Privacy, reglementen, statements...

28-10-2011 17:54 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, ok, nooit hier eerder een topic geopend, bijdeze dus.

En wel om het volgende:

Hoe zit dat nou met die privacy van ons allen, hetzij hiero, op FB, Hyves of waar dan ook?

Je kunt je afschermen, zodat niet de hele wereld al jou wel en wee meekrijgt, maar dan...

O, potdikke, wat een schrik!!!! Never nooit niet "I like...."aangeklikt, maar sta wèl mooi met mijn bevallige smurf op de frontpage van dit forum ( bijvoorbeeld ) !!!! How can that??????

En how the devil voorkom ik that?

Spui maar raak voor een knaak!
quote:friezinnetje schreef op 28 oktober 2011 @ 19:14:

[...]

Ik zie de foto's nu helemaal niet meer??

* poetst de bril van Friez op*

Ik zie Jolie, margerie, floksiebam, en greet, nog steeds hoor,
Ladies en heren,

Er bestaat een optie om jezelf niet zoekbaar te maken in zoekmachines. Ik heb deze aangeklikt op Facebook en ik ben dus niet te vinden op Google.

Misschien heeft dat er ook wel mee te maken met deze I like functie op facebook?

Loop anders je privacy-instellingen even goed na. Zet zoveel mogelijk op privé en alleen vrienden.
quote:Lucifer1983 schreef op 28 oktober 2011 @ 19:38:

Ladies en heren,

Er bestaat een optie om jezelf niet zoekbaar te maken in zoekmachines. Ik heb deze aangeklikt op Facebook en ik ben dus niet te vinden op Google.

Misschien heeft dat er ook wel mee te maken met deze I like functie op facebook?

Loop anders je privacy-instellingen even goed na. Zet zoveel mogelijk op privé en alleen vrienden.

Het is toch te idioot voor woorden dat wanneer ik wel door oud klasgenoten gevonden wil worden, maar niet op Viva, ook al like ik helemaal niets, ik alles moet gaan dichttimmeren?

Dat is geweeon de omgekeerde wereld.
@Istar :

Je moet tegenwoordig alles dichttimmeren ja.

Je stelt het zo in dat ze jou op Google niet kunnen vinden, maar op facebook zelf wel. Overigens kun je dat ook nog uitzetten.
Nou istar, je moet het zien als je motto
quote:Lucifer1983 schreef op 28 oktober 2011 @ 20:40:

@Istar :

Je moet tegenwoordig alles dichttimmeren ja.

Je stelt het zo in dat ze jou op Google niet kunnen vinden, maar op facebook zelf wel. Overigens kun je dat ook nog uitzetten.

Dat wil ik dus niet, omdat ik vindbaar wil zijn voor bepaalde mensen.

En niet dat iemand ineens Viva aan mijn profiel linkt of omdat diegene mijn hoofd hier voorbij ziet komen en daardoor dan ineens linken gaat leggen.
quote:lunaan schreef op 28 oktober 2011 @ 20:42:

Nou istar, je moet het zien als je motto Inderdaad
Zo even van Facebook gehaald:

Zijn mijn gegevens zichtbaar voor mensen die niet zijn aangemeld bij Facebook?

Mensen die niet zijn aangemeld bij Facebook (bijvoorbeeld vrienden die je zoeken via sites als Google of Bing) kunnen uitsluitend de volgende gegevens zien:

1 Je naam, profielfoto, geslacht en netwerken. Deze basisgegevens zijn altijd voor iedereen zichtbaar zodat vrienden je makkelijker kunnen vinden, zelfs als deze nog geen lid zijn van Facebook.

2 Je vriendenlijst en je vind-ik-leuks, activiteiten en interesses. Je kunt de zichtbaarheid van deze gegevens beperken door de instellingen te wijzigen in het gedeelte 'Contact maken op Facebook' in je privacyinstellingen.

Je kunt als volgt een voorbeeld bekijken van hoe je profiel eruitziet voor mensen die niet zijn aangemeld bij Facebook of voorkomen dat je gegevens in de resultaten van een openbare zoekmachine worden weergegeven:

Ga naar je privacyinstellingen.

Klik op 'Je instellingen bewerken' onder 'Toepassingen en websites'.

Klik op de knop 'Instellingen bewerken' voor openbare zoekvermeldingen.

Let op: als je het selectievakje ''Openbaar zoeken' inschakelen‎' uitschakelt, kunnen vrienden die geen lid zijn van Facebook je niet vinden.
Tssss... ingewikkeld hè dat internet!

quote:ModeratorViva schreef op 28 oktober 2011 @ 18:19:

- Als je Viva niet liked op Facebook komen er de foto's van mensen die Viva hebben geliked op Facebook. Dit zijn dus vreemden van je

- Facebook bepaalt de foto's die hierin getoond worden en dit staat totaal los van viva.nl.

De eerste regel klopt niet. Ik heb Viva nooit geliked op Facebook, maar bij mij sinds kort altijd een zekere A. in het vak - waarmee ik sinds kort ook vrienden ben op Facebook.

Nu kan dit door middel van 2 natuurlijk wel, maar dat betekent dus dat Facebook ziet dat ik, Isabellajosephine, op viva.nl zit.
Het was even zoeken, maar dit speelde in september van dit jaar. Het lijkt me sterk dat dit nu opeens niet meer aan de orde zou zijn, FB staat erom bekend slordig met privacy om te gaan:

http://www.nu.nl/internet ... okiegebruik-facebook.html

Wat ik ervan begrepen heb toen dit in het nieuws was, is dat je op deze manier wel degelijk met je snufferd in zo''n plugin kunt komen te staan, ook al heb je niet actief geliked. Dat zou wel verklaren waarom mensen zichzelf wel terug zien hier, zonder dat ze Viva ooit geliked hebben.

Privacy-instellingen op Facebook zijn trouwens maar een wassen neus, want FB wijzigt daar eens in de zoveel tijd zelf dingen in als dat ze beter uit komt.
dit is wat er bovenaan je facebookpagina staat:

Met Facebook ben je verbonden en deel je alles met iedereen in je leven.

Pcies wat er hier dus gebeurt
Ja, maar dat een virtueel leven aan IRL gekoppeld wordt, dat is nieuw. En ik kan me voorstellen dat dat door een heleboel mensen ook als ongewenst beschouwd wordt.

Ik bedoel: als mijn buren zien dat ik de buurtsuper like, dan zullen ze hooguit denken "verrek, ik kom haar daar ook elke dag tegen". Als mijn buren zien dat ik een internetforum like waar ik alleen met een nickname op zit, dan kunnen ze misschien ook denken "oh, is zij daar ook? eens even kijken of ik haar kan vinden". Door dat gerichte zoeken ben je opeens een stuk herkenbaarder en kan je virtuele leven opeens een stuk makkelijker aan je IRL gekoppeld worden.

Maar daar hoeven we ons gelukkig geen zorgen om te maken, lees ik hier van de Mod.
Ja, maar als jij in het echt Piet heet en je heet hier Floxie, en je staat met een foto van Piet hiernaast op fotogalerij van FB, dan kun je dat toch nooit linken aan elkaar? Tenzij ik je prive ken. Maar dan is het toch niet meer erg?
Als ik Piet ken en ik weet wat Piet zijn interesses of expertises zijn, dan kan ik bij mensen die over de interesses of het expertisegebied van Piet posten denken "dat kan Piet wel eens zijn". Of ik kan op zoek gaan naar topics die over dat onderwerp gaan, om te kijken of ik Piet daar toevallig tegen kom. En als ik Piet daar zie posten als Floxie (en 'm aan een schijnbaar onbenullig detail, wat me anders nooit was opgevallen, herken) en Floxie post toevallig ook op de sekspijler, dan weet ik opeens een heleboel dingen van Piet die hij me als Piet nooit verteld zou hebben.
Nou, dat zou wel heel toevallig zijn van Piet.

Maar je weet toch, dat wanneer je op zulke sites zit, dat je al je gegevens, op het worldwideweb gooit?
Dat valt wel mee hoe toevallig dat is. Denk aan de babypijler, d'r zijn tig kinderen die op die-en-die datum geboren zijn en overeenkomsten met een bekende kunnen altijd toevallig zijn. Maar als je wéét dat je verse-moeder-buuf op Viva zit (want: met haar snufferd op de homepage), dan zoekt dat een stuk makkelijker.

En ja, het is het www. Maar een nickname is nog steeds betrekkelijk anoniem, tenzij je een héél herkenbaar verhaal neer zet. Als je weet dat Piet op het forum actief is en Piet heeft veel verstand van wasmachines, dan ontdek je een stuk makkelijker dat Floxie eigenlijk Piet is. Terwijl je die link zonder de info dat Piet hier zit niet gelegd zou hebben, want er zijn zo veel mannen met verstand van wasmachines.
[...]

Heb jij je IRL foto op de homepage van deze site gezet?

Ik heb je wel al zeker drie keer voorbij zien komen... (Hoeveel accounts héb jij op FB?! )
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-10-2011 22:38
Reden: Quote van een gepermabande
% gewijzigd
[...]

Nee, nog geen 4 op een rij!

En dat andere is toch iets wat je bij FB moet aanklagen? Viva geeft ze de ruimte, maar dat doen ze aan meer dingen/acties/reclame.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-10-2011 22:37
Reden: Quote van een geparmabande
% gewijzigd
Ik denk trouwens serieus dat ik mezelf helemaal de tandjes zou schrikken als ik hier relatief anoniem denk te zijn (niemand vertel dat ik op Viva zit, hier niet té persoonlijke dingen post, maar je weet natuurlijk maar nooit welk detail je herkenbaar maakt en dat ene probleem zat me wel heel hoog) en ik zou opeens mijn eigen foto op de homepage zien. Daar zou ik echt not amused over zijn. Die plugin koppelt IRL aan virtueel, daar kun je niet omheen. Terwijl de kracht van een internetforum zoals deze juist is dat je er relatief anoniem over heel persoonlijke dingen kunt "praten" met andere anonieme mensen.

In dat licht snap ik niets van deze keuze. Ik snap überhaupt niet wat er nou zo boeiend is aan een vakje met wie jouw bedrijf of organisatie of product "liked", maar als het gaat om een ander, anoniem sociaal medium, dan snap ik het nog minder.
Misschien is het overbodig dat ik het vertel, maar wil het toch delen.

Wanneer ik op Google mijn voor- en achternaam intypte, dan kreeg ik bij Afbeeldingen mijn foto te zien van FB. Dat wilde ik niet, dus ik heb de eerste FB-foto leeggelaten. Er staat dus zo'n witte poppetje tegen een lichtblauwe achtergrond.

Als er nu iemand op mijn naam googelt, dan zie je allerlei vrienden van me bij Afbeeldingen, maar in ieder geval niet mij.

Dus misschien werkt dat ook wel m.b.t. het verschijnen op bvb. het Viva-forum.
iek ies niet op smoelboek, jeukend achterwerk of in mijnruimte.

Zet echter wel m'n medisch dossier & paspoort plompverloren online; hoe ziek ben je dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven