ADD

01-01-2012 12:27 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar meiden die net als ik ADD hebben... Om ervaringen enzo uit te wisselen. Ik ben momenteel bezig mijn leven zo aan te gaan passen dat het aangenamer wordt... Wat doen jullie zoal in het dagelijks leven?? Liefs
Ik weet dat ik sinds kort ADHD heb. Dacht na het leven van www.levente.nl ook dat ik ADD had, (beide zoontjes hebben ADHD) maar .... na onderzoek bleek dat ook de H bij mij toch duidelijk aanwezig, ondanks dat ik niet stuiter (wel onrust in mijn hoofd)

Op wat voor manier ben je je leven aan het aanpassen?

Wat voor mij heel goed werkt, is een gigantisch memobord aan de muur. dat is mijn geheugen, staat alles op. Voor mij, manlief, werk, kindjes. Want i ben een vergiet. Heb agenda's maar vergeet dingen te noteren etc. En op deze manier kan manlief mij weer herinneren aan het feit dat ik afspraken heb enzo!
Ik ben mijn leven aan het aanpassen door te beginnen met ander werk. Hier loop ik in vast en kan geen baan houden... Momenteel ben ik ook gedeeltelijk ziek en loopt mijn contract bijna af waardoor het uwv mijn reintegratie over gaat nemen!

Zon memobord wil ik ook graag hebben maar mijn vriend vind dat afschuwelijk in huis.

Ook wil ik voor mezelf een soort a4 maken met punten die voor mij belangrijk zijn en hoe ik mijn leven ga indelen met de 3 R's.

Wat voor werk doe jij en hoe gaat dat samen met ADHD?
Ik heb 10 jaar als secretaresse gewerkt. Dat ging op zich redelijk goed, ik ben namelijk wel heel sterk in het BEDENKEN van lijstjes etc. Maar het gebruiken.... das weer een ander verhaal. En administratie doen das ook niet mijn ding (archiefwerk verdween altijd in een la....!)

Nu heb ik een gastouderopvang, ik van kindjes op van 0-4 jaar bij mij thuis. En doordat we zo'n strak ritme hebben met veel structuur (dagen zijn vrijwel hetzeflde) 10 uur fruit eten, 12 uur broodje, kindjes dan slapen en ik ga dan aan mijn schoolwerk (doe HBO opleiding) etc. gaat dat best goed.

En zo'n bord ziet er niet uit... maar is pure noodzaak hier. Juist ok omdat ik 2 jongens (5 en bijna 4 jaar) heb met ADHD hebben zij die duidelijkheid (voor hun weekoverzicht met picto's) nodig.

het is voor mij wel onwijs fijn dat mijn werk zich gewoon afspeelt binnen mijn eigen huis. Het kost me niet zoveel energie om dat masker maar altijd op te houden zeg maar!
krijg je van het UWV dan ook echt hulp gericht op je 'ziekte' ???

een coach die daar ook verstand van heeft?
Ik hoop het... Ik krijg nu hulp van een psychotherapeut.. Als ik daadwerkelijk ziek uit dienst ga dan dan neemt het uwv het over en ik hoop daar dan een coach te krijgen!

Ja zon bord werkt goed, dat het er niet uit ziet doet er eigenlijk niet toe.. Het gaat erom dat het helpt!

Ik doe ook secretaresse / administratief werk maar merk dat dat het niet is, denk ik!

Wat fijn dat jij thuis zo je werk kan doen! Heel leuk ook. Wat goed aan de studie. Wat voor opleiding? Gaat dat goed samen met adhd? Ik kan door mijn add en een andere beperking geen studie volhouden! Knap van je!
Nou ik heb nog nooit iets afgemaakt in mijn leven, maar deze studie (HBO Pedagogiek) is helemaal mijn ding. Ik MOET EN ZAL dan ook afstuderen over 1,5 jaar. Maar dat is ook de reden waarom ik nu zekerheid zoek, me heb laten onderzoeken en zeker weten vanaf januari aan medicatie ga beginnen.

Want studeren gaat zoooooo in effectief. Alles maar uitstellen tot laatste moment etc. Schiet niet op. Zit nu ook 'huiswerk' te maken.. jaja maar eerst even rondje viva, facebook, hotmail. BLEUUUUH gek word ik van mezelf.

Mijn werkplek is ook mijn praktijkplek, want ik werk in het pedagogisch werkveld .En op kantoor werken gaat neit want mijn oudste komt om 4 uur met busje thuis, jongste om 2 uur en kinderopvang regelen gaat bijna niet op die manier. Dus ik MOET deze baan houden (eigen bedrijf dus ja.. komt ook veel bij kijken) en die studie is wat ik wil... dus ook dat moet!

Bij mijn studie heb ik ook heel erg alles of niets. Ik vlieg ergens met 200 km/ u in, raak vervoglesn over zicht kwijt, laat het liggen tot laatste moment, en wat ik dán aflever, dat is dan weer veeeeel te hoog van niveau, etc.
Gebruik jij medicatie?

En wel fijn dat je hulp van psychotherapeut hebt!
ADD'er hier, zonder medicatie, die werkt niet, en homeopatisch medicatie ervoor ook geprobeerd en werkt ook niet. Ik lees dus mee voor tips aangezien het een dagelijks gevecht in mijn hoofd is.
Ik heb ook ADD, geen medicatie speciaal voor ADD. Wel anti depressiva en dat maakt mij ook een stuk rustiger.

Verder heb ik in elke kamer kalenders hangen en overal schriftjes en lijstjes. Dat maakt mij rustig.

Verder heb ik geaccepteerd dat dit bij me hoort en ik kan er goed mee omgaan. Zeker omdat mijn partner er juist de charmes van ziet en het niet ziet als iets lastigs.
Ah know`t, tha shunt
Dat is fijn KahlanAmnell!

Hier is het zo dat we al 7 jaar samen zijn en onlangs de diagnose is gesteld. Partner weet niet beter, en we kunnen nu we weten waardoor het komt er juist meer om lachen samen.
Mijn partner ziet het ook niet als iets lastig, terwijl het voor mij toch best wel lastig is en ik het wel als een last beschouw dikwijls.
Hier ook een ADD'er. Slik Ritalin soms, maar merk nog niet veel. Ook een secretariele baan maar dat is 'm dus niet. Ik vlieg er altijd uit.

Mijn vraagstuk van dit moment is dus; wat voor werk (kantoor) kan een add'er wel? Dit is zoooo niet goed voor mijn zelfbeeld! Er moet toch iets zijn wat ik wel kan? Wil best weer een studie doen.

Wat voor werk doen jullie?
Ik werk niet meer, gooide mij in zwaar werk vroeger voor rust te krijgen, deed niets liever, dat was mijn drijfveer, mijn ultieme hobby. Dat heeft helaas averechts gewerkt, aangezien ik door het zware werk mijn rug naar de knoppen heb, daardoor niet meer mag werken en waardoor ik dus alle tijd van de wereld heb in gezelschap van ADD...
Ik slik geen medicatie. Paar jaar geleden wel verschillende anti depressivium geprobeerd maar niet tevreden. Hier ook administratief / secretaresse werk... Werkt niet! Fijn om hier met mensen te praten die hetzelfde ervaren... Wat zijn jullie leeftijden??? X
28
Ik ben 31

Ik werk ook niet meer. Ik kan het niet aan. Maar dit is niet alleen door de ADD.
Ah know`t, tha shunt
quote:KahlanAmnell schreef op 01 januari 2012 @ 14:48:

Ik ben 31

Ik werk ook niet meer. Ik kan het niet aan. Maar dit is niet alleen door de ADD.
30 jaar, dus ik moet nog even werken... En aan de wil ontbreekt het niet hoor! Ik wil graag. Als puber had ik soms 3 banen tegelijk. Ik wil graag iets bereiken. Ben heus niet dom, maar ik weet gewoon niet wat ik dan wel goed zou kunnen met dit probleem. Daarbij is mijn zelfbeeld zo laag op dit moment omdat ik gewoon niet goed kan presteren als secretaresse. Ik denk 10 stappen vooruit, maar bij het uitvoeren blijf ik achter.
Overigens ken ik iemand die Rechten studeert met ADD. Het kan dus wel!
ik ben ook 30!!

ik werk dus met kleine kinderen en daar ligt mijn hart. Dit gaat mij goed af.... juist ook met kindjes met beperkingen. Dit komt omdat ik inmiddels erg veel ervaring heb met eigen kids met ADHD / autisme stoornis. Ik merk dat ik ook goed ben in het geven van ouder begeleiding, juist omdat ik zelf aan de andere (ouder) kant heb gezeten, in gevecht met de wereld die hulpverlening heet!
Hebben jullie geen specialiteiten? Niet verwijtend bedoeld, maar iets waar je van jezelf merkt dat je er toch wel helemaal in opgaat en dat alles ietsie beter lukt? Bij mij was dat het zware werk namelijk, was ik goed in, kon ik me in uitleven en vooral: niet teveel denken en gewoon doen, geen tijd hebben om te denken. Bij werken met het hoofd zijn er bij veel jobs ZOVEEL dingen waar je op moet letten, zodat je met add wel wat kwijtraakt of weer minder presteert op een ander vak, wat je met de nodige tijd en concentratie (als je die zou hebben) niet zou hebben. Vandaar mijn keuze voor zwaar werk zonder veel administratie.Ik heb ook jobs gehad in administratieve takken, zelfde probleem als jullie: bepaalde dingen net heel goed kunnen, maar andere dan niet en dan lig je er al snel uit. Ik heb ook administratie geleerd op school vroeger. Eerst begonnen met moderne talen wetenschappen, toen sociale en technische wetenschappen en toen door naar administratie. En ik kan verstandelijk in prinicipe alle drie de richtingen aan of het nu ASO, TSO of BSO is, alleen ADD steekt daar een stokje voor.

Hebben jullie soms ook de indruk trouwens dat ADD op sociaal vlak ook een domper is?
Noem eens een voorbeeld op sociaal vlak?
Ja ik twijfel continu of ik dit wel goed doe of dat wel goed doe, en door impulsieve dingen zou het niet de eerste keer zijn dat ik bv als een gek aangekeken word. En sommige mensen lijken alles zo makkelijk voor elkaar te krijgen en de juiste keuzes te maken en ik maak dan ook wel de juiste keuze, maar het voelt elke keer als een gevecht. Dus daar word ik dan onzeker van denk ik, mijn eigen fout wss, maar dan trek ik me terug om bij voorbaat de blikken die me als gek verslijten maar te vermijden. Ik ben ook impulsief met dingen zeggen, ik kan iets zeggen zonder er bij na te denken heel direct, maar hoeveel keer dat ik zo al geen ruzie heb gekregen terwijl het er gewoon zonder erbij na te denken uitkomt (en dan is het niet van schelden ofzo, dan zeg ik bv heel impulsief mijn mening en dan sta ik niet stil bij hoe dat over kan komen) , ik heb soms echt schrik om wat te zeggen, ik wik en weeg onderhand alles net omdat ik weet dat ik add heb en dat daar mijn zwakke punt ligt, maar tegelijk word ik helemaal gek van het wikken en wegen en voel ik me alleen maar meer "beperkt" (vind het een zwaar woord maar kwam even niet op iets anders sorry).
Mijn vriend zijn vriend bv, die doet het af als aanstelleritis. Hij heeft geen add. Die staat elke keer met zijn oren te klapperen als ik er weer wat impulsief uitgooi, en dan word ie pissig, want add is maar aanstelleritis, dat is enkel maar een smoes. Het begrip is dan ver te zoeken, en dan voel ik dat als een "sociale domper". Mijn vriend legt hem dat wel elke keer uit, als ik het op dat moment niet doe (omdat het dan de zoveelste keer bv is dat er mij verteld word dat het een hoop aanstelleritis is en ik er geen zin meer in heb op het dan NOG een keer uit te leggen), maar zijn vriend wil dat niet inzien dat dat voor mij dus wel een behoorlijke issue in mijn leven is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven