Lamictal (lamotrigine)

05-01-2008 12:31 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik heb meerdere AD's gebruikt maar het zorgt niet voor een opklaring van mijn humeur, meer een vlak gevoel.

Mijn psychiater heeft nu lamictal voorgeschreven. Dit is officieel een anti epilepticum maar gelijktijdig een stemmingsstabilisator, wat vooral op de depressies inwerkt. Ik heb namelijk erg last van stemmingswisselingen, maar ben niet manisch depressief. Ik heb vooral last van depressies afgewisseld met normale periodes.

Wie heeft ervaring met dit middel? En vervlakt het niet heel erg je gevoel? Wat waren de bijwerkingen? En ben je uiteindelijk tevreden over dit middel?

Alvast bedankt!
Lamictal is niet een eerstelijns AD. Maar als er een aantal niet werkten of de bijwerkingen te gek worden, dan kan dit wel gebruikt worden. Lamictal wordt als stemmingsstabiliator gebruikt bij bipolairiteit en borderline.

Inderdaad is het een stemmingsstabilisator, maar als een van de weinige heeft het dus ook een AD effect. Ik adviseer je een zeer, zeer trage opbouw ivm het optreden van Stevens Johnson Syndroom (SJS). Niet schrikken: dit is een potentieel dodelijk huiduitslag. Uitslag kan met Lamictal vaker optreden, vaak gaat het niet om SJS. Een trage opbouw maakt de kans dat (deze) uitslag optreed, aanmerkelijk kleiner. Als je het signaleert en naar de arts gaat, kan ie bepalen of het SJS is en zal je als je stopt geen probleem hebben hoor. Alleen als je uitslag onbehandeld laat en vrolijk doorgaat, kan het dus fout aflopen. Dit syndroom doet zich bij de standaard opbouw bij 1:3000 patienten voor. Bij de tragere opbouw is dit (nog) veel minder.

De meeste mensen die dit middel gebruikten vonden het een verademing. Juist geen vervlakking, maar normale emoties. Dus je kunt nog boos zijn etc.

Er is een goede verklaring waarom dat zo werkt, maar dat is een beetje technisch.

Ik vind het een goed idee. Je zult ergens tussen de 50-200 mg zitten, voor je wat merkt. Verwacht niet binnen een week effect. Eerder een maand of nog wat langer (afhankelijk wat de werkzame dosis bij jou is en de snelheid waarmee je opbouwt).

Negatieve ervaringen zijn er ook bij Lamictal. Net als bij bijna elk medicijn, maar afgezien van SJS valt dit in de regel erg mee.

Hier heb je 1015 ratings van mensen. Van goed tot slecht. bedenk wel dat de meeste mensen die een rating geven meestal negatiever zijn, omdat die op het internet nog speuren naar iets wat werkt en dan wat niet werkt eerder neerpennen. Als iets werkt, hebben mensen meestal geen zin zich meer in iets te verdiepen. Dan nog is de score in mijn ogen erg positief!

1015 patienten ratings voor Lamictal.
Borderline, bipolair, depressie en epilepsie

Succes!
Ik heb het zelf ook een jaar geslikt. OP zich was het wel een goed middel alleen is het jammer dat je niet zo snel effect merkt.Ik heb het gekregen vanwege angstaanvallen en doemdenkerij. Daarin had het zeker effect.Voor de stemmingswisselingen had ik er lithium en seroquel naast.Bij mij moet de medicatie altijd in combinatie omdat niks afdoende werkt.

Groot voordeel vond ik dat ik van de lamital eindelijk eens nie kilo's aankwam.Het vervlakt niet heel erg,hoewel ik dat wel erg afhankelijk vond van mijn stemming. Ik denk zeker dat het de moeite waard is.Uiteindelijk gaat het erom hoe jouw lichaam er op reageert natuurlijk.

succes
Ik ken het middel nog niet, maar volg dit topic vanaf nu met bijzonder grote interesse.

Helaas lijd ik ook aan depressies en heb ik jarenlang als onderhoudsmedicatie Prozac geslikt. Vorig jaar heb ik de switch gemaakt naar Moclobemide.

Helaas is de depressie sinds 2 weken terug en is mijn Moclobemide verhoogt van 1 naar 1 -0,5 - 1 per dag, maar het slaat nog niet aan, zucht.

Van een bevriend psychiater heb ik vanmorgen het advies gekregen om als de depressie weer onder controle én over is omdat Lambipol/Lamictal te gaan slikken. Hij geeft geen 100% zekerheid dat de depressies wegblijven, maar heeft wel zeer goede ervaringen met dit medicijn als preventie middel.

Ik ben benieuwd.

Groetjes,

Hokuspokus
Beste forummers,

Even inhakend op de wijze van advisering van DeMichaelis (om hem/haar) maar even als voorbeeld te nemen), het mag duidelijk zijn dat het medicijngebruik in Nederland niet voor niets onder regie staat van artsen. Deze artsen zijn ervoor opgeleid en staan vermeld in het BIG-register.

Van het moderatorteam het dringende advies om, wanneer je medicatie wil gebruiken, dit éérst met je huisarts te bespreken. De kans is immers groot dat je je kostbare gezondheid enorm veel schade toebrengt, wanneer je, zonder professionele begeleiding, over gaat tot het gebruik van dergelijke middelen.

Wat in Nederland bij de wet verboden is, is niet voor niets.

Ik wil aan een ieder dan ook het dringende verzoek doen om, vanwege veiligheids- en ethische redenen medicatieadvisering over te laten aan hen die hiertoe bevoegd zijn.

Vivaangel1
Lamictal rocks! Is op verschillende medicijnen voor bipolaire en begon hopeloos voelen. Maar dokter veranderde me naar lamictal en na twee weken voel ik me als een nieuw en normaal persoon! Geen manies en slechts lichte depressie afleveringen zelden! Hou ervan!!! Meer weten http://www.internationaldrugmart.com/lamotrigine.shtml

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven