Femicide
vrijdag 18 juli 2025 om 19:39
Zomaar weer 3 berichten in 1 week. In 1 week! Twee vrouwen van het leven beroofd waar haar kind of kinderen bij waren. Ondanks signalen en veroordelingen vooraf en een blijf van mijn lijf huis....
En 2 dagen geleden, een rechtszaak: waar een vrouw maar 13 dagen van haar pasgeboren baby kon genieten, omgebracht werd door de vader van de baby, met 258 messteken. Een baby die nog maanden later signalen laat zien van trauma.
Nederland staat in de top 3 van landen met de hoogste femicidecijfers in Europa. Wat gaat er hier verkeerd, of, nou ja dat zien we wel: waarom is onze wetgeving zo slecht als het gaat om het beschermen van vrouwen die gestalkt of mishandeld worden.
En 2 dagen geleden, een rechtszaak: waar een vrouw maar 13 dagen van haar pasgeboren baby kon genieten, omgebracht werd door de vader van de baby, met 258 messteken. Een baby die nog maanden later signalen laat zien van trauma.
Nederland staat in de top 3 van landen met de hoogste femicidecijfers in Europa. Wat gaat er hier verkeerd, of, nou ja dat zien we wel: waarom is onze wetgeving zo slecht als het gaat om het beschermen van vrouwen die gestalkt of mishandeld worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
vrijdag 18 juli 2025 om 22:27
Hierdoor hebben slachtoffers vaak ook het idee dat aangifte niet alleen geen zin heeft, maar vooral een risico is. Want het risico is dat na een aangifte niet wordt ingegrepen en de dader nog gevaarlijker wordt.Maleficent schreef: ↑18-07-2025 22:18Maar het voelt voor mij helemaal niet of daar urgentie voor is.
Waar blijven de kamerdebatten? Het land staat erger op zijn kop als het gaat over de aanwezigheid van wolven in ons land.
Het lijkt nog steeds alsof vrouwen nog steeds derderangs burgers zijn ofzo. Niet belangrijk genoeg.
Het heeft wel vaker geen zin om ergens aangifte van te doen, maar vaak neemt het risico na aangifte niet toe. Bij partnergeweld en mogelijke femicide wel.
Hier moet ook oog voor zijn. De stap naar aangifte is al groot. Vrouwen die zich op het poltiebureau melden gaan waarschijnlijk al jaren door een hel.
paradise wijzigde dit bericht op 18-07-2025 22:28
9.41% gewijzigd
vrijdag 18 juli 2025 om 22:27
Is dat in landen om ons heen zo dan? Hoevaak gebeurt dat nou echt?Johanna schreef: ↑18-07-2025 21:08Dat is maar goed ook. Stel je voor dat ... nd nemen. Dan is de ellende niet te overzien, laat staan als een verdachte onschuldig blijkt te zijn.
vrijdag 18 juli 2025 om 22:28
Dat mannen hierin elkaar moeten aanspreken lijkt me idd erg belangrijk.MyLittlePony schreef: ↑18-07-2025 22:22Ik gok dat je vrouw bent en ik meende vrij letterlijk wat ik zei: mannen moeten mannen/jongens opvoeden op dit punt.
Ik snap best hoe dat klinkt en ik heb geen enkel bewijs van mijn gelijk. Maar dat neemt niet weg dat ik denk gelijk te hebben.
Wat jij kan doen voor zover je denkt dat ik gelijk zou kunnen hebben is het onderwerp bespreekbaar maken, bij vaders en mannelijke collega’s. Jij bent belangrijk, maar geen rolmodel voor jongens. Uiteindelijk maken jongens zich lid van moeders en leraressen en zijn mannelijke rolmodellen doorslaggevend. Het is aan mannen een beter rolmodel te zijn dan pakweg Andrew Tate.
Maar dat hele idee dat jongens zich losmaken van moeder en leraressen is wat mij betreft echt te simpel hoor.
Ook vrouwen kunnen prima als voorbeeld dienen om jongens te leren hoe je met anderen omgaat (mannen én vrouwen) en dat Andrew Tate een griezel is begrijpen ze dan zelf ook wel.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 18 juli 2025 om 22:30
Spijker op z’n kop.feow schreef: ↑18-07-2025 20:59Ik ken te veel vriendelijke, aardige, sociale mannen die hihihaha appgroepen hebben waar vrouwen te veel als object neergezet worden.
Ik ken te veel tv-programma’s waarin het grappig is om vrouwonvriendelijk te zijn, en waar het de doodzonde ‘woke’ is om daar wat van te vinden.
Alleen als mannen met een andere etnische achtergrond in één of meerdere voorgaande generaties zich zo gedragen mag het besproken worden.
Terwijl het grote gevaar zit in Jan de Bakker en Piet de Boer, die het normaliseren dat vrouwen minder waard zijn. En dingen waar je heel erg kwaad op mag worden.
De opvoeding thuis zit volgens mij wel goed, de opvoeding in de media en in de locker room gaat echt mis. En mannen hebben te vaak veel te weinig idee van wat er allemaal mis gaat. Die waren echt stomverbaasd dat me too herkenbaar was voor doodnormale vrouwen uit hun directe omgeving. (In dat opzicht is iets meer praten bij de opvoeding wel een goed idee denk ik)
vrijdag 18 juli 2025 om 22:31
Ik vind het prima. Ik denk dat je ongelijk hebt, maar het maakt per saldo weinig uit. Mijn mening verandert even weinig aan de werkelijkheid als jouw mening. Ik neem dan ook uitsluitend verantwoordelijkheid voor mijn gedrag en maak me geen enkele illusie over de toekomst.Solomio schreef: ↑18-07-2025 22:28Dat mannen hierin elkaar moeten aanspreken lijkt me idd erg belangrijk.
Maar dat hele idee dat jongens zich losmaken van moeder en leraressen is wat mij betreft echt te simpel hoor.
Ook vrouwen kunnen prima als voorbeeld dienen om jongens te leren hoe je met anderen omgaat (mannen én vrouwen) en dat Andrew Tate een griezel is begrijpen ze dan zelf ook wel.
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
vrijdag 18 juli 2025 om 22:33
Soms hou ik een beetje extra van je.MyLittlePony schreef: ↑18-07-2025 22:22. Uiteindelijk maken jongens zich lid van moeders en leraressen en zijn mannelijke rolmodellen doorslaggevend.
Maar ik geloof je opnieuw.
Ik geloof dat ik de meeste indruk op mijn puberzoontje heb gemaakt toen ik heb bij praatjes over zeurende vrouwen getraumatiseerd heb met de verkrachtingsverhalen over zijn directe familie. Hij komt wel op voor zijn vriendinnen trouwens, maar ik durf mijn hand niet in het vuur te steken of hij vrienden ook aanspreekt bij seksisme.
Van mijn mannelijke generatiegenoten moet ik het niet hebben. Die zwijgen en lachen mee. Enkel in gesprekken waar vrouwen bij zijn verschuift er iets qua inzicht. Sukkels,
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
vrijdag 18 juli 2025 om 22:36
Zolang je verdachte bent lijkt me dat niet zo heel raar. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand ten onrechte is opgepakt. En daarnaast: wat maakt het uit of wij die informatie krijgen of niet?
Maar als je er echt gelukkig van wordt, er zijn genoeg media te vinden die de gegevens wel publiceren. Journalistieke code of niet.
vrijdag 18 juli 2025 om 22:36
Ik was onlangs op de diplomauitreiking van mijn kind. Daar viel me echt op dat de meisjes hele andere speeches kregen dan de jongens. Bij de meisjes begonnen de speeches allemaal met 'lieve Emma' en ging het vooral over hun lieve, aardige, gezellige, nette karakter en hoe fijn het was om zo'n leerling in de klas te hebben.MyLittlePony schreef: ↑18-07-2025 22:22Ik gok dat je vrouw bent en ik meende vrij letterlijk wat ik zei: mannen moeten mannen/jongens opvoeden op dit punt.
Ik snap best hoe dat klinkt en ik heb geen enkel bewijs van mijn gelijk. Maar dat neemt niet weg dat ik denk gelijk te hebben.
Wat jij kan doen voor zover je denkt dat ik gelijk zou kunnen hebben is het onderwerp bespreekbaar maken, bij vaders en mannelijke collega’s. Jij bent belangrijk, maar geen rolmodel voor jongens. Uiteindelijk maken jongens zich lid van moeders en leraressen en zijn mannelijke rolmodellen doorslaggevend. Het is aan mannen een beter rolmodel te zijn dan pakweg Andrew Tate.
Bij de jongens werd alleen de voornaam genoemd en ging het vooral over de prestaties, al dan niet gelardeerd met grapjes over de matige inzet.
Zowel door mannelijke als vrouwelijke leerkrachten. Het zit volgens mij ook in dit soort zaken.
loren wijzigde dit bericht op 18-07-2025 22:37
0.08% gewijzigd
vrijdag 18 juli 2025 om 22:37
Geen idee. Ik weet hoe het toe gaat in mannen-gezelschappen waar ik zelf deel van ben, en ik weet wat ik zelf doe. Vermoedelijk ben ik ongeveer van jouw generatie of ouder.feow schreef: ↑18-07-2025 22:33Soms hou ik een beetje extra van je.
Maar ik geloof je opnieuw.
Ik geloof dat ik de meeste indruk op mijn puberzoontje heb gemaakt toen ik heb bij praatjes over zeurende vrouwen getraumatiseerd heb met de verkrachtingsverhalen over zijn directe familie. Hij komt wel op voor zijn vriendinnen trouwens, maar ik durf mijn hand niet in het vuur te steken of hij vrienden ook aanspreekt bij seksisme.
Van mijn mannelijke generatiegenoten moet ik het niet hebben. Die zwijgen en lachen mee. Enkel in gesprekken waar vrouwen bij zijn verschuift er iets qua inzicht. Sukkels,
Maar goed, ik neem verantwoordelijkheid voor mezelf en voor niemand anders. En ik heb geen enkele hoop op significante verbeteringen de komende honderd jaar. Verslechtering zie ik nog wel gebeuren.
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
vrijdag 18 juli 2025 om 22:40
Het probleem is niet de strafrechtelijke onschuld presumptie, maar de bestuursrechtelijke bescherming van de bedreigde. Met publiceren heeft het nog minder te maken, met een overheid die mensen adequaat in bescherming neemt alles.Appletje schreef: ↑18-07-2025 22:36Zolang je verdachte bent lijkt me dat niet zo heel raar. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand ten onrechte is opgepakt. En daarnaast: wat maakt het uit of wij die informatie krijgen of niet?
Maar als je er echt gelukkig van wordt, er zijn genoeg media te vinden die de gegevens wel publiceren. Journalistieke code of niet.
Onjuist framen helpt niet
Ik vind dat er te snel naar opvoeding wordt gewezen. Niet alle ellende komt door de opvoeding. Vind ik veel te makkelijk gezegd.
Je kunt je kinderen zo goed opvoeden, dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn, dat als een vrouw nee zegt, dit ook nee betekent. Maar als je als man gewoon te agressief bent, zul je je niks aantrekken van wat je ouders jou hebben geleerd.
Het is het bekende nature/nurtureverhaal
Je kunt je kinderen zo goed opvoeden, dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn, dat als een vrouw nee zegt, dit ook nee betekent. Maar als je als man gewoon te agressief bent, zul je je niks aantrekken van wat je ouders jou hebben geleerd.
@Loren:
mail je observatie naar de schoolleiding, de mentor, de Mr en de ouderraad, Het zal nog een jaar of wat ontkent worden, maar het moet beginnen met het planten van een zaadje. Desnoods met angst voor een nieuwe mail.
Maar de stap van ‘prestatie’ in plaats van ‘lieve’ naar feminisme is mij een beetje te groot.
mail je observatie naar de schoolleiding, de mentor, de Mr en de ouderraad, Het zal nog een jaar of wat ontkent worden, maar het moet beginnen met het planten van een zaadje. Desnoods met angst voor een nieuwe mail.
Maar de stap van ‘prestatie’ in plaats van ‘lieve’ naar feminisme is mij een beetje te groot.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
vrijdag 18 juli 2025 om 22:42
Dat inderdaad. De cijfers geven dat ook aan:feow schreef: ↑18-07-2025 20:59Alleen als mannen met een andere etnische achtergrond in één of meerdere voorgaande generaties zich zo gedragen mag het besproken worden.
Terwijl het grote gevaar zit in Jan de Bakker en Piet de Boer, die het normaliseren dat vrouwen minder waard zijn. En dingen waar je heel erg kwaad op mag worden.
Eerwraak: 7...17 doden per jaar
Femicide 40...50 doden per jaar
En datzelfde plaatje zie je ook waarbij mensen tegen asielzoekers zijn omdat je dan je dochters niet meer vrij zou kunnen laten rondlopen. Terwijl de cijfers laten zien dat (stief)vaders, ooms, sportcoaches, dominees de echt gevaarlijke mannen zijn.
vrijdag 18 juli 2025 om 22:42
Dat het met de opvoeding thuis wel goed zit is volgens mij veel te kort door de bocht. Aangaande seksisme: ook thuis staat Vandaag Inside op. En thuis krijgen kinderen normen mee en leren ze hoe verhoudingen tussen man en vrouw liggen. Ze zijn er getuige van.feow schreef: ↑18-07-2025 20:59De opvoeding thuis zit volgens mij wel goed, de opvoeding in de media en in de locker room gaat echt mis. En mannen hebben te vaak veel te weinig idee van wat er allemaal mis gaat. Die waren echt stomverbaasd dat me too herkenbaar was voor doodnormale vrouwen uit hun directe omgeving. (In dat opzicht is iets meer praten bij de opvoeding wel een goed idee denk ik)
Over huiselijk geweld zegt het onder andere het Nederlands Jeugdinstituut:
"Kinderen die getuige zijn van partnergeweld tussen ouders, groeien op met gewelddadig gedrag als norm. Dit heeft veel gevolgen voor de manier waarop ze zelf, als kind en later als volwassene, met conflicten omgaan. Dit kan invloed hebben op de latere partnerrelatie van het kind, maar ook het risico op crimineel en gewelddadig gedrag op latere leeftijd vergroten."
vrijdag 18 juli 2025 om 22:43
Beschaving = de beteugeling van de natuur.Strikje schreef: ↑18-07-2025 22:40Ik vind dat er te snel naar opvoeding wordt gewezen. Niet alle ellende komt door de opvoeding. Vind ik veel te makkelijk gezegd.
En opvoeding begint op dit vlak in het gezin maar neemt echt serieus een vlucht als de rol van ouders al goeddeels uitgespeeld is.
vrijdag 18 juli 2025 om 22:43
Het lijkt wel alsof vrouwen steeds meer als object wordt gezien waarbij alles mag en die vooral moet gehoorzamen. En daarnaast is het ook een probleem dat de mannen die wel gewoon normaal met vrouwen om gaan omdat ze bijvoorbeeld een zus hebben. Maar een ander ergens op aanspreken of zien dat een vriend of iemand anders wat fout doet ho maar.
Er is nu blijkbaar ook zoiets als creepshots die heel populair zijn onder bepaalde mannen en de politie doet er amper wat aan al hebben ze uiteindelijk wel iemand opgepakt.
Aflevering van pointer deze week: https://youtu.be/nq4L-sfRO64?si=mdWLCb84XMOOCSWt
Er is nu blijkbaar ook zoiets als creepshots die heel populair zijn onder bepaalde mannen en de politie doet er amper wat aan al hebben ze uiteindelijk wel iemand opgepakt.
Aflevering van pointer deze week: https://youtu.be/nq4L-sfRO64?si=mdWLCb84XMOOCSWt
vrijdag 18 juli 2025 om 22:44
Jij hebt toch kinderen?MyLittlePony schreef: ↑18-07-2025 22:37Maar goed, ik neem verantwoordelijkheid voor mezelf en voor niemand anders.
Verder eens hoor.
vrijdag 18 juli 2025 om 22:45
Volgens mij zeggen die cijfers niet zoveel. Omdat femicide een vorm is van eerwraak en daar geen culturele achtergrond wordt meegenomen.Appletje schreef: ↑18-07-2025 22:42Dat inderdaad. De cijfers geven dat ook aan:
Eerwraak: 7...17 doden per jaar
Femicide 40...50 doden per jaar
En datzelfde plaatje zie je ook waarbij mensen tegen asielzoekers zijn omdat je dan je dochters niet meer vrij zou kunnen laten rondlopen. Terwijl de cijfers laten zien dat (stief)vaders, ooms, sportcoaches, dominees de echt gevaarlijke mannen zijn.
Verder hoop ik dat dit topic niet ook over asielzoekers en migranten gaat. Ook al begrijp ik je punt.
vrijdag 18 juli 2025 om 22:47
Waar heb je het over?Appletje schreef: ↑18-07-2025 22:36Zolang je verdachte bent lijkt me dat niet zo heel raar. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand ten onrechte is opgepakt. En daarnaast: wat maakt het uit of wij die informatie krijgen of niet?
Ik heb dit in een latere post al uitgebreider toegelicht.
Het heeft niks maar dan ook niks te maken met gegevens voor het grote publiek te openbaren.
Het gaat om alle instanties die eilandjes zijn omdat ze niks mogen delen en daar gaat dus heel veel fout.
vrijdag 18 juli 2025 om 22:51
Zeker. Een meute zoons. En nooit is daar een racistische of seksistische grap oid door gemaakt zonder de glasheldere boodschap: joh, gedraag je als een grote kerel en laat dat!
Ze hebben van kleins af aan geleerd hun verantwoordelijkheid in het huishouden te dragen, NIET omdat ze moesten leren vrouwenwerk te doen, maar omdat ze moesten leren dat iedereen eigen verantwoordelijkheid moet dragen voor alles. Dat er géén verschil is tussen mannen en vrouwen, wel tussen individuen, met uitzondering van een paar lichamelijke verschillen.
En geloof me, tot ik het graf in ga zal ik mijn zoons op dit punt blijven opvoeden. Daar ligt mijn verantwoordelijkheid en die draag ik met overtuiging
vrijdag 18 juli 2025 om 22:51
Wat al eerder is gezegd, dat instanties beter samen gaan werken en daardoor beter kunnen inschatten hoe groot het risico aan het worden is.
Maarja, dat mag allemaal niet.
Ik denk dat niemand bedoeld dat obsessieve stalkers en agressieve exen met naam en toenaam in de plaatselijke krant gezet worden.
vrijdag 18 juli 2025 om 22:52
girasole3 schreef: ↑18-07-2025 22:47Waar heb je het over?
Ik heb dit in een latere post al uitgebreider toegelicht.
Het heeft niks maar dan ook niks te maken met gegevens voor het grote publiek te openbaren.
Het gaat om alle instanties die eilandjes zijn omdat ze niks mogen delen en daar gaat dus heel veel fout.
Ook dit vind ik te makkelijk gezegd. Nu lijkt het net alsof instanties verantwoordelijk zijn voor het gedrag van de dader.
Hoe veel instanties er ook bij betrokken zijn, voordat een man zijn vrouw vermoordt, hij blijft zelf verantwoordelijk. Niet de falende instanties, niet de ouders, alleen hijzelf.
En ik snap wel dat als je uit een machogezin komt waarbij je als voorbeeld hebt gezien dat vrouwen niks voorstellen, dat je eerder machogedrag zult vertonen, maar uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor wat je doet.
vrijdag 18 juli 2025 om 22:53
Maleficent schreef: ↑18-07-2025 22:51Wat al eerder is gezegd, dat instanties beter samen gaan werken en daardoor beter kunnen inschatten hoe groot het risico aan het worden is.
Maarja, dat mag allemaal niet.
Ik denk dat niemand bedoeld dat obsessieve stalkers en agressieve exen met naam en toenaam in de plaatselijke krant gezet worden.
En dan, als ze weten hoe groot het risico is, wat moeten instanties dan doen?
vrijdag 18 juli 2025 om 22:56
Nou dat zou 1 van de stappen moeten zijn, en dan ook betere wetgeving, waardoor vrouwen beter beschermd worden.
Bij de man uit Eindhoven waren er genoeg rode vlaggen, maar ja, men kan en mag niks. Lijkt me frustrerend voor de betrokken instanties en vooral als dit daarna de uitkomst is.
Wat is jouw idee dan, hoe we dit moeten voorkomen in de toekomst?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in