Zelfvertrouwen opbouwen, tips?
maandag 17 oktober 2011 om 21:07
Nu ruim 2 jaar in groepstherapie voor een afhankelijke pers. stoornis (APS) met kenmerken van een vermijdende. Momenteel zit ik middenin het bewustwordingsproces waardoor ik me oa realiseer dat aan alle problemen een negatief zelfbeeld ten grondslag ligt. Ik ben hard aan t werk om voor dit onjuiste zelfbeeld een reeele in de plaats te zetten. Daarnaast wil ik meer zelfvertrouwen krijgen en ik ben benieuwd of er nog tips zijn. Zoiets moet nl groeien, maar ik ben erg benieuwd hoe anderen hieraan gewerkt hebben. Alvast bedankt!
maandag 17 oktober 2011 om 21:20
Mmmm..ik heb heel veel zelf vertrouwen, ben voor de duvel niet bang en zelden onzeker maar hoe breng ik dat over op jou. Allereerst, je klinkt intelligent, begin daar mee. Intelligentie geeft zelfvertrouwen, als je goed op let zal t je opvallen dat mensen met een grote bek vaak veel onzin uit kramen. Ten tweede, jij bent jij en niemand kan daar aan tippen. Wees je bewust van je talenten en wees daar trots op. Ten derde, wees aardig em geinteresseerd in anderen. Stel vragen en onthou dingen, lach vriendelijk, raak mensen licht aan en zeg wat aardigs. Er zal een instant "like" ontstaan en dat geeft jou weer meer vertrouwen. Jij bent bijzonder! Vergeet dat nooit!
dinsdag 18 oktober 2011 om 15:25
Ik ben ook nogal onzeker. Merk dat ik me makkelijk voor een karretje laat spannen door andere mensen. Ben degene die altijd luistert en goede raad heeft. Ondertussen zet je jezelf op de achtergrond.
Uit de comfortzone gaan, helpt mij ook. Was ik degene die vroeger altijd met iemand samen moest zijn om iets te gaan doen, nu ga ik gewoon alleen. Als ik niemand vind, ga ik gewoon alleen. Een kookworkshop of cursus. De eerste keer stik ik van de zenuwen en daarna ben ik trots op mezelf. Dat geeft ook zelfvertrouwen, maar ik ben er nog lang niet.
Uit de comfortzone gaan, helpt mij ook. Was ik degene die vroeger altijd met iemand samen moest zijn om iets te gaan doen, nu ga ik gewoon alleen. Als ik niemand vind, ga ik gewoon alleen. Een kookworkshop of cursus. De eerste keer stik ik van de zenuwen en daarna ben ik trots op mezelf. Dat geeft ook zelfvertrouwen, maar ik ben er nog lang niet.