Vegaburger en plantaardige worst mag niet meer?!

09-10-2025 16:56 178 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja hoor de vleeslobby heeft het voor elkaar gekregen dat namen zoals "vegaburger" en "plantaardige worst" mogelijk niet meer mogen. De landbouwcommissie van het Europees parlement heeft al voor gestemd voor een verbod.
Bron: https://www.duurzaam-ondernemen.nl/de-l ... -worstjes/

Leuk stukje erover in de volkskrant:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bd2bfcf3/

Toen ik het gisteren voorbij zag komen op de social media van de Vegetarische Slager dacht ik echt van nee dit is een grapje toch? Het Europees Parlement heeft toch wel wat beters te doen dan zich over deze onzin te buigen?! De klimaat crisis, de oorlogen die nu gaande zijn bijvoorbeeld. Maar nee hoe een vleesvervanger genoemd mag worden is belangrijker want dat vindt de vleesindustrie niet leuk. :facepalm:
VGM1980 schreef:
10-10-2025 11:01
Die bon krijg ik ook en je kan er ook gewoon fruit en groente mee halen, of zo een verspakket.
En de marinade mix voor kipsate
Hallodaar schreef:
10-10-2025 09:36
De term 'vleesboom' dan.
Vind ik niet kunnen!
Tijd voor actie!

Maar die is wel echt van vlees, dus dat mag :biggrin:
chocolol schreef:
10-10-2025 11:14
Maar die is wel echt van vlees, dus dat mag :biggrin:
Maar het is geen boom, dus dat is te verwarrend!
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
granny71 schreef:
10-10-2025 11:09
En de marinade mix voor kipsate
Ja ook inderdaad, en cassave e.d. zag ik ook.
DG2015 schreef:
10-10-2025 10:59
Nou ja, als je toen de reacties hoorde van mensen die van de Postcodeloterij een vega-bon hadden gekregen is dat voor sommigen blijkbaar wel een wereldramp.

Sommige mensen zijn daar heel spastisch in helaas.
Ik ben een paar jaar geleden op een bruiloft geweest waar géén vlees geserveerd werd. Logisch, aangezien het bruidspaar vegetarisch is.
Man, man, je had de gezichten van sommige mensen moeten zien!
Zelfs nu jaren later hoor ik het nog wel eens passeren: "vegetarisch dus 'boehoe' was een stomme bruiloft👎!"
Ik heb mijn eigen vraag mbt 'PindaKaas' even opgezocht... en dat mag wel, want die naam is ingeburgerd...
Daar kan geen verwarring over ontstaan....

Niet uit te leggen hoor
DG2015 schreef:
10-10-2025 10:59
Nou ja, als je toen de reacties hoorde van mensen die van de Postcodeloterij een vega-bon hadden gekregen is dat voor sommigen blijkbaar wel een wereldramp.

Ja ieder jaar weer janken dat ze je gratis boodschappen opdringen. Echt té dom.
VGM1980 schreef:
10-10-2025 11:22
Ja ook inderdaad, en cassave e.d. zag ik ook.

Dat is vegetarisch
Het gaat m.i. ook niet om vegetariërs versus vleeseters. Ik ben geen vegetariër, eet 1 a 2 keer per week vlees. Die keren wil ik dat het echt lekker is, dus kies ik bewust een biologisch stuk. Zeker bij de kip proef je echt verschil tussen biologisch en kiloknaller.

Als er recepten zijn waarin vlees een bijrol speelt, zoals soep of nasi, ga ik liever voor een vervanger. Dan merk je het verschil toch niet echt, en ben je ongemerkt duurzamer en gezonder bezig. Dat bevalt me wel. En dan zijn die benamingen dus heel handig, want dan kan ik gewoon vervangen. Ook zonder vegetariër te zijn.
Tavistock schreef:
10-10-2025 12:09

Als er recepten zijn waarin vlees een bijrol speelt, zoals soep of nasi, ga ik liever voor een vervanger. Dan merk je het verschil toch niet echt, en ben je ongemerkt duurzamer en gezonder bezig. Dat bevalt me wel. En dan zijn die benamingen dus heel handig, want dan kan ik gewoon vervangen. Ook zonder vegetariër te zijn.

Ja vooral heel erg handig voor flexitariers en/of mensen die nog niet zo lang vegetariër zijn en willen ontdekken wat passend is in gerechten.

Ik las gisteren onder een artikel in de online krant ook een boze vleeseter die het ook heel belachelijk vond dat vleesvervangers vleesnamen hebben. Volgens hem kwam dat omdat "die domme vegetariërs" zelf geen fantasie hebben.
Alsof wij vegetariërs persoonlijk die namen bedacht hebben ook :proud:
Wie is er dom?

Ik vind het overigens prima als er (iets) neutrale benamingen komen. Maar dat dat opgelegd wordt en ook nog eens door de vleeschindustrie (en met welke gedachte erachter) vind ik echt belachelijk.
BeeDifferent schreef:
10-10-2025 12:15
Ja vooral heel erg handig voor flexitariers en/of mensen die nog niet zo lang vegetariër zijn en willen ontdekken wat passend is in gerechten.
En voor mensen die er niet zo veel mee hebben of van begrijpen, maar bijvoorbeeld wel een nichtje te eten krijgen die geen vlees wil eten.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
__appelbloesem__ schreef:
10-10-2025 10:36
Je snapt natuurlijk wel dat dit zo onwenselijk is dat de politiek ons daarvoor moet behoeden. Stel je voor dat de veeteelt in Nederland zou verminderen omdat mensen minder vlees en melk zouden kopen, wat zouden we dan moeten doen met het overgebleven land, en met die verminderde mest en stikstofuitstoot?
Precies. Dan zou je huizen kunnen bouwen zodat een probleem wordt opgelost. Maar die problemen zijn het enige bestaansrecht voor sommige politici.
Even schaamteloos copy-paste:
Laten we de boeren op het etiket zetten. Is grappig.
Boerenlul - rookworst
Boerengat - spiesjes
Boerenschijf van vijf - burger
Boerenbruiloft - steak
Boerenpummel - kleine worstjes
Lila-Linda schreef:
10-10-2025 11:42
Ik heb mijn eigen vraag mbt 'PindaKaas' even opgezocht... en dat mag wel, want die naam is ingeburgerd...

Niet uit te leggen hoor
Voor veel mensen is het echt een principe kwestie.

Ik haal wel eens snacks voor mijn vegan visite en er zijn dus heel veel vegan producten waar ze expres niet op zetten dat het vegan is, omdat het dan niet gekocht wordt door de vleeschkrijgers van de wereld.
Lila-Linda schreef:
10-10-2025 11:42

Niet uit te leggen hoor
Mag dat ook nog? 🤪
DG2015 schreef:
09-10-2025 17:06
Ik vind het echt geneuzel, zeker omdat er op dit moment veeeeeeeel belangrijkere zaken spelen. Volgens mij koopt niemand een vleesvervanger denkende dat het vlees is, dus het is een onzinregel.

En bijkomende vangst van deze beslissing is dat mensen weer over elkaar buitelen om te roepen dat ze sowieso niet snappen dat als mensen geen vlees willen eten, ze dan een vervanger eten die op vlees lijkt en/of een vleesnaam heeft. Alsof het hen wat aangaat wat een ander eet.
Dit inderdaad.
Dropdrop schreef:
10-10-2025 12:47

Ik haal wel eens snacks voor mijn vegan visite en er zijn dus heel veel vegan producten waar ze expres niet op zetten dat het vegan is, omdat het dan niet gekocht wordt door de vleeschkrijgers van de wereld.
Bedoel je dan dingen die ‘gewoon’ van nature al vegan zijn zoals hummus?
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
LemoosGaatDoor schreef:
10-10-2025 14:36
Bedoel je dan dingen die ‘gewoon’ van nature al vegan zijn zoals hummus?
Koekjes bijvoorbeeld.

Zelfs veel koekjes van A-merken zijn dan met plantaardige olie gemaakt en mensen beweren dat ze proeven dat er geen boter in zit als erop staat dat het vegan is.

Heb nog nooit iemand horen klagen na een jodekoek of speculaasje.
Dropdrop schreef:

Ja en dat vind ik soms best lastig. Zo kwam ik er laatst pas achter dat veel instant noodles met bijvoorbeeld kip gewoon vega zijn of zelfs vegan. Ik sloeg die altijd standaard over want er zit kip in... Nu lees ik dus gewoon maar het etiket want ik hoef geen kip te eten maar vind de smaak wel lekker. En de AH heeft een foutje op de site staan waar ik pas achter kwam toen ik het al op had deze week. De stoomsoep rode curry staat op de site vermeld als vegetarisch maar er zit dus iets van vis en kip in verwerkt toen ik naderhand het etiket eens goed ging lezen.
Zulke dingen kunnen ook gewoon gebeuren dus vind het geen ramp maar anderen wellicht wel.
Graze schreef:
10-10-2025 15:00
Ja en dat vind ik soms best lastig. Zo kwam ik er laatst pas achter dat veel instant noodles met bijvoorbeeld kip gewoon vega zijn of zelfs vegan.
De AH 'krachtige jus' is ook vegan, kan gewoon over je vegan stamppot
BeeDifferent schreef:
10-10-2025 12:04
Dat is vegetarisch
joh
VGM1980 schreef:
10-10-2025 15:41
joh

Gezellig.

Ik vroeg me alleen een beetje af waarom je die noemde ivm de cadeaukaart van de PC-loterij.
Conimex is één van de sponsoren dus dan is het toch heel logisch dat hun vega producten meedoen?
Dropdrop schreef:

Nu je het zegt! Dat is inderdaad zo!

Ik blijk al jaren producten te gebruiken die hartstikke vegan zijn. Wist ik niet, totdat ik de ingrediënten lijst ging bekijken.

Glutenvrij idem.
Daar werd ik door een kennis op gewezen.
Zij wist toch een aardig lijstje op te noemen van snacks etc, waar gewoon géén gluten inzitten, maar die niet in het glutenvrije schap liggen.

Bewust blijkbaar, want het schijnt een product minder aantrekkelijk te maken.
BeeDifferent schreef:
10-10-2025 15:53
Gezellig.

Ik vroeg me alleen een beetje af waarom je die noemde ivm de cadeaukaart van de PC-loterij.
Conimex is één van de sponsoren dus dan is het toch heel logisch dat hun vega producten meedoen?
ik noemde ook fruit, groente, maaltijdpakketten. Ook vega. Om op te noemen dat er genoeg van te halen valt als je geen vegetariër bent.
Dus je reactie snap ik niet zo waarom je mij wil uitleggen dat het vega is.
Hallodaar schreef:
10-10-2025 16:29

Bewust blijkbaar, want het schijnt een product minder aantrekkelijk te maken.
Of er zit gewoon per ongeluk geen vlees/gluten in. In het glutenvrije schap leg je producten neer die in hun 'normale' verschijningsvorm wel gluten bevatten en dus aangepast zijn aan een glutenvrij dieet. Je legt toch ook geen stronk andijvie in het vega schap.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven