 2025 om 20:27
Ja daar heb je gelijk in. Ze moeten uiteindelijk doen wat goed voor hen voelt. Binnen bepaalde grenzen kan dat ook thuiswonen betekenen. Maar dan wel om elke andere reden dan: ik mocht van jou niet op kamers want dat hoorde niet.72Jelle schreef: ↑18-07-2025 20:23Ik begrijp dat als jij iets graag had gewild, je dat je kinderen ook gunt. Maar je kinderen zijn jou niet, de tijdsgeest kan anders zijn enz.
Ik ging elke avond stappen, mijn kinderen zijn gamers enz.
Laat de verwachtingen wat los en stuur bij waar het moet of kan.
Bij to is toch ook nog een ander kind wat wel uit huis is, dus het voorbeeld is er. Toch wil ze liever met moeder mee verhuizen als die gaat samenwonen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in