Empathiekloof
vrijdag 18 juli 2025 om 16:18
In de podcast ‘De Zelfhulpvraag’ kwam ik deze term tegen.
Heel erg herkenbaar voor mij, en ik herken er ook bijna alle vrouwen uit mijn omgeving in meerdere of mindere mate in.
Ik heb het een beetje samengevat:
De kloof in relaties waarin de een-vaak de vrouw- meer emotionele arbeid verstouwt dan de ander-vaak de man-.
En dat we dat als een vanzelfsprekend gegeven zien.
Wie voelt zich verantwoordelijk voor de sfeer binnenshuis, wie plooit zich naar de ander?
Is het een vrouwenpatroon; de gerichtheid op de ander, hoe die zich voelt, op aanpassing om de sfeer goed te houden om ontstemming te voorkomen?
Overal zie ik dit patroon opduiken hoe vrouwen inschikken, gericht zijn op het voorzien in de behoeftes en verlangens van hun man en kerngezin.
Ik zie het aanpassen, het faciliteren, het ruimte geven die je zelf niet opeist.
Het uitleggen, het zich moeten verdedigen
Het de ander de veren laten plukken van gezamenlijk werk.
Het is geen individueel relatieprobleem maar een heel diep ingesleten cultureel patroon.
Schrijfster, socioloog en hoogleraar vrouwenstudies Christien Brinkgreve noemt dit ‘het karrenspoor van het patriarchaat’.
Mannen- generaliserend gezegd- nemen én krijgen meer ruimte om hun beschadigingen uit te leven.
Alsof ze meer recht hebben op begrip, meeleven, op het aanpassen van de ander in hun noden te voorzien.
Het is geen onderdrukking, je houdt het beide in stand. Maar er is wel degelijk sprake van machtsverschil.
Ik heb hier eigenlijk altijd heel erg last van gehad, maar kon er geen taal aan geven. Vooral dat hele gedoe met de sfeer leuk houden ben ik spuugzat.
Ik zie hoe mijn moeder en schoonmoeder, schoonzus en zussen zich naar hun man plooien. De oudere generaties een stuk duidelijker dan de jongere generaties.
Je kiest er niet bewust voor, het wordt je voorgeleefd.
Hebben jullie er veel last van (gehad)?
Heel erg herkenbaar voor mij, en ik herken er ook bijna alle vrouwen uit mijn omgeving in meerdere of mindere mate in.
Ik heb het een beetje samengevat:
De kloof in relaties waarin de een-vaak de vrouw- meer emotionele arbeid verstouwt dan de ander-vaak de man-.
En dat we dat als een vanzelfsprekend gegeven zien.
Wie voelt zich verantwoordelijk voor de sfeer binnenshuis, wie plooit zich naar de ander?
Is het een vrouwenpatroon; de gerichtheid op de ander, hoe die zich voelt, op aanpassing om de sfeer goed te houden om ontstemming te voorkomen?
Overal zie ik dit patroon opduiken hoe vrouwen inschikken, gericht zijn op het voorzien in de behoeftes en verlangens van hun man en kerngezin.
Ik zie het aanpassen, het faciliteren, het ruimte geven die je zelf niet opeist.
Het uitleggen, het zich moeten verdedigen
Het de ander de veren laten plukken van gezamenlijk werk.
Het is geen individueel relatieprobleem maar een heel diep ingesleten cultureel patroon.
Schrijfster, socioloog en hoogleraar vrouwenstudies Christien Brinkgreve noemt dit ‘het karrenspoor van het patriarchaat’.
Mannen- generaliserend gezegd- nemen én krijgen meer ruimte om hun beschadigingen uit te leven.
Alsof ze meer recht hebben op begrip, meeleven, op het aanpassen van de ander in hun noden te voorzien.
Het is geen onderdrukking, je houdt het beide in stand. Maar er is wel degelijk sprake van machtsverschil.
Ik heb hier eigenlijk altijd heel erg last van gehad, maar kon er geen taal aan geven. Vooral dat hele gedoe met de sfeer leuk houden ben ik spuugzat.
Ik zie hoe mijn moeder en schoonmoeder, schoonzus en zussen zich naar hun man plooien. De oudere generaties een stuk duidelijker dan de jongere generaties.
Je kiest er niet bewust voor, het wordt je voorgeleefd.
Hebben jullie er veel last van (gehad)?
zaterdag 19 juli 2025 om 17:59
Ik vraag het me af. Ze heeft een stem die door glas snijdt, en totaal niet de “tenger en grote onschuldige ogen”-uitstraling. Ze is wel opgeschoven naar extreem rechts, en dat lijkt mij wat haar tot nu toe aan de veilige kant houdt. Inclusief de haat richting Rutte trouwens.
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
zaterdag 19 juli 2025 om 18:02
Ja, die stem.....MyLittlePony schreef: ↑19-07-2025 17:59Ik vraag het me af. Ze heeft een stem die door glas snijdt, en totaal niet de “tenger en grote onschuldige ogen”-uitstraling. Ze is wel opgeschoven naar extreem rechts, en dat lijkt mij wat haar tot nu toe aan de veilige kant houdt. Inclusief de haat richting Rutte trouwens.

When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 19 juli 2025 om 20:33
Toch... over mannen hoor je nooit dat je ze niet serieus kunt nemen door hun dikke lichaam of snerpende stem.
Het wordt bij vrouwen altijd weer gereduceerd tot seksueel aantrekkelijk zijn.
Wilders heeft ook een heel uitgesproken stem en accent: nooit onderdeel van het gesprek.
Je zou je kapot schamen. Hoe durf je een succesvolle politicus te reduceren tot een krankzinnig kapsel en een bijzonder stemgeluid?
Je bent dan geen serieuze gesprekspartner.
Maar bij vrouwen is het uiterlijk het eerste waar we naar grijpen.
Terwijl Yesilgoz toch echt geen huwbare maagd is waar de mannen om strijden.
Wilders heeft ook een heel uitgesproken stem en accent: nooit onderdeel van het gesprek.
Je zou je kapot schamen. Hoe durf je een succesvolle politicus te reduceren tot een krankzinnig kapsel en een bijzonder stemgeluid?
zaterdag 19 juli 2025 om 20:40
Is dat nou niet juist wat wij ook bedoelden?Dropdrop schreef: ↑19-07-2025 20:33Toch... over mannen hoor je nooit dat je ze niet serieus kunt nemen door hun dikke lichaam of snerpende stem.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 19 juli 2025 om 20:41
zaterdag 19 juli 2025 om 21:41
Timmermans werd behoorlijk ge-fatshamed. De SP maakte zelfs een filmpje over zijn vermeende vraatzucht.Dropdrop schreef: ↑19-07-2025 20:33Toch... over mannen hoor je nooit dat je ze niet serieus kunt nemen door hun dikke lichaam of snerpende stem.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
zondag 20 juli 2025 om 13:10
zondag 20 juli 2025 om 13:17
Wij beschrijven waarom Yesilgoz mss minder op haar uiterlijk wordt afgerekend.Hexopbezemsteel schreef: ↑20-07-2025 13:10Nee, wat zij beschrijft is wat jullie doen. Yesilgüz reduceren tot een stem en grote ogen. Dat doen mensen over het algemeen veel minder bij mannen.
Dat is dus niet wat wij zelf doen.
David Dunning
David Dunning
zondag 20 juli 2025 om 13:28
Nee. Soms is het handig minder vanuit het vooroordeel te kijken naar de feiten.Hexopbezemsteel schreef: ↑20-07-2025 13:10Nee, wat zij beschrijft is wat jullie doen. Yesilgüz reduceren tot een stem en grote ogen. Dat doen mensen over het algemeen veel minder bij mannen.
Het is het tegendeel van wat we deden
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
zondag 20 juli 2025 om 15:04
Dat ben ik niet met je eens. Mannen moeten al voldoen aan bepaalde uiterlijke criteria voordat ze lijsttrekker mogen worden. Allemaal lang, slank, volle bos haar (bijna altijd donker haar) en een vlotte babbel.Hexopbezemsteel schreef: ↑20-07-2025 13:10Nee, wat zij beschrijft is wat jullie doen. Yesilgüz reduceren tot een stem en grote ogen. Dat doen mensen over het algemeen veel minder bij mannen.
Bekijk eens de lijsttrekkersdebatten van de afgelopen jaren. Rutte, Klaver, Pechtold, Asscher, Jette, Bontebal, Hoekstra enzovoorts. Ze kunnen allemaal door het zelfde mal lopen. Uiterlijk is dus zeker wel een bepalende factor ook bij mannen. Je hebt wel gelijk dat bij mannen minder kritiek is tijdens de debatten, maar dat wordt volgens mij bepaald dat je vooraf al aan bepaalde uiterlijke kenmerken moet voldoen.
Timmermans voldoet niet aan het standaard profiel voor een mannelijke lijsttrekker en krijgt direct kritiek op zijn uiterlijk. Gevolg is helaas dat we in de huidige politieke situatie zitten. Allemaal lijsttrekkers met veel profiel en weinig inhoud. Dat laatste is even off topic, maar moet ik toch even gezegd hebben.
zondag 20 juli 2025 om 16:07
Ik ben het hier wel mee eensSteven1980 schreef: ↑20-07-2025 15:04Dat ben ik niet met je eens. Mannen moeten al voldoen aan bepaalde uiterlijke criteria voordat ze lijsttrekker mogen worden. Allemaal lang, slank, volle bos haar (bijna altijd donker haar) en een vlotte babbel.
Bekijk eens de lijsttrekkersdebatten van de afgelopen jaren. Rutte, Klaver, Pechtold, Asscher, Jette, Bontebal, Hoekstra enzovoorts. Ze kunnen allemaal door het zelfde mal lopen. Uiterlijk is dus zeker wel een bepalende factor ook bij mannen. Je hebt wel gelijk dat bij mannen minder kritiek is tijdens de debatten, maar dat wordt volgens mij bepaald dat je vooraf al aan bepaalde uiterlijke kenmerken moet voldoen.
Timmermans voldoet niet aan het standaard profiel voor een mannelijke lijsttrekker en krijgt direct kritiek op zijn uiterlijk. Gevolg is helaas dat we in de huidige politieke situatie zitten. Allemaal lijsttrekkers met veel profiel en weinig inhoud. Dat laatste is even off topic, maar moet ik toch even gezegd hebben.
Veritas vos liberabit
zondag 20 juli 2025 om 16:11
Zo heb ik er nog nooit naar gekeken. Wel een interessante invalshoek.Steven1980 schreef: ↑20-07-2025 15:04Dat ben ik niet met je eens. Mannen moeten al voldoen aan bepaalde uiterlijke criteria voordat ze lijsttrekker mogen worden. Allemaal lang, slank, volle bos haar (bijna altijd donker haar) en een vlotte babbel.
Als het over bijv Wilders gaat wordt ook heel vaak zijn geblondeerde haar aangehaald.
David Dunning
David Dunning
zondag 20 juli 2025 om 16:14
Het is waar dat ook mannen op uiterlijk worden boeoordeeld, en dat de haat tegen mannelijke politici veelal beroerd inhoudelijk is gemotiveerd. Maar ik durf toch wel te beweren dat de expliciete mannenhaat, zoals we wel pure vrouwenhaat richting vrouwelijke politici, niet of nauwelijks zien jegens mannen.
De ergste mannenhaat die ik waarneem is die van het “alle mannen zijn onderdrukkers, patriarchaat, etc etc” soort en die heeft een opvallend kenmerk: hoewel ook discriminerend en onrechtvaardig en soms beroerd feitelijk onderbouwd, is het vrijwel altijd tegen de groep als collectief gericht zodat iedere man zich er individueel eenvoudig de schouders over kan ophalen. Vrouwenhaat is opvallend vaak op individuele vrouwen gericht.
De ergste mannenhaat die ik waarneem is die van het “alle mannen zijn onderdrukkers, patriarchaat, etc etc” soort en die heeft een opvallend kenmerk: hoewel ook discriminerend en onrechtvaardig en soms beroerd feitelijk onderbouwd, is het vrijwel altijd tegen de groep als collectief gericht zodat iedere man zich er individueel eenvoudig de schouders over kan ophalen. Vrouwenhaat is opvallend vaak op individuele vrouwen gericht.
zondag 20 juli 2025 om 17:21
Progressieve vrouwen duwen andere vrouwen ook in hokjes zoals ze volgens hun standaard zouden moeten zijn, vindt schrijfster Bouteldja.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/lu ... bc577135d/
zondag 20 juli 2025 om 17:27
EensNatsuro schreef: ↑20-07-2025 17:21Progressieve vrouwen duwen andere vrouwen ook in hokjes zoals ze volgens hun standaard zouden moeten zijn, vindt schrijfster Bouteldja.
Maar het totaal verbaal afslachten wat met vrouwen in de politiek gebeurt, Kaag, Halsema, is toch een ander proces
zondag 20 juli 2025 om 17:33
Ja, eens. Denk ikLila-Linda schreef: ↑20-07-2025 17:05En ook een progressief-conservatief verschil wellicht??
Progressieve mensen zullen minder snel een vrouw bashen op haar vrouw-zijn
zondag 20 juli 2025 om 17:35
Dat is niet typisch linkse vrouw maar typisch linkse mens. Hoge idealen en de bondgenoot die niet exact aan dat ideaal voldoet gaat op de brandstapel.Natsuro schreef: ↑20-07-2025 17:21Progressieve vrouwen duwen andere vrouwen ook in hokjes zoals ze volgens hun standaard zouden moeten zijn, vindt schrijfster Bouteldja.
Zo noemt de PvdA zich al decennia graag een debat-partij, maar “partij van messen in de rug” past beter
zondag 20 juli 2025 om 17:52
Dit proces uit het artikel is niet gelijk aan wat wij hier besprekenMyLittlePony schreef: ↑20-07-2025 17:35Dat is niet typisch linkse vrouw maar typisch linkse mens. Hoge idealen en de bondgenoot die niet exact aan dat ideaal voldoet gaat op de brandstapel.
Zo noemt de PvdA zich al decennia graag een debat-partij, maar “partij van messen in de rug” past beter
Maar het is wel degelijk zo,dat vrouwen weinig ruimte voor elkaar laten. Maar dat komt ook omdat er maar weinig plek voor vrouwen is.
Vrouwen zijn in bedrijf (en samenleving) vaak je concurrent.
En dan is de concurrentie voor vrouwen van kleur of niet-hetro-keurig-getrouwd nog veel pittiger
zondag 20 juli 2025 om 18:18
Dat geldt voor mannen minstens evenzeer. Maar opvoeding of biologie, voor mannen is die concurrentie een vanzelfsprekendheid die zelden persoonlijk wordt.
Ik adviseer altijd “onder mannen” van Norah Vincent. Ze is geen wetenschapper, maar ze heeft erg gelijk.
Ik adviseer altijd “onder mannen” van Norah Vincent. Ze is geen wetenschapper, maar ze heeft erg gelijk.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in