De bonus van meneer Musk

07-11-2025 22:38 53 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier wordt ik oprecht misselijk van. Voor wie het gemist heeft: De aandeelhouders hebben voor een voorstel gestemd waarin meneer Musk een bonus van 1000 MILJARD wordt toegekend.
Teslabaas Elon Musk mag van aandeelhouders bonus van 1000 miljard dollar verdienen - https://nos.nl/l/2589489

1000 miljard dollar voor één iemand: vijf vragen over gigabonus voor Musk - https://nos.nl/l/2589600

Nu ben ik totaal niet anti-kapitalisme. Maar dit gaat toch helemaal nergens meer over? Dit gaat in mijn optiek zo ver dat het eigenlijk ziek is. Wat moet 1 persoon met zoveel geld? Terwijl de rest van de wereld ligt te creperen?
En wat voor stimulans moet dit nog zijn? De man kan zijn geld nu al niet eens opmaken. :@@:
hvm wijzigde dit bericht op 07-11-2025 22:43
1.95% gewijzigd
En het is gewoon eng wat hij met al dat geld kan doen. Wat en wie hij kan kopen.
Lebow schreef:
07-11-2025 22:40
En het is gewoon eng wat hij met al dat geld kan doen. Wat en wie hij kan kopen.
Dat is zeker een ding wat mij ook zo misselijk maakt.
1.000.000.000.000 is dat toch?

ik kan dat getal niet eens bevatten
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
07-11-2025 22:44
1.000.000.000.000 is dat toch?

ik kan dat getal niet eens bevatten
Ja, klopt. Omgerekend is dat 125 dollar per aardbewoner. Om het even te visualiseren.
Nou ja de koers van Tesla moet bijna verzesvoudigen. Het is een extreem figuur en daar hoort daarom een extreme bonus bij. Vermoedelijk trekt het nieuwe aandeelhouders dat Musk de komende tien jaar verbonden blijft.
vlierbesje wijzigde dit bericht op 07-11-2025 22:52
Reden: foutje
1.62% gewijzigd
Ik ben vooral héél blij dat het niet uit mijn portemonnee moet komen.
Blijkbaar zijn er mensen zo gek om dat uit hun portefeuille of onderneming te halen.

Als iedereen nu bovendien en masse stopt met Tesla's kopen gaat ie heus niet zo'n riant premietje krijgen.

En ook: Wie volgt?
Hoeveel krijgt Bezos straks? Of die kerel van Facebook?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
07-11-2025 22:58
Blijkbaar zijn er mensen zo gek om dat uit hun portefeuille of onderneming te halen.
Veel pensioenfondsen hebben aandelen Tesla. Dus als je via je werk aangesloten bent bij zo'n pensioenfonds, ben je indirect wel aan het beleggen, en komt die bonus ook uit jouw portemonnee.
Wat heb je nou aan zo veel geld? Het is totaal zinloos om iemand zo'n grote bonus te geven, want hij geeft het zelf waarschijnlijk ook weg. Is het niet voor dat hij overlijdt, dan wel er na.
Wissewis schreef:

Als iedereen nu bovendien en masse stopt met Tesla's kopen gaat ie heus niet zo'n riant premietje krijgen.

Bezos verdient geloof ik nu al 6 miljoen dollar per uur. En het kan er niet af om de magazijnmedewerkers van Amazon een normaal minimumloon te betalen, dat is te duur @(
Om al dat geld aan die gek te betalen, worden miljoenen anderen uitgeknepen. Ik werd er ook een beetje misselijk van. Niemand, echt helemaal niemand die ooit op deze aardkloot heeft rondgelopen of nog gaat rondlopen heeft zo’n gigantisch talent dat het een getal met twaalf nullen ‘verdient’.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Een beetje een abstracte discussie.

Musk krijgt 1000 miljard aan hoofdzakelijk aandelen. Van zijn eigen bedrijf. Waarvan het de bedoeling is dat het over 10 jaar 8500 miljard waard is.

Op dit moment bezit hij 400 miljard. Ook al abstract en ongrijpbaar.

Ik heb het idee dat andere rijken over 10 jaar - als die bedrijven ook die beurswaarde hebben - net of bijna net zoveel vermogen hebben. Het is ook gewoon inflatie.

Krankzinnig veel, maar de zorg dat bedrijven zo machtig zijn lijkt eigenlijk urgenter.
LemoosGaatDoor schreef:
08-11-2025 01:31
Om al dat geld aan die gek te betalen, worden miljoenen anderen uitgeknepen. Ik werd er ook een beetje misselijk van. Niemand, echt helemaal niemand die ooit op deze aardkloot heeft rondgelopen of nog gaat rondlopen heeft zo’n gigantisch talent dat het een getal met twaalf nullen ‘verdient’.
De vraag is alleen wie precies.

Maar je hebt gelijk: ergens moeten anderen inleveren.
paradise wijzigde dit bericht op 08-11-2025 02:07
6.17% gewijzigd
Wissewis schreef:

Die mensen hebben een deal gemaakt: 'als onze aandelen over 10 jaar 8 keer zoveel waard zijn, krijg jij ook een stuk.' Die mensen gokken misschien goed.
Het is voor die mensen een investering.

Maar we zullen eraan moeten wennen vrees ik. Dat soort extreem rijken.
hvm schreef:
07-11-2025 22:49
Ja, klopt. Omgerekend is dat 125 dollar per aardbewoner. Om het even te visualiseren.
Of de komende 100 jaar 27 miljoen euro per dag uitgekeerd op zijn rekening.
Allejezus. Waar komt al dat geld vandaan? Gewoon de winsten van zijn eigendommen? En welke dan? Niet alleen de Tesla's en X... Waar komt in hemelsnaam zoveel winst vandaan?
Paradise schreef:
08-11-2025 02:00
De vraag is alleen wie precies.

Maar je hebt gelijk: ergens moeten anderen inleveren.
Dat hoeft niet altijd. Tenzij je vindt dat als je een product koopt je moet inleveren. Een groot deel van de waardestijging zal ook door inflatie komen.
Dala schreef:
08-11-2025 09:25
Allejezus. Waar komt al dat geld vandaan? Gewoon de winsten van zijn eigendommen? En welke dan? Niet alleen de Tesla's en X... Waar komt in hemelsnaam zoveel winst vandaan?
Hij krijgt 12% van de aandelen als de doelen worden gehaald (wij hebben op het werk iemand die dit soort details meteen gaat opzoeken). Dus er wordt niet 1000000000000 dollar overgemaakt
appletje wijzigde dit bericht op 08-11-2025 09:30
9.67% gewijzigd
Dit is waarom ik limitarist ben. Waar de limiet precies moet liggen weet ik niet, maar ergens onder de biljoen toch zeker wel. https://www.uu.nl/in-de-media/wat-is-he ... gt-het-uit
Appletje schreef:
08-11-2025 09:29
Hij krijgt 12% van de aandelen als de doelen worden gehaald. Dus er wordt niet 1000000000000 dollar overgemaakt.
Dat snap ik. Maar ergens wordt er dus gigantisch winst gemaakt. Op producten, diensten, technologie.
Zou hij 2000 miljard hebben gevraagd en zijn ze tot dit redelijke compromis gekomen?
Dala schreef:
08-11-2025 09:25
Je hoort af en toe verhalen uit China dat fabrieksmedewerkers voor een hongerloon zo verschrikkelijk veel werken en overwerken dat ze slapen op de fabrieksvloer. Geen keuze hebben of ze willen overwerken want ze mogen het terrein niet af. Ik weet niet of het allemaal waar is, maar gezien de censuur daar ben ik geneigd om dit soort verhalen te geloven.
Niet normaal.
Uiteraard vind ik dit soort bedragen ook absurd.
Maar hij krijgt die 1000 miljard ( dat blijkbaar gelijk is aan 1 biljoen) als de waarde van zijn bedrijf over 10 jaar van 1500 miljard naar 8500 miljard is gestegen. Als hij dus zorgt voor een waardestijging van 7000 miljard, is daarvan 1000 miljard voor hem. Dat vind ik dan weer niet heel raar.
anoniem_6915d41299370 wijzigde dit bericht op 08-11-2025 10:55
0.29% gewijzigd
Pelle schreef:
08-11-2025 10:48
Uiteraard vind ik dit soort bedragen ook absurd.
Maar hij krijgt die 1000 miljard ( dat blijkbaar gelijks aan 1 biljoen) als de waarde van zijn bedrijf over 10 jaar van 1500 miljard naar 8500 miljard is gestegen. Als hij dus zorgt voor een waardestijging van 7000 miljard, is daarvan 1000 miljard voor hem. Dat vind ik dan weer niet heel raar.
De bedragen zijn weliswaar abstract en absurd maar: dit idd.

De hele context is net zo absurd.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven