Onzichtbaar voor mannen geworden?

07-11-2025 13:20 120 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben hier benieuwd naar... Worden jullie regelmatig of weleens door mannen aan-/nagekeken of in het gekste geval versierpogingen? Dit hoor en lees ik weleens en natuurlijk over seksuele intimidatie. Ik weet het niet hoor maar ik heb dit totaal niet. Ik ben, zeggen ze, een goed uitziende, knappe vrouw maar heb hier geen ervaring mee.

Vroeger toen ik jonger was gebeurde dat weleens. Dat ik over straat liep en dat mannen keken en mij (uit een auto) nariepen. Of als ik op vakantie ging dan kwam er altijd een jongen naar mij toe. Of een jongen die een relatie wou en moeite deed om mijn telefoonnummer etc. te achterhalen. Dan heb ik het over de tienerleeftijd.

Maar de laatste tijd loop ik bv naar school, echt direct een man tegemoet, en ze kijken totaal niet, alsof ik compleet onzichtbaar ben. Oke, ik heb dan soms geen make up op en dagelijkse kleding aan.

Met mannen op datingapps helaas rare ervaringen. Want als ik al op een date ging dan liet de man in kwestie daarna niets meer horen ook al zei hij me wel leuk te vinden.

Is het normaal dat mannen zo langs je heenlopen en je geen blik waardig gunnen? Hoort het bij het ouder worden/zijn? Of ligt het (ook) aan wat ik hieronder schrijf.

Ik moet er iets bij vermelden. Tot voor kort was ik blond (lang geblondeerd haar) en toen merkte ik dat mannen en mensen in het algemeen keken en aardiger waren. Bv naast het stoplicht stoppen en dan keek en zwaaide hij en op straat. Nu is dat helemaal verdwenen. Om daarvoor weer mijn haar te gaan verven gaat ook wat ver maar het verschil is best groot.
apiejapie schreef:
08-11-2025 12:29
Maar ik reageerde erop dat een man zonder hond een vrouw aanspreekt. En in mijn beleving is dat echt lang niet altijd met bijbedoelingen maar gewoon een kletspraatje
Ik denk in zo'n geval altijd 'zou je met deze onzin ook een man aanspreken?'
Yejii schreef:
08-11-2025 12:48
Ik denk in zo'n geval altijd 'zou je met deze onzin ook een man aanspreken?'
Precies. En dan weet je meteen het verschil tussen een kletspraatje en wat anders.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
08-11-2025 12:51
Precies. En dan weet je meteen het verschil tussen een kletspraatje en wat anders.
Idd
Wombat schreef:
07-11-2025 23:40
Ik heb nooit die aandacht gehad en ik weet niet of ik nou iets positiefs of iets negatiefs heb gemist eigenlijk.
Ben er niet echt mee bezig maar bij zo’n topic vraag ik het me wel steeds weer even af.

Ik vind mezelf er prima uitzien maar ben niet blond en ben ook nooit voor heel sexy kleding gegaan. Ik weet niet of dat het is.

Ik ook niet. Ik heb ook niet het gevoel dat de beste jaren achter me liggen. Integendeel zelfs, Het interesseert me steeds minder wat andere mensen van me vinden en dat vind ik heerlijk. Als mannen niet (meer) naar me kijken, helemaal prima.
Dropdrop schreef:
08-11-2025 12:32
En je hoeft er ook helemaal niks mee, maar waarom word je er zo ongemakkelijk van dan?

De voorbeelden die je noemt lijken niet heel ongepast of opdringerig. Jouw reactie wel wat onnodig geïrriteerd.
Ik zou precies zo hebben gereageerd. Want mijn ervaring is, dat als je zo'n man 1 vinger geeft dat ze echt nog veel opdringeriger worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
apiejapie schreef:
08-11-2025 12:04
Maar gewoon een kletspraatje is toch geen flirten/sjansen/oid?
Maar kan wel onveilig voelen? Snap je echt niet waarom vrouwen niet graag zomaar aangesproken worden door vreemde mannen?
Uhuh.
Zoefff schreef:
07-11-2025 22:22
Ik weet niet of ik je goed begrijp maar waarom raak je je zelfvertrouwen als vrouw kwijt?
Dat herken ik niet als bijna vijftiger. Ik heb juist meer zelfvertrouwen gekweekt de laatste paar jaar. Bepaalde mannen zal ik vast minder aantrekken maar dat vind ik geen gemis. Doe mij maar mannen met zelfvertrouwen. Onzichtbaar voel ik me ook niet maar het interesseert me ook veel minder dan een paar jaar geleden. Ik vind het wel relaxed zo.
Ik herken wat je schrijft, ik heb ook veel meer zelfvertrouwen dan vroeger. Ik voel me ook echt veel beter dan toen ik begin 20 was. Maar ik denk dat als je minder aandacht krijgt van mannen, en je in de basis gewoon zelfverzekerd bent, dit minder erg is dan als je je eigenwaarde volledig laat afhangen van externe bevestiging.
Pioen00 schreef:
08-11-2025 10:02
Daar is je antwoord. Mannen kijken toch naar jongere exemplaren.
TO heeft een permaban.
Dropdrop schreef:
En je hoeft er ook helemaal niks mee, maar waarom word je er zo ongemakkelijk van dan?

De voorbeelden die je noemt lijken niet heel ongepast of opdringerig. Jouw reactie wel wat onnodig geïrriteerd.

Het fijne van deze leeftijd vind ik dat je gewoon een praatje kunt houden met een man en er eigenlijk geen opdringerigheid komt als je het afrondt en verder gaat met je dag.
Onnodig geïrriteerd? Terecht geïrriteerd! Ik zoek het niet op en ik wil niet "steeds" als een aas voor mannen zijn op straat. In de tijd dat ik nog wel zin had in contact en/of daten, sprak ik nooit een man op straat aan. Met uitgaan (café of club) vind ik dat echt anders. Dan kan je ook al wel een beetje in de gaten hebben of iemand daarvoor openstaat. Maar waarom denkt iemand dat ik erop zit te wachten in een flirtcontact terwijl gewoon loop te wandelen met hond.
Dropdrop schreef:

Vind ik niet. Zulk soort mannen kunnen bijzonder volhardend zijn, en worden aangemoedigd zolang je beleefd bent. Daar mag je zo geïrriteerd tegen doen als je maar wil.
En ik vind het juist wel ontzettend ongepast en opdringerig.
Mousse28 schreef:
08-11-2025 17:14
Onnodig geïrriteerd? Terecht geïrriteerd! Ik zoek het niet op en ik wil niet "steeds" als een aas voor mannen zijn op straat. In de tijd dat ik nog wel zin had in contact en/of daten, sprak ik nooit een man op straat aan. Met uitgaan (café of club) vind ik dat echt anders. Dan kan je ook al wel een beetje in de gaten hebben of iemand daarvoor openstaat. Maar waarom denkt iemand dat ik erop zit te wachten in een flirtcontact terwijl gewoon loop te wandelen met hond.
Je hebt volkomen gelijk. Achterlijke acties van die mannen. Het is gewoon lastigvallen. Je bent nog mild geweest.
En het is ook echt niet dat ik tegen flirten ben. Integendeel, kan ik echt leuk vinden. Maar dan moet dat wel gelijk op gaan. Beetje oogcontact, allebei een beetje toenadering zoeken.

Maar dat iemand je op zo'n directe manier benadert zonder dat ik ook maar enig aanleiding heb gegeven, nee daar zit ik echt niet op te wachten.
Mousse28 schreef:
08-11-2025 12:23
Twee voorvallen, nog niet zo lang geleden.
1. Ik liep in het park met hond. Ik haalde lopend twee mannen in. Maar daarna liepen zij weer voorbij want hond was aan het snuffelen. Toen ik hen weer voorbij liep vroeg 1 van hen: ik zou me heel graag aan je willen voorstellen. Daar had ik echt geen zin in dus ik zei, nee hoor. En ik liep weer verder door. Maar zij bleven dus ook wandelden achter mij. Echt heel ongemakkelijk.

2. Ik liep op straat met hond, een duur merk auto was al 2x langsgereden. 3e stopte hij en raam open. Ik dacht nog naïef, die wil de weg vragen. Maar nee: wat een mooie vrouw ben jij. Dus ik, oh oke bedankt. Vroeg hij: heb je een vriend of man? Dus ik maar: ja ik heb een man. (Not) En hij: hmm jammer, ik had graag alles voor je willen doen.
Toen zei ik maar: dat doet mijn man ook. En toen maar weer doorgelopen.

Op dit soort dingen zit ik dus echt niet te wachten hoor.
Dit is gewoon extreem creepy en lastigvallen. Heeft niks te maken met gewoon sjansen, een glimlach of een knipoog.
Het maakt uit wat voor soort aandacht je krijgt. De aandacht die ik kreeg toen ik jong en onzeker was, was van mannen die daarom een kans dachten te maken. Mannen die inschatten dat ze een kans hebben op seks als ze je benaderen. Het maakt ze eigenlijk niet uit wie je bent, en ook niet zo heel veel hoe je er uit ziet. Die aandacht kan ik missen als kiespijn.

Leukere aandacht is mannen die op een respectvolle manier aandacht zoeken en niet doorgaan als er geen reactie komt.
daffy schreef:
09-11-2025 07:34
Het maakt uit wat voor soort aandacht je krijgt. De aandacht die ik kreeg toen ik jong en onzeker was, was van mannen die daarom een kans dachten te maken. Mannen die inschatten dat ze een kans hebben op seks als ze je benaderen. Het maakt ze eigenlijk niet uit wie je bent, en ook niet zo heel veel hoe je er uit ziet. Die aandacht kan ik missen als kiespijn.

Leukere aandacht is mannen die op een respectvolle manier aandacht zoeken en niet doorgaan als er geen reactie komt.
Eens, het voelt veel lekkerder om als een echt mens van vlees en bloed, met gevoelens, ideeën, en een leven gezien te worden dan als een kans om je lul in te stoppen omdat je ermee door kan. Dat is namelijk geen echte waardering of bewondering, al kan dat wel zo lijken.
Er zijn nog steeds vrouwen die daar hun validatie uit halen. Ik was heel lang zo, daar begrijp ik nu niets meer van.
Ik voelde me altijd onzeker, scande mijn omgeving of er mannen naar me keken. Maakte niet uit hoe die eruit zagen, als ze maar keken dan had ik de bevestiging waaruit ik bestaansrecht ontleende.
En als ik dan een dag had waarop er weinig mannen naar me keken, dan ging ik twijfelen aan mezelf. Zat mijn haar stom, verkeerde outfit, werd ik misschien te oud?
Echt een belachelijk trieste gedachtegang, maar ik kon het niet veranderen hoe hard ik ook probeerde.
Ik krijg nu ook steeds vaker complimenten dat ik zo’n lieve vrouw ben. Dat is minstens zo fijn om te horen, maar vind het toch ook wel leuk dat ik geregeld terug krijg een mooie vrouw te zijn. Maar ik blijf erbij dat dat ook heel erg te maken heeft met de uitstraling.
Het zal misschien niet meer opvallend en alleen op uiterlijk gericht bij voorbij gaan, maar in gesprek en door even in ziel en ogen te kijken hoor ik toch nog wel vaak dat ik als mooie vrouw wordt gezien.
En natuurlijk is dat fijn te horen, iedereen vind het fijn gezien te worden. En misschien zit de aantrekkelijkheid nu heel ergens anders en is die waardevoller.
Maar dat moment dat het je niet meer lukt door even lief te lachen de ander harder hun best te zien doen die merk je wel na bepaalde leeftijd.
Ik vind het zo tweeslachtig soms. Ik ben al dichter bij de 70 dan bij de 60. Vroeger keek er nooit ene hond naar me om. Gelukkig wel heel gelukkig met mijn man, die mij uiteraard 'het mooiste meisje van de klas' vindt 😉.

Maar nu ik ouder ben overkomt het me zeer regelmatig dat ik door mannen die ongeveer even oud of zelfs nog ouder zijn, bijzonder vriendelijk wordt begroet en ze willen ook vaak praatjes maken en zijn 'belangstellend'. Ik gebruik een profielfoto die toevallig ooit door een professionele fotograaf is gemaakt en dat is op één bepaalde pagina (geen gewone social media). Ik krijg daar echt bijna elke dag vriendschapsverzoeken van oudere heren.
Grappig, maar nu hoeft het van mij niet meer.

Aan de andere kant merk ik ook sterk dat je als oudere niet-werkende vrouw gelijk in een hokje wordt gestopt (zorg je voor je kleinkinderen (die ik niet heb), doe je vrijwilligerswerk (ja, maar dat deed ik voor die tijd ook al), verf je je haar (nee, ik heb een mooie haarkleur en nog geen grijze haar te bekennen) enzovoort).
Daar word ik moe van.
daffy schreef:

Hmm, dat soort aandacht vind ik echt heel anders dan gewoon een glimlach of knipoog in het voorbijgaan, waarbij niemand wordt aangesproken.
daffy schreef:

Hmm, dat soort aandacht vind ik echt heel anders dan gewoon een glimlach of knipoog in het voorbijgaan, waarbij niemand wordt aangesproken.
Geen idee. Ben midden 50 en weet niet of mannen mij nog zien op straat. Ze lopen niet tegen me op, dus blijkbaar zien ze me wel.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven