Wat kost een architect?
maandag 6 februari 2012 om 09:24
Omdat we aan het denken zijn over een aanbouw aan ons huis (ongeveer 5x7 meter) willen we eens met een architect praten.
Wie heeft er ervaring mee?
is een intakgesprek gratis? En als je alles laat tekenen (ook bestek tekeningen zodat een aannemer direct aan de slag kan) en de vergunningen laat regelen, wat ben je dan ongeveer kwijt? Ik heb weleens ergens gehoord dat een architect ongeveer 10% van de bouwsom kost. Is dat een reele gedachte?
is een intakgesprek gratis? En als je alles laat tekenen (ook bestek tekeningen zodat een aannemer direct aan de slag kan) en de vergunningen laat regelen, wat ben je dan ongeveer kwijt? Ik heb weleens ergens gehoord dat een architect ongeveer 10% van de bouwsom kost. Is dat een reele gedachte?
maandag 6 februari 2012 om 09:45
10 seconden google leverde dit op ..
Globale kosten van een architect
Indicatie kosten architect (ontwerp + begeleiding)
Uitbouw, aanbouw of opbouw Ca. ¤ 900,- / ¤ 1.500,-
Rijtjeshuis Ca. ¤ 4.000,-
Vrijstaande woning Ca. ¤ 5.950,-
Uurtarief architecten
Architecten Tarieven tussen de ¤ 50,- en ¤ 95,- per uur met een gemiddelde van ¤ 70,- excl. btw
http://www.wat-kost-het.n ... OOek-D6iK4CFUwf3god8B8Y6A
Globale kosten van een architect
Indicatie kosten architect (ontwerp + begeleiding)
Uitbouw, aanbouw of opbouw Ca. ¤ 900,- / ¤ 1.500,-
Rijtjeshuis Ca. ¤ 4.000,-
Vrijstaande woning Ca. ¤ 5.950,-
Uurtarief architecten
Architecten Tarieven tussen de ¤ 50,- en ¤ 95,- per uur met een gemiddelde van ¤ 70,- excl. btw
http://www.wat-kost-het.n ... OOek-D6iK4CFUwf3god8B8Y6A
maandag 6 februari 2012 om 09:53
Het was zeker niet flauw bedoeld, je wilde toch richtlijnen ?
Als je belt weet je waar je aan toe bent.. hier kan je zoveel vragen als je wilt, en je zal wel antwoorden krijgen maar de ene architekt is de andere niet en de rekeningen zullen ook verschillen.
Verder zal het ook aan veel andere ter plaatse te bepalen dingen liggen wat eea gaat kosten..
Als je belt weet je waar je aan toe bent.. hier kan je zoveel vragen als je wilt, en je zal wel antwoorden krijgen maar de ene architekt is de andere niet en de rekeningen zullen ook verschillen.
Verder zal het ook aan veel andere ter plaatse te bepalen dingen liggen wat eea gaat kosten..
maandag 6 februari 2012 om 09:54
quote:mariap schreef op 06 februari 2012 @ 09:49:
waarom altijd meteen zo flauw om te zeggen dat je ook kan bellen en googelen....ik ben gekke gerritje niet, ik kan ook bellen en googelen, maar ben opzoek naar ervaringen.
In je OP vroeg je niet expliciet naar ervaringen, maar naar antwoorden op je vragen. Dat zijn verschillende dingen.
En je kan wel naar ervaringen vragen, maar zoals je kan zien in de post van Dunschiller, zie je dat prijzen van architecten flink uiteen kunnen lopen. Hangt ook compleet af van de opdracht, bestaande situatie etc. Handigste is echt gewoon een aantal architecten bellen (nooit bij 1 houden, altijd tweede architect ook een offerte maken) zodat je concrete antwoorden hebt.
waarom altijd meteen zo flauw om te zeggen dat je ook kan bellen en googelen....ik ben gekke gerritje niet, ik kan ook bellen en googelen, maar ben opzoek naar ervaringen.
In je OP vroeg je niet expliciet naar ervaringen, maar naar antwoorden op je vragen. Dat zijn verschillende dingen.
En je kan wel naar ervaringen vragen, maar zoals je kan zien in de post van Dunschiller, zie je dat prijzen van architecten flink uiteen kunnen lopen. Hangt ook compleet af van de opdracht, bestaande situatie etc. Handigste is echt gewoon een aantal architecten bellen (nooit bij 1 houden, altijd tweede architect ook een offerte maken) zodat je concrete antwoorden hebt.
maandag 6 februari 2012 om 09:54
Maar als mijn architect gratis is wil dat toch niet zeggen dat alle architecten gratis zijn?
Ik vind dat namelijk een hele normale redenering
Eerst bellen.
Want wat ga je zeggen tegen een architect die wel zijn intake in rekening brengt?
Ja maar boehoe....Summer haar architect deed het niet?
DAT is pas flauw!
Ik vind dat namelijk een hele normale redenering
Eerst bellen.
Want wat ga je zeggen tegen een architect die wel zijn intake in rekening brengt?
Ja maar boehoe....Summer haar architect deed het niet?
DAT is pas flauw!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
maandag 6 februari 2012 om 10:03
Het gaat heel slecht met architecten momenteel, er is veel te weinig werk (of te veel architecten). Dat betekent niet dat je ze nu uit moet buiten, wel dat je misschien een mooie prijs kan afspreken omdat architect de kans wil om wat te bouwen. Welke kant van het land woon je? Ik heb goede ervaringen met 'n architect in de randstad.
maandag 6 februari 2012 om 11:31
Ik werk zelf op een architectenbureau en hier is het eerste gesprek gewoon gratis. Om een prijs te maken moet een architect toch eerst een idee hebben wat de opdracht wordt.
Een prijs van ongeveer 10% is wel reeel, verschilt natuurlijk wel wat je voor uitbouw wilt.
Een architect zal als het goed is een offerte opstellen met de kosten per onderdeel (zoals ontwerp, bouwaanvraag, tekenwerk, aannemer selectie, uitvoering begeleiding).
Je zal waarschijnlijk ook een constructeur nodig hebben, die kosten komen er dan nog apart bij.
Een prijs van ongeveer 10% is wel reeel, verschilt natuurlijk wel wat je voor uitbouw wilt.
Een architect zal als het goed is een offerte opstellen met de kosten per onderdeel (zoals ontwerp, bouwaanvraag, tekenwerk, aannemer selectie, uitvoering begeleiding).
Je zal waarschijnlijk ook een constructeur nodig hebben, die kosten komen er dan nog apart bij.
maandag 6 februari 2012 om 11:51
Het klinkt wel erg aantrekkelijk om alles te laten regelen zoals ik zie in het lijstje van Mo hierboven. Vooral de aannemerselectie en de begeleiding bij de uitvoering. In het verleden heb ik al eens een 'verbouwingstraumaatje' opgelopen door een aannemer die er een potje van maakte, en dat houdt ons nu een beetje tegen om te gaan verbouwen.....
maandag 6 februari 2012 om 12:36
Veel particulieren vinden een architect duur (en het kost veel geld ja) maar als je ziet wat er allemaal bij komt kijken is het ook veel werk. Vooral als het mis gaat inderdaad, het hele juridische gebeuren is toch een verhaal apart.
Mocht je het toch zelf willen gaan doen, kies dan in ieder geval een aannemer die is aangesloten bij bijvoorbeeld Bouwgarant.
Mocht je het toch zelf willen gaan doen, kies dan in ieder geval een aannemer die is aangesloten bij bijvoorbeeld Bouwgarant.
maandag 6 februari 2012 om 15:04
Ik weet niet of ik hier een link mag plaatsen, maar kijk bijvoorbeeld eens bij http://www.koosjanvandervelden.nl/ , voorbeeld van de tuinkamer en de schuur. Dat zit denk ik in jullie richting. Hij is tamelijk precies in de begeleiding bij de uitvoering, werkt het liefst met mensen die hij kent.
dinsdag 7 februari 2012 om 13:53
Eens met TO dat het een beetje flauw wordt op het viva forum dat veel vragen beantwoord worden met; daar kun je toch voor bellen/googlen!
Dus sluit alle topics maar moderator, voor je gezondheidsproblemen ga je naar de arts, zwanger naar je verloskundige, digi naar de digitaalzaak etc etc..
Ontopic: een adviesgesprek is vaak gratis zo moeten ze hun klanten werven, wat het uiteindelijk gaat kosten ligt helemaal aan hoeveel werk de architect ervan heeft. Heb je een basisplan waar je dingen in aan wilt passen of moet alles helemaal ontworpen worden? Het hoeft niet zo te zijn dat je met architect meer geld kwijt bent, hij/zij kan ook kijken waarop je kunt besparen bijvoorbeeld.
Dus sluit alle topics maar moderator, voor je gezondheidsproblemen ga je naar de arts, zwanger naar je verloskundige, digi naar de digitaalzaak etc etc..
Ontopic: een adviesgesprek is vaak gratis zo moeten ze hun klanten werven, wat het uiteindelijk gaat kosten ligt helemaal aan hoeveel werk de architect ervan heeft. Heb je een basisplan waar je dingen in aan wilt passen of moet alles helemaal ontworpen worden? Het hoeft niet zo te zijn dat je met architect meer geld kwijt bent, hij/zij kan ook kijken waarop je kunt besparen bijvoorbeeld.
donderdag 23 februari 2012 om 13:17
quote:mariap schreef op 06 februari 2012 @ 09:24:
Omdat we aan het denken zijn over een aanbouw aan ons huis (ongeveer 5x7 meter) willen we eens met een architect praten.
Hallo,
Heb je al een architect gevonden? Wat je beter kunt doen is een architect vinden die in z'n vrije tijd ook werkt om extra bij te verdienen. Dan gaat het niet via het bedrijf, maar rechtstreeks. Dat scheelt je een hoop geld.
Een prijs van een architect ligt tussen de 1000-1500 euro.
Een architect die thuis werkt doet het ongeveer voor 600-700. De helft gewoon. Waar woon je ergens? Want ik ken er wel een paar in omgeving ( Midden en West brabant- Zeeland en Zuid-Holland.
succes alvast!
Hallo,
Heb je al een architect gevonden? Wat je beter kunt doen is een architect vinden die in z'n vrije tijd ook werkt om extra bij te verdienen. Dan gaat het niet via het bedrijf, maar rechtstreeks. Dat scheelt je een hoop geld.
Een prijs van een architect ligt tussen de 1000-1500 euro.
Een architect die thuis werkt doet het ongeveer voor 600-700. De helft gewoon. Waar woon je ergens? Want ik ken er wel een paar in omgeving ( Midden en West brabant- Zeeland en Zuid-Holland.
succes alvast!
vrijdag 11 maart 2016 om 09:39
We zijn van plan ons huis flink te laten verbouwen en hebben daar iemand met creatieve ideeën, goede smaak
en bouwkundig inzicht bij nodig. Keuken willen we aanpassen, indeling binnen handiger/beter en de buitenkant moderner maken (goten, gevelbekleding, ramen anders? , overdekt terras met haard ergens?. Een officieel architectenbureau is meteen wel erg prijzig, want daar zijn we na fase 1 (ontwerp) al 3000 eur kwijt. Dus ik vroeg me af of iemand wellicht een goede architect die minder duur is om de eerste ideeën mee uit te werken en wat scenario's uit te proberen op tekening? Wellicht iemand die bij een architectenbureau werkt en er in zijn vrije tijd wat bij werkt? We wonen in de regio Breda.
dinsdag 12 april 2016 om 21:48
quote:Keekee schreef op 11 maart 2016 @ 09:39:
We zijn van plan ons huis flink te laten verbouwen en hebben daar iemand met creatieve ideeën, goede smaak
en bouwkundig inzicht bij nodig. Keuken willen we aanpassen, indeling binnen handiger/beter en de buitenkant moderner maken (goten, gevelbekleding, ramen anders? , overdekt terras met haard ergens?. Een officieel architectenbureau is meteen wel erg prijzig, want daar zijn we na fase 1 (ontwerp) al 3000 eur kwijt. Dus ik vroeg me af of iemand wellicht een goede architect die minder duur is om de eerste ideeën mee uit te werken en wat scenario's uit te proberen op tekening? Wellicht iemand die bij een architectenbureau werkt en er in zijn vrije tijd wat bij werkt? We wonen in de regio Breda.
Hallo Keekee,
Ben je nog op zoek naar een architect/bouwkundige?
Wellicht kunnen we dan vrijblijvend even contacten.
Met vriendelijke groet,
James
Hallo Keekee,
Ben je nog op zoek naar een architect/bouwkundige?
Wellicht kunnen we dan vrijblijvend even contacten.
Met vriendelijke groet,
James