Hoe herstel ik van een narcistisch relatie

25-08-2025 15:32 53 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een tijd gedate met een narcist. Dat wist ik toen natuurlijk niet. Ik dacht de liefde van mijn leven gevonden te hebben, mijn soulmate. Niet voor lang gedate, omdat ik altijd het gevoel had dat er iets niet klopte, maar toch was ik verliefd op hem. Dit stopte nadat ik een grens aangaf en hij ineens zijn masker liet vallen en er een monster tevoorschijn kwam die alles uit de kast haalde om mij het leven zuur te maken. Zijn laatste actie was om iedereen in mijn omgeving tegen mij op te zetten. Ik denk dat dit nog het meeste pijn doet. Hij is zo een meester acteur en manipulator, van buiten de perfecte sociale guy, maar alleen ik weet wat voor een monster hij kan zijn. Hoe hij kan liegen en bedriegen. Niemand gaat mij geloven uiteraard. Ik voel me daardoor soort van geisoleerd. Dat was zijn intentie ook natuurlijk.
Ik probeer hier boven te staan, sommige dagen gaat het goed af, maar soms ook niet. Het duurt nu al zo lang dat ik hier mee worstel. De mensen die zich tegen mij hebben gekeerd waren al niet mensen die een grote rol in mijn leven spelen, oppervlakkige relaties, maar toch doet het pijn dat zij hem geloven. Hij heeft ze allerlei leugens verteld, dingen die ik nooit gezegd heb. Wat zou hij hiermee bereiken ? Dat ik contact zou opnemen met hem, maar dat ga ik nooit doen, want voor hem is elke reactie een overwinning. Nooit dat ik dat ga doen. Ik ga hem geen enkele emotie laten zien.
Ik draag dit als een last bij me, ik zit in een heling proces, maar god, wat duurt het lang. Ik denk er wel steeds minder aan, maar toch is deze heling pijnlijk lang. Zijn er meerdere forummers die door deze hel zijn gegaan ?
Hoe kan iemand na een paar dates zoveel macht over je hebben?
Je vraagt je wel eens af: 'Waar hebben wij het aan verdiend?
Ik weet heus wel hoeveel impact een narcist kan hebben op je leven, maar iemand een monster noemen? Dat is het andere uiterste.

Sterkte met de verwerking, en je weet nu dat je bij dit soort mensen uit de buurt moet blijven.
Het waren niet een paar dates. Ik heb een tijd aan en af gedate. Alles bi jelkaar niet heel lang.

@risiebisi; blijkbaar weet je de impact niet. Dan ben je nog nooit oog in oog geweest met een narcist die een woede uitbarsting krijgt. Hoop ook niet dat je dat meemaakt.
In december zeg je een maand gedate te hebben met een narcist , dit is dezelfde waar we het over hebben ?
Schouders recht, schop onder je kont, wijze lessen leren en doorgaan met je leven.
anoniem_6914fd9d7e5c8 wijzigde dit bericht op 25-08-2025 16:37
4.88% gewijzigd
Yildizlar2 schreef:
25-08-2025 16:08
In december zeg je een maand gedate te hebben met een narcist , dit is dezelfde waar we het over hebben ?
En in die maand heeft hij je hele omgeving leren kennen en op zijn hand gekregen?
Dan heb je wel een stel losers van vrienden hoor

Maar goed TO, antwoord op je vraag: therapie
Moiren schreef:
25-08-2025 16:10
Schouders recht, schop onder je hiel, wijze lessen leren en doorgaan met je leven.
Nou dit . Kom op !
Stoppen met analyseren (waarom hij, waarom ik, waarom deed hij wat hij deed). Je gaat toch nooit antwoorden krijgen. En door te blijven analyseren en overdenken blijf je zelf in de rol van slachtoffer hangen. Als je daar uit wil, dan moet je proberen het verleden in het verleden te laten.
Narcist of monster, dat is niet hetzelfde.
New year, new problems. And yep, the old ones didn't go anywhere either.
Week 4 van de Extremely Demotivational Calendar
stokbootje schreef:
25-08-2025 16:42
Stoppen met analyseren (waarom hij, waarom ik, waarom deed hij wat hij deed). Je gaat toch nooit antwoorden krijgen. En door te blijven analyseren en overdenken blijf je zelf in de rol van slachtoffer hangen. Als je daar uit wil, dan moet je proberen het verleden in het verleden te laten.
Dit. Geef je brein iets anders om zich druk over te maken. Toen ik ooit erg liefdesverdriet had (en ook boos was om bepaalde zaken) heb ik iedere keer als ik me er druk over maakte mezelf de opdracht gegeven om iets anders te gaan doen. Dus lantarenpalen tellen als ik onderweg was, het weer opzoeken in een appje, iemand bellen, een klusje doen. Wat dan ook maar om mezelf uit die gedachten te halen.
Je brein heeft de neiging om gedachten eindeloos te herhalen en daarop volgt het bijbehorende gevoel. Als je je gedachten meer leert sturen dan kan je jezelf afleiden. En krijg je ook niet dat rot gevoel.
Bepaalde zaken in het leven heb je geen invloed op. Wat anderen doen heb je geen invloed op. Je kunt alleen je eigen gedachten en gevoelens beïnvloeden.
En ga in therapie.
SusanV1979 schreef:
25-08-2025 15:56
Het waren niet een paar dates. Ik heb een tijd aan en af gedate. Alles bi jelkaar niet heel lang.

@risiebisi; blijkbaar weet je de impact niet. Dan ben je nog nooit oog in oog geweest met een narcist die een woede uitbarsting krijgt. Hoop ook niet dat je dat meemaakt.
Te laat. Maar ik noem zo iemand geen monster. Een klootzak, of kutwijf volstaat.
Na afloop van een relatie is de man vaak een narcist en de vrouw een borderliner.
Je hebt zoals ik het lees 1 maand gedate (je spreekt eerder in een topic over een relatie maar dat is het natuurlijk nooit echt geworden gelukkig) en je bent er 9 maanden later nog zo van streek door.
Je schreef dat hij je auto vernielde is hij nu nog zo in je leven? En zo ja hielpen de camera’s niet?

En als hij inmiddels niet meer (gewenst en ongewenst) in beeld is dan wordt het echt w tijd dat je er niet meer zo in blijft hangen en als je dat zelfstandig niet lukt zou ik echt eens met een praktijkondersteuner gaan praten. Zoveel emotie nog voelen is niet gezond en nee natuurlijk laat je dat niet aan hem zien dat lijkt me logisch.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Relatie?? Het waren slechts een paar dates, serieus :facepalm:
Live Life to the fullest
Kom op mensen, deze vrouw werd lastig gevallen door een man, als het inderdaad de man van het vorige topic was ging hij zelfs zo ver tot banden leegsteken. Dat is ernstig. Of hij een narcist is weten we niet maar zij ervaart hem en zijn gedrag als heel erg naar. Dan moet dat niet gebagatelliseerd worden.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
SweetFirefly schreef:
25-08-2025 19:28
Kom op mensen, deze vrouw werd lastig gevallen door een man, als het inderdaad de man van het vorige topic was ging hij zelfs zo ver tot banden leegsteken. Dat is ernstig. Of hij een narcist is weten we niet maar zij ervaart hem en zijn gedrag als heel erg naar. Dan moet dat niet gebagatelliseerd worden.
Sorry hoor, maar ik hou niet bij welke topics een TO allemaal opent.
Beter doet ze alles in 1 topic. Lekker duidelijk en overzichtelijk.
Tvp
SweetFirefly schreef:
25-08-2025 19:28
Door hem een narcist te noemen trekt ze het zelf naar het belachelijke.
Deze man is een lul, ik lees er niks narcistisch in.
Als we vrouwen gaan vertellen dat ze zich niet moeten aanstellen gaat er nooit iets veranderen.
www.stichtinghetverdwenenzelf.org en het werkboek van Iris Koops zijn een goed startpunt.
SusanV1979 schreef:
25-08-2025 15:56
Dan blijft mijn punt staan.
Je vraagt je wel eens af: 'Waar hebben wij het aan verdiend?
Pianissimo schreef:
25-08-2025 21:51
Als we vrouwen gaan vertellen dat ze zich niet moeten aanstellen gaat er nooit iets veranderen.
Wie zegt dat?

Maar: als vrouwen denken dat een lul een narcist is, krijgen ze via internet een hoop trauma aangepraat, wat maar zelden klopt, omdat de meeste mannen geen narcist zijn.
Sinneljocht schreef:
25-08-2025 17:37
Dit. Geef je brein iets anders om zich druk over te maken. Toen ik ooit erg liefdesverdriet had (en ook boos was om bepaalde zaken) heb ik iedere keer als ik me er druk over maakte mezelf de opdracht gegeven om iets anders te gaan doen. Dus lantarenpalen tellen als ik onderweg was, het weer opzoeken in een appje, iemand bellen, een klusje doen. Wat dan ook maar om mezelf uit die gedachten te halen.
Je brein heeft de neiging om gedachten eindeloos te herhalen en daarop volgt het bijbehorende gevoel. Als je je gedachten meer leert sturen dan kan je jezelf afleiden. En krijg je ook niet dat rot gevoel.
Bepaalde zaken in het leven heb je geen invloed op. Wat anderen doen heb je geen invloed op. Je kunt alleen je eigen gedachten en gevoelens beïnvloeden.
En ga in therapie.
Eens met het eerste deel, maar waarom moet zij in therapie? Omdat ze toevallig tegen de verkeerde is aangelopen? Dat kan heel naar en onveilig voelen, voor langere tijd, maar het is een beetje gek om dan maar te zeggen dat zíj aan zichzelf moet werken. Alsof het haar eigen schuld is. Dat kán, maar het hoeft absoluut niet zo te zijn, dus die standaard ‘therapie’-tip kan wat mij betreft achterwege blijven.
Solomio schreef:
25-08-2025 21:59
Wie zegt dat?

Maar: als vrouwen denken dat een lul een narcist is, krijgen ze via internet een hoop trauma aangepraat, wat maar zelden klopt, omdat de meeste mannen geen narcist zijn.
Precies. Term wordt te pas en te onpas gebruikt terwijl slechts een klein deel, gediagnosticeerd, het predikaat narcisme toegekend mogen krijgen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven