Bruiloft vriendin en er gewoon geen geld geld voor

17-07-2025 17:21 512 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet het antwoord eigenlijk wel. Maar goed hier is het issue

Vriendin gaat na drie jaar trouwen. Haar tweede huwekijk. In September. Zou in eerste instantie in de Toscane zijn. Maar omdat het hotel zoveel problemen had is het dicht. Ze hebben gezocht en gezocht in die regio. Niets kunnen vinden. Nu wordt het Barbados. Prachtig. Maar kan ik even niet bij elkaar sprokkelen voor die datum (hotel en vluchten zijn voor de genodigden). We hebben vorige maand na lang sparen ons huis afbetaald. Er is best wat over….. voor Italie, maar niet voor Barbados. Zelfs niet als vriend niet meegaat. We komen (vanwege de vluchten) uit op ongeveer 1800 pp. Dus dit netjes uitgelegd. Verdrietig dat ik er niet bij kan zijn. Nu krijg ik dus (I kid you not) een tikkie van 205,50 euro omdat ze me wel heeft aangegeven als gast, met eten en drinken op die dag in het hotel waar ze trouwen. Het is een vriendin. Niet mijn beste vriendin. Ik had haar al aangegeven dat het niet mogelijk was maar nog ging kijken of ik iets kon vinden. En verteld dat dat niet lukte.

Ik voel me beledigd en wil dit niet betalen en vind dit ook normaal op zo een korte termijn. Het is niet mijn beste vriendin maar wel een goede. En wil haar als vriendin niet kwijt, maar momenteel is ze een soort bridezilla geworden. Hoe dit netjes af te handelen als dit al af te handelen valt. Ik ben overigens niet de enige in deze situatie. Ik vind dit niet mijn probleem. Ben ik nu gek of niet?
buzziebee wijzigde dit bericht op 17-07-2025 17:24
0.27% gewijzigd
Claire45 schreef:
19-07-2025 12:37
Er is vast veel gesponsord, maar in een van haar posts zegt ze zo dankbaar te zijn (ging over de Bachelorette) dat haar vriendinnen allemaal zoveel moeite, tijd en geld in haar droomfeestje hebben gestoken - en dat ze zich inderdaad erg "gedragen" voelde :rofl:
Oh wat vreselijk zeg.
Iedereen is natuurlijk vrij om in het buitenland te trouwen, maar gasten hiermee opzadelen.

Wel een wending om van EU ineens naar ander werelddeel te gaan voor de bruiloft. Tikkie zeker niet betalen.

Ik ken vooral mensen die al niet Nederlands zijn en in land van herkomst trouwen, omdat daar meeste familie woont.
Vaak door studie of werk verhuist. Sommige andere familie en overige gasten moeten dan ingevlogen worden, maar dat is niet voor de grap even ergens willen trouwen.
Tja-Tja schreef:
19-07-2025 00:27
Het blijft onrealistisch bedacht van die vriendin, vind ik. Als je per se naar Toscane wil, blijft Barbados toch wel een vreemde move.
Ergens houd ik nog wel rekening met het scenario dat ze het écht niet overziet. En dan is het een moeilijk verhaal voor alle partijen.

Vraag me af of ze wel inzicht heeft waar het ligt, of heeft ze mooie plaatjes gezien. Weet ze wat het verschil in reistijd is. Heeft ze wel inzicht in wat de waarde is van geld. Werkt ze zelf want gasten moeten verlofdagen opnemen en met een gezin kom je deze altijd tekort, rekening houdend met onvoorziene omstandigheden.

Of is het een over het paard getild wicht dat nooit iets tekort kwam en waar geen grenzen lagen als het om dit soort dingen gaat.

Ik kan er met mijn verstand niet bij dat iemand een plan als dit kan bedenken.
Dolfine schreef:
18-07-2025 21:08
Precies, waar jij je geld aan uitgeeft, bepaal je zelf. Ik vind het ook arrogant en getuigen van weinig realiteitszin dat jij wel even zult bepalen waar anderen hun geld aan moeten uitgeven.

En ik kan het nu zeggen, maar ik heb echt moeten leren om voor mezelf op te komen en mijn eigen grenzen te bepalen (en een ander niet te laten bepalen waar ik mijn geld en mijn tijd aan moest besteden). Dat heeft me best een aantal jaren gekost (zegt deze oude taart van 55 ;) )
56 en ik vind het nog steeds moeilijk. Ik kan heel makkelijk opkomen voor een ander (vaak kwetsbare mensen) maar voor mezelf niet.

Waar het hem inzit weet ik niet.

Hoewel ik nooit aan deze idiote reis zou meebetalen.
Jules schreef:
19-07-2025 14:06
Vraag me af of ze wel inzicht heeft waar het ligt, of heeft ze mooie plaatjes gezien. Weet ze wat het verschil in reistijd is. Heeft ze wel inzicht in wat de waarde is van geld. Werkt ze zelf want gasten moeten verlofdagen opnemen en met een gezin kom je deze altijd tekort, rekening houdend met onvoorziene omstandigheden.

Of is het een over het paard getild wicht dat nooit iets tekort kwam en waar geen grenzen lagen als het om dit soort dingen gaat.

Of haar nieuwe partner zet haar enorm onder druk. Zowel om de bruiloft daar te doen, om tikkies te sturen, haar alles laten betalen en hij houdt lekker zijn knip in de zak.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Maleficent schreef:
18-07-2025 21:00
Ik vind dat toch echt iets heel anders hoor Ieb.
Ik word er een beetje cynisch van, die tweede en derde huwelijken, met al die loze beloftes over eeuwige liefde en grote gebaren. Zijn gewoon mensen die van rush naar rush leven en als 'de koek op is' hoppen ze zo weer naar een nieuwe relatie.

Een weduwe of weduwnaar die het geluk weer vindt bekijk ik met heel andere ogen.
Tja, ik kan me ook voorstellen dat als een goede vriend of familielid onverwachts keihard is bedrogen en verlaten met 2 jonge kids door ex je keihard meejuicht en feest als het 2e huwelijk komt met een duidelijk leuker exemplaar.
Of als het eerste huwelijk onder dwang en geweld was en de 2e met een lieve partner.

Maar goed, altijd lastig dit soort zaken. Ik doe graag mee met feestjes, tenzij er geen enkele rekening met de gasten wordt gehouden.

Wij hadden wel zoiets: hebben de gasten genoeg eten? Drinken? Kunnen ze goed zitten? Fijne muziek voor iedereen? Enz.
Gezorgd dat iedereen de ceremonie kon bijwonen.
In plaats van dat je naar 3 locaties moet en na 2 drankjes en 2 bitterballen naar huis kunt.
Nu ben ik wel benieuwd of er al een vrijgezellenparty is geweest en wat daar de planning van is :twisted: .

Een weekend feesten op Ibiza?

Want "zuipen in de kroeg" of een workshop pottenbakken of paaldansen zal wel te min zijn voor mevrouw bridezilla.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Terugdenkende, ben ik naar Polen geweest voor een bruiloft. Ik had een goedkope heen en terug vlucht. Goedkoop hotel. (Kennissen hadden een duurder hotel dus koos voor iets anders in de buurt). Verblijf en reis waren mijn kosten. Het feest etc van het paar.
Dit waren ook familie redenen om daar trouwen. Opoes konden de reis naar NL niet meer aan. En het was vrij kleinschalig. Het belangrijkste was de wodka. Die moest traditioneel vloeien.

Maar ik ben nergens toe verplicht geweest. Had ook vriendelijk kunnen bedanken.
Moiren schreef:
19-07-2025 14:52
Of haar nieuwe partner zet haar enorm onder druk. Zowel om de bruiloft daar te doen, om tikkies te sturen, haar alles laten betalen en hij houdt lekker zijn knip in de zak.

Oh we gaan op die tour.
TO noemt alleen de vriendin in de acties. Als we een andere kant opgaan, tja wie weet is het wel de schoonmoeder die 1 zoon heeft en alles op alles wil zetten om haar prins de mooiste dag van het jaar te geven.
Of een decadente moeder van de mogelijk maar misschien ook niet hoofdrolspeler die haar prinses haar mooiste dag gunt.

Tja dan kan het nog alle kanten opgaan. Het zou uit de koker van prins en en prinses kunnen komen maar TO kent de prins niet zo heel goed.
Het zou het beste zijn als dit hele huwelijk niet doorgaat want of de een of de ander leeft op veel te grote voet maar wie weet, beiden kan ook nog. Gedoemd om te mislukken.
Jules schreef:
19-07-2025 17:17
Oh we gaan op die tour.
TO noemt alleen de vriendin in de acties. Als we een andere kant opgaan, tja wie weet is het wel de schoonmoeder die 1 zoon heeft en alles op alles wil zetten om haar prins de mooiste dag van het jaar te geven.
Of een decadente moeder van de mogelijk maar misschien ook niet hoofdrolspeler die haar prinses haar mooiste dag gunt.

Tja dan kan het nog alle kanten opgaan. Het zou uit de koker van prins en en prinses kunnen komen maar TO kent de prins niet zo heel goed.
Het zou het beste zijn als dit hele huwelijk niet doorgaat want of de een of de ander leeft op veel te grote voet maar wie weet, beiden kan ook nog. Gedoemd om te mislukken.
Ik ga helemaal niet op een tour, maar als we dan toch gaan speculeren, neem dan alle opties mee.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Wissewis schreef:
18-07-2025 11:44
Ik gok dat ze best wel 1 dag vrij krijgen voor het huwelijk van tante Barbara.

Maar dat zijn er waarschijnlijk zo'n 4 à 5 te weinig om "even heen en weer te vliegen".

Als je goed plant met een weekend erbij lukt Toscane misschien nog net.
Volgens leerplicht krijg je 5 dagen vrij voor een bruiloft in het buitenland. Dan wel voor echt naaste familie, dus een tante zou kunnen. Maar dan moet het niet in een toetsweek of andere belangrijke periode vallen. Tenminste, dat lijkt me niet handig.
Als ik Google zie ik zelfs 10 vrije dagen voorbij komen. Ik weet dat je max 10 dagen extra vakantieverlof kan aanvragen maar dat is bij ons op school voor mensen die seizoensgebonden werk doen. Voor buitenlandse bruiloften houden wij ons aan max 5 dagen.

Maar ik snap heel goed dat je er helemaal niet op zit te wachten om met je kinderen even op en neer naar Barbados te gaan voor een bruiloft. Ik vind het nog steeds bizar om voor zo'n bruiloft te kiezen en van je gasten maar te verlangen dat ze daarheen gaan. Eerlijk gezegd vind ik Toscane al veel te ver. Ik heb weinig met bruiloften, vind het vaak een soort 'moetje'. Weet zeker dat mijn man al helemaal niet mee zou gaan als ik een bruiloft van een vriendin van mij in het buitenland zou hebben, waar hij kosten aan heeft en vrij voor moet vragen.
Trien31 schreef:
18-07-2025 11:40
Pff voor een bruiloft krijgen die kinderen gewoon vrij hoor. En anders gewoon meenemen, daar wordt niet op gecontroleerd bij de douane.
Huh? Bijzonder. Er wordt op school natuurlijk wel op gelet. En dat verzuim wordt dan doorgegeven aan leerplicht, dus dat betekent een boete.
Las hier iets over gelijk na de zomervakantie? Eerste weken na de zomervakantie mag je ook geen verlof aanvragen.
Tulpje22 schreef:
19-07-2025 18:12
Huh? Bijzonder. Er wordt op school natuurlijk wel op gelet. En dat verzuim wordt dan doorgegeven aan leerplicht, dus dat betekent een boete.
Las hier iets over gelijk na de zomervakantie? Eerste weken na de zomervakantie mag je ook geen verlof aanvragen.
Geloof dat als de ouders in de vakanties geen vakantie kunnen opnemen icm bepaalde beroepen dat je dan wel buiten de schoolvakanties vrij mag hebben x dagen.
Eigenlijk heeft dit verhaal alleen maar verliezers wat erg verdrietig is.
Merel90 schreef:
19-07-2025 19:17
Geloof dat als de ouders in de vakanties geen vakantie kunnen opnemen icm bepaalde beroepen dat je dan wel buiten de schoolvakanties vrij mag hebben x dagen.
Eigenlijk heeft dit verhaal alleen maar verliezers wat erg verdrietig is.
Klopt, zie mijn reactie hierboven. Als je seizoensgebonden werk hebt, horeca etc, dan mag je kind max 10 dagen extra vakantieverlof.
Maar het gaat hier over een buitenlandse bruiloft, dat zou max 5 dagen zijn.
Tulpje22 schreef:
19-07-2025 20:41
Klopt, zie mijn reactie hierboven. Als je seizoensgebonden werk hebt, horeca etc, dan mag je kind max 10 dagen extra vakantieverlof.
Maar het gaat hier over een buitenlandse bruiloft, dat zou max 5 dagen zijn.
Nee hoor. Wat is jouw bron?

In uitzonderlijke situaties kunt u verlof krijgen wegens gewichtige omstandigheden. Bijvoorbeeld bij een huwelijk, een huwelijksjubileum of het overlijden van een familielid.
Redenen voor toekennen van verlof door school:

Bruiloft t/m 3de familiegraad (bewijs aanleveren bijvoorbeeld een trouwkaart en/of kopie trouwakte)

bruiloft in Nederland dan maximaal 2 schooldagen indien er ver gereisd moet worden, anders 1 schooldag;

bruiloft in het buitenland dan maximaal 5 schooldagen rondom de officiële bruiloft
Mijn bron is de pagina van onze leerplichtambtenaar. Ik ga de link niet geven omdat ik mijn woonplaats niet hoef mede te delen hier.

In sommige gevallen kan een leerplichtig kind een extra vrije dag krijgen.
Bijvoorbeeld in het geval van:

Huwelijk van bloed- of aanverwanten tot en met de derde graad van het kind in Nederland: maximaal 2 dagen, in het buitenland: maximaal 5 dagen.
Tulpje22 schreef:
19-07-2025 21:59
Mijn bron is de pagina van onze leerplichtambtenaar. Ik ga de link niet geven omdat ik mijn woonplaats niet hoef mede te delen hier.

In sommige gevallen kan een leerplichtig kind een extra vrije dag krijgen.
Bijvoorbeeld in het geval van:

Huwelijk van bloed- of aanverwanten tot en met de derde graad van het kind in Nederland: maximaal 2 dagen, in het buitenland: maximaal 5 dagen.
Precies. Het gaat hier niet over bloedverwanten.
Jules schreef:
19-07-2025 14:06

Ja, het zou zomaar kunnen dat ze zich helemaal laten influencen... En alles door een roze bril zien (en ondertussen 'even' vergeten dat het voor de meeste mensen echt geen 'zomaar' reisje wordt en dat het veel geld/energie kost). Plus dat Barbados toch echt wel een stuk verder ligt dan Italië.

Zo'n plan zou mij wel laten twijfelen of die keuze nou zo weloverwogen was (en dan druk ik mij genuanceerd uit :lol: ).
Als ze normaal gesproken heel sociaal is, is het heel bizar.

Toch een innerlijke 'bridezilla'?
Laat maar, ik ga nooit trouwen als dat zo moet, geloof ik. ;)
Vivalafete25 schreef:
19-07-2025 22:09
Precies. Het gaat hier niet over bloedverwanten.
Jawel toch? Volgens ging het over de kinderen van de zus van de bruid.
Ook een Pluviofiel
Djessy schreef:
19-07-2025 22:53
klopt. Zus van bruid kwam niet o.a. vanwege haar kinderen. Het gaat dus om een tante die trouwt in het buitenland.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
BuzzieBee schreef:
18-07-2025 09:09
Overigens bij de bruiloft in de toscane zei ze wel dat ze geen cadeaus of envelopje wilden omdat onze aanwezigheid al meer dan genoeg was voor haar. Dit even omdat iemand zei; een reis, een verblijf, een dresscode en dan nog een kado. Maar in dat geval koste de reis niets (leaseauto vriend) hadden we een lieflijk klein B&B’ tje vlakbij voor niet al te veel omdat ik in oktober al had geboekt. (Godzijdank een hele lieve eigenaresse en konden we in mei nog kostenloos annuleren)
Waarom zei je dan eerder dat het geld voor de vlucht naar Italië opzij had gezet?

BuzzieBee schreef:
17-07-2025 17:31
Het geld voor de trouwerij in Toscane hebben we. Hadden we ook gegaan inclusief vlucht ed. Maar dir red ik gewoon niet. Een andere gemeenschappelijke vriendin zit met hetzelfde. En die heeft dat tikke ook gehad voor eten en drinken.

Vind het maar een vreemd topic.
Djessy schreef:
19-07-2025 22:53
Ik zou dat niet zien zitten hoor, 5 dagen vrij, dan met kinderen zo’n reis maken voor een bruiloft, en dan weer terug. De terugreis is ook een stuk langer dan de heenreis. Kinderen last van jetlags. Hoop gedoe.
pina schreef:
19-07-2025 08:30
Ik vind Hazel een vrij normale naam.
Behalve als haar ouders Noot heten.
Merel90 schreef:
20-07-2025 06:32
Ik zou dat niet zien zitten hoor, 5 dagen vrij, dan met kinderen zo’n reis maken voor een bruiloft, en dan weer terug. De terugreis is ook een stuk langer dan de heenreis. Kinderen last van jetlags. Hoop gedoe.
Daar gaat het niet om. Het ging erom dat die kinderen wel/geen extra vrij krijgen van school voor die bruiloft.
Ook een Pluviofiel
Mbree schreef:
20-07-2025 00:22
Waarom zei je dan eerder dat het geld voor de vlucht naar Italië opzij had gezet?

Vind het maar een vreemd topic.
Wat is hier vreemd aan? Zijn toch heel andere bedragen mee gemoeid?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven