Macedonie
maandag 19 juli 2010 om 16:01
Ik ga deze zomer naar Macedonie! Ik heb maar 8 dagen (helaas) en ben van plan om als uitvalsbasis Ohrid te hebben.
Wie heeft tips voor mij? Leuk, goedkoop, hotel of guesthouse? Manier van reizen? Is Struga leuk? Zijn er veel toeristen? Wat moet ik gezien hebben? Wat absoluut niet?
Al jullie wijsheid is welkom
Wie heeft tips voor mij? Leuk, goedkoop, hotel of guesthouse? Manier van reizen? Is Struga leuk? Zijn er veel toeristen? Wat moet ik gezien hebben? Wat absoluut niet?
Al jullie wijsheid is welkom
vrijdag 2 maart 2012 om 09:28
vrijdag 2 maart 2012 om 12:48
Ohja ik zie het .zat niet goed te kijken gistere .. sorry ... dat bericht is al 2 jaar oud. Ik zal toch even scannen over de paginas zodat ik beter, voorbereid ben op mijn vakantie , dankjewel voor de tip van de bus. Er is zeker geen trein die er sneller over doet ?
Ps wel fijn dat ik hier mijn vragen kan stellen
Ps wel fijn dat ik hier mijn vragen kan stellen
vrijdag 2 maart 2012 om 16:44
Heeft u of andere nog een tip?
De plannen zijn st naum (excursie bij het reisbureau) en wat andere gebouwen te bekijken. Zelf ben ik enorm fan van natuur en las hier al dat er goed fietsen te huren zijn. Dus ook even een dag lekker rondfietsen. Er ligt ook een groot nationaal park tussen lake prespa en ohrid. Iemand hier ervaring mee?
en kan je makkelijk de bergen in voor een pittige wandeling?
dankje voor de reactie !
vrijdag 2 maart 2012 om 17:41
Ja, het is een vrouwenfora, maar op de reispijler maakt dat niet uit.
Ga zeker naar Matka, een hele mooie kloof in de buurt van Skopje.
Prachtige wandelingen, ook voor de gevorderden.
St Naum is ook leuk.
Struga en Bitola en Prilep zijn ook een bezoekje waard.
In het oosten zijn nog mooie watervallen, oa Smolare. Maar dit is wel een grote afstand vanaf Ohrid.
Ga zeker naar Matka, een hele mooie kloof in de buurt van Skopje.
Prachtige wandelingen, ook voor de gevorderden.
St Naum is ook leuk.
Struga en Bitola en Prilep zijn ook een bezoekje waard.
In het oosten zijn nog mooie watervallen, oa Smolare. Maar dit is wel een grote afstand vanaf Ohrid.
vrijdag 2 maart 2012 om 21:05
Een auto huren daar kost ongeveer even veel als in Nederland, niet goedkoop dus. Ook de benzine is niet veel goekoper daar. Dus mischien 3 dagen een auto huren, dan zou je Skopje, Matka en een waterval kunnen doen. Met hotels erbij in de buurt.
Het rijden is er verder goed te doen. Geen gekke verkeers regels ofzo, en ze rijden er verder ook normaal.
Het rijden is er verder goed te doen. Geen gekke verkeers regels ofzo, en ze rijden er verder ook normaal.
vrijdag 2 maart 2012 om 21:19
zaterdag 3 maart 2012 om 05:23
Hoi!
Hallo viev, prettig weekend!
Hallo, r-iichard, fijn dat je naar Ohrid gaat. Ik denk dat je het Prespa-meer bedoelt, dit is geen waterval, maar een stroomversnelling. Maak je geen zorgen, als je eenmaal in Macedonie geweest bent, wil je er nog eens heen! Je zou deze vakantie als orientatie kunnen zien, al contacten leggen voor de volgende keer, om meer van de natuur te kunnen zien. Teruglezen is de moeite waard, trouwens, veel leuke tips hebben we hier verzameld, tussen al het geklessebes.
Moet naar het werk nu..
Hallo viev, prettig weekend!
Hallo, r-iichard, fijn dat je naar Ohrid gaat. Ik denk dat je het Prespa-meer bedoelt, dit is geen waterval, maar een stroomversnelling. Maak je geen zorgen, als je eenmaal in Macedonie geweest bent, wil je er nog eens heen! Je zou deze vakantie als orientatie kunnen zien, al contacten leggen voor de volgende keer, om meer van de natuur te kunnen zien. Teruglezen is de moeite waard, trouwens, veel leuke tips hebben we hier verzameld, tussen al het geklessebes.
Moet naar het werk nu..
vrijdag 9 maart 2012 om 10:11
Hier alles goed. Ik kijk er naar uit om van de zomer naar Ohrid te gaan. Ben heel benieuwd hoe het er uit ziet..
Hoe is het met je vriend zijn studie? Hij moet nu toch bijna klaar zijn? Werkt hij van de zomer weer in Ohrid? Hoe staat het met de toekomstplannen?
In ieder geval ben je weer bij hem met Pasen. Dat is ook al weer snel.
Hier schijnt de zon al is het koud, de crocusjes en sneeuwklokjes bloeien.
Ik heb zo'n zin in de zomer.
.BIG en prettig weekend!
Hoe is het met je vriend zijn studie? Hij moet nu toch bijna klaar zijn? Werkt hij van de zomer weer in Ohrid? Hoe staat het met de toekomstplannen?
In ieder geval ben je weer bij hem met Pasen. Dat is ook al weer snel.
Hier schijnt de zon al is het koud, de crocusjes en sneeuwklokjes bloeien.
Ik heb zo'n zin in de zomer.
.BIG en prettig weekend!
vrijdag 9 maart 2012 om 10:25
maandag 12 maart 2012 om 08:38
Als V. deze zomer klaar is, komt hij dan direct naar je toe?
Geen kans dus dat we elkaar kunnen zien. Ik ben je nog een fles wijn schuldig.. ik dacht misschien ben je ook in Ohrid deze zomer.
Nog een maand, 4 weken, 28 dagen of minder te gaan. Wanneer vlieg je?
Prettige werkweek!
Hier komt de zon kijken deze week, met wel 16° voorspeld.
Geen kans dus dat we elkaar kunnen zien. Ik ben je nog een fles wijn schuldig.. ik dacht misschien ben je ook in Ohrid deze zomer.
Nog een maand, 4 weken, 28 dagen of minder te gaan. Wanneer vlieg je?
Prettige werkweek!
Hier komt de zon kijken deze week, met wel 16° voorspeld.
maandag 12 maart 2012 om 11:19
V werkt de zomer nog door, en komt dan hier aan het eind, september ongeveer.
Geen idee of we naar Ohrid komen. Moet allemaal net zo uitkomen. Lijkt me wel heel leuk en je bent me inderdaad nog een fles wijn schuldig!
Ik vlieg de 31ste. Zaterdag.
Net minder dan 3 weken!!!!
En kom na Pasen weer terug. Lekker lang samen dus.
Geen idee of we naar Ohrid komen. Moet allemaal net zo uitkomen. Lijkt me wel heel leuk en je bent me inderdaad nog een fles wijn schuldig!
Ik vlieg de 31ste. Zaterdag.
Net minder dan 3 weken!!!!
En kom na Pasen weer terug. Lekker lang samen dus.
dinsdag 13 maart 2012 om 11:45
woensdag 14 maart 2012 om 08:04
Cuba Libre.. hahaha
Stage in Duitsland , leuk! Bij mij hier om de hoek?
Heb iets leuks te vertellen. Mijn man helpt een oude bekende bij de verhuizing. Daar helpen nog meer mannen en mijn man komt in het gesprek met Dragan. Wat blijkt.. hij komt uit Skopje. Mijn man verteld over onze vakantieplannen naar Ohrid. Of hij dat kent (mijn man is niet zo belezen met Macedonie).. "Daar heb ik mijn jeugd verbracht" zegt Dragan. Mijn man verteld dat het echt een probleem is een rechtstreekse vlucht naar Ohrid te boeken. Blijkt dat Dragan zijn broer taxichauffeur is, hij kan het wel regelen dat we in Skopje van het vliegveld opgehaald worden. We kunnen dan ook bij zijn moeder slapen, die woont niet ver van Skopje. Mijn man: "We zijn wel met zijn vieren, hoor" Geen probleem, zijn moeder heeft blijkbaar een groot huis. Zijn broer kan ons ook naar Ohrid brengen, allemaal geen probleem.
Dus nu weer een nieuwe optie: Vlucht naar Skopje.
Mijn man vraagt me gister nog, "Zeg, heet iedereen Dragan in MK?" Omdat mijn oude jeugdliefde ook Dragan heet..
Vraag je vriend maar eens hoeveel Dragans hij kent..
Stage in Duitsland , leuk! Bij mij hier om de hoek?
Heb iets leuks te vertellen. Mijn man helpt een oude bekende bij de verhuizing. Daar helpen nog meer mannen en mijn man komt in het gesprek met Dragan. Wat blijkt.. hij komt uit Skopje. Mijn man verteld over onze vakantieplannen naar Ohrid. Of hij dat kent (mijn man is niet zo belezen met Macedonie).. "Daar heb ik mijn jeugd verbracht" zegt Dragan. Mijn man verteld dat het echt een probleem is een rechtstreekse vlucht naar Ohrid te boeken. Blijkt dat Dragan zijn broer taxichauffeur is, hij kan het wel regelen dat we in Skopje van het vliegveld opgehaald worden. We kunnen dan ook bij zijn moeder slapen, die woont niet ver van Skopje. Mijn man: "We zijn wel met zijn vieren, hoor" Geen probleem, zijn moeder heeft blijkbaar een groot huis. Zijn broer kan ons ook naar Ohrid brengen, allemaal geen probleem.
Dus nu weer een nieuwe optie: Vlucht naar Skopje.
Mijn man vraagt me gister nog, "Zeg, heet iedereen Dragan in MK?" Omdat mijn oude jeugdliefde ook Dragan heet..
Vraag je vriend maar eens hoeveel Dragans hij kent..
woensdag 14 maart 2012 om 10:49
woensdag 14 maart 2012 om 10:57
Bij Dragan zijn moeder, ik vind het wel grappig. Dragan komt niet mee, voorzover ik weet, maar alles is mogelijk en ik vind alles best. Ik ken de beste man geeneens, maar hij klinkt erg aardig.
Ben ook benieuwd waarom je vriend nu ineens naar Duitsland wil,
jullie plan was toch U.K. Misschien heeft hij een goed contract in zicht? Er is hier gebrek aan personeel in de gastronomie. Hij moet er wel aan denken dat het een stage is, die geregistreerd is. Ik had daar eens wat over gevonden. Dat is belangrijk voor zijn CV.
Als hij hier stage kan lopen, kun je dan een overplaatsing naar Wiesbaden aanvragen? Of is dat geen optie?
Ben ook benieuwd waarom je vriend nu ineens naar Duitsland wil,
jullie plan was toch U.K. Misschien heeft hij een goed contract in zicht? Er is hier gebrek aan personeel in de gastronomie. Hij moet er wel aan denken dat het een stage is, die geregistreerd is. Ik had daar eens wat over gevonden. Dat is belangrijk voor zijn CV.
Als hij hier stage kan lopen, kun je dan een overplaatsing naar Wiesbaden aanvragen? Of is dat geen optie?
woensdag 14 maart 2012 om 11:07
http://www.auslandsversic ... laendische-studenten.html hier vond ik wel al een verzekering, maar dat zocht ik eigenlijk niet..
woensdag 14 maart 2012 om 11:09
http://www.europabildung. ... nd/403-20110719-mete.html ook interessant, maar zocht ik ook niet.
woensdag 14 maart 2012 om 11:37
Dit zocht ik ook niet, maar wel heel belangrijk
http://www.arbeitsagentur ... ung-auslaendischer-AN.pdf
misschien vind ik nog wat ik zoek. Manlief helpt weer bij de verhuizing, dus lekker tijd voor mezelf, alhoewel ... straks komen de meiden uit school.
http://www.arbeitsagentur ... ung-auslaendischer-AN.pdf
misschien vind ik nog wat ik zoek. Manlief helpt weer bij de verhuizing, dus lekker tijd voor mezelf, alhoewel ... straks komen de meiden uit school.
woensdag 14 maart 2012 om 11:37
Stage is voor de zomermaanden, daarna komt hij alsnog hier heen. Maar hij heeft geloof ik nog examens in September, vandaar dat hij nog wat zoekt in de zomermaanden.
Ik heb echt geen idee wat het is, en waar. ZOu wel leuk zijn als het in Heidelberg is, maar die kans lijkt me klein.
Ik ga je links even lezen.
Ik heb echt geen idee wat het is, en waar. ZOu wel leuk zijn als het in Heidelberg is, maar die kans lijkt me klein.
Ik ga je links even lezen.