Wat te zeggen?

19-12-2011 11:33 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik neem over 2,5 uur (onvrijwillig) afscheid van mijn stage.

De kinderen hebben nog geen idee waarom ik wegga.. en hoe moet ik ze dat vertellen?

Mijn mentor ziet niet genoeg vooruitgang maar heeft me ook niet voldoende begeleid en ik heb eigenlijk een hoop frustratie jegens haar die ik niet aan de kinderen wil laten blijken.

Hoe zou ik het zo neutraal en toch zo eerlijk mogelijk kunnen vertellen?
dag kindjes! dit is mijn laatste dag, ik heb ontzettend van jullie genoten, jullie zijn kanjers! Mijn stage is nu afgelopen en nu ga ik weer naar school.

zoiets?
Die kinderen zitten niet te wachten op een eerlijk verhaal over dingen die volgens jou niet goed zijn gegaan.

Vertel ze dat je nu andere kinderen gaat helpen ofzo. Het is stage dus je had vroeg of laat toch moeten vertrekken. Geen idee hoe oud de kinderen zijn, maar na kerst zijn ze je vergeten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Tja, hoe oud zijn ze?

Ik zou gewoon vertellen dat "juf"op zoek gaat moet naar ander werk. Niet omdat ze de kindjes niet leuk zijn maar omdat er zoveel andere kinderen zijn die moeten leren?
vooral niet de kinderen betrekken in jouw menigsverschil/discussie met je begeleider.
zeggen dat je stage erop zit en je naar een ander kdv/school of waar je ook maar stage loopt gaat. Dat je het met hun fijn vond
Vind je dat je de kinderen uit moet leggen waarom je weg gaat?

Ik ben ook eens eerder van een stage vertrokkken. dat was met ouderen en hun heb ik het waarom ook niet verteld. Ik heb het in het midden gelaten 'wegens omstandigheden waar ik verder niet op in wil gaan'. De mensen zijn zelf kien genoeg om hun conclusies te trekken.

Ik weet niet hoe oud jouw stagekinderen zijn en of ze ook die conclusie kunnen trekken, maar ik zou het gewoon in het midden laten.
Die kinderen helemaal niet vertellen over het hoe en waarom en zeker niet eerlijk. Wat hebben die kinderen daar aan? Geef er een draai aan. Juf huppeldepup gaat weer weg maar heeft het heel leuk gevonden met jullie!!!

That's it.
Hoe oud zijn de kinderen? Ik zou het dus idd neutraal houden en zeggen dat je wat meer naar school moet dus niet meer kan komen?

Vervelend voor je! Zo heb ik ook een jaar moeten overdoen :s echt vervelend, niet begeleiden maar je er wel op afrekenen. Bij mij wouden ze niet helpen met opdrachten ( die we samen moesten doen, ik moest t maar alleen doen, kon ook zo lekker :s) en later werd ik afgerekend omdat ik het alleen hadgedaan :s
wel vervelend voor je btw
Het is een groep 8 en mijn mentor vindt dat ze recht hebben op een uitleg. Ik ook overigens, het zijn geen kleine kinderen meer die zoiets klakkeloos aannemen.. Deze kinderen weten dat het de bedoeling was dat ik de klas een tijd helemaal zelf zou draaien en dat ik nog een tijd zou blijven.

Ik ben zeker niet van plan om naar hen toe mijn mentor af te vallen maar ik vraag me dus af of iets als 'er wordt tijdens zo'n stage verwacht dat je zelfverzekerd bent en dat vind ik nog moeilijk dus dat ga ik ergens anders proberen' goed genoeg zal zijn.
quote:Oriane schreef op 19 december 2011 @ 11:43:

Die kinderen helemaal niet vertellen over het hoe en waarom en zeker niet eerlijk. Wat hebben die kinderen daar aan? Geef er een draai aan. Juf huppeldepup gaat weer weg maar heeft het heel leuk gevonden met jullie!!!

That's it.

Dat is inderdaad voldoende.

Stel dát je het uit zou leggen zoals jij het ziet, wat verwacht je dan van die kinderen; een (hand)tekeningenactie?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik sluit me bij kitty.elastic aan!

Maar vind het wel erg vervelend voor
Bianca, dat is dus absoluut niet mijn bedoeling, het is hun juf en voor hen is ze goed.

Zij gaf alleen zo nadrukkelijk aan dat ik het de kinderen moet uitleggen en ik vraag me dus af of de uitleg die ik wil geven voldoende zal zijn.
Als zij vindt dat er iets uitgelegd moet worden moet zij dan ook niet degene zijn die iets uitlegt. Of in elk geval met wie je overlegt wat er uitgelegd gaat worden?
quote:Tomatensoep schreef op 19 december 2011 @ 11:49:

Ik ben zeker niet van plan om naar hen toe mijn mentor af te vallen maar ik vraag me dus af of iets als 'er wordt tijdens zo'n stage verwacht dat je zelfverzekerd bent en dat vind ik nog moeilijk dus dat ga ik ergens anders proberen' goed genoeg zal zijn.

Wat hebben kinderen nou aan deze info?

Je kunt toch gewoon zeggen dat dingen soms anders gaan als gehoopt/gepland...?
quote:Tomatensoep schreef op 19 december 2011 @ 11:49:

Het is een groep 8 en mijn mentor vindt dat ze recht hebben op een uitleg. Ik ook overigens, het zijn geen kleine kinderen meer die zoiets klakkeloos aannemen.. Deze kinderen weten dat het de bedoeling was dat ik de klas een tijd helemaal zelf zou draaien en dat ik nog een tijd zou blijven.

Ik ben zeker niet van plan om naar hen toe mijn mentor af te vallen maar ik vraag me dus af of iets als 'er wordt tijdens zo'n stage verwacht dat je zelfverzekerd bent en dat vind ik nog moeilijk dus dat ga ik ergens anders proberen' goed genoeg zal zijn.Jemig, je hoeft toch niet zo specifiek te zijn? Zeg anders gewoon dat je ergens anders verder gaat leren, ofzo.
Jeetje, lastig.

Ik neem aan dat het de bedoeling was dat je je LIO stage in deze groep ging lopen?

Ik vind het eigenlijk nogal gemakkelijk van je mentor dat zij het aan jou overlaat om dit uit te leggen. Het is haar groep! Ik proef een beetje dat zij niet echt blij is met de situatie en dat ze zelf niet goed weet hoe ze dit aan de kinderen moet uitleggen. Maar misschien zit ik ernaast.

Ik zou niet tot in detail uitleggen waarom je weggaat, ook niet over die zelfverzekerdheid. Dit is volgens mij helemaal niet relevant voor de kinderen. In hun ogen ben jij gewoon een juf. Ik denk dat je de kinderen moet vertellen dat het je laatste dag is. Dat je eigenlijk langer zou blijven, maar dat plannen soms veranderen. Vertel dat je het erg leuk vond dat je voor even hun juf mocht zijn en dat je ze heel veel succes wenst met de laatste maanden op de basisschool. Wanneer de kinderen doorvragen over het waarom, zou ik zeggen dat het soms gebeurt dat je merkt dat je op een andere plek beter kunt leren. Vergelijk het met de plek in de klas. Sommige kinderen leren beter op een rustige plek, anderen hebben het juist nodig om met een groepje te kunnen overleggen. Je kunt daarna zeggen dat je denkt dat je op een andere school nog beter kunt leren om een goede juf te zijn.
"kinderen hebben recht op uitleg"

Kinderen mogen wel alles eten, maar (hoeven)niet alles (te) weten.

Uitspraak van mn vader vroeger, maar soms mag die nog wel gebruikt worden.

Het heeft helemaal geen meerwaarde voor hen, dus doe gewoon het laatste half uur nog iets gezelligs en klaar
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
pfff, je mentor vindt dat ze recht hebben op uitleg...Aangezien je stage toch al mislukt is zou in staat zijn aan de klas te vertellen dat dit helaas mijn laatste dag is. En als ze dan vragen waarom met een stralende glimlach de vraag bij je mentor deponeren.

'ik vind dat een beetje moeilijk om uit te leggen, maar juf X wil dat vast wel doen'

edit: nee doe maar niet. Maar ik word wel heel opstandig van mensen die vinden dat zus en zo moet en het dan lekker op jou afschuiven.
Jeetje wat lastig. Vooral ook omdat je hen een uitleg moet geven?

Verder eens met Verademuis.

Veel succes straks!
Wat ik mis in de omschrijving van het probleem is hoe je het zelf hebt aangepakt. Heb jij wel om (meer) begeleiding gevraagd en dingen aangekaart?

Als het dan desondanks nog te hoog gegrepen was, kun je dat toch ook gewoon uitleggen aan die klas? Dat je in je leren nog niet ver genoeg bent en daarom op een andere plek verder gaat leren?
[quote]Tomatensoep schreef op 19 december 2011 @ 11:52:

Bianca, dat is dus absoluut niet mijn bedoeling, het is hun juf en voor hen is ze goed.

Zij gaf alleen zo nadrukkelijk aan dat ik het de kinderen moet uitleggen en ik vraag me dus af of de uitleg die ik wil geven voldoende zal zijn.[/quote]

Ik zou de instelling hebben dat ze het er maar mee moet doen!
quote:verademuis schreef op 19 december 2011 @ 12:10:

Ik denk dat je de kinderen moet vertellen dat het je laatste dag is. Dat je eigenlijk langer zou blijven, maar dat plannen soms veranderen. Vertel dat je het erg leuk vond dat je voor even hun juf mocht zijn en dat je ze heel veel succes wenst met de laatste maanden op de basisschool. Wanneer de kinderen doorvragen over het waarom, zou ik zeggen dat het soms gebeurt dat je merkt dat je op een andere plek beter kunt leren. Vergelijk het met de plek in de klas. Sommige kinderen leren beter op een rustige plek, anderen hebben het juist nodig om met een groepje te kunnen overleggen. Je kunt daarna zeggen dat je denkt dat je op een andere school nog beter kunt leren om een goede juf te zijn.Ik vind dit een hele goeie! En is je mentor er niet mee eens, jammer dan, dan doet ze zelf de verdere uitleg maar.
Ik vind die van Verademuis ook goed.

Dat ze je na de kerst weer vergeten zijn lijkt me onzin. Ik heb in groep 8 een stagiar (man) gehad en die vergeet ik nooit meer.

Wat rot voor je Soep!

Als je er erg emotioneel onder bent kun je het verhaal beter kort houden denk ik. Wanneer had je het gehoord?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven