Deur op slot
vrijdag 6 januari 2012 om 10:37
Bij het topic voor de drama van die drie meiden zie ik dat mensen hun kinderen de deur van de badkamer/toilette niet op slot laten doen. Bij ons mogen ze dat wel doen (meisje 8 en jongen 10 jaar oud). Sterker nog, ik wil dat ze het doen. Niet alleen gun ik ze hun privacy als ze douchen. Toen ze nog kleuter/peuter waren hadden ze een seksueel getint spelletje. Sindsdien wil ik niet dat ze samen in de douchen of in bed liggen.
Wat vinden jullie ervan? Mogen kinderen de deur op slot doen? Mocht je dat als kind doen?
Wat vinden jullie ervan? Mogen kinderen de deur op slot doen? Mocht je dat als kind doen?
vrijdag 6 januari 2012 om 10:39
vrijdag 6 januari 2012 om 10:41
Zou het niet doen, broer en zus moeten leren uit de badkamer te blijven als de 1 erin is, misschien kun je een kaartje ophangen aan de deurklink met bezet bijvoorbeeld. En neit bezet zodat ze die kunnen omdraaien. Als ze dat vergeten of duurt te lang kun je kloppen als ze niet antwoorden naar binnen als ze er dan toch staan is het hun eigen schuld en meoten ze reageren of juiste gebruik van bezet hanteren.
Bij ons werkt het zo dat als de deur op een kier is mag je naar binnen bijvoorbeeld om wat te pakken als de 1 staat te tandenpoetsen is dat toch ook niet erg. Als de deur dicht is blijf je er uit.
Bij ons werkt het zo dat als de deur op een kier is mag je naar binnen bijvoorbeeld om wat te pakken als de 1 staat te tandenpoetsen is dat toch ook niet erg. Als de deur dicht is blijf je er uit.
vrijdag 6 januari 2012 om 10:42
Ik zou er niet te paranoia over doen, het zijn toch maar kinderen.
Wij hadden geen slot op de deur, maar wel zo een kaartje (zoals in hotels): niet binnenkomen - badkamer bezet. Dat hebben we overigens pas ingevoerd toen we tieners waren, en het anders zo een gedoe was met de badkamer (1 badkamer - 4 kinderen). We hadden ook echt een badkamer-schema
Volgens mij is dat niet abnormaal dat peuters/kleuters soms dergelijke spelletjes spelen. Ontdekken van het lichaam? Maar ja ik weet natuurlijk niet wat het spelletje precies inhield.
Wij hadden geen slot op de deur, maar wel zo een kaartje (zoals in hotels): niet binnenkomen - badkamer bezet. Dat hebben we overigens pas ingevoerd toen we tieners waren, en het anders zo een gedoe was met de badkamer (1 badkamer - 4 kinderen). We hadden ook echt een badkamer-schema
Volgens mij is dat niet abnormaal dat peuters/kleuters soms dergelijke spelletjes spelen. Ontdekken van het lichaam? Maar ja ik weet natuurlijk niet wat het spelletje precies inhield.
vrijdag 6 januari 2012 om 10:42
Mijn vriendin moest hier kort geleden douchen en toen vroeg ze of de badkamerdeur op een kier mocht staan, ja van mij wel.
Ik weet dat ik uit schaamte al als kind zijnde de badkamerdeur op slot had. Nu nog als ik elders moet douchen. Oja ook toen ik samenwoonde deed ik de deur altijd op slot.
Ik weet dat ik uit schaamte al als kind zijnde de badkamerdeur op slot had. Nu nog als ik elders moet douchen. Oja ook toen ik samenwoonde deed ik de deur altijd op slot.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
vrijdag 6 januari 2012 om 10:44
Ik mocht de badkamerdeur niet op slot doen. Brandde er licht, was de deur dicht of wat dan ook, dan was de badkamer bezet. Dan wachtte je gewoon eventjes.
Al moet ik zeggen dat ik vrij ben opgevoed en ieder mens er hetzelfde uitziet. Ik heb er ook geen probleem mee dat mijn broertje (7) bij mij in bad wil komen zitten. En anders word er gewoon wat van gezegd en gaat hij weg
Al moet ik zeggen dat ik vrij ben opgevoed en ieder mens er hetzelfde uitziet. Ik heb er ook geen probleem mee dat mijn broertje (7) bij mij in bad wil komen zitten. En anders word er gewoon wat van gezegd en gaat hij weg
vrijdag 6 januari 2012 om 10:45
Peuters en kleuters hebben vaker spelletjes die wij als volwassenen "sexueel getint" vinden. Dit hoort bij de ontwikkeling.
Goed dat je dat stopt en uitlegt dat dit niet de bedoeling is.
Maar ik zou er nu niet meer voor kiezen om de deuren op slot te doen.
Je kids zijn oud genoeg om andere regels aan te leren. En je kunt het uitleggen waarom dat je de deur niet meer op slot wil. Uitglijden alleen al is reden genoeg.
Hier kan alleen de wcdeur op slot. Maar die krijg je bij wijze van spreken met 1vinger open.
Badkamerdeur is een vouwdeur, dus dat is zowiezo geen issue.
Is de deur dicht, dan kun je niet naar binnen...
Goed dat je dat stopt en uitlegt dat dit niet de bedoeling is.
Maar ik zou er nu niet meer voor kiezen om de deuren op slot te doen.
Je kids zijn oud genoeg om andere regels aan te leren. En je kunt het uitleggen waarom dat je de deur niet meer op slot wil. Uitglijden alleen al is reden genoeg.
Hier kan alleen de wcdeur op slot. Maar die krijg je bij wijze van spreken met 1vinger open.
Badkamerdeur is een vouwdeur, dus dat is zowiezo geen issue.
Is de deur dicht, dan kun je niet naar binnen...
vrijdag 6 januari 2012 om 10:45
Nee, Himalaya, op de slaapkamer is er geen slot, maar ze mogen de kamers van elkaar niet betreden, niet alleen om dat spelletje, maar ook om ruzie te voorkomen.
Dat van het bordje hangen heb ik geprobeerd, maar Mefsmeid was nog niet echt eraan toe. Ze stromt overal binnen als een tornado en pas achteraf bedenkt ze dat ze niet naar binnen mocht. En onze zoon deed open alleen om haar te plagen.
Dat van het bordje hangen heb ik geprobeerd, maar Mefsmeid was nog niet echt eraan toe. Ze stromt overal binnen als een tornado en pas achteraf bedenkt ze dat ze niet naar binnen mocht. En onze zoon deed open alleen om haar te plagen.
vrijdag 6 januari 2012 om 10:46
Ik zou kinderen ook nooit dwingen de deur op slot te doen. Als ze er zelf aan toe zijn, omdat ze meer nood hebben aan privacy, zullen ze dit waarschijnlijk wel uit eigen beweging doen.
Wij hadden geen slot, dus het probleem stelde zich niet. Maar ik zou het ook niet toelaten. Je moet binnenkunnen als er een probleem is. Ik ben bv. eens flauwgevallen na een bad.
Wij hadden geen slot, dus het probleem stelde zich niet. Maar ik zou het ook niet toelaten. Je moet binnenkunnen als er een probleem is. Ik ben bv. eens flauwgevallen na een bad.
vrijdag 6 januari 2012 om 10:47
quote:visje444 schreef op 06 januari 2012 @ 10:46:
Ik zou kinderen ook nooit dwingen de deur op slot te doen. Als ze er zelf aan toe zijn, omdat ze meer nood hebben aan privacy, zullen ze dit waarschijnlijk wel uit eigen beweging doen.
Wij hadden geen slot, dus het probleem stelde zich niet. Maar ik zou het ook niet toelaten. Je moet binnenkunnen als er een probleem is. Ik ben bv. eens flauwgevallen na een bad.Ik dwing ze niet, maar ik liever dat ze het doen.
Wij hadden geen slot, dus het probleem stelde zich niet. Maar ik zou het ook niet toelaten. Je moet binnenkunnen als er een probleem is. Ik ben bv. eens flauwgevallen na een bad.Ik dwing ze niet, maar ik liever dat ze het doen.
vrijdag 6 januari 2012 om 10:51
Ik vind het raar om aan je kinderen te zeggen dat je wil dat ze hun deur op slot doen, als ze hier zelf geen nood aan hebben. Die vraag moet m.i. vanuit henzelf komen.
Is er echt een probleem, dan moeten afspraken gemaakt worden over badkamergebruik en buitenblijven. Indien afspraken niet voldoen, kan je aanraden de deur op slot te doen. Maar ik zou eerst iets anders proberen.
Is er echt een probleem, dan moeten afspraken gemaakt worden over badkamergebruik en buitenblijven. Indien afspraken niet voldoen, kan je aanraden de deur op slot te doen. Maar ik zou eerst iets anders proberen.
vrijdag 6 januari 2012 om 10:52
Bij mij in huis gaan er nooit deuren op slot. Thuis douche ik ook meestal met de deur open. Mijn jongste zoon heeft die gewoonte overgenomen. Als hij met zijn vriendin doucht, is de deur wel dicht. Niet op slot want na een verbouwing kan de badkamer niet eens meer op slot omdat er geen slot op zit.
Toen de kinderen klein waren, waren ook alle sleutels uit de deuren van de kamers. We hebben ze ook altijd gezegd de badkamer/wc-deur niet op slot te doen.
Toen de kinderen klein waren, waren ook alle sleutels uit de deuren van de kamers. We hebben ze ook altijd gezegd de badkamer/wc-deur niet op slot te doen.
vrijdag 6 januari 2012 om 10:53
Als het plagen een probleem is, zou je eens kunnen proberen hun gedrag te kopiëeren. Dus de mini-mefs laten ervaren hoe het is als "je gewoon binnenstormt" of " de hele tijd de deur open en dicht maakt"
En dan, als mini-mefs zich gaan ergeren aan jou gedrag, hen vertellen dat ze toch eigenlijk hetzelfde doen.
Kids pikken dat wel op... Hoop ik...
En dan, als mini-mefs zich gaan ergeren aan jou gedrag, hen vertellen dat ze toch eigenlijk hetzelfde doen.
Kids pikken dat wel op... Hoop ik...
vrijdag 6 januari 2012 om 10:54
ik woon alleen met mijn zoon van 10 en die doucht tegenwoordig met de deur op slot en het gordijn dicht, omdat hij dat zelf zo wil, als ik douche is de badkamerdeur dicht en het douchegordijn ook maar hij kan wel naar binnenlopen, we zijn hier allebei tevreden over maar er is eigenlijk niet over gepraat.
qua toilet is het met 2 personen vrij overzichtelijk, daar hebben we ook nooit een probleem mee.
qua toilet is het met 2 personen vrij overzichtelijk, daar hebben we ook nooit een probleem mee.
vrijdag 6 januari 2012 om 10:56
Nu met de katten kan ik geen deur meer op slot doen, dan gaan ze heul vervelend doen als krabben, miauwen en poten onder de deur te steken dat ze erin willen.
Ik moet zeggen dat douchen ik nog niet prettig vind, ik heb een doorzichtig douche gordijn en dan gaan ze ervoor zitten kijken, voelt heel ongemakkelijk. Maar goed het is niet anders. Zal geen foto van de douche plaatsen, deze is onder de deur door;
Ik moet zeggen dat douchen ik nog niet prettig vind, ik heb een doorzichtig douche gordijn en dan gaan ze ervoor zitten kijken, voelt heel ongemakkelijk. Maar goed het is niet anders. Zal geen foto van de douche plaatsen, deze is onder de deur door;
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
vrijdag 6 januari 2012 om 10:58
Bij ons thuis liep iedereen gewoon in en uit... ik liet de deur ook regelmatig open omdat ik anders bang was van alles te missen van wat buiten de badkamer/wc gebeurde
We hebben alle 3 (ik+broertjes) wel een periode gehad dat we de boel goed op slot deden (13 tot 17 jaar) maar dat is ondertussen ook over... bij ons was het dus heel normaal om binnen te lopen, ook als er al iemand binnen was. Nooit een probleem geweest eigenlijk.
We hebben alle 3 (ik+broertjes) wel een periode gehad dat we de boel goed op slot deden (13 tot 17 jaar) maar dat is ondertussen ook over... bij ons was het dus heel normaal om binnen te lopen, ook als er al iemand binnen was. Nooit een probleem geweest eigenlijk.
vrijdag 6 januari 2012 om 10:59
De jongste twee en ik doen de deur niet op slot, mijn man en de pubers wel. Tot een paar jaar geleden had ik eerlijk gezegd nooit stilgestaan bij gevaar, onze deuren kunnen immers wel open van buiten.
Maar nu de oudste dagelijks epilepsieaanvallen heeft en soms ook grote aanvallen, heb ik liever dat hij de deur openlaat. Hijzelf weigert. Hij heeft zijn privacy nodig zegt hij, bovendien -en daar moet ik hem gelijk in geven- kan ik hem ook met een open deur, toch niet opvangen als hij omkiepert.
Maar nu de oudste dagelijks epilepsieaanvallen heeft en soms ook grote aanvallen, heb ik liever dat hij de deur openlaat. Hijzelf weigert. Hij heeft zijn privacy nodig zegt hij, bovendien -en daar moet ik hem gelijk in geven- kan ik hem ook met een open deur, toch niet opvangen als hij omkiepert.
vrijdag 6 januari 2012 om 11:02
quote:Mylene_Valerie schreef op 06 januari 2012 @ 10:56:
Nu met de katten kan ik geen deur meer op slot doen, dan gaan ze heul vervelend doen als krabben, miauwen en poten onder de deur te steken dat ze erin willen.
Mijn katten vinden mij onder de douche ook zo geweldig. Ze lopen dan over de bandrand heen en weer als een soldaat op wacht. Gaan soms bij mij op het randje van het bad zitten waar de shampoo staat. Doe ik de deur dicht en op slot, dan gaan ze aan de deur krabben.
Verder doe ik als ik alleen ben de deur nooit op slot.
Mijn katten vinden mij onder de douche ook zo geweldig. Ze lopen dan over de bandrand heen en weer als een soldaat op wacht. Gaan soms bij mij op het randje van het bad zitten waar de shampoo staat. Doe ik de deur dicht en op slot, dan gaan ze aan de deur krabben.
Verder doe ik als ik alleen ben de deur nooit op slot.