Gezondheid alle pijlers

Kerstcadeautje....

04-12-2025 17:50 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Nu bijna jaar bij de fysio dus vindt het 'vrij normaal' om een kerstcadeau/presentje te geven....Maar even inspiratieloos.

Wat hebben jullie voor kerstcadeau/presentje gegeven aan een zorgverlener?
annnn wijzigde dit bericht op 04-12-2025 18:09
7.53% gewijzigd
Je maakt een geintje toch?
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Ik zou niet zo gauw een kerstcadeau geven aan een zorgverlener. Als je deze persoon graag wil bedanken voor wat deze heeft gedaan zou ik een leuk persoonlijk kaartje geven.
Nooit gedaan of over nagedacht. Doorgaans een fijne feestdagen de laatste afspraak voor de feestdagen.
Volgens mij is einde jaar een mooi moment van blijk van waardering. Hetgene ik van huis uit.heb meegekregen.
Dus gewoon serieus! Ik krijg in onderwijs dat ook en ondanks dat het niet hoeft, is mooi stukje waardering. Dus en kleinigheidje...
Je betaalt gewoon voor de dienstverlening. Ik zou het erg ongepast vinden.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Annnn schreef:
04-12-2025 17:50
Nu bijna jaar bij de fysio dus vindt het normaal om een kerstcadeau/presentje te geven....Maar even inspiratieloos.

Wat hebben jullie voor kerstcadeau/presentje gegeven aan een zorgverlener?

Dat is het niet, wordt niet verwacht en is ook heel vaak helemaal niet de bedoeling. En ik ben al heel lang ziek en heb allerlei zorgmedewerkers die ik bij voornaam noem en zeker fijne kerst ga wensen. Of wel eens een kaart heb gestuurd naar hun kantoor/praktijk.

Maar als je echt wat wil geven, hou het bij een algemene VVV of bol.combon ofzo met een leuke kerstkaart.
Niemand zit te wachten op speciaal bedachte of gemaakte cadeautjes en je gaat dan bijna altijd de plank misslaan. Dus inspiratie van vreemden heb je ook niet echt nodig denk ik.
Mag een zorgverlener wel kadootjes aannemen? Echt nog nooit gedaan en ook nooit overwogen.
Ik ben vrijwilliger in een andere tak van zorg maar mag geen kadootjes aannemen van cliënten.
Mag die zorgverlener wel een cadeautje aannemen? Vaak mag dat namelijk niet.
Ik weet dat het in de zorg vaker voorkomt er zijn zorgverleners die het tegen de regels wel aannemen om de cliënt niet te kwetsen maar officieel mag het niet.

Ik heb in de thuiszorg gewerkt en het kwam wel eens voor dat iemand een doosje merci had gehaald, dat de sint ook een kleinigheidje voor mij had of dat iemand lekkere gebakjes had gehaald bij de bakker omdat ik jarig was maar het voelde altijd een beetje dubbel. Dat gebakje dan niet als we het samen op aten bij de thee maar bij een echt cadeautje was het altijd van ik doe eigenlijk iets wat niet mag maar wil die lieve client niet kwetsen. Want echt blijven volhouden en het echt niet aannemen voelde zo harteloos en anders stoppen ze het toch in je tas als je niet kijkt.
wolkie schreef:
04-12-2025 18:09
Mag een zorgverlener wel kadootjes aannemen? Echt nog nooit gedaan en ook nooit overwogen.
Ik ben vrijwilliger in een andere tak van zorg maar mag geen kadootjes aannemen van cliënten.
Dat mag hoor.

Ik heb aan beide kanten gestaan, ben zorgmedewerker geweest op verschillende plekken en nu al jaren en jaren patiënt, ook verschillende soorten zorg.

Een bedankje mag altijd, mits geen echt hele grote bedragen/gebaren zijn, het moet best gepast zijn.
Maar het is niet gebruikelijk.

Iemand die thuis elke dag je zwaar gehandicapte kind verzorgt en kind is gelukkig, dan zou ik misschien wel iemand echt wel flink verwennen als dat budget er is maar bij een gewoon normale fysio-client relatie zou ik bijvoorbeeld geen 300 euro aan cadeau's voor kopen. Zeg maar even wat he?
Ik geef alleen onderbetaalde dienstverleners extraatjes: krantenjongen, pakjesbezorger

Therapeut krijgt net zoveel als de bakker.
.
MissNuada schreef:
04-12-2025 18:36
Dat mag hoor.

Ik heb aan beide kanten gestaan, ben zorgmedewerker geweest op verschillende plekken en nu al jaren en jaren patiënt, ook verschillende soorten zorg.

Een bedankje mag altijd, mits geen echt hele grote bedragen/gebaren zijn, het moet best gepast zijn.
Maar het is niet gebruikelijk.

Iemand die thuis elke dag je zwaar gehandicapte kind verzorgt en kind is gelukkig, dan zou ik misschien wel iemand echt wel flink verwennen als dat budget er is maar bij een gewoon normale fysio-client relatie zou ik bijvoorbeeld geen 300 euro aan cadeau's voor kopen. Zeg maar even wat he?

300 mag volgens wettelijk gezien niet eens.
Ofja. Ik bedoel ik niet wettelijk, maar meer dan 50 mag sowieso niet.
Het heeft te maken met integriteit en staat ook waarschijnlijk zo omschreven in de gedragscode
marele schreef:
04-12-2025 18:48
300 mag volgens wettelijk gezien niet eens.
Ofja. Ik bedoel ik niet wettelijk, maar meer dan 50 mag sowieso niet.
Het heeft te maken met integriteit en staat ook waarschijnlijk zo omschreven in de gedragscode
Ik wilde net zeggen, dat is dus helemaal niet waar.

Het is allemaal niet wenselijk en dat is ook zeer logisch maar het mag wel gegeven en aangenomen worden.
Er zijn ook heel vaak afspraken per bedrijf zelf vastgelegd hierover. Wat wel of niet wenselijk is qua aannemen van cadeaus.
Maar dat is zeker niet wettelijk geregeld en verschilt ook per bedrijf, of dat er uberhaupt is, welke soort cadeaus en de waarde ervan zou mogen zijn volgens de werkgever.
Ik zou niet zo snel een kerstcadeautje aan een fysiotherapeut geven. Als ik het wel zou doen, zou ik dit eerder doen aan het einde van het behandeltraject. Maar wie ben ik, als jij wat wilt geven moet je dat vooral doen natuurlijk. Ik zou het alleen wel klein houden. Bijvoorbeeld: een leuke kaart of een reep chocolade. Bij sommige bedrijven mogen ze grotere cadeaus ook niet altijd aannemen.
Quinnepin schreef:
04-12-2025 18:00
Ongepast zelfs..

Wat een vreemde reacties in dit topic.

TO, wat leuk en lief dat je daaraan denkt. Heb zelf een eigen praktijk en mensen betalen mij voor mijn dienstverlening. En toch krijg ik regelmatig een kleinigheidje als dankbaarheid.

Een kleine boeddha beeldje, een plantje, iets wat iemand gemaakt heeft, kaartjes met mooie teksten etc.

Dus ja, gewoon doen hoor als je dat voelt. Iets kleins mag je gewoon aannemen.

Dure cadeaus of geld mag dan weer niet en daar gaat jouw vraag ook niet over. Dus blijf lekker dicht bij jezelf en laat je niet gek maken.
Het is zeker meer presentje van 10€ ofzo... Meer dan oke en een kleinigheidje.

Heb toen vader ziek was en in ggz zat ook altijd wat gegeven aan de zorgmedewerkers.
Waardering wordt mijn inziens te weinig nog uitgesproken.

Ben echt wel verbaasd dat meningen zo verschillen en dat ze toch betaald krijgen... Daar gaat het niet om maar, ben dan wel benieuwd of er mensen uit zorgsector zijn (wat echt meer zou moeten verdienen aan salaris) presentjes ontvangt?
Annnn schreef:
04-12-2025 19:00

Heb toen vader ziek was en in ggz zat ook altijd wat gegeven aan de zorgmedewerkers.

Ben echt wel verbaasd dat meningen zo verschillen en dat ze toch betaald krijgen... Daar gaat het niet om maar, ben dan wel benieuwd of er mensen uit zorgsector zijn (wat echt meer zou moeten verdienen aan salaris) presentjes ontvangt?
Bij ons (ziekenhuis) mag het niet. Enige uitzonderingen zijn kaartjes en eetbare zaken die in de koffiekamer gehangen/gezet worden als bedankje aan het hele team. Maar persoonlijke cadeautjes mag je niet aannemen. Ik vind het wel een goede regel. Mensen zijn vaak heel dankbaar als je ze beter kunt maken (of in elk geval een stuk minder beroerd). Maar dat is gewoon de aard van je werk, en de relatie moet zo zuiver mogelijk blijven. Dus geen cadeautjes.
Ik geef bv de juf van mijn kind ook geen cadeautje aan het eind van het jaar of met kerst. Dat vind ik altijd zo’n onzin. Ze krijgen met de juffen en meester-dag iets van de hele klas samen. Daarmee zorg je ook dat er geen verschillen ontstaan. En verder doen ze hun werk. Ik spreek heus wel mijn waardering uit als ik er blij mee ben, maar ik zou echt niet weten waarom er dan ook nog snoeppotten of theemokken aan te pas moeten komen of zo.
Het verschilt per zorgverlener. Bij de instelling voor psychiatrie mocht de ene hulpverlener niks aannemen wat geld had gekost. Ik heb toen ik klaar was met de behandelingen een zelfgemaakt cadeautje gegeven. Bij de een andere instelling mochten ze eigenlijk ook niks aannemen, maar zagen het door de vingers (omdat het een klein iets was). Zij hadden letterlijk mijn leven gered en vond dat echt wel een blijk van waardering waard. Daarom mocht het ook in dit geval.

Ik zou een leuke kaart geven.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Een kaart met een bedankje er in lijkt me meer dan voldoende .
Ik zou gaan voor een doosje Ferrero Rocher,evt in zo'n vorm van een torentje.
Is een leuk kleinigheidje wat leuk is om te geven en kan goed in de personeelskamer worden gezet
Annnn schreef:
04-12-2025 19:00

Dat kan prima ook geuit worden, gewoon met woorden, live of op een kaartje? Dat vinden de meeste mensen echt wel leuk.
Misschien dan wel zonder de zoveelste reep chocolade, merci of andere eetwaar? Bekers had ik ook al meer dan genoeg van trouwens. ;-)
Quinnepin schreef:
04-12-2025 18:00
Waarom is het ongepast? Ik werk ook in de zorg en vind het juist heel attent als iemand iets kleins aan me geeft als blik van waardering, zoek daar ook niet iets achter en ga ook niet met andere ogen naar de cliënt kijken. Persoonlijk vind ik het altijd heel leuk als ik een kaartje krijg. Die bewaar ik ook altijd.
Ik koop met Pasen en kerst altijd wat voor de thuiszorg van mijn ouders.
Zakje paaseitjes en met kerst een zakje kerstbonbons.
Iedere medewerker die in de paas/kerstweek zorg komt verlenen krijgt dat van mijn moeder.
Wordt volgens mij zeer gewaardeerd.

Krijg zelf ook regelmatig kleinigheidjes en dat vind ik ook leuk!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven