Geld & Recht alle pijlers

Webshop weigert herroeping

28-11-2025 16:21 85 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Onlangs heb ik verpakte chocolade besteld bij een webshop. De bestelling kwam in twee delen: een gedeelte kwam zaterdag en het andere deel heb ik dinsdag opgehaald. Nu wil ik die bestelling herroepen en dat heb ik direct dinsdag gemaild. Op de site staat dat je de bestelling binnen 14 dagen kunt herroepen. Er zijn wat uitzonderingen, maar daar valt mijn bestelling niet onder. Er staat niet bij wat het adres is waar het retour naartoe moet, dus ik heb in de mail om het retouradres gevraagd.

Woensdag kreeg ik mail dat ik i.v.m. hygiënevoorschriften niet mag retourneren. Dit is onzin. Op hun site staat dat geopende verpakkingen niet retour mogen i.v.m. hygiëne, maar alles zit nog dicht en het plastic zit er nog omheen. Dit heb ik teruggemaild en ik heb nogmaals om het adres gevraagd, maar tot nu toe krijg ik geen reactie.

Nu denk ik erover de dozen morgen gewoon terug te sturen naar het adres dat op de dozen staat. Maar ik ben een beetje bang dat ze de dozen gaan weigeren. Is het verstandig de dozen aangetekend te gaan versturen, of zal dat niet zo veel uitmaken? En zal ik de klantenservice dan mailen dat ik de dozen teruggestuurd heb en verwacht dat ze de factuur crediteren? (Ik heb betaald via Klarna.) Het gaat om een bedrag van ruim €200,-.

Of zal ik nog wat langer afwachten of ze nog reageren? Nadat je hebt aangegeven te willen herroepen, heb je nog 14 dagen de tijd om de bestelling terug te sturen, maar ik wil de dozen graag weg hebben.
Knowledge speaks, but wisdom listens (Jimi Hendrix)
granny71 schreef:
28-11-2025 22:01
Met de huidige prijzen is het waarschijnlijk niet eens zo heel veel.
Die Lindor van Lindt is al 10 euro per 200 gram.
Ja of ongeveer 20 chocoladeletters van Jamin bedacht ik me na het posten. Was deze week op zoek naar een wat luxere chocoladeletter dus ik dacht ik loop de Jamin ook even binnen om te te kijken. Schrok me kapot, €9,75 voor een letter o_o
granny71 schreef:
28-11-2025 23:19
De toon was niet "Natuurlijk doen we precies wat u wil Mevrouw Liesje. Ook al lijden wij dan verlies en zitten met 200 euro aan (mogelijk) onverkoopbare producten" dus logisch dat de toon je niet aanstond.

Ik vind de toon in je berichten nogal aanmatigend en als je die ook gebruikt bij de gesprekken met de klantenservice snap ik hun reactie 100%.

Je had kunnen verwachten dat er (flinke) kortingen aan zaten te komen en had dus gewoon een paar dagen kunnen wachten voor je je bestelling plaatste.

Nou, je vult wel dingen in die niet kloppen. Mijn toon bij het gesprek was absoluut niet aanmatigend. Ik vroeg alleen netjes of de factuur aangepast kon worden. En als ze dat hadden gedaan, was er helemaal geen sprake van verlies lijden en met onverkoopbare producten zitten. Daar is trouwens sowieso geen sprake van, uit de tekst op hun site kun je afleiden dat ze geretourneerde producten gewoon weer verkopen.
Black Friday had je gewoon kunnen afwachten. Bijna iedereen wist dat die dag /week eraan kwam.
De meeste webshops zijn niet coulant met kortingen achteraf nog geven, is mijn ervaring.
Toch herzie ik mijn mening door een post later van iemand. Je toon vond ik vervelend en heb me daardoor tegen je verzet.

Je hebt gelijk om het terug te willen sturen. Het is een flinke bedrag wat je bent misgelopen. Echter kan ik me voorstellen dat etenswaren terugsturen lastiger gaat mbt veiligheid (bewust injecteren bijvoorbeeld).
madam_madness wijzigde dit bericht op 29-11-2025 08:01
Reden: Herziende mening
42.28% gewijzigd
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Liesje68 schreef:
28-11-2025 23:56
Mijn toon bij het gesprek was absoluut niet aanmatigend.
Je toon hier is dat wel degelijk.

Je had de korting een paar dagen later kunnen pakken. Het is niet zo dat het "kortingsfestijn" niet voorspelbaar was.

En hoe zou jij het vinden als je bestelling al een keer het halve land over verzonden was en daarna via een retour naar jou verstuurd was?
Ik zal er wel geen populariteitsprijs mee krijgen, maar ik vind dat je gelijk hebt. Als de winkel alleen maar chocolade verkoopt zouden ze volgens de mening van de meeste hier geen enkel product hebben wat retour mag komen. Dan is het een kleine moeite om dat duidelijk op je site te vermelden: Let op, gezien de kwetsbaarheid van onze producten kun je niet retourneren (oid). En zeker niet te suggereren dat je een product kunt ontvangen wat retour gekomen is, zoals to aangeeft. Doordat ze dit niet gedaan hebben kun je aannemen dat je gewoon herroepingsrecht hebt, en zouden ze je dus moeten helpen, of wij (en zij) de reden nu wel of niet plausibel vinden.
En als ik heel eerlijk ben…voor zo’n verschil zou ik het ook retourneren. (En als ik het graag wilde hebben dus opnieuw bestellen voor de goedkopere prijs)
Zandhaas schreef:
29-11-2025 00:15
Ik zal er wel geen populariteitsprijs mee krijgen, maar ik vind dat je gelijk hebt. Als de winkel alleen maar chocolade verkoopt zouden ze volgens de mening van de meeste hier geen enkel product hebben wat retour mag komen. Dan is het een kleine moeite om dat duidelijk op je site te vermelden: Let op, gezien de kwetsbaarheid van onze producten kun je niet retourneren (oid). En zeker niet te suggereren dat je een product kunt ontvangen wat retour gekomen is, zoals to aangeeft. Doordat ze dit niet gedaan hebben kun je aannemen dat je gewoon herroepingsrecht hebt, en zouden ze je dus moeten helpen, of wij (en zij) de reden nu wel of niet plausibel vinden.
En als ik heel eerlijk ben…voor zo’n verschil zou ik het ook retourneren. (En als ik het graag wilde hebben dus opnieuw bestellen voor de goedkopere prijs)

Dank je, fijn dat je me begrijpt. En het klopt wat je zegt. Ze verkopen alleen chocolade en ze geven zelf aan dat je herroepingsrecht hebt.

Het zou al veel gescheeld hebben als ze maar iets van een gebaar hadden gemaakt, bijvoorbeeld een tegoedbon. En dat hoefde niet voor het hele bedrag te zijn. Al zijn ze dat niet verplicht, er is ook nog iets als service.
Liesje68 schreef:
29-11-2025 00:37
Al zijn ze dat niet verplicht, er is ook nog iets als service.
Service geven is geen verplichting.
Fijn als het gebeurd maar service eisen slaat nergens op.
granny71 schreef:
29-11-2025 00:43
Service geven is geen verplichting.
Fijn als het gebeurd maar service eisen slaat nergens op.

Bijzondere reactie. Zeg ik dat service verplicht is? Eis ik service?

Ik weet alleen wel dat ik graag terugkom bij sites die een goede service hebben, en dat zal niet alleen voor mij gelden, dus meestal verdient zich dat wel weer terug.
Liesje68 schreef:
28-11-2025 23:10
Dat is natuurlijk een reactie op de suggesties van anderen.

Maar als jullie iets bestellen voor meer dan €200,- en je krijgt dan een mail (voordat de bestelling binnen is) dat de zelfde bestelling nu bijna €70,- minder zou kosten, zouden jullie dan geen mailtje naar de klantenservice sturen en vragen of de factuur aangepast kan worden? Daarbij noemde ik ook dat ik zou kunnen terugsturen en opnieuw bestellen, maar dat ik dat juist niet wil.

Ik snap dat ze niet verplicht zijn om coulant te zijn, maar geloof me, de manier van reageren was echt niet klantgericht. Dat zat hem ook vooral in de toon. Ik zal mijn besluit tot terugsturen heroverwegen, maar ik bestel er niet weer. En of ze me als klant wel of niet zullen missen, boeit me verder niet.
Ik heb het zelf twee keer gehad dat iets binnen paar dagen flink was afgeprijsd. 1 keer bij een jurk met €26 verschil bij topvintage en 1 keer met een sportshirt met €20 verschil bij Zalando. Wel beiden keren gebeld met intentie tot nee heb ik ja kan ik krijgen en geen intentie om het anders terug te sturen. Bij Topvintage meteen uit zichzelf aanbod toen ik alleen maar aan gaf nog dat hij nu goedkoper was. Binnen 2 dagen verschil gewoon terug gestort. Topservice. Bij Zalando was niets mogelijk. Evengoed gehouden en ook daarna daar nog besteld.
Als het een webshop is die alleen chocola verkoopt en als op hun site staat dat het, uiteraard onder bepaalde voorwaarden, geretourneerd mag worden, dan hebben ze zich daaraan te houden. Het doet er verder niet toe wat we er hier van vinden.

Je schrijft dat ze (Lindt.com soms?) zijn aangesloten bij Webwinkelkeur dan kun je daar een geschil indienen. Als ik goed heb gegokt, kun je deze link gebruiken
https://www.webwinkelkeur.nl/webshop/Li ... bv_1223138
Het valt me op dat je herroepen en retourneren door elkaar gebruikt. Juridisch zijn het 2 verschillende zaken. Als je een geschil indient, heb het dan alleen over retourneren.

Als ik goed zit met de shopnaam, vind ik de site behoorlijk amateuristisch. Er staat bijv. helemaal niets vermeld over het retourproces, is voor mij al een reden om daar niet te kopen. Taal- en spelfouten zag ik ook voorbij komen, slordig.

Nog even verder gekeken. Er staat bij 'veelgestelde vragen' ook helemaal niets over retourneren en bij het online contactformulier https://www.lindt.com.nl/nl/support/contact is er ook geen mogelijkheid om als 'reden voor contact' te kiezen voor retourneren.
carola_456 wijzigde dit bericht op 29-11-2025 02:42
Reden: Aanvulling
26.07% gewijzigd
Liesje68 schreef:
28-11-2025 23:56
Nou, je vult wel dingen in die niet kloppen. Mijn toon bij het gesprek was absoluut niet aanmatigend. Ik vroeg alleen netjes of de factuur aangepast kon worden. En als ze dat hadden gedaan, was er helemaal geen sprake van verlies lijden en met onverkoopbare producten zitten. Daar is trouwens sowieso geen sprake van, uit de tekst op hun site kun je afleiden dat ze geretourneerde producten gewoon weer verkopen.
Blijkbaar doen ze het gelukkig niet, teruggestuurde producten doorverkopen.
Iedereen koopt wel eens iets dat de week nadien in promotie is. Ik had ook waarschijnlijk een belletje gedaan of een mailtje gestuurd en wanner men het weigert pak ik mijn verlies en zou ik vooral in het geval van voeding begripvol zijn.
Zandhaas schreef:
Ik ook, moet ik eerlijk bekennen. En ik ben niet heiliger dan de Paus, want retourneer dingen net zo makkelijk. Ik vind het alleen niet slim gedaan van TO. Ze had kunnen weten dat Black Friday eraan kwam en daarop kunnen wachten. Haar toon hier maakt dat ik geneigd ben om de webshop gelijk te geven. Dat is niet correct van mij.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Zandhaas schreef:
Ik ben het eens met alles wat je hier schrijft.
Succes to met je beslissing. Dat je bij deze webshop niet meer besteld snap ik.
Ook de toon in een mail over retourneren is irrelevant. Als de voorwaarden aangeven dat je het product kunt retourneren dan maakt het niet uit of ze dat op een vreselijk arrogante, eisende manier zegt (wat ik overigens hier niet denk) of oo de meest vriendelijke, afwachtende manier vraagt, dan moet de webshop gewoon zijn eigen voorwaarden naleven.
Dubbel 😕
Danae schreef:
29-11-2025 08:25
Ook de toon in een mail over retourneren is irrelevant. Als de voorwaarden aangeven dat je het product kunt retourneren dan maakt het niet uit of ze dat op een vreselijk arrogante, eisende manier zegt (wat ik overigens hier niet denk) of oo de meest vriendelijke, afwachtende manier vraagt, dan moet de webshop gewoon zijn eigen voorwaarden naleven.
Dat hoort niet uit te maken idd. Recht op herroeping is gewoon dat. En aangezien deze site niet duidelijk heeft gemaakt dat hun waar onder een uitzondering valt en waarom, zouden ze gewoon moeten herroepen.
Dat zij niet welwillend tegemoet komen aan ‘gewoon maar even de factuur aanpassen’ is hun goed recht. Evenals het het goed recht van TO is om dan maar te retourneren.
Where is my mind?
Bij chocolade bestellen, verwacht ik niet echt dat dat meedoet met blackfriday. Dus om te zeggen dat to dit had kunnen verwachten, ben ik het niet eens.
Mousse28 schreef:
29-11-2025 08:39
Bij chocolade bestellen, verwacht ik niet echt dat dat meedoet met blackfriday. Dus om te zeggen dat to dit had kunnen verwachten, ben ik het niet eens.
Ik heb het idde dat momenteel iedereen wat doet met Black friday. Indirect zelfs de bedrijven die te hard roepen juist niet aan BF te doen.
Where is my mind?
Zandhaas schreef:

Ik ook. En wat een onzin wordt er allemaal bijgehaald: dat er wel iets ingespoten zou kunnen zijn, dat het naast de verwarming kan hebben gelegen en dat retourneren slecht voor het milieu is. Een simpele trui terugsturen kan dan blijkbaar ook niet: het is slecht voor het milieu, iemand kan er wel bedwantsen in hebben gedaan of er kunnen kattenharen op gekomen zijn.
Ik wil nu eigenlijk wel weten welke webshop het is geweest om te zien of het inderdaad zo onduidelijk was voor TO
Mijn toon was gewoon beleefd (en zou er verder ook niet toe moeten doen).

Het gaat inderdaad om Lindt. Hier is een link naar hun retourbeleid: https://www.lindt.com.nl/nl/support/retourbeleid
Liesje68 schreef:
29-11-2025 10:42

Het gaat inderdaad om Lindt. Hier is een link naar hun retourbeleid: https://www.lindt.com.nl/nl/support/retourbeleid
Dat had ik idd gelezen en dus heb je gewoon het recht, zonder opgaaf van redenen, om te retourneren. Maar nergens staat aangegeven op welke manier dat moet, waar het naar toe moet, of dat met 1 simpele druk op de knop via je account kan enz. Ik zie dat ze ook verkoper zijn op Bol.com, daar is het beter geregeld.
Ik zie het: op bol 30 dagen bedenktijd en gratis retourneren. Ik wacht eerst wel even hun reactie af.

Omdat er idd niks van instructies bij staat, heb ik in de mail gevraagd naar welk adres het moet. Daarop reageerden zij dat het niet retour mag, en dat klopt dus niet. Op mijn mail waarin ik dat aangaf (op een beleefde manier) heb ik tot nu toe dus geen reactie.
Liesje68 schreef:
29-11-2025 10:42

Ha dat is duidelijke taal. Je zou het gewoon terug mogen sturen zonder een reden op te geven. Geen vage teksten waar ik in mijn hoofd mee aan de haal ging. Mijn excuses TO!

In dit geval is de webshop niet correct en onbeschoft om het af te schuiven en geen retouradres door te willen geven.
Als hier een rechter aan te pas zou komen, zou die jou gelijk geven (niet dat je dat moet doen, maar om aan te geven hoe het zou gaan). Ik zou daar ook niks meer bestellen.

Nogmaals mijn excuses TO.
Niet dat dit een excuus is, maar wel een reden: ik heb autisme en denk nogal zwart-wit. Voor mij moeten dingen zo duidelijk mogelijk zijn. Op een forum is dat nogal eens onhandig :)
Stephen King

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven