is dit waar?

10-02-2012 15:03 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik hebben regelmatig een discussie over het volgende; hij beweerd namelijk dat als een ongestelde vrouw vlees aanraakt dat het spontaan bederft. Ik vind dit de grootste onzin, het bederft nooit als ik eraan zit of klaarmaak met het eten. Bij mijn moeder nooit wat van gemerkt en bij tantes en vriendinnen ook niet.

Weet iemand of dit klopt of niet?
quote:xalliesuper schreef op 10 februari 2012 @ 15:33:

[...]

Het gaat erom waar dat warme water vandaan komt, als dat een boiler is waar het al langer in zit het opgewarmde water is er meer kans op bacteriegroei en dat is dus minder geschikt om te drinken...Oh. Ja daar heb je wel een punt ja. Ik drink bijna altijd onder de douche!
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Ik was best serieus over mijn vraag eigenlijk, en vind het interessant dat toch meer mensen ervan hebben gehoord en net zoals ik nooit bedorven vlees hebben gehad door hun menstruatie.
Ik zou hem in die waan laten, het betekent immers dat ik elke elke maand sowieso standaard 6/7 dagen niet hoef te koken.
EvyBlissy als je een boiler hebt kun je dat dus beter niet doen.
Ik heb het alleen over vlees, niet over andere producten, zie het alweer iemand gebruiken in een topic over een bedorven kokosnoot, haha.
[quote]exces schreef op 10 februari 2012 @ 15:26:

Bij sommige vrouwen veranderd de zuurgraad van de huid als ze ongesteld zijn en dat kan invloed hebben op het eten. Dat is ooit onderzocht en bewezen, al moet je mij zo even niet vragen waar je dat terugvindt, ik weet dat mijn vader er een artikel over heeft gelezen, maar ik praat nu over 20 jaar geleden en mijn vader leeft niet meer dus ik kan het niet navragen.

dit was tdt idd onderzocht en bewezen maar of dit tegenwoordig nog geldt? geen idee
en ach zo vreemd is het niet, net als bv salmonella in het drinkwater wij zien het niet maar kunnen er wel ziek of zelfs dood van gaan

of de tig aantal bacteriën
Mijn man is een echte brabander en aan hun kant wordt het ook gezegd. Van de soep en dergelijke.
Oh mijn ex schoonmoeder beweerde dat het gehakt zuur werd als zij de ballen draaide tijdens haar menstruatie.

Nou ik geloof dat in welke fase van haar cyclus dan ook alles zuur werd wat ze aanraakte...........maar goed deze vrouw werd ook dik van water.......ze geloofde het zelf, dat dan weer wel.
quote:SeptemberGirl schreef op 10 februari 2012 @ 15:34:

[...]

Maar koperen leidingen komen nog maar heeeeel weinig voor, dus dat gaat niet op....

Iets met klok en klepel . Dit levert google op

Kan ik warm water drinken uit de kraan?

Liever niet. Wel als u het water eerst gekookt heeft en mengt met koud water.

Verwarmd drinkwater kan een andere kwaliteit krijgen wanneer het eenmaal door een boiler of geiser heeft gestroomd. In warm water kunnen metalen beter oplossen dan in koud water. Daardoor bestaat de kans dat de normen voor bijvoorbeeld koper, lood of zink worden overschreden. De gegarandeerde kwaliteit van koud leidingwater geldt daarom niet voor verwarmd leidingwater. Daarom raden wij de consumptie van verwarmd water af.
Ballen draaien is ook rotwerk, vooral die kleintjes voor de soep of spaghetti, waarschijnlijk had ze er gewoon geen zin in.
Nou Lilith, ik word ook dik van water hoor. Als ik een liter drink ben ik ook echt een kilo zwaarder

Die is er een dag later wel weer vanaf, dat scheelt.

Maar ik weet dat mijn moeder geen slagroom moest kloppen als ze ongesteld was, slagroom werd dan niet stijf maar bleef slappe zooi. Dus moesten wij elke zondag de room kloppen. Dat wil zeggen; om en om want degene die klopte mocht de garde schoonlikken, dus we sloegen elkaars koppen in voor dat karweitje.
Een deel van dit bijgeloof heeft ongetwijfeld ook te maken met Christelijke reinheidsidealen. Eeuwen geleden (even terugspringend naar de 11e eeuw bijvoorbeeld) was men van mening dat alles dat uit het binnenste van het lichaam komt (bloed, snot, pus, urine...) onrein is. Voordat je in contact met God kwam (dus, voordat je naar de mis en ter communie ging) diende je je te wassen, en mensen die langer onrein waren (zwerende wonden, ongestelde vrouwen, vrouwen die net waren bevallen) konden sowieso niet ter communie voor ze eerst ritueel gereinigd waren.

Ik heb zo'n idee, dat deze gedachten in latere eeuwen is versimpeld tot "onrein = vies = niet koken"...
Ik wist dat men dat vroeger zei, maar niet dat men daar anno 2012 nog in geloofde.

Vriend kookt de week dat jij ongesteld bent, dus in ieder geval
quote:vaire schreef op 10 februari 2012 @ 16:14:

Een deel van dit bijgeloof heeft ongetwijfeld ook te maken met Christelijke reinheidsidealen. Eeuwen geleden (even terugspringend naar de 11e eeuw bijvoorbeeld) was men van mening dat alles dat uit het binnenste van het lichaam komt (bloed, snot, pus, urine...) onrein is. Voordat je in contact met God kwam (dus, voordat je naar de mis en ter communie ging) diende je je te wassen, en mensen die langer onrein waren (zwerende wonden, ongestelde vrouwen, vrouwen die net waren bevallen) konden sowieso niet ter communie voor ze eerst ritueel gereinigd waren.

Ik heb zo'n idee, dat deze gedachten in latere eeuwen is versimpeld tot "onrein = vies = niet koken"... ik kom uit de middeleeuwen vind het nog steeds vies
Hmm, volgens mij is het weer tijd om met de pil te stoppen. Schahaaat, kook jij komende week?
Ik denk wel dat het vlees bederft als je er op gaat zitten als je ongesteld bent hahaha

On topic: laat je niet gek maken. Dat vrouwen 'onrein' zouden zijn tijdens de menstruatie heeft volgens mij vooral met geloof te maken. Geen zorgen over maken!
Neuh doe ik ook niet hoor. Kreeg van velen de tip om vriend vooral in zijn waan te laten en dan hoef ik een week niet te koken!
quote:pimpelmeesje67 schreef op 10 februari 2012 @ 16:00:

[...]

Iets met klok en klepel . Dit levert google op

Kan ik warm water drinken uit de kraan?

Liever niet. Wel als u het water eerst gekookt heeft en mengt met koud water.

Verwarmd drinkwater kan een andere kwaliteit krijgen wanneer het eenmaal door een boiler of geiser heeft gestroomd. In warm water kunnen metalen beter oplossen dan in koud water. Daardoor bestaat de kans dat de normen voor bijvoorbeeld koper, lood of zink worden overschreden. De gegarandeerde kwaliteit van koud leidingwater geldt daarom niet voor verwarmd leidingwater. Daarom raden wij de consumptie van verwarmd water af.Dit staat nou nooit bij recepten waar je water bij moet toevoegen .
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:ameliemelo schreef op 10 februari 2012 @ 16:27:

Ik denk wel dat het vlees bederft als je er op gaat zitten als je ongesteld bent hahaha

On topic: laat je niet gek maken. Dat vrouwen 'onrein' zouden zijn tijdens de menstruatie heeft volgens mij vooral met geloof te maken. Geen zorgen over maken!

Toch zijn de reinigingsvoorschriften van het geloof vaak niet zo maar uit de lucht gegrepen.

Wist je dat de Joden in tijden van pest aangezien werden voor heksen die anderen de pest bezorgden. Ze zouden mensen vervloeken, en zelf niet ziek worden. Later kwam pas het besef dat de reinigingsvoorschriften van de joden, voor koken en eten en hun rituele baden zorgden voor meer hygiene en dus minder besmetting
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ja hoor. En als je aan je navel draait, vallen je billen eraf. Mijn moeder wees me wel eens op mensen die dat volgens haar hadden gedaan. En wij hadden ook een bad dat vanzelf leegliep als je schoon was.

Er zit natuurlijk een oorsprong aan dat verhaal over vlees, maar ik denk dat er met de komst van hygiëne en tampons een hoop ten goede is veranderd!
quote:marilyn_88 schreef op 10 februari 2012 @ 15:39:

Ja 10 jaar alweer damn. Ik weet dat het niet bederft als ik eraan zit, maar vroeg het meer om te kijken of meer mensen hiervan gehoord hadden of misschien ervaring mee hebben.

Vind het onnodig dat je mij voor een dom persoon uitmaakt trouwens, weet niet of je dit serieus bedoelde.

Het is dan misschien inderdaad niet zo aardig om jou voor dom persoon uti te maken, maar wat je zegt is wel een beetje dom.

Eerst zeg je dat je weet dat het eten dan niet bederft

en even later vraag je of mensen er ervaring mee hebben.

Tuurlijk hebben mensen er dan geen ervaring mee, als je al weet dat dat niet kan!

Volgens mij twijfel je echt aan wat je vriend je zegt?! En dan noem je je vriend ook nog "onnozel"?
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Hetzelfde dat het waar is dat je kont op je neus groeit...
quote:isabon schreef op 10 februari 2012 @ 15:27:

[...]

Overigens mijn man is een Surinamer, maar ik heb nog nooit gehoord van niet koken als je ongesteld bent.

Ik ben ook een Surinamer en heb dat wel van huis uit meegekregen. Geen bami maken als je ongesteld bent, geen soepen en ook bepaalde vleessoorten niet, omdat die sneller verzuren. En ook met bakken moet je bepaalde dingen beter niet maken als je ongesteld bent, want die "vallen" dan (denk aan souffles enzo).

Ik weet niet precies meer waar het nou precies om was, maar in ieder geval zegt men dat als je bepaald eten maakt als je ongesteld bent dat het dan zuur wordt, zoals verzuurde (en dat is dus bedorven) bami. Het is me trouwens ook weleens overkomen, dat soep die ik gemaakt had als ik ongesteld was inderdaad dezelfde dag nog zuur was.
Am Yisrael Chai!
Het kon toch zijn dat andere vrouwen er wel last van hebben? Ik weet alleen dat het bij mij niet zo is. Ik zal eens aan een van mijn schoonzusters vragen of ik het "live" mee mag maken. Zij zijn er namelijk ook heilig van overtuigd.

Wat ik zeg is niet dom maar word weer verkeerd begrepen of ik omschrijf het niet goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven