Welke meuk ga jij erven?

02-12-2025 15:33 208 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Luchtig topic (hopelijk). Een vriendin vertelde laatst dat er een heel groot olieverf naaktportret van haar moeder bestaat. Die hangt al vijftig jaar in de slaapkamer van haar ouders. Maar wat moet je er zelf later mee? Naar de kringloop is harteloos, je eigen slaapkamer is ongemakkelijk en dan heb ik het nog niet eens over de woonkamer. ("Dag buurman. Ja inderdaad, uit dat geboortekanaal ben ik ooit gekomen.")

Zelf mag ik me in de toekomst verheugen op een postzegel- en muntenverzameling waarvan de samensteller in de jaren 80/90 ervan overtuigd was dat het ooit zeer veel geld waard zou zijn. De verzamelingen zijn al minstens twintig jaar niet meer aangevuld, het staat alleen maar ergens stof te vangen.

Wat krijg jij ooit later in je bezit? De 200 kerststallen van oma? Star Trek-videobanden? En wat zijn je plannen ermee?
Positief: die handdoeken van Verdana (?) spreken mij wel aan. Ik heb vijf jaar geleden een laken uit mijn ouderlijk huis gestolen dat gezien het dessin al veertig jaar oud was. Dat heb ik nog al die tijd dagelijks gebruikt, tot er gaten in vielen.

Hema-lakens waren veertig jaar geleden een stuk steviger.
Kipzonderkop schreef:
02-12-2025 20:44
Geweldig. Dit zijn de voorbeelden die ik zocht. Hier vrolijk ik helemaal van op.

Die handtassen van die die schoonmoeder aan haar kleindochters probeert te leuren, is ook zo typisch. Met de 'warme hand' komt hier niets onze kant op (ik stel altijd een hele grote geldgift voor) maar dan krijg ik opeens wel een veertig jaar oude muffige bontmantel met motgaatjes . "Omdat je zo van vintage kleding houdt."
Die bontmantel ga ik dan weer niet zien.
Heeft ze een paar keer geprobeerd aan mij te verpatsen. Waarbij ze toch echt op een "njet" stootte. Ik hoef absoluut geen bont in mijn huis.
Helemaal gelukkig dus dat er onlangs een opkoper in de buurt kwam ...
Bleek het ding dus inderdaad geen cent meer waard door motten :-).

(Man was bij "de verkoop". Anders had ze hem mij waarschijnlijk nog 3 keer proberen te verpatsen.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik heb onlangs overigens de eerste 2 Noorse truien uit 1965 geërfd.
Er komen er nog 12 aan.

Schoonmoeder heeft 5 kledingmaten minder dan ik.
Hoe ze denkt dat ik erin pas én dat ik die dingen ook écht ga dragen ... geen idee.

Ze zijn in een diepe kast beland "voor ooit".
Misschien heb ik ooit wél de ideale maten én misschien hou ik op mijn 77ste wél van Noorse truien.
wissewis wijzigde dit bericht op 02-12-2025 20:54
24.75% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
OP niet goed gelezen.
rabarbara wijzigde dit bericht op 03-12-2025 06:13
92.36% gewijzigd
Si abra la puerta hay lobos.
Van de lieve oma van mijn man kreeg ik stapels handdoeken met bloemen erop. ik gebruik ze ironisch natuurlijk, maar ze drogen geweldig.
Si abra la puerta hay lobos.
Door mijn oma in de 70's gehaakte pannenlappen in de hippe kleuren gebroken wit, oranje en bruin. Er vallen steeds meer gaten in waardoor ik regelmatig mijn handen verbrand, maar dat neem ik voor lief omdat ik er geen afstand van kan doen :heart:
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Een paard. Mijn tante heeft geen kinderen dus als zij nu zou overlijden erf ik een paard.
Ik hoop dat tante nog lang leeft, liefst langer dan dat paard :)
LemoosGaatDoor schreef:
02-12-2025 19:26
Toen mijn moeder verhuisde naar een appartement, trof mijn broer 297 bakjes van de Chinees aan. Want ‘handig om iets in te vriezen’. Hij heeft ze ook nog geteld ook :rofl:
Wat hebben toch veel oude mensen met lege bakjes bewaren? Ik werk in de zorg en kom echt lades vol met lege bakjes tegen :P
Voor iedereen een groene tuin
toulouse_74 schreef:
02-12-2025 17:40
Doet me denken aan het tv programma 'Hoarding, buried alive'
:HA: ik word altijd helemaal gestoord van mensen die gigantische veel spullen bewaren in hun huis, en dan verwachten dat anderen het wel kunnen schoonhouden… nou vergeet dat maar..
Voor iedereen een groene tuin
Ik hoop van m’n schoonouders vooral geld. Ze hebben geen bijzondere of mooie persoonlijke spullen helaas. Alles is nieuw gekocht, geen dingen uit de familie ofzo. Dus hun inboedel is een kwestie van verdelen wie iets kan gebruiken en de rest kan weg.

Bij mijn ouders daarentegen heeel veel spullen, dus precies andersom. Dat wordt een enorme klus om uit te zoeken. Zoveel dingen waar zijzelf, en mijn broers en zussen en ik aan gehecht zijn…
En die je aan het hart gaan om weg te doen, maar je kunt niet alles bewaren, daarvoor is het echt teveel.

M’n ouders roepen nu wel: huur maar een container als we er niet meer zijn, maar dat is makkelijk gezegd 😝.
summer is a state of mind
GroenTuintje schreef:
02-12-2025 21:42
Wat hebben toch veel oude mensen met lege bakjes bewaren? Ik werk in de zorg en kom echt lades vol met lege bakjes tegen :P

Heb ik ook, geen lades vol, maar wel een mandje. Handig voor invriezen en weggeven. Gooit de ontvanger het maar weg. (Kind dat bakje soep meeneemt bent de bakjes nooit terug dus nu krijgt hij wegwerp)
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
eckano schreef:
02-12-2025 20:40
Een heel bijzonder schilderij dat ooit aan mijn betovergrootvader is geschonken, dat gewild en gezocht is door een museum en waarvan niemand weet dat dit schilderij nu nog bij mijn ouders aan de muur hangt…

Het schilderij is nogal groot en lelijk, maar heeft wel een behoorlijke waarde; misschien kunnen we het te zijner tijd nog aan het museum slijten of in bruikleen geven.
Gaan we het in de krant lezen als jullie bekend maken waar het schilderij verstopt was?

https://nos.nl/artikel/2589423
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Mijn moeder heeft na het overlijden van mijn vader alles al opgeruimd, ook onder het mom van, dan hoef jij het niet te doen.
Het lastige is wel dat mijn vader eigenlijk niet veel had, en ik heb letterlijk niets van hem.
Als mijn moeder overlijdt erf ik haar sieraden, en mag ik die naar eigen wens verdelen over kleindochters, ex-schoonzus en mezelf. Alle dames weten dit, maar ik heb mijn moeder met klem verzocht om ook aan iedereen te vertellen dat ik het sieraad dat ze heeft laten maken dat bestaat uit de trouwringen van mijn opa en oma en mijn vader echt zelf wil hebben omdat hier het enige stukje in zit dat ik van mijn vader zou kunnen erven.

Verder gelukkig geen meuk te erven.
Een kunstwerk dat al lang in de familie is, maar totaal niet mijn smaak. Het komt niet in mijn woonkamer maar ik heb bovenaan in mijn trappenhal een hoekje met foute souvenirs zoals opgezette vlinders, bewerkte slagtanden (ook erfstukken) dus wss hang ik het daar.
Mijn moeder was een verzamelaar. We hebben dus allemaal iets uitgekozen uit haar honderden beeldjes. Ik heb ook weer een stel vakantiesouveniers terug. Ik kocht ieder jaar een asbakje, koektrommel, pop in klederdracht of andere locale ‘rommel’. Zij stalde dat dan alllemaal uit. Omdat ze twee jaar voor haar overlijden naar een verzorgingshuis was gegaan, was de allerergste zooi dus al weg. Hele discussies over bakjes, random balletjes, schroefjes, etc. Alles bewaard voor als het nog eens van pas zou komen en opgeruimd in tientallen doosjes en cadeautasjes.
Sinds enkele jaren geen contact meer met mijn ouders, ik denk dat ik op alle mogelijke manieren ben onterfd dus ik verwacht niks.

Opzich is dat een opluchting, het huis is werkelijk overvol met meuk.
Mijn moeder was niet zo van het schoonmaken, mijn exman kreeg altijd enorme hoest en niesbuien als hij daar op de bank ging zitten want dan kwam er een stofwolk omhoog.
Mijn moeder verzamelde vanalles. Tweedehands boeken, Aziatische tierelantijntjes, karaffen, een grote niet bij elkaar passende stoffige troep.
Ook echt kasten vol van alles.

Ik weet nog dat mijn vader twee oerlelijke platte vogels van glas in lood had laten maken voor haar, geen idee waarom ook, maar het ging allemaal heel plechtig en ik kreeg te horen dat dat echt erfstukken waren.
Toch fijn dat ik daar straks niet mee opgescheept zit :-D
Ik zie wel :-]
pink-freud wijzigde dit bericht op 02-12-2025 23:27
97.54% gewijzigd
Vanity of vanities; all is vanity
Mijn ouders verzamelen niet, maar hebben een heel groot huis, waar dan logischerwijs ook veel spullen in staan. Ik hoop dat ze tzt kleiner gaan wonen en dat het ontspullen daarmee in fases zal gaan. Hoewel ik maar met weinig items echt een band voel.

Mijn schoonmoeder is daarentegen een verschrikkelijke verzamelaarster, maar de band met haar is slecht. Ik verwacht daarom eigenlijk niet dat mijn man met veel spullen een binding heeft. Hoewel hij helaas wel haar verzamelwoede heeft geërfd, ik houd mijn hart vast. Maar we huren dan denk ik gewoon een container (en daarna nog 1 en daarna nog 1...) en gooien we daar alles in zonder het in detail uit te zoeken.
Mijn schoonouders zijn een paar jaar geleden gescheiden en daarmee is er al heel veel opgeruimd. Dat zal qua erven reuze meevallen.

Mijn ouders daarentegen zijn een ander verhaal, wat mijn ouders allemaal op zolder hebben bewaard en weer mee hebben genomen toen ze verhuisden, ik snap het niet. In de loop der jaren heb ik al wel geholpen met het e.e.a. opruimen omdat er ook nog veel zooi van mij stond (waar ik deels waarde aan hechtte en dat staat nu bij mij, maar voor een groot deel ook niet). Platencollectie waar ze niks mee doen, veel boeken, bordspellen die niemand ooit nog zal spelen omdat ze zwaar verouderd zijn, heel veel kaartspellen ook van toen mijn vader nog werkte bij de FNV en elk jaar een hele doos spullen kreeg met het logo erop, dat soort meuk.

Maar gelukkig zijn het geen hoarders ofzo, ze zijn alleen niet heel opruimerig.
Mijn vader heeft heel veel boeken. Het is echt zijn grote trots. Ik ben dol op lezen maar heb een ereader. Wij maken altijd het grapje tegen hem dat als hij overlijdt we een container huren en alle boeken vanuit het zolderraam de container in flikkeren en af laten voeren.

Mijn ouders hebben een aantal objecten die veel waard zijn. Onder andere een schilderij van een wat onbekendere schilder maar wel uit de tijd van Rembrandt. Dit zit al generaties in de familie.

Ik vind het alleen niet mooi en we zijn dus van plan dit gewoon te verkopen als we het erven. Mijn ouders zijn ervan overtuigd dat we het in huis gaan ophangen…
Mijn moeder heeft een heleboel zilver: thee servies, koekjestrommel, brood schalen, lepeltjes, etc. Noch mijn broer noch ik hebben interesse, maar dat is niet iets om zo weg te doen. Verder hangt er wat antiek en kopergravures.

Mijn moeder heeft wel mooie sieraden die ooit hun weg wel naar mij zullen vinden, maar ik hoop dat dit nog heel lang duurt.

En verder heeft mijn broer de postzegelcollectie van mijn vader, waar hij op zijn beurt ook niets mee doet (en mijn vader de afgelopen jaren ook niet). Wat die er nu mee moet…?

Mijn moeder is wel bezig om het huis wat uit te dunnen. Ze woont alleen in een veel te groot huis met veel te veel spullen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Mijn ene ouder heeft mij onterfd, waardoor de treintjes, postzegels en diacollectie mij bespaard zijn gebleven.

Van schoonvaders kant was er een kast vol vooroorlogse fundamentalistisch gereformeerde boeken. We hebben er een theologie-student blij mee gemaakt.
Mijn ouders hebben een te groot huis en zijn op zich geen verzamelaars, maar als je veel ruimte hebt, verdwijnen daar toch ook teveel spullen in. Toen mijn opa's en oma's overleden (ze zijn allemaal nogal oud geworden), viel het me dus ineens op dat mijn ouders 5 kaasschaven in de keukenlade hadden liggen. En stonden er ineens een aantal wandelstokken in de berging. Mijn moeder is ook iemand die medicatie zo lang mogelijk bewaart, dus toen ik laatst een kastje opentrok om paracetamol te pakken, vond ik dat daar wel erg veel in lag voor allerhande kwaaltjes. Ik heb toen toch maar eens gevraagd wat je met 5 kaasschaven moet als je met z'n 2en bent en gezegd dat je wandelstokken ook kan huren, en dat het voor ons op die manier tzt wel erg veel opruimwerk wordt. Sindsdien zijn ze sporadisch aan het weggooien geslagen. Ik doe zelf al jarenlang af en toe een kritisch rondje door ons eigen huis en dat hoop ik zo lang mogelijk vol te blijven houden, want ik wil straks niet iemand zijn met 5 kaasschaven en wandelstokken die waarschijnlijk niet de goede maat zijn.
dreuvel schreef:
02-12-2025 22:15
Gaan we het in de krant lezen als jullie bekend maken waar het schilderij verstopt was?

https://nos.nl/artikel/2589423
Het is niet verstopt hoor want het hangt gewoon aan de muur maar het is niet een heel bekend schilderij.

Maar als het ooit aan het museum wordt aangeboden gaan we er nog wel wat van horen denk ik.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Mijn moeder heeft in de jaren nadat mijn vader er niet meer was al heel veel weggegeven en weggegooid. Vooral het weggeven beleefde ze veel plezier aan.
Vrijheid, gelijkheid, zusterschap

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven