Gezond kattenvoer

01-03-2012 10:43 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar goed en gezond kattenvoer voor mijn kat.

Bestel meestal op Zooplus en daar ben ik op zich tevreden over maar door de vele soorten twijfel ik welke het beste is..

Las gisteren iets over het merk Orijen, hier staat bij dat het veel proteïnen, weinig koolhydraten en geen tarwe bevat: 75 % vlees in levensmiddel-kwaliteit, 25 % fruit en groenten en 0 % tarwe.

Ik hoor nl. steeds vaker dat er veel graan in kattenvoer zit wat helemaal niet goed is voor een kat, ze at eerder altijd Proplan maar hier zit dus veel graan in.

Ook Applaws bestaat voor 80% uit vlees en zitten ook geen granen in verwerkt.

Maar ook Sanabelle schijnt goed te zijn en de prijs-kwaliteit verhouding is beter omdat je het in grotere zakken kunt krijgen.

Nu heb ik maar 1 kat dus ik weet niet of dat voer dan lang vers blijft.

Kortom, mag ik jullie meningen horen? Graag!
Ik zou geen 10 kg zakken voor 1 kat halen, dan wordt t toch oud. Orijen is prima voer, acana ook, alleen die van mij wilden het niet.
Nee 10 kg is idd wel erg veel!

Mijn kat leeft voornamelijk binnen (komt eigenlijk alleen in de zomer af & toe buiten) dus misschien is een speciaal voer voor binnenkatten dan beter?

Las ook verhalen dat het voer van Orijen en Applaws een kat die niet naar buiten gaat teveel energie geeft en ze te dik kunnen worden?

Kijk nu naar Royal Canin fit 32, voor de kat die hoofdzakelijk binnenshuis leeft.

Pfff al die keuze's, vreselijk, haha!quote:feeks schreef op 01 maart 2012 @ 10:56:

Ik zou geen 10 kg zakken voor 1 kat halen, dan wordt t toch oud. Orijen is prima voer, acana ook, alleen die van mij wilden het niet.
Ik heb voor mijn raskatten gewoon de ras-variant van royal canin. Heel soms aangevuld met een stukje gekookte vis of kip. En in het verhaarseizoen aangevuld met een lik anti-haarbalpasta (langhaar..).

Zolang de zak maar weer goed dichtgaat kun je best grote verpakkingen kopen, het is goed tot de uiterste houdbaarheidsdatum. Een 10 kilo verpakking zou ik 1 keer openen om daar 10 kleine zakken van te maken die ik dan weer heel goed dichtdoe tot ik het nodig heb. Een bak van een kilo voor het grijpen is toch goed te doen?
Niet alleen de granen zijn niet goed voor een kat. Ook de kleurstoffen die in sommige soorten verwerkt zijn kunnen schadelijk zijn. De Felix-brokjes zouden bijvoorbeeld groente bevatten. Nou die groene stukjes er tussen hebben niks met groente te maken.

Ik heb 4 katten, 2 blauwe russen (de foto is een van hen) en 2 europese kortharen. Ik haal 4 soorten voer (Proplan, One, Catchow, en Royal Canin) en die gaan in een luchtdichte bewaarbus (eigenlijk bedoeld voor paardevoer). Goed schudden. Deze mix vinden ze allemaal lekker. Zachtvoer krijgen ze alleen savonds, maar dat is gewoon een snack. Daar zit nauwelijks voedingswaarde in, en hebben ze ook niet nodig. Maar ik gun ze ook wat lekkers. Verder snoepen ze niet. Ze zien er goed uit, zijn gezond en stinken niet uit hun bek. Je kunt ook aan de opbrengst in kattenbak zien of het voer echt voedingswaarde heeft gehad. Veel granen.... grote keutels :-).
Dank je wel Fozziebear, het voordeligste zijn idd de grote zakken van 10 kg maar ik woon in een appartement en ik zou niet weten waar ik dat moet laten.. Heb ook altijd een enorme zak kattengrit van Cat's Best staan..

Het idee van Orijen, Acana en Applaws spreekt mij het meeste aan doordat er veel vlees in zit.

Maar het lijkt minder geschikt voor de binnenkat..

Royal Canin en Sanabelle hebben beide een speciaal voer voor binnenkatten dus dat lijkt ook goed...quote:fozziebear schreef op 01 maart 2012 @ 11:30:

Ik heb voor mijn raskatten gewoon de ras-variant van royal canin. Heel soms aangevuld met een stukje gekookte vis of kip. En in het verhaarseizoen aangevuld met een lik anti-haarbalpasta (langhaar..).

Zolang de zak maar weer goed dichtgaat kun je best grote verpakkingen kopen, het is goed tot de uiterste houdbaarheidsdatum. Een 10 kilo verpakking zou ik 1 keer openen om daar 10 kleine zakken van te maken die ik dan weer heel goed dichtdoe tot ik het nodig heb. Een bak van een kilo voor het grijpen is toch goed te doen?
Ik heb ook een Blauwe Rus, alleen zie ik dat jouw Rus geen groene ogen heeft?

Prachtige poezen he, iedereen denkt altijd dat ze nog heel jong is omdat ze zo slank blijft.

Mag ik vragen waarom je 4 soorten voer mengt?

Mijn katje krijgt 's avonds altijd een hapje Whiskas vlees in gelei (doe 3 dagen met zo'n zakje) en dat is gewoon een lekker hapje idd.quote:mamalola schreef op 01 maart 2012 @ 11:42:

Niet alleen de granen zijn niet goed voor een kat. Ook de kleurstoffen die in sommige soorten verwerkt zijn kunnen schadelijk zijn. De Felix-brokjes zouden bijvoorbeeld groente bevatten. Nou die groene stukjes er tussen hebben niks met groente te maken.

Ik heb 4 katten, 2 blauwe russen (de foto is een van hen) en 2 europese kortharen. Ik haal 4 soorten voer (Proplan, One, Catchow, en Royal Canin) en die gaan in een luchtdichte bewaarbus (eigenlijk bedoeld voor paardevoer). Goed schudden. Deze mix vinden ze allemaal lekker. Zachtvoer krijgen ze alleen savonds, maar dat is gewoon een snack. Daar zit nauwelijks voedingswaarde in, en hebben ze ook niet nodig. Maar ik gun ze ook wat lekkers. Verder snoepen ze niet. Ze zien er goed uit, zijn gezond en stinken niet uit hun bek. Je kunt ook aan de opbrengst in kattenbak zien of het voer echt voedingswaarde heeft gehad. Veel granen.... grote keutels :-).
Ik denk dat ik Acana Grasslands en Sanabelle Adult met gevogelte ga mengen, lijkt me een goede combi!!
Ik heb drie katten. Twee ras en een Vuilnisslettebakje. Mijn katten kregen vanaf geboorte Royal Canin, specifiek geschikt voor hun ras. Daardoor is een van mijn katten doodziek geworden vorig jaar en is vier weken opgenomen geweest in Utrecht wegens ontstekingen in Alvleesklier, maag, dikke en dunne darm. Kosten om hem op te lappen 6000 euro, en daarna nog 6 weken parttime werken vanwege zelf toedienen sondevoeding via een slangetje in zijn keel, want in het dierziekenhuis had men hem opgegeven.... (Royal Canin bevat onnatuurlijke bestanddelen die de kat niet nodig heeft en in zijn systeem ook niet kwijt raakt)

Omdat ik mijn dikke beer niet wilde opgeven (knul was pas 5 jaar oud!), heb ik lang gezocht naar goede voeding en ben ik uiteindelijk uitgekomen op vers. (Carnibest. Lijkt op een worst) voor de snack staan er brokjes van CaroCat Lam (is niet duur, en bestel ik online via een natuurvoedingswinkel voor dieren die alleen diervoeding levert zonder onnatuurlijke toevoegingen in brok/nat en vers). Orijen is prima, maar lusten die zeikerds van mij niet. Na een week deze voeding knapte Poezeman zienderogen op en binnen twee weken was hij sprinlevender dan ooit. Sindsdien zijn ze mooier dan ze ooit zijn geweest, glanzen ze, hebben ze weinig ontlasting en stinkt dat niet en krijgen ze geen tandsteen. Ook de vuilnisslettebak had voorheen wat waterige ontlasting en braakte best vaak en dat was ook terstond over nadat ik overstapte op versvoer!

Ze moesten wel even wennen aan de versvoeding van Carnibest, dus is dat opgebouwd door eerst hun oude voer er door heen te mengen. Nu willen ze niet anders meer. Twee keer per week krijgen ze een heel piepkuiken per kat.

Ik ga nooit meer terug op voeding uit de reguliere dierenwinkels of de rotzooi van de dierenarts die daar ook commissie op vangt en waardoor Poezeman alleen nog maar veel zieker werd. Daarvoor zijn mijn beestjes me veel te veel waard. Had ik heilig in Royal Canin blijven geloven had hij er nu niet meer geweest...

Verder krijgen ze niks. Geen stukjes kaas, geen dingen die wij eten, alleen hun eigen voer. Ze bietsen dus ook niet.

Linkje naar Carnibest: http://www.carnibest.nl/
Orijen gebruik ikzelf ook, en in het asiel waar ik werk ook. Heel veel katten met allergie problemen en blaasgruis of diabetes doen het er super op. Je hoeft maar heel weinig te geven, ong een borrelglaasje per maaltijd(2x per dag). Dus het is niet veel duurder dan ander kattenvoer. En je kan verschillende maten zakken kopen. Ik doe met 2 katten(die binnen wonen) met een zak van 2,5 kilo ong 4 weken.
What doesnt kill you, makes you stronger!
@ Ruby-Ann,

Lola is voor 1/4 britse korthaar en 3/4 blauwe rus. Haar bouw, uitstraling en karakter is echt van een rus, de gele ogen komen van de britse genen. Haar kindjes (van een raszuivere rus) hebben wel groene ogen. Het zijn inderdaad geweldige katten. Lief, mooi en heel sociaal. Heerlijke beesten. 1 van haar kindjes hebben we gehouden. Moeder (bijna 2 jaar) en kind (bijna 7 maanden) zijn onafscheidelijk.

De reden van het voer mengen.....: Het ene voer zorgt extra voor de vacht, de andere voor gezonde tandjes, een derde is lief voor de nieren en de laatste omdat ze die het lekkerste vinden. Zo is al het goede toch in 1 voerbankje gekomen.

En ze zijn ook niet kieskeurig. Ook wel handig.

Wiskas zakjes eten ze niet. Bij ons is Felix erg geliefd. Alle pate varianten willen ze ook niet. Het liefst hebben ze stukjes met jus/gelei. Best hoor.....:-)
Tja....granen zijn niet goed. Dat is wel een beetje de hype van de laatste jaren. Als je het nou puur wetenschappelijk bekijkt, klopt dat natuurlijk niet. Granen in bewerkte vorm (verhit bijv.) kunnen door de kat voor ongeveer 92% verteerd worden. Dierlijk eiwit wordt voor 85% verteerd. Dus wat betreft energie worden granen juist beter benut.

Het gaat er bij voeding om dat de dieren de benogdigde voedingsstoffen binnenkrijgen in de vorm waarin ze het kunnen opnemen. Of dat nu de energie uit granen is of uit eiwit maakt niet zoveel uit. Dit alles uit puur wetenschappelijke visie.

Je kunt natuurlijk gaan discusiëren of het natuurlijker is om alleen zoveel mogelijk dierlijk eten te geven, maar dat is een discussie op een ander level.
Die van mij eten dus gewoon wat ze in de natuur ook zouden eten. Het hele dier (alleen dan vermalen). Incluis ingewanden en pezen, en geen sausjes of geleitjes.... e.d. Het lijkt op gehakt. Daar zit geen graan in . Soms ook vis, ligt er net aan wat ik haal, ik wissel de dieren wel af. (vis, kip, rund, rund, lam en dan weer een allesdoorelkaartje)

Oh, ze hoeven er ook veel minder bij te drinken omdat in de versvoeding feitelijk genoeg vocht zit.
Orijen heeft een vrij hoog eiwit gehalte dan KAN blaasgruis veroorzaken. Maar is wel een goed voer.

Ikzelf geef taste of the wild, ook zonder graan. En voordeliger dan orijen. En minder eiwit.
Hi orlane, ik ben wel benieuwd hoe je dit voer dan geleverd krijgt?

Is het ingevroren vlees als ik het goed begrijp?

Hoe verdeel je dat dan makkelijk?

quote:Oriane schreef op 01 maart 2012 @ 12:12:

Ik heb drie katten. Twee ras en een Vuilnisslettebakje. Mijn katten kregen vanaf geboorte Royal Canin, specifiek geschikt voor hun ras. Daardoor is een van mijn katten doodziek geworden vorig jaar en is vier weken opgenomen geweest in Utrecht wegens ontstekingen in Alvleesklier, maag, dikke en dunne darm. Kosten om hem op te lappen 6000 euro, en daarna nog 6 weken parttime werken vanwege zelf toedienen sondevoeding via een slangetje in zijn keel, want in het dierziekenhuis had men hem opgegeven.... (Royal Canin bevat onnatuurlijke bestanddelen die de kat niet nodig heeft en in zijn systeem ook niet kwijt raakt)

Omdat ik mijn dikke beer niet wilde opgeven (knul was pas 5 jaar oud!), heb ik lang gezocht naar goede voeding en ben ik uiteindelijk uitgekomen op vers. (Carnibest. Lijkt op een worst) voor de snack staan er brokjes van CaroCat Lam (is niet duur, en bestel ik online via een natuurvoedingswinkel voor dieren die alleen diervoeding levert zonder onnatuurlijke toevoegingen in brok/nat en vers). Orijen is prima, maar lusten die zeikerds van mij niet. Na een week deze voeding knapte Poezeman zienderogen op en binnen twee weken was hij sprinlevender dan ooit. Sindsdien zijn ze mooier dan ze ooit zijn geweest, glanzen ze, hebben ze weinig ontlasting en stinkt dat niet en krijgen ze geen tandsteen. Ook de vuilnisslettebak had voorheen wat waterige ontlasting en braakte best vaak en dat was ook terstond over nadat ik overstapte op versvoer!

Ze moesten wel even wennen aan de versvoeding van Carnibest, dus is dat opgebouwd door eerst hun oude voer er door heen te mengen. Nu willen ze niet anders meer. Twee keer per week krijgen ze een heel piepkuiken per kat.

Ik ga nooit meer terug op voeding uit de reguliere dierenwinkels of de rotzooi van de dierenarts die daar ook commissie op vangt en waardoor Poezeman alleen nog maar veel zieker werd. Daarvoor zijn mijn beestjes me veel te veel waard. Had ik heilig in Royal Canin blijven geloven had hij er nu niet meer geweest...

Verder krijgen ze niks. Geen stukjes kaas, geen dingen die wij eten, alleen hun eigen voer. Ze bietsen dus ook niet.

Linkje naar Carnibest: http://www.carnibest.nl/
Taste of the Wild lijkt me ook goed idd, stuk voordeliger ook!

Is het trouwens voordeliger om bijv. naar de Jumper te gaan dan op site's als Zooplus te bestellen?quote:momodoe schreef op 01 maart 2012 @ 12:55:

Orijen heeft een vrij hoog eiwit gehalte dan KAN blaasgruis veroorzaken. Maar is wel een goed voer.

Ikzelf geef taste of the wild, ook zonder graan. En voordeliger dan orijen. En minder eiwit.
Goede voeders: Royal Canin, Iams, Hill's,Specific

Zijn toch wel de betere merken met hoogwaardige grondstoffen waarvan de samenstelling altijd hetzelfde is omdat deze altijd bij dezelfde leverancier ingekocht worden. Hier is jaren onderzoek naar gedaan!
Ok snap ik maar waarom hebben zij dan toch graan in hun voeders terwijl ik nu overal lees dat dit niet gezond is voor een kat?quote:asje10 schreef op 01 maart 2012 @ 16:07:

Goede voeders: Royal Canin, Iams, Hill's,Specific

Zijn toch wel de betere merken met hoogwaardige grondstoffen waarvan de samenstelling altijd hetzelfde is omdat deze altijd bij dezelfde leverancier ingekocht worden. Hier is jaren onderzoek naar gedaan!
Kom net bij de Jumper vandaan, weinig keuze in merken (alleen maar Whiskas, Kittekat, Royal Canin) en ook nog eens veel duurder dan Zooplus!
Oriane , ik heb het geprobeerd met het vlees van carnibest , maar ze willen het echt niet eten , dat vind ik zo jammer.

Het is al een tijdje geleden dat ik het geprobeerd heb, misschien nog eens een poging wagen?

Hoe heb jij dit aangepakt , en hoeveel krijgen ze dan per dag , je hebt dus helemaal geen brokjes meer?

Ik heb 4 katten en er was er 1 die het met tegenzin zat te eten.

Koop je het bij de dierenarts , of bestel je het?

Nu eten ze brokken van royal canon , sensitive en vis of kip.
Mijn katten eten het wel dat carnibest. Maar het was zo lastig te krijgen en bestellen op een site is ook vrij lastig.

Daarnaast vond ik het ook nogal een gebeuren met afwegen, hoeveelheden etc. Nu staan er gewoon brokjes en bepalen ze zelf hoeveel ze eten.

Maar het klinkt leuk voor de poekels om vlees te eten en kuikens
Het Viva forum is papaja.
Weten jullie ook wel natvoer goed is?

Mijn kat is bijna 16 en eet sinds een paar maanden bijna geen brokken meer. Dit komt, omdat mijn andere kat geen brokken meer kon eten, wegen kanker in bekje.

Haar hebben we inmiddels in laten slapen, maar nu kan ik mijn oude kat niet opeens weer op alleen maar brokken zetten.

Wat is goed natvoer?
Ik heb Taste of the Wild besteld, ben benieuwd!!

En heb ook een drinkfontein besteld, omdat mijn katje altijd alleen uit de kraan wil drinken en ze hierdoor weinig drinkt..

Hoop dat dat helpt! Iemand hier ervaring mee toevallig?

quote:momodoe schreef op 01 maart 2012 @ 12:55:

Ik bestel alles bij zooplus, taste of the wild verkopen ze niet bij jumper. En ze verzenden gratis vanaf 19€. Scheeld je zelf een ritje.

Trouwens ik geef mijn hond kvv, tinlo en carnivoer en alaska. Dat is het allerbeste maar mijn delicate britjes verhongeren liever dan dat ze vers vlees moeten eten.
Ja hier ook een waterfontein, maar nog heeft water uit de kraan de voorkeur.

Let er wel op dat je evengoed om de dag het water moet verversen, zelf eens vergeten en er lag gewoon een viezig laagje op de bodum.

Ben benieuwd hoe ze totw vinden, ik vondt het ook een voordeel dat het niet zo stinkt. Vond orijen een errug aanwezige geur hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven