Lijf & Lijn alle pijlers

start-to-run

28-06-2007 09:16 5636 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op internet een handig programma gevonden om op je mp-3 speler te zetten. Met een leuk muziekje erbij wordt je precies verteld hoelang je moet lopen, wanneer je wandelt en wanneer je weer tempo moet maken. In 27 lessen, verdeeld over 10 weken moet ik dan 5 km kunnen hardlopen.

Tot zover prima, maar over de techniek wordt niets verteld. Zijn er hier mensen die tips hebben?

Overigens ben ik benieuwd of dit gaat werken. In het verleden heb ik vaker geprobeerd om dit op te bouwen, maar dat lukte dan toch niet. Oorzaak was dan het niet plezierig kunnen lopen. Als je alleen maar bezig bent met wanneer je weer mag stoppen wordt het niet echt leuk, vandaar dat ik op dit moment vooral heel veel wandel. Maar wat meer conditie opbouwen lijkt me toch ook niet onbelangrijk.

Nieuwe links van Whopper:

http://www.vub.ac.be/sport/podcast.html#downloaden

http://www.hardloopschema..._nieuws_detail&detail=197

http://www.van-waveren.nl.../08/start-to-run-podcast/....'
anoniem_37904 wijzigde dit bericht op 15-06-2008 11:18
Reden: links vervangen, maar ik betwijfel of ze volledig zijn...
% gewijzigd
O nee, foutje, bij mij was het les 14. Nou ik hoop maar dat les 15 bij mij niet weer zo'n moeilijk verhaal wordt, ik hou me vast aan jouw verhaal Claudia Schiffer!
ik wil ook wel op het lijstje hoor.. ga morgen les 23 lopen, van serie 1
het is hier nog 11 uur smorgens dus ik ga in mijn lunch pauze rennen ..nog 2 uurtjes mentaal klaar stomen hahahaha

weet niet wat het is ik denk dat het ook komt omdat je maar 2 min rust heb elke keer dus 2, 4, 5, 6, 7, met 2 min rust...
Gisteren heb ik les 15 gelopen. Ik kwam er vorige week achter dat ik les 12 per ongeluk had overgeslagen. Maar les 13 ging zo goed, dat ik maar lekker met 14 door ben gegaan. Na de eerste 10 minuten hielden de batterijen van de mp3 ermee op. En toen moest ik dus maar puur op gevoel en kracht doorlopen. Ik heb wel met lopen een hartslaghorloge om, dus daarmee kon ik enigszins de tijd in de gaten houden. Maar dat valt niet mee als je hardloopt: hobbeldebobbel. En ook wist ik niet precies hoeveel minuten ik zou moeten lopen en wandelen.

Nou heb ik dus bij les 14 al eigenlijk de tijden gelopen die bij les 15 horen, zo merkte ik gisteren! En ik heb me toch lekker gelopen, allebei de trainingen!

Vooral gisteravond was ik onwaarschijnlijk moe na een dag werken. Zag als een berg op tegen het lopen. Maar het ging echt zoo goed! Heerlijk, ik was 10 keer wakkerder toen ik weer terug op de bank zat na de douche. Toen nog even op mapmyrun gekeken: bleek dat ik in 36 minuten al 5,5 kilometer loop! En dat terwijl je van de 36 minuten nog zo'n 10-12 minuten wandelt!

Lekker gevoehoel!!!!

Goede aanbiedingen van de Aldi, ik ga woensdag ook wel even kijken, bedankt voor de tip!
halalueiaaaa ik heb les 15 gehaald...merkte het echt vnadaag dat ik weer toppie was had zo 2 min er bij kunnen rennen zo zie je maar dat als je ziek bent dat je dat wel heel gauw aan je lichaam merkt..... ben zo FIER kreeg van Evy ook een dikke kus naar afloop
Jemig Zomerkind, wat ga jij hard, in dezelfde tijd met wandelen liep ik 4,7 km!

Websje, ik ga morgen of overmorgen over op 7 minuten rennen, 2 minuten wandelen (4x). Dus er zit vooruitgang in!
Hoi meiden!

Ik heb niet meer zoveel geschreven hier, maar ben wel nog trouw aan het rennen, eergisteren les 20 gelopen. In de stromende regen nog wel, op zich best lekker die regen, alleen heb ik me kapot geërgerd aan mijn oortelefoontje dat door de nattigheid totaal niet bleef zitten, viel er echt continu uit... grrrrrrrrr Ik heb gisteren dus maar een andere aangeschaft, zo eentje die je om je oorschelp hangt zeg maar.

Het rennen ging overigens super! Ik zag echt op tegen die 4 x 8 minuten, maar het was makkie! Morgen ga ik les 21 doen, kijken hoe dat gaat.

O ja, ik heb ook vorige week een broek bij V&D gekocht, zit lekker! En bij Perry Sport heb ik een leuk nike-shirtje gescoord, dus het begint op een echte hardloop-outfit te lijken Maar bedankt voor de tip, ik ga zeker woensdag ff bij de Aldi kijken, dat truitje met lange mouwen lijkt me wel fijn.

Wen, fijn dat je weer een beetje kunt gaan uitbouwen!

Ren ze allemaal!
Ik heb deze week even niet gelopen en de komende weken ga ik ook niet lopen want ik ga op vakantie!

Maar ik probeer mezelf nog over te halen om na mijn vakantie de laatste paar lessen van serie 1 te herhalen en daarna door te gaan voor serie 2. Vermoedelijk wordt het dan 1x per week ergens in het weekend omdat ik in het donker weiger te rennen.
Jeeeee Dutchie en Zomerkind, wat een positieve verhalen over les 15, knap hoor !!! Ik heb hem net gelopen en ik vond het juist heel moeilijk gaan! Vooral die laatste 7 minuten vond ik echt lang en zwaar. Ik begin me bij dat soort stukken nu toch ook wel aan de muziek te ergeren. Ik denk dat als ik er een leuker muziekje bij had het me net wel de kracht/energie zou geven die ik op dat moment nodig heb. Maargoed de KUS van Evy aan het eind maakte wel veel goed (hebben jullie die wel gehad of was ie speciaal voor mij?)

Nou ja, zit nu ff aan een kop koffie (en een peuk ahum) en ben natuurlijk wel weer enorm fier op mezelf. Al stimuleren 2 lessen achter elkaar die je nauwelijks vol kunt houden niet echt.... De volgende les zou weer wat makkelijker zijn dus ik hoop maar dat ik daar weer wat stimulans van krijg.

Wen, wat goed om te horen dat je alweer wat langere stukken kunt rennen!

Jolan, bedankt voor de sokkentip, die heb ik ook nodig dus op naar de Hema!
Zeg, maar, Incredible, had jij een paar weken geleden gedacht dat je nu 7 minuten achter elkaar kon rennen? Denk daar maar aan als je het moeilijk vindt gaan!

Dat ergeren aan de muziek bij lange stukken herken ik. Sneller lopen heeft geen zin helaas
Zo dames van het goede hardlloopleven ,

Ik heb vanmorgen les 23 gelopen. Vond het laatste stukje wel even pittig want tussen de stukken zat nog maar 1 min. wandelen (10-10-12) maar aan het einde viel ik haast van de band af toen Evy me vertelde dat de volgende les 10 min en dan 20 min is!!!! Gelukkig zei ze erachter aan dat ik dat echt kan, maar ik ben er nog niet geheel gerust op!

Nu ik die lange stukken gelijk bij het begin heb, doe ik wel 10 min., ervoor en erna even goed wandelen want vorige keer rende ik dus met kramp in mijn kuit en ook 's nachts kramp en spierpijn. Dus ik doe 10 min. lopen, rekken strekken dan de les en dan zelfde nog eens na de les. Ben je ook gelijk lekker een ruim uur aan het sporten!

@athome; ik loop nu idd op de band. Ik heb het buiten nl. koud en door de weeks ben ik laat thuis en ik wil niet in het donker buiten lopen. Ik doe trouwens nu wel mijn handdoek over het schermpje want ik merkte dat ik steeds op die tijd zit te letten en dan schiet het dus niet op. Nu gewoon luisteren en wel zien wanneer ik klaar ben, dat is veel fijner!
De lange stukken lopen zijn aan het begin vooral tussen m'n oren zwaar. Later ga ik het ook in m'n benen voelen en begin dan 'logger' te lopen. Ik heb gemerkt dat als ik dan toch iets sneller ga lopen dat dat wel lukt en het meteen ook makkelijker loopt.

Vanochtend de les van 30 minuten iets verlengd en daarmee in ca 35 minuten 5 km gelopen. Dat voelt goed op zaterdagochtend half negen!

Het gekke met de tweede serie vind ik wel dat ik niet weet of het inlopen er bij zit. In les 6 zat b.v. tien minuten inlopen en rekken en strekken. Daarna lopen en vervolgens nog uitlopen. Vandaag had ik de pure 30 minuten en moest dus zelf inlopen en rekken. Ik luister nu steeds na de les het begin van de volgende les even af, zodat ik weet wat ik moet doen.

Iedereen weer succes dit weekend met alle afstanden.
Getver wat een weer vandaag zeg! Ik 'moet' vandaag eruit voor les 16...
Gelukkig regende het om 20.00 uur iets minder hard!

En Wen: ik liep vandaag wat minder hard dan de vorige keer, volgens mij had ik toen echt een topdag hoor! Fijn voor jou dat je weer wat langer mag lopen van je fysio trouwens!
Hmmm, het weer is voor mij ook een obstakel gebleken. Merk dat ik de eerste lessen heel enthousiast van start ging, het liefst iedere dag ging lopen. Maar door de waarschuwingen op dit topic over te snel beginnen en scheenbeenblessures heb ik mezelf een beetje afgeremd. Maar.... ik merk dat de smoezen toeslaan bij mezelf! Nu dus het weer, terwijl ik me een uur geleden had voorgenomen om echt even te gaan lopen, en het weer is echt niet veranderd hoor in het afgelopen uur!

Nieuw goed voornemen: morgenochtend! Ben toch altijd vroeg op ivm baby, en dan piep ik er even tussenuit, kan m'n man lekker z'n papa dingen doen. Zo, ik heb het gezegd, dan moet ik het dus doen ook! Fijn zo'n stok achter de deur.

Ik merk trouwens wel dat m'n billen een ietsjepietsje strakker aanvoelen. Fijne bijkomstigheid!!
@ Kiks: helemaal vergeten: maar een super lekkere vakantie gewenst! Waar ga je heen als ik vragen mag?

@ Sunrise: kom op meid, morgenochtend even de deur uit: moet je kijken hoe blij je weer bent als je geweest bent! Na mijn vakantie had ik het ook even erg moeilijk de draad op te pakken maar als je eenmaal weer in het ritme zit, dan is he heerlijk!
Bedankt voor de peptalk Suuz! Inderdaad; belofte maakt schuld dus ik ben vanmorgen in een lichte miezerbui maar vertrokken voor les 6. Evy voorspelde me dat ik grenzen zou verleggen (3x3 minuten) en dat is ook wel gebeurd hoor. Had het soms best zwaar en als Evy zegt: kom op, nog 1 minuutje dan duurt die minuut wel errug lang, maar ik heb het gehaald.

Enig nadeel is dat me me volgens mij een blessure heb gelopen! Rechtervoet, net onder de enkel, richting m'n hak. Daar doet het erg pijn, ik strompel er een beetje van. Ik doe maar even rustig aan, in de hoop dat het herstelt. (en ga toch maar met gezwinde spoed op zoek naar goede loopschoenen, had ik veel eerder moeten doen)
Ik kwam hier om sunrise nog even aan te moedigen maar ze heeft gewoon al gelopen! Wel balen van je blessure! Probeer het even te koelen dat wil vaak wel wat helpen tegen de pijn!
Hier wordt flink geschreven. Ik heb een tijdje niks meer geschreven maar ik ren vrolijk verder hoor !

Gisteren les 26 gelopen, nog één lesje te doen en ik mag naar de "gevorderden".

Ik ben blij met mijn prestaties, ik heb tot nu toe elke les keurig uitgelopen zonder problemen. Dus als ik dat kan, jullie zeker ook.

Succes allemaal !
Vandaag weer intervaltraining. Vind ik altijd wel een leuke. Het opwarmen is wel relaxed, die tien minuten zijn zo om. Het blok van 24 minuten met versnellingen vind ik best zwaar, maar daardoor zal het ook wel effectief zijn. Dit is echt iets wat ik uit mezelf niet zo zou volhouden. Dit keer waren het 8 versnellingen. 30 sec, 1 min, 30, 1 minuut, met daartussen steeds zo’n twee minuten in je eigen tempo lopen. Dat ging nog wel, al vind ik een minuut best erg lang, als ik ga versnellen. Ik tel dan gewoon in mijn hoofd en omdat ik langzaam tel ben ik er binnen de 60 tellen. Na dit blokje van vier versnellingen kon ik even bijkomen in mijn eigen tempo. Toen bedacht ik nog wel even dat het eigenlijk zo snel is gegaan. Ik weet nog zo goed dat ik bekaf was van de les met twee minuten rennen, 1 minuut wandelen. En nu is eigen tempo rennen al genoeg om bij te komen en weer op adem te komen. Het tweede blokje was wel wat zwaarder, nu zat er amper tijd tussen de versnellingen. De laatste minuut trok ik ook niet meer in het hoge tempo, toen ben ik eerder weer in mijn eigen tempo gaan lopen. Had echt de neiging om even te stoppen, maar dat heb ik niet gedaan, gewoon rustig doorgelopen en het rondje uitgelopen. Net zo snel als vorige week. Mijn schoenen zitten nog steeds goed! Steeds minder last van de oude blaren. De V&D broek zat ook erg lekker! Na het rekken heb ik even een stukje gewandeld, maar omdat ik merkte dat ik toch wel afkoelde heb ik de laatste 5 minuten rustig doorgerend naar huis.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik me vooralsnog nog helemaal niet voor kan stellen dat ik straks nog meer kan rennen dan 10 kilometer. Nu had ik 6,2 gelopen in 44 minuten. Die 10 zie ik nog wel zitten, dat gaat vast lukken. Maar meer dan dat. Hoe ga ik dat doen? Heeft er iemand tips voor me? Ik had al gekeken op die sites waar je schema’s kunt laten maken. Heb een schema om vanaf 1 januari tot half september uit te bouwen tot 16,4 km voor de Dam tot Dam loop. In het schema kon ik aangeven dat ik bij het startpunt 10 km kon hardlopen, want daar hoop ik tegen die tijd te zijn. Maar de eeste weken begint het weer met 10 minuten trainen enzo. En dat lijkt me dan wel weer zonde…. Nou ja, ik ga me er nog wel in verdiepen, maar ik weet nu al dat ik Evy ga missen, ondanks de rare muziekjes!
En Belgenmoppie, wat goed dat je bijna klaar bent! Leuk dat je naar de tweede reeks door gaat! Gaat best makkelijk hoor. Ik was eerst van plan om een tijdje zelf 30 minuten te lopen per keer en daarna pas de tweede reeks te starten, maar was te ongeduldig en toch lukte de tweede reeks direct. Je blijft nog steeds de eerste helft 1 x per week 30 minuten lopen, de opbouw is best rustig, al miste ik in het begin de wandelpauzes een beetje, maar dat went wel.

Sunrise, goed dat je bent gegaan vanmorgen, wel balen van die pijn in je voet!

Zomerkind, goed dat je ondanks het slechte weer toch bent gegaan. Valt het jullie ook op, dat ondanks dat het voor mijn gevoel heel veel regent de laatste weken, dat ik nog maar 1 keer echt natgeregend ben tijdens het lopen. Zo slecht is het weer dus toch ook weer niet. Ben wel benieuwd hoe het straks in echt winters weer zal zijn, door de sneeuw lopen. Lijkt me eigenlijk wel cool! (letterlijk en figuurlijk).

Athome, wat ga je snel, ook al weer bij les 6. Heb je de logica al ontdekt van de tweede reeks? Korte les (30min), duurloop (opbouwend per twee weken) en interval. Alleen die laatste heeft warming up erbij.

Suuz, jij hebt dus ook al bijna de zwaarste les van de reeks gehad! Goed he, vind je het ook niet verbazend dat je het kan?

Incredible, wie weet gaan de lessen de komende week juist weer extra makkelijk!

En Wen, al gaat het je misschien niet snel genoeg, maar een paar keer 7 minuten lopen dat is ook al weer heel wat. Knap van je dat je zo gedisciplineerd weer opbouwt. Nog even en je kunt weer zo ver als je wilt!

Kiks, fijne vakantie! Niet in de vakantie doorrennen? Vond ik zelf juist superleuk… Maar ik weet niet waar je heen gaat, wie weet is het helemaal geen renland. Geniet er in ieder geval van!

Rose Rouge, leuk dat je weer een keer komt schrijven!

Dutchie, fijn dat het nu weer beter ging!

CS, zo’n grote koptelefoon lijkt me ook wel fijn, maar ik realiseer me nu dat ik mijn telefoon gebruik en die heeft een aparte aansluiting. Voorlopig dus maar even doorlopen met de oortjes. Aan het einde van het jaar ben ik jarig en geef ik mezelf zo’n I-pod nano en sensor cadeau, dan kan ik ook een mooie koptelefoon erbij!

En Websje, ik had bij de halfords zo’n armband gekocht, voor je bovenarm, met een lichtje erin. Maar ik loop eigenlijk altijd overdag en heb ‘m nog niet nodig gehad.

Wat een club lopers zijn we zo al bij elkaar he? Veel loopplezier weer de komende dagen!

(oh ja, die rare vierkantjes in mijn berichtjes komen door word, ik sla daar mijn eigen loopstukjes op, vind ik leuk om nog eens terug te lezen, en bij het kopieren naar hier komen er rare dingen mee....)
Jolan,

Wat een goed idee! Ik ga mijn stukjes ook kopieren. Lijkt me wel leuk om terug te lezen, mijn loopdagboek..

Net les 10 achter de rug. Was mijn astma medicijnen vergeten in te nemen. En dat voel je Flinke tegenvaller, dus toch maar weer terug naar huis, pufje erin, even bijkomen en er weer voor gaan. Ik liep echt te zwalken. Maar heb het gehaald! Wel met bloed, zweet en tranen dit keer...

Ik ga ook de Aldi in de gaten houden. Ben net verhuisd, dus moet eerst eens uitvinden waar die zit. Maar merk wel, nu het wat kouder wordt, mijn kleding waarin ik nu loop niet zo ideaal is.

Pfff, serie 2 klinkt echt zwaar.. Versnellen en dan terug in je eigen tempo. Niet eens wandelen dus? Klinkt voor mij nog echt als mission impossible. Maar goed, ik mag gelukkig nog heel wat lesjes lopen voordat ik dat moet kunnen.

Sunrise, Ik ben fier op u! :-) Toch mooi wel even gelopen vandaag! (enneh, hoe oud is die baby, de mijne nog net, volgende maand wordt ze alweer 1...) Grappig dat je billen meteen al shapen he? Mijn man zei vorige week dat mijn kont mooier werd van al dat lopen. Kijk, daar doen we het (ook) voor.. :-)

Trouwens, die minuutjes van Evy zijn volgens mij nogal flexibel. Die "komaan nog een minuutje"-minuutjes voelen bij mij altijd veel langer.

Jolan,

Waar heb jij die schema's gevonden? Ik heb zo half om half ook het idee om volgend jaar die loop te willen lopen. Ben nu alleen nog maar bij les 10 van de eerste serie. Dus of 16,4 km volgend jaar dan wel reeel is, vraag ik me af. Ach, altijd leuk om voor een doel te lopen. En als het volgend jaar april nog nergens op lijkt, kan ik altijd de kleine loop nog lopen (als ik dan uberhaupt nog loop natuurlijk..)

Hee, leuk om de andere volhouders ook weer even te kunnen lezen. Dus jullie lopen allemaal nog? Wat een volhouders allemaal zeg!

Zo, ik ga nu maar eens douchen. En er daarna een luie zondag van maken. Voel mijn arme lijf nu al. Volgende keer toch braaf weer mijn pufjes van tevoren innemen.

Dames (en is de heer er nog steeds eigenlijk?), fijne dag nog en succes bij de volgende ronde!
Hoi, hoi..

Ben jalours als ik lees hoever sommige zijn.

Ik heb vandaag les 5 gedaan... ma ja.. zo is iedereen begonnen natuurlijk.

Tot nu toe gaat het me goed af allemaal. Ik denk er weleens over om een paar lessen over te slaan, maar doe het maar niet.

Ik zag trouwens in een krantje van intersport Megastore dat hun een set hebben voor 99,95 euro. Een jack, tight (broek denk ik) en een shirt. Mocht aldi nou niet zoveel zijn dan is dat misschien ook wel iets.

Groetjes
Vandaag les 23 gedaan. Een heel uur achter elkaar. Viel wel zwaar maar ik heb het gered. Ik ben van plan om alleen woensdag les 24 te doen en dan zondag de Hoge Veluwe Loop. Na zondag kan ik dan les 25 weer gaan doen. Ik schrik nu wel als ik zie dat ik over 7 lessen al helemaal de 2e serie heb doorlopen. Zonder Evy zou ik niet zo ver gekomen zijn.

Wie weet er mooie schema's om straks alleen verder te trainen of zouden jullie aanraden om toch sommige lessen van de 2e serie te gaan herhalen. Lessen met versnellingen lijken mij namelijk erg goed om mijn tempo straks wat hoger te krijgen. Loop nu echt nog wel als een slak. Heb vandaag een uur gedaan over iets meer dan 7,5km.
Hoi meiden!

Zo, les 21 zit er op. Was toch wel weer grensverleggend, voor het eerst 12 minuten aan één stuk rennen. In tegenstelling tot de laatste lessen weer eens flink zwetend en met rooie kop thuis gekomen.... heb wel echt het gevoel dat ik wat gedaan heb nu!

Trouwens, helaas merkte ik toen ik net mijn mp3 aanzette voor de les, dat er donderdagavond door het in de stromende regen rennen waarschijnlijk vocht in gekomen is, hij doet heel raar! Ik hoor slechts flarden muziek en evy bijna helemaal niet, baaaaaalen! Zou 'ie helemaal naar de filistijnen zijn nu, of kan dat vocht er nog uit wegtrekken, iemand ervaring hiermee? Ik had er een plastic boterhamzakje om heen gedaan, maar dat was blijkbaar niet voldoende..... o, hij is er 1 keer afgewaaid onderweg, dat wel..... By the way, ik heb het al geprobeerd met een nieuwe batterij, daar ligt het dus niet aan, helaas.

Groetjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven