Nanowrimo

26-10-2011 19:53 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn hier mensen die ook meedoen aan Nanowrimo? Ik heb zelf twee keer meegedaan en het ook afgemaakt. Vorig jaar had ik helaas geen tijd, maar dit jaar hoop ik opnieuw van de partij te zijn.
Wow vertel dit ziet er leuk uit!
Common sense is not so common.
Voltaire
Moet je dan in 't engels schrijven, of kun je ook meedoen in 't nederlands?
Elninjoo, je kunt schrijven in elke taal waarin je wilt. Er zijn ook supportgroepen overal ter wereld, dus ook in Nl. Ik schrijf zelf ook gewoon in het Nederlands.

Sjors, het is de bedoeling dat je in een maand tijd een roman schrijft (50.000 woorden). Dat je in elk geval een begin maakt met iets wat veel mensen willen doen (een boek schrijven), maar wat er uiteindelijk nooit van komt. Doordat je een maand lang bezig bent (en weet dat overal ter wereld ook anderen bezig zijn), ben je al een heel eind op weg met in elk geval je eerste versie.
Ik had dit jaar eigenlijk niet het idee om mee te doen (ik weet niet of ik het red, wat tijd maken betreft), maar ik kreeg een paar dagen terug een erg leuk idee en dat wil ik wel graag uitwerken.
"Sjors, het is de bedoeling dat je in een maand tijd een roman schrijft (50.000 woorden). Dat je in elk geval een begin maakt met iets wat veel mensen willen doen (een boek schrijven), maar wat er uiteindelijk nooit van komt. Doordat je een maand lang bezig bent (en weet dat overal ter wereld ook anderen bezig zijn), ben je al een heel eind op weg met in elk geval je eerste versie."

Het klinkt superleuk maar heb je hier niet verschrikkelijk veel tijd voor nodig? Ooo ik baal, ik HAD hier ooit tijd voor..
Voltaire
Worden er ook boeken uitgegeven die hier op ingestuurd worden? Of raak je je copyright kwijt?

Heb ooit 'n keer 'n paar hoofdstukken geschreven maar er verder niks meer mee gedaan en nu had ik eigenlijk wel 'n leuk plot bedacht, maar hoop wel dat áls ik er verder mee ga, het ook geld gaat opleveren.
Dit klinkt interessant!!!
Elninjoo, het eigenlijke verhaal krijgen ze nooit te zien bij Nanowrimo, als je dat niet wilt. Je 'scrambelt' je verhaal (kan geloof ik alleen de laatste vijf dagen of zo), zodat het onleesbaar wordt, maar wel duidelijk is dat het ruim 50.000 woorden bedraagt. Wat jij later met je verhaal wil doen, kun je helemaal zelf weten.

Sjors, het kost inderdaad tijd en dat is ook mijn probleem. Maar ik wil eigenlijk wel heel erg graag!
Ohhh ik doe ook mee!!! Wil al tijden beginnen maar het komt er steeds niet van, en ik heb nu de tijd dus het komt super goed uit!! Bedankt voor de tip!
Jeej het lijkt me wel heel fijn feedback te krijgen en een compleet verhaal te maken maar in 1 maand.. Dan moet je echt ALLES opzij zetten..
Voltaire
Je krijgt in principe geen feedback, Sjors. Wel kun je dingen vragen en delen op een forum met medeschrijvers.

Whatchamacallit, leuk dat je geïnspireerd bent!
Cool, ik woon in de VS en zie dat ik volgende week kan meeten met andere schrijvers bij mij in de buurt!
In de VS zijn veel meetplaatsen inderdaad (wat dat betreft kom ik er bekaaid af).
Ik heb vorig jaar meegedaan, en vond het erg leuk!

Dit jaar wil ik het toch ook gaan proberen. Op de een of andere manier lijkt november net later te vallen, dus ik hoef geen essays te schrijven tussendoor (moet mijn studiejaar overdoen) zoals vorig jaar - en de periode die ik nu krijg heb ik een vak al gehaald, dat scheelt ook erg veel tijd. Dus I'm there
Klinkt leuk! Om een realistische inschatting te maken: hoeveel tijd ben je zo'n maand bezig met schrijven?
Zima, dat vind ik moeilijk om te zeggen. Wanneer je aan het benodigde aantal woorden wilt komen, betekent dat dat je dagelijks ruim 1500 woorden moet schrijven. En hoe lang je daar over doet is natuurlijk iets persoonlijks. Daarbij zal het de ene dag beter gaan dan de andere, soms zit je in een flow, op een ander moment loop je even vast en doe je langer over 500 woorden dan de dag erna over 3000.
Alynia, leuk dat je dit jaar ook mee gaat doen. Heb je al een duidelijk idee van wat je wilt gaan schrijven? Bij mij is het nog erg pril, dus eigenlijk ben ik zelf ook benieuwd wat het precies gaat worden.
Niemand meer die mee doet of mee wil doen?
Ik ga dit jaar ook meedoen, voor het eerst. Ik ken nanowrimo al jaren, maar heb nooit de energie gehad om er iets mee te doen. Ik heb er zin in!
Maar als je schrijfsel niet beoordeeld wordt, wat is het nut dan? Dacht dat er uitgevers meelazen die concepten waarvan zij denken dat ze winstgevend kunnen zijn, zouden uitgeven.
Oh leuk, maar ik ga beginnen aan mijn afstudeerstage dus ik heb er écht geen tijd voor. Jammer!
Ik sta nog in dubio. Aan de ene kant is het de stok om een eerste concept te maken. Aan de andere kant is het verhaal in mijn hoofd een vaag idee en moet ik de karakters nog plotten, research doen etc (oftewel de smoes waarom dat boek nog steeds niet op papier staat). Project erna wordt dan: hoe geef ik mijn boek uit

Sasati, heb je opbeurende woorden. Zag jij tijdens de eerste keer het licht en kwam je juist door het als een project aan te pakken in een flow?

Ik snap dat jullie voor een ander geen inschatting kunnen geven. Maar moet ik denken aan meer dan 2/3 uur schrijven per dag?
Zima, je komt echt niet uit op meer dan 3 uur per dag hoor. Tenminste, dat staat mij niet bij (ik heb vier kinderen, dat zou ik echt niet gered hebben). Ik had mijn verhaal wel redelijk in mijn hoofd, dus dat scheelt natuurlijk (hoewel je dan nog voor verrassingen komt te staan).

Elninjoo, je doet het voor jezelf. Als jij straks je verhaal op wilt sturen naar een uitgeverij kun je dat uiteraard doen. Het geheel is vooral bedoeld om mensen, die dat vaak al heel lang willen, nu daadwerkelijk aan het schrijven te zetten. Zonder in die maand je al te veel zorgen te maken om details. Dat kun je in latere versies verder uitdiepen.

Nemhain, leuk dat je ook mee doet! Heb jij al een echt idee voor je verhaal?

Tomatensoep, jammer dat je geen tijd hebt. Maar afstuderen gaat natuurlijk voor.
Zima, ik liep destijds al heel lang met een idee rond. En ik vond het heel fijn om dat eindelijk vorm te geven. En ik vond het ook leuk dat er dingen gebeurde die ik van tevoren helemaal niet gepland had. Ontwikkelingen die ik helemaal niet in mijn hoofd had gehad eerder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven