Boodschappen topic

29-12-2011 18:27 692 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even nieuw leven inblazen, want het oude topic is van 2008. Ik wil nu toch eens gaan bijhouden hoeveel ik precies uitgeef aan boodschappen. Daarnaast heb ik best veel spullen nodig voor mijn nieuwe huis en hoop ik op deze manier te besparen doordat ik dan precies zie waar ik geld aan uitgeef.
Vind het knap maar voor ¤ 25 koop ik echt mijn boodschappen niet voor een week.
ik besteed 50 euro aan boodschappen per week (2 volwassenen en kinderen van net 3, bijna 2 en 5 maanden) twee dagen per week kook ik niet zelf omdat we bij ouders/schoonouders eten, jongste krijgt nog bijna volledig borstvoeding maar ook de luiers (=ongeveer 12,50 per week) voor de jonste twee doe ik van het boodschappengeld.) 5 kilo aardappels kost niet veel en ook rijst en brood hoeven niet duur te zijn. vlees vind ik belangrijk maar hoeven geen grote porties te zijn. er gaan hier 7-8 pakken melk per week doorheen en verder wordt er veel limonade gedronken. verse groente haal ik bij de groentenboer en dan vaak wat in de aanbieding is.
Ik heb het laatst opgezocht. Het Nibud geeft aan dat je 178 euro per maand nodig hebt in een 1-persoonshuishouden om volgens de adviezen van het voedingscentrum te eten. Nou kan dat vast iets goedkoper, maar 25 euro per week (115 per maand) lijkt me ondoenlijk.
25 euro per week in een éénpersoonshuishouden is ook best weinig maar als ik bv naar mezelf kijk zou het in theorie kunnen aangezien ik in de zorg werk en vaak avonddiensten draai (= gratis op het werk eten).

Met een 9 tot 5 baan waarbij je alle avonden thuis eet is dat idd een stuk lastiger.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Als je vaak bij iemand anders eet moet het wel lukken idd, maar 21 maaltijden voor 25 euro per week lijkt me haast niet te doen, zeker niet als je gezond wilt eten. Verse groenten en fruit, mager vlees, etc. Ik probeer nu sinds een week of 2 iedere week een vast bedrag te pinnen waar ik boodschappen van doe en dat lukt wel goed, ik ben begonnen met 150 euro maar ik merkte dat ik daar van overhield, dus nu ben ik begonnen met 100 euro. Wij zijn met 2 volwassen en 2 kinderen, waarvan 1 in de luiers. Ik let wel op aanbiedingen, ga bijv. ook naar de Lidl voor de meeste basisboodschappen, maar ga niet bezuinigen op lekker eten, koop dus veel verse groenten en fruit.Ik koop geen goedkoop brood bij de supermarkt, want dat vind ik absoluut niet te eten, liever koop ik brood wat vers wordt afgebakken in de winkel of ik ga naar de bakker. Dat goedkopere brood wordt sneller oud en is dan niet meer lekker, wordt opgevoerd aan de eenden en dan ben ik alsnog duurder uit. Het lekkere brood gaat tot de laatste snee op.
Net weer even een paar boodschapjes gedaan:

- courgette 0.49

- melk 0.63

-dessertijst 1.19

- rozijnen 0.79

Alles bij elkaar 3.10. Boodschappen gedaan bij de Plus. Ik ga zometeen lekker rijstepap maken!

Deze week dus 15.70 uitgegeven, ik ga denk ik geen boodschappen meer doen. Dus budget van volgende week is: 34.30.
Als ik je een tip mag geven: verdiep je eens in waar bepaalde basisproducten het goedkoopst zijn. Vaak zal het maar een paar cent of een paar dubbeltjes schelen, maar op een budget van 25 euro kan dat best veel verschil maken. Sla dan van het geld wat je over hebt wat basisproducten in, zodat je die altijd op voorraad hebt (ik noem maar wat, dingen als rijst, blikgroenten, tomatenpuree, koffie, thee, etc.; dingen die lang houdbaar zijn en die je met verschillende dingen kunt combineren).

Verder lijkt het me sowieso niet verkeerd om prijsbewuster te worden. Rozijnen hoeven echt geen 79 cent te kosten, melk kun je ook voor minder dan 63 cent kopen. Let ook op de aanbiedingen, en stem daar je menu op af. Ik kocht vandaag vier courgettes bij de Lidl voor anderhalve euro (ging per gewicht). Zonde als je dus gisteren bij de Lidl geweest bent om vandaag een duurdere courgette bij de Plus te halen. Die leek dan misschien wel goedkoop, maar is het uiteindelijk niet.

Het is sowieso meestal beter om maar 1 keer per week boodschappen te doen, en dan in de winkel te bedenken hoe je de verschillende dingen die in de aanbieding zijn met elkaar kunt combineren tot lekkere en verantwoorde gerechten.
Het is naar mijn idee goed mogelijk om voor 1 persoon voor 25 euro per week boodschappen te doen, ik red het er ook mee.

Dan moet ik wel zeggen dat ik een goede basisvoorraad heb waar ik een tijd mee door kan.

Ik moet ook ontzettend goed letten op mijn uitgaven, heb op dit moment genoeg in huis (vriezer en voorraadkast) en hoef in principe geen boodschappen te doen deze week. Lang houdbare producten haal ik altijd in voorraad in de aanbieding als ik zeker weet dat ik ze ga gebruiken.

Wat misschien voor jou ook handig is, is om een bedrag per maand te nemen ipv per week? Mocht je dan een keer wasmiddel, deodorant, schoonmaakmiddel, etc. nodig hebben, is het niet zo'n aanslag op je weekbudget.

Daarnaast zou ik het geld wat je over houdt, niet bij de volgende periode leggen, maar er een spaarpotje van maken voor als je het echt eens nodig hebt.
leuk,er was al eens zo,n topic,maar die hield op met bestaan.

doe graag weer mee.

ik wil in principe van max 50 euro p/wk rond komen,heb altijd best veel in voorraad.
quote:flowerbombje schreef op 29 december 2011 @ 20:41:

Ik heb het laatst opgezocht. Het Nibud geeft aan dat je 178 euro per maand nodig hebt in een 1-persoonshuishouden om volgens de adviezen van het voedingscentrum te eten. Nou kan dat vast iets goedkoper, maar 25 euro per week (115 per maand) lijkt me ondoenlijk.

178 Euro voor enkel eten dus? Ik moet voor minder dan dat bedrag ook nog de andere boodschappen erbij doen (wasmiddel, tandpasta, wc-papier, etc. Non-food dus).

Edit: ik ben overigens geen fan van het Voedingscentrum. Ik heb mijn eigen gezonde en verantwoorde patroon.

Ik heb een paar jaar geleden mijn excel-bestand gemaild aan het Nibud, om te vragen of zij er eens een blik op konden werpen. Ik kreeg complimenten terug hoe ik het allemaal deed en ze zeiden dat ze hier niets meer aan toe konden voegen/af konden halen.

@Vlinder: 50 Euro per week minus die 12,50 van luiers is 37,50 Euro. Daar doen jullie boodschappen van voor jullie vijven??

Zou je dat eens bij willen houden hier? Ben namelijk heeeel benieuwd.
25 euro per week kan wel, qua calorische waarde, maar veel lol is het niet. Ik zag laatst een kilo-aanbieding kippebouten (of poten, daar wil ik vanaf wezen) bij Lidl voor 3 euro.

Van zulk soort aanbiedingen moet je het dan hebben. Dan wordt het ook een soort sport.Ik heb eigenlijk geen idee wat echt goedkoop vlees kost. Vroeger at men vet spek bij de zuurkool.

Tandpasta is niet echt nodig. Met zeep gaat het ook. Of krijt. Of zonder iets. Shampoo daar heb je maar een klein beetje van nodig. Tampons hoeft niet de hele dag, maar op je werk is het wel zo fijn. Dure dingen zijn dat.

Je kan niet onbeperkt snaaien bij de tv, of je moet je eigen popcorn poffen.
quote:Bahco schreef op 02 januari 2012 @ 17:50:

25 euro per week kan wel, qua calorische waarde, maar veel lol is het niet. Ik zag laatst een kilo-aanbieding kippebouten (of poten, daar wil ik vanaf wezen) bij Lidl voor 3 euro.

Van zulk soort aanbiedingen moet je het dan hebben. Dan wordt het ook een soort sport.Ik heb eigenlijk geen idee wat echt goedkoop vlees kost. Vroeger at men vet spek bij de zuurkool.

Tandpasta is niet echt nodig. Met zeep gaat het ook. Of krijt. Of zonder iets. Shampoo daar heb je maar een klein beetje van nodig. Tampons hoeft niet de hele dag, maar op je werk is het wel zo fijn. Dure dingen zijn dat.

Je kan niet onbeperkt snaaien bij de tv, of je moet je eigen popcorn poffen. Ben je hiermee serieus?
Lijkt me niet lekker maar wat moet dat moet. Tenzij je kan toveren.

Ik geloof dat je ook kan poetsen met zout, urgh.
quote:molly74 schreef op 02 januari 2012 @ 15:41:

[...]

178 Euro voor enkel eten dus? Ik moet voor minder dan dat bedrag ook nog de andere boodschappen erbij doen (wasmiddel, tandpasta, wc-papier, etc. Non-food dus).

Edit: ik ben overigens geen fan van het Voedingscentrum. Ik heb mijn eigen gezonde en verantwoorde patroon.

Ja, alleen maar voor eten. Voor een vrouw tussen de 14 en de 65 gaan ze uit van 5,75 euro per dag. Ze geven er wel bij aan dat het een gemiddelde is en dat het afhankelijk is van hoeveel je eet en je financiele situatie of je dit al dan niet uitgeeft.
Geen tandpasta?????

Alles beter dan een aanslag op mijn tanden (i.p.v.een aanslag op mijn budget)
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Acht kipburgers voor 3 euro bij Appie deze week.
Huismerk tandpasta kost maar een paar centen. Echt idioot om te denken dat je dat niet meer zou kunnen bekostigen.
Ja Sprokkelientje, 't is kiezen of delen. Effe kijken, wat kost tandpasta. Prodent Softmint is mijn merk, dat is 1,80.
Ik wil op heel veel besparen, maar niet op tandpasta! Daarbij doe je best lang met een tube, dus dat zijn de kosten niet lijkt me.
Je hebt al een tube AH eigenmerk tandpasta voor 0,42 euro.
Ik heb ook wel eens die goedkope AH tandpasta gekocht, helemaal geen tandpasta kopen gaat er bij mij gewoon niet in.
quote:liz1998 schreef op 02 januari 2012 @ 18:19:

Ik wil op heel veel besparen, maar niet op tandpasta! Daarbij doe je best lang met een tube, dus dat zijn de kosten niet lijkt me.Ja, maar elke week is er toch weer iets lijkt me. Dan weer shampoo, dan creme, dan hair conditioner, dan desinfectans voor wondjes. WC-papier. Dan weer een lamp. Je mag blij zijn als je eens per maand je 25 piek mag opmaken aan eten!
Haarkleuring! Dat valt niet mee hoor. Je haar moet je dan maar zelf knippen. Een bobkapsel is nog wel te doen.
Als je een beetje op de aanbiedingen let heb je soms 48 rollen wc papier voor 5 euro ofzo. (hamsterweken etc.) Dan ben je dus ongeveer 10 cent per rol kwijt, dat zou ik er wel voor over hebben en dan hoef je ook een héle tijd geen nieuw meer te halen.

Overigens heb ik niet te klagen maar zou ik wel graag wat meer op mijn budget willen letten. Officieel heb ik zo'n 50 euro p.w. voor mezelf, maar vriend woont niet hier en is er ook niet elke dag. Met hem erbij geven we meestal tussen de 50-100 euro uit.

Vandaag had ik 13.40 euro bonusvoordeel bij de appie. Ik heb daarvoor gekocht;

- 2 x wereldgerecht, 2.25

- Vegetarische balletjes, 2.59

- 2 x cherrytomaatjes, 1.39

- Courgette, 0.79

- Ananasblokjes, 0.99

- Hutspot en boerenkool, 2.99

- 2x ah quiche, 3.19

- Oude kaas, 1.72

- 2 x danio yoghurt, 1.70

Totaal: 17,61

Bijna de helft gratis dus. Best de moeite waard. In mijn vriezer heb ik nog een hoop groenten en vlees/vis en brood, in de kast nog genoeg pasta, rijst en aardappelen dus de rest van de week red ik het nu waarschijnlijk wel. Nu dat ook nog volhouden.
quote:Bahco schreef op 02 januari 2012 @ 18:27:

[...]

Ja, maar elke week is er toch weer iets lijkt me. Dan weer shampoo, dan creme, dan hair conditioner, dan desinfectans voor wondjes. WC-papier. Dan weer een lamp. Je mag blij zijn als je eens per maand je 25 piek mag opmaken aan eten!

Tandpasta heb je zoals eerder genoemd al voor 42 cent.. ik heb eigenlijk geen idee hoe lang ik met een tube doe, heb er altijd een aantal op voorraad en die vul ik eens in de zoveel tijd aan als er een aanbieding is.

Shampoo van de euroshopper kost nog geen euro per fles dacht ik, moet je ook zeker een maand mee kunnen doen als je niet per keer de halve fles in je haar smeert.

Fles bodylotion hetzelfde gok ik zo?

WC papier koop ik ook altijd in grote hoeveelheden in de aanbieding.. Is wel 1x veel geld, maar zo past het voor mij prima in mijn budget, want er zijn ook weken dat ik al die spullen niet hoef te kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven