stempel drukken

08-03-2012 20:52 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na aanleiding van een aantal topics van de afgelopen dagen ( en een paar zaken die ik las op facebook), vraag ik mij serieus af wat nu het nut is van het stempel drukken?

We zijn toch allemaal gewoon wie we zijn? en Ja dan is iemand drukker en heeft die misschien adhd, of cito toets minder hoog punten aantal, of heeft iemand weet ik veel wat so What! maakt dat die persoon minder in wat hij of zij kan?
Nee, maar voor jezelf kan het prettig zijn dat je je symptomen ergens aan kan hangen. Dat betekend niet dat je ze daarna niet meer hebt, maar wel dat er een verklaring voor is. En misschien dat je dankzij die verklaring zelfs tegen iets aan loopt wat je heel erg kan helpen om er vanaf te komen.
Een diagnose kan ook betekenen dat je met behandeling (allerlei vormen van therapie, gezinsbegeleiding, medicatie, diëten, etc) problemen waar je tegen aanloopt of obstakels die je functioneren in de weg staan kunt verminderen.

Het kan mensen om je heen (bijvoorbeeld ouders of leerkrachten) handvatten bieden om zó met je om te gaan dat er zo weinig mogelijk frustratie of conflict is en je optimaal kunt functioneren.

Het kan voor jezelf en degenen om je heen het acceptatieproces over bepaalde moeilijkheden bevorderen.

Het geeft je ingang tot lotgenotencontact en tot bepaalde voorzieningen.

Soms hebben stempeltjes best wel voordelen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Dat wat Broedkippetje zegt, een diagnose is hét aanknopingspunt voor behandeling. Overigens zijn de labels waar iedereen het altijd over heeft (DSM) classificaties. Een (beschrijvende) diagnose is eigenlijk veel breder en beschrijft het ontstaan van de klachten en de uiting ervan bij die persoon als individu. Heel wat anders dan een rijtje kenmerken in de DSM afvinken dus.
Een diagnose is tegenwoordig voor behandeling vaak vereist.
ik bedoel geen diagnose.

Ik bedoel letterlijk een stempel drukken, iemand in een hokje plaatsen, aannames die vaak ook negatief uitgedrukt worden (zelf nog nooit een zogenaamd positief hokje gehoord namelijk)

cito toets lage score = dom

iemand is druk = adhd-er

iemand is kaal = zou wel ziek geweest zijn

iemand heeft getinte huidskleur = marrokaan of turk (terwijl het misschien wel een griek is of cyprioot)
Stempels zijn een handige manier om orde te scheppen in onze denkwereld. De meeste mensen hebben behoefte aan deze structuur. Op zich niet zo veel mis mee, maar het wordt jammer op het moment dat er een (negatief) oordeel aan vastzit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven