Eten dat 'vult'
woensdag 5 maart 2008 om 14:59
Ik slik een medicament waardoor ik enorm veel eetlust krijg. Nu doet dat medicijn het fantastisch, dus wil ik het blijven pakken. Maar ik merk dat ik elke seconde zin heb om te vreten. Ik sport wel (niet heel vaak) en kan de neiging best goed onderdrukken, maar ik heb wel constant dat hongergevoel. Wat moet ik eten om gewoon een vol gevoel te krijgen zonder aan te komen? Ik heb al bruine pasta en die tricolore (da's dacht ik ook beter dan normale spirelli), maar wat is er nog meer goed?
woensdag 5 maart 2008 om 15:03
Hm, da's een mogelijkheid. Waarom is het niet gezond eigenlijk? Optimel is toch van de yohurt enzo?
Moet er wel bijzeggen dat hier het middageten het 'grootste maal' van de dag is. 's Avonds ben ik vaak weg, en heb ik geen tijd om uitgebreid te koken als ik net van de universiteit kom. Ik eet veel van die lasagnepakketten, of wokgroenten door de spaghetti heen. Ik ben niet zo'n kookwonder.
Moet er wel bijzeggen dat hier het middageten het 'grootste maal' van de dag is. 's Avonds ben ik vaak weg, en heb ik geen tijd om uitgebreid te koken als ik net van de universiteit kom. Ik eet veel van die lasagnepakketten, of wokgroenten door de spaghetti heen. Ik ben niet zo'n kookwonder.
woensdag 5 maart 2008 om 15:05
Een grote beker light chocolademelk vult bij mij altijd erg goed. Maar helpt het niet om 3maal daags stevig maar gezond te eten? De dag beginnen met een goed ontbijt lijkt me in jouw geval verstandig... bijv. een grote kom brinta en een stuk fruit ofzo. Of yoghurt met muesli en vers fruit. Als je luncht met een italiaanse bol gezond en een kom tomatensoep, lijkt het me dat je langer een vol gevoel hebt dan wanneer je twee boterhammen eet.
Ook kan je na het avondeten even wachten met je toetje, en dat bijvoorbeeld een uur later eten.
Ook kan je na het avondeten even wachten met je toetje, en dat bijvoorbeeld een uur later eten.
woensdag 5 maart 2008 om 15:08
Ja yoghurt, net vergeten te kopen! Heb wel activia, da's lekker en gezond (geloof ik). Ik heb nooit op mijn gewicht moeten letten, dus dit is geheel nieuw voor me. Sowieso meer sporten, uiteraard, maar 't is wel een strijd om me zo aan die Spartaanse discipline te houden. Brinta hebben ze hier niet, maar zal kijken naar wat gelijkaardigs.
woensdag 5 maart 2008 om 15:29
Een vol gevoel krijg ik van kaas in mijn gerechten. Lekker en vullend. Om snel een vol gevoel te krijgen kan je voor je eten een glas water drinken.
Tussendoor bijv (ja niet te eten maar in het kader van gezond tussendoortje en niet aan te komen) een dieet reep of sultana.
Wat ik gelezen heb is dat gember in je avond eten zorgt voor een goede vocht afvoer, dus geen vol gevoel maar het wordt aanbevolen bij dieeten hoor ik wel eens. Wat ik niet te eten vind maar het schijnt een goeie afvaller te zijn, selderij. Ik heb het wel eens met een plakje 20 plus kaas geprobeerd maar ik lust het echt niet.
En zoveel mogelijk suikervrij eten, kijk bij recepten van een candidiasis dieeet. Is wel vullend maar zit geen suiker in. Dus ook bijv zuurdesembrood, vult enorm en zit geen suiker in.
Tussendoor bijv (ja niet te eten maar in het kader van gezond tussendoortje en niet aan te komen) een dieet reep of sultana.
Wat ik gelezen heb is dat gember in je avond eten zorgt voor een goede vocht afvoer, dus geen vol gevoel maar het wordt aanbevolen bij dieeten hoor ik wel eens. Wat ik niet te eten vind maar het schijnt een goeie afvaller te zijn, selderij. Ik heb het wel eens met een plakje 20 plus kaas geprobeerd maar ik lust het echt niet.
En zoveel mogelijk suikervrij eten, kijk bij recepten van een candidiasis dieeet. Is wel vullend maar zit geen suiker in. Dus ook bijv zuurdesembrood, vult enorm en zit geen suiker in.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

woensdag 5 maart 2008 om 15:39
Hoi Digitalis,
Nu zal je aan mij geen goeie hebben, want ik ben een bodemloze put.
Maar ik zorg wel dat ik díe dingen neem die lang een verzadigend gevoel geven, zodat ik niet na een half uur alweer sta te trillen van de honger ( letterlijk)
Ik ontbijt vrijwel nooit met brood, dat is hier erin, daar eruit. Dat vult bij mij totaal niet, of ik moet er al 10 eten
Dus ik neem altijd een grote kom ( denk aan een kleine halve liter) met magere vruchten yoghurt. En doe daar lijnzaad, pitten, zaden, noten, muesli, gedroogd fruit, gewoon geschild fruit, etc in. Een hele grote bak cement dus. En dat doet het heel goed hier. Het is mega gezond en een takke goed begin van de dag. Als ik eens een broodje neem, ga ik binnen een kwartier al van mijn graadje. Ik móet echt die bak vol noten en aanverwanten hebben smorgens, anders komt het niet goed.
Tussendoor werkt een lekker dik plak ontbijtkoek ook altijd wel. Of rauwe groentes, veeeeeeeeel rauwe groentes, met een dippie. Ook een handje noten, of idd een stuk kaas, zijn goede vullers. Evenals fruit. Met name dan banaan, 2 bananen achterelkaar en je zit echt wel vol voor eventjes.
En zo min mogelijk snoep ( niet dat ik me daaraan hou, maar goed )
Want door suiker wil je alleen maar nóg meer suiker. Niet al het suiker nu meteen schrappen, dat hoeft absoluut niet. Maar het is wel een soort van algemeen bekend zeg maar.
Ik zou ipv pasta aardappels nemen. Die bevatten minder calorieen en vullen veel beter. Bovendien zitten ze bomvol vit C.
Ben blij voor je dat je medicijnen iig werken. En die eetlust. Dat stabiliseerd vanzelf wel weer. Als je lichaam er aan gewend is zeg maar.
Sterkte ermee.
Nu zal je aan mij geen goeie hebben, want ik ben een bodemloze put.
Maar ik zorg wel dat ik díe dingen neem die lang een verzadigend gevoel geven, zodat ik niet na een half uur alweer sta te trillen van de honger ( letterlijk)
Ik ontbijt vrijwel nooit met brood, dat is hier erin, daar eruit. Dat vult bij mij totaal niet, of ik moet er al 10 eten
Dus ik neem altijd een grote kom ( denk aan een kleine halve liter) met magere vruchten yoghurt. En doe daar lijnzaad, pitten, zaden, noten, muesli, gedroogd fruit, gewoon geschild fruit, etc in. Een hele grote bak cement dus. En dat doet het heel goed hier. Het is mega gezond en een takke goed begin van de dag. Als ik eens een broodje neem, ga ik binnen een kwartier al van mijn graadje. Ik móet echt die bak vol noten en aanverwanten hebben smorgens, anders komt het niet goed.
Tussendoor werkt een lekker dik plak ontbijtkoek ook altijd wel. Of rauwe groentes, veeeeeeeeel rauwe groentes, met een dippie. Ook een handje noten, of idd een stuk kaas, zijn goede vullers. Evenals fruit. Met name dan banaan, 2 bananen achterelkaar en je zit echt wel vol voor eventjes.
En zo min mogelijk snoep ( niet dat ik me daaraan hou, maar goed )
Want door suiker wil je alleen maar nóg meer suiker. Niet al het suiker nu meteen schrappen, dat hoeft absoluut niet. Maar het is wel een soort van algemeen bekend zeg maar.
Ik zou ipv pasta aardappels nemen. Die bevatten minder calorieen en vullen veel beter. Bovendien zitten ze bomvol vit C.
Ben blij voor je dat je medicijnen iig werken. En die eetlust. Dat stabiliseerd vanzelf wel weer. Als je lichaam er aan gewend is zeg maar.
Sterkte ermee.
woensdag 5 maart 2008 om 15:39
Probeer ervoor te zorgen dat je bij iedere maaltijd iets met eiwitten eet, dat zorgt langer voor een verzadigd gevoel.
- Wat al genoemd is: havermout of brinta met magere of halfvolle melk (al moet je ervan houden)
- Brood van de natuurwinkel. Ik heb weleens zuurdesembrood, vult als een tierelier, veel beter dan volkorenbrood van bijv AH.
- tussendoor een bak magere kwark, met evt een schep muesli of fruit erdoor
- bij de warme maaltijd veel groente (vult goed, maar weinig calorieen)
- kaas vult ook goed. ben je bang voor de calorien en vet dan kun je ook 30+ varianten kiezen. ook lekker met een augurkje of een stuk komkommer. Dit kan ook met magere vleeswaar bijv
- verder goed water en groene thee e.d. drinken
- probeer om de 2 a 3 uur iets te eten, dat houdt je bloedsuikerspiegel constant en kan eventuele neiging tot (vr)eten voorkomen.
- Wat al genoemd is: havermout of brinta met magere of halfvolle melk (al moet je ervan houden)
- Brood van de natuurwinkel. Ik heb weleens zuurdesembrood, vult als een tierelier, veel beter dan volkorenbrood van bijv AH.
- tussendoor een bak magere kwark, met evt een schep muesli of fruit erdoor
- bij de warme maaltijd veel groente (vult goed, maar weinig calorieen)
- kaas vult ook goed. ben je bang voor de calorien en vet dan kun je ook 30+ varianten kiezen. ook lekker met een augurkje of een stuk komkommer. Dit kan ook met magere vleeswaar bijv
- verder goed water en groene thee e.d. drinken
- probeer om de 2 a 3 uur iets te eten, dat houdt je bloedsuikerspiegel constant en kan eventuele neiging tot (vr)eten voorkomen.

woensdag 5 maart 2008 om 15:44
Idd ga geen maaltijden of tussendoortjes schrappen, dan krijg je alleen maar meer honger. Geef wel toe aan je lichaam. Als het een seintje honger afgeeft mag je daar, hetzij met mate, natuurlijk best aan toe geven.
Af en toe lekker snoepen is heus niet meteen een wereldramp. Kijk mij, ik vreet me te pleuris en heb nog steeds ondergewicht, dus tja.
Ik denk dat juist door vaak iets te eten, ik op gewicht blijf. Als ik maatlijden ga overslaan, dan gaat mijn lijf ook onmiddellijk in spaarstand, en dan kom ik dus aan. Dus blijven eten is mijn devies.
Maar als je kaas neemt, idd de 20 of 30 plus varianten kiezen. Heb net op de markt geweldige 20 plus kruiden kaas gescoord, té lekker gewoon!
Ik heb ook ruwe noten gehaald en gedroogd fruit. Dat eet ik zo uit het handje tussendoor, of in de kwark ofzo. Veel eiwitten is idd goed voor de verzadiging.
Wat ik ook wel doe is een soepje tussendoor. Zit weinig in, en je hebt toch het gevoel echt iets gegeten te hebben.
En zuurdesum brood, dat is ZO lekker. Zeker de rijst of noten variant. Als ik dat in huis heb, dan blijf ik dooreten, maar das denk ik ook weer niet bedoeling hahahaha.
Af en toe lekker snoepen is heus niet meteen een wereldramp. Kijk mij, ik vreet me te pleuris en heb nog steeds ondergewicht, dus tja.
Ik denk dat juist door vaak iets te eten, ik op gewicht blijf. Als ik maatlijden ga overslaan, dan gaat mijn lijf ook onmiddellijk in spaarstand, en dan kom ik dus aan. Dus blijven eten is mijn devies.
Maar als je kaas neemt, idd de 20 of 30 plus varianten kiezen. Heb net op de markt geweldige 20 plus kruiden kaas gescoord, té lekker gewoon!
Ik heb ook ruwe noten gehaald en gedroogd fruit. Dat eet ik zo uit het handje tussendoor, of in de kwark ofzo. Veel eiwitten is idd goed voor de verzadiging.
Wat ik ook wel doe is een soepje tussendoor. Zit weinig in, en je hebt toch het gevoel echt iets gegeten te hebben.
En zuurdesum brood, dat is ZO lekker. Zeker de rijst of noten variant. Als ik dat in huis heb, dan blijf ik dooreten, maar das denk ik ook weer niet bedoeling hahahaha.
woensdag 5 maart 2008 om 15:55
Wat ik eet als ik een "vol" gevoel nodig heb? Yoghurt met dat muesli-met-noten-spul van de Albert Heijn. Geloof me, dat vúlt! En nog gezond ook, en volgens mij valt het wel mee met de calorieën.
Wat m'n broer altijd deed, en wat zeker vult maar denk ik niet helemaal de bedoeling is: afbakcroissants kopen (ook bij Appie) en die zonder eerst af te bakken, opeten. Blijkbaar zetten ze dan iets uit in je maag ofzo, echt, op twee van die dingen liep hij een hele dag te sjouwen in de fabriek!
Stukkie kaas, ook altijd goed. Stokbrood met zuurkool en knakworst. Tomaat met feta. Een snickers , maar ja, das niet bepaald gezond en wel erg veel calo's. Cup-a-soup. Etc.
Wat m'n broer altijd deed, en wat zeker vult maar denk ik niet helemaal de bedoeling is: afbakcroissants kopen (ook bij Appie) en die zonder eerst af te bakken, opeten. Blijkbaar zetten ze dan iets uit in je maag ofzo, echt, op twee van die dingen liep hij een hele dag te sjouwen in de fabriek!
Stukkie kaas, ook altijd goed. Stokbrood met zuurkool en knakworst. Tomaat met feta. Een snickers , maar ja, das niet bepaald gezond en wel erg veel calo's. Cup-a-soup. Etc.
woensdag 5 maart 2008 om 15:57
quote:mastermind schreef op 05 maart 2008 @ 15:55:
he...getsie!!!
he...getsie!!!

woensdag 5 maart 2008 om 16:03
quote:Zoyla schreef op 05 maart 2008 @ 15:39:
.
Dat is echt een fabeltje.
Aardappelen bevatten zo'n 80 cl per 100 gram, pasta ongeveer 350!
Wel rauw, dus gekookt bevat het minder, maar dan nog. Aardappelen zijnnet zo gezond als pasta en bevatten minder caloriën.
.
Wel rauw, dus gekookt bevat het minder, maar dan nog. Aardappelen zijnnet zo gezond als pasta en bevatten minder caloriën.
woensdag 5 maart 2008 om 16:03
Goeie tips meiden! Helaas zit er geen goede bakker in de buurt, ik heb altijd vies brood. Maar voor noten ga ik zeker kijken, of iets anders door de yoghurt. Soms doe ik jam door de magere yoghurt, want ik vind yoghurt zonder iets niet erg lekker. Kaas maakt me denk ik dik. Ik eet wel veel magere producten. Aardappels koop ik altijd in de vorm van die kleine ronde dingetjes, die je kunt bakken. Ook niet al te best denk ik. Het gaat er vooral om om niet aan te komen en ook weer geen hongergevoel te hebben. Ik heb officieel ook ondergewicht, maar dat past bij me. BMI is niet alles natuurlijk. Ik lees in ieder geval met plezier de tips! (en rook er ook veel te veel bij, maar ja)
woensdag 5 maart 2008 om 16:06
quote:shining schreef op 05 maart 2008 @ 16:03:
[...]
Wel rauw, dus gekookt bevat het minder, maar dan nog. Aardappelen zijnnet zo gezond als pasta en bevatten minder caloriën.??? Dat is toch precies wat zoyla zegt? dat aardappelen minder calo's bevatten?
[...]
Wel rauw, dus gekookt bevat het minder, maar dan nog. Aardappelen zijnnet zo gezond als pasta en bevatten minder caloriën.??? Dat is toch precies wat zoyla zegt? dat aardappelen minder calo's bevatten?
woensdag 5 maart 2008 om 16:14
Je kunt ook proberen om minder koolhydraten te eten (dus minder pasta, brood, aardappels, rijst en suiker). Ik doe nu het Atkinsdieet waarbij je dus eigenlijk alleen kaas, gevogelste vlees, eieren, vet en groentes eet. Sinds 1,5 week nog geen moment honger gehad en bijna 3 kilo afgevallen. Ik was gevoelig voor koolhydraten kon makkelijk 4 boterhammen op als tussendoortje en sinds ik Atkins doe nergens meer last van. Tip: ze hebben ook koolhydraatarm brood bij de Jumbo supermarkt

woensdag 5 maart 2008 om 16:17
Inderdaad, ik dacht dat Zoyla bedoelde dat aardappelen meer caloriën bevatten dan pasta. Dat is dus niet zo. Overigens is het natuurlijk ook niet zo dat 100 gram gekookte pasta minder caloriën bevatten dan 100 gram rauwe pasta. Ik bedoel eigenlijk dat 100 gram rauw minder lijkt dan 100 gram gaar, omdat het uitzet tijdens het koken. Mensen denken vaak dat je van aardappelen dik wordt. Dat is echt de grootste onzin.