die eeuwige slachtofferrol

10-04-2012 13:32 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken en misschien zelfs tips hebben om te gaan met het volgende±

mijn moeder is terminaal ziek en gaat dood,

het gaat erg slecht.

ook is mijn moeder schizofreen en daar hebben we het vroeger allemaal moeilijk mee gehad,

een van mijn zussen blijft echter maar in de slachtofferrol zitten en o wat heeft ze het moeilijk gehad en o wat heeft mama haar wel niet aan gedaan,

steeds weer,

en alleen maar negatief over onze moeder, en ik ben het helemaal beu.

ik , broer en andere zus hebben gewoon een goede band met onze moeder.

hoe ga ik hier nou mee om
"truffelmaffia, 3 minuten geleden

Ik vind mensen die hun vader/moeder niet kunnen vergeven, ook al geven ze aan er spijt van te hebben, heel zielig. Ik vind dat echt zo arrogant. Het is je vader/moeder! Dus ik begrijp je wel TO.

Echt, ik kan dat niet begrijpen, gelukkig heb ik een goede band met mijn ouders."

Getsie wat kortzichtig! Waar praat je over mens, zoals je zelf al zegt jij hebt gelukkig een goede band met je ouders.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:helene31 schreef op 10 april 2012 @ 13:50:

[...]

Dan ben ik bijvoorbeeld ook arrogant. Tja, sommige dingen werken gewoon te diep door in iemands leven om vergeven te kunnen worden.

Zus heeft recht op haar gevoelens en daar moet evenveel ruimte voor zijn als voor het verdriet van haar broer en zus vind ik.Amen!
Waarom is je zus er eigenlijk bij? Dat begrijp ik dan weer niet. Waarom zou je iemand dood zien willen gaan waar je echt totaal niets om geeft omdat ze je een rotjeugd heeft bezorgd?
quote:toffifee schreef op 10 april 2012 @ 13:39:

100% eens. Natuurlijk heeft zus recht op hoe zij zich voelt en dat hoeft ze niet op te potten. Maar om steeds weer in herhaling te vallen... Daar klaart ze ook echt niet van op hoor!

Bovendien... als zus het zo zwaar heeft en een moeilijke jeugd heeft gehad en daar nog steeds last van heeft, dan zou ze misschien baat hebben bij therapie? Of staat ze daar niet voor open?

Mijn ouders zijn gescheiden, geen contact meer met mijn vader, maar mijn zus wel. Jaren geleden hebben we afgesproken dat we het niet meer met elkaar over hem zouden hebben - simpelweg omdat ik het niet eens ben met haar visie en geen zin meer had in discussies. Onze band is sindsdien iets beter geworden.

Sterkte, Ikbenevelyn
Truffelmania, zou het kunnen dat jouw mening sterk gekleurd is door jouw fijne jeugd? Het is een luxe dat jij je niet kunt voorstellen dat er redenen zijn om je ouders niet te vergeven.
Wat eten we vanavond?
Ik ben blij dat ik wel de instelling heb om iemand te vergeven ongeacht wat diegene gedaan heeft...
Omdat het iemand een heel goed gevoel kan geven om iemand dood te zien gaan!!! ik praat uit ervaring
quote:ikbenevelyn schreef op 10 april 2012 @ 13:42:

o jij vind het normaal om partij negatief over je moeder te gaan doen terwijl je zus zo verdrietig is omdat moeders dood gaat

ik neem mijn ouders overigens helemaal niets kwalijk

ik weet namelijk dat ze allebei alle besluiten hebben genomen met het vooruitzicht dat dat het beste voor ons was, ookal was dat vaak niet zo

en mijn moeder is ziek en haar ziekte vervloek ik maar niet mijn moeder zelf die heeft daar namelijk niet voor gekozen.

En jij vind het normaal dat je zus haar verdriet maar in moet slikken omdat jij zo verdrietig bent??? Is jouw verdriet belangrijker, meer waard ofzo dan?

Mag ik vragen of je zus ouder is dan jij?
quote:vrouwke_theelepel schreef op 10 april 2012 @ 13:49:

[...]

Alsof zus geen verdriet heeft, kom op zeg.Mag best. Ik begrijp alleen niet waarom je zulke dingen graag wilt zeggen als anderen wel verdriet hebben om de persoon die daar ligt.
quote:toffifee schreef op 10 april 2012 @ 13:49:

[...]

Dat schreef ik niet. Ik persoonlijk zou het heel vervelend vinden als ik afscheid aan het nemen ben van iemand waar ik heel veel van houdt, en iemand anders loopt er door heen te blaten hoe zeer zij die persoon haat/niet mag/vervelend vindt. Dan zou ik denken: rot jij even een eind op, laat mij wel fatsoenlijk afscheid nemen.

Wie wil je de kritiek besparen, jezelf of de persoon van wie je afscheid neemt?

Waarom zou het je raken dat iemand negatief is, als je duidelijk bent over je eigen gevoelens.

Of gaat het over fatsoen? Dat je niet kwaad mag spreken op zo'n moment?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:ikbenevelyn schreef op 10 april 2012 @ 13:42:

o jij vind het normaal om partij negatief over je moeder te gaan doen terwijl je zus zo verdrietig is omdat moeders dood gaat

Ik ben het zowaar wel enigszins met Peecee eens. Ik kan ook niet zoveel met over de doden niets dan goeds.
quote:toffifee schreef op 10 april 2012 @ 13:52:

Waarom is je zus er eigenlijk bij? Dat begrijp ik dan weer niet. Waarom zou je iemand dood zien willen gaan waar je echt totaal niets om geeft omdat ze je een rotjeugd heeft bezorgd?Waar staat dat zus niet om moeder geeft? We hebben alleen de woorden van TO en die zegt dat zus 'maar in de slachtofferrol blijft zitten' en verteld hoe moeilijk ze het vroeger heeft gehad..
quote:truffelmaffia schreef op 10 april 2012 @ 13:53:

Ik ben blij dat ik wel de instelling heb om iemand te vergeven ongeacht wat diegene gedaan heeft...Maar niet de ervaring om te weten of je jouw instelling waar kan maken...
quote:jeane_avril schreef op 10 april 2012 @ 13:46:

[...]

Oh wacht, jij bent er zo eentje die alleen bijval wilt. Men mag niet de kant van je zus belichten, we moeten haar afzeiken.

Je wilt toch weten hoe je ermee moet omgaan? Nou, niet zo dus.

ik zet mijn zus nergens slecht neer , ik zet haar enkel neer als iemand die zich maar niet over haar verleden kan zetten en dat moet ze zelf weten

ik kan dat er alleen niet bij hebben nu

puur omdat mijn moeder verre van negatief is

zoals het op mij over komt wil mijn zus gewoon niet snappen dat mijn moeder er echt niets aan heeft kunnen doen dat ze deed zoals ze deed , ze was ziek ze had stemmen in haar hoofd , hoe kan je iemand dat nou kwalijk nemen

anyway

als ze belt en ik be net verdrietig omdat ik aan mama denk ,

dan vraagt ze wat er is,

dan vertel ik dat,

dan gaat ze lopen zuchten en trekt ze een blik negatieviteit open

bijvoorbeeld als ik zeg dat ik verdrietig ben omdat ik mama zo ga missen zegt zij, nou ik niet, ik heb toch nooit wat aan haar gehad.

Ik ben blij dat ik wel de instelling heb om iemand te vergeven ongeacht wat diegene gedaan heeft...Duidelijk dat je echt niet weet waar je over praat.
quote:peecee schreef op 10 april 2012 @ 13:54:

Omdat het iemand een heel goed gevoel kan geven om iemand dood te zien gaan!!! ik praat uit ervaringEcht? Ik ben oprecht verbaasd. Als ik iemand uit de grond van mijn hart haat, dan wil ik niet eens bij zijn/haar overlijden zijn. Allemaal tijdverspilling. Ik zou zeker er niet bij aanwezig willen zijn om te checken of hij/zij wel echt dood is.
Je hoeft elkaar niet te begrijpen om te erkennen dat je verschillende gevoelens kan hebben. Spreek met elkaar af dat je rekening houdt met de gevoelens van de ander(en) - of je ze nou snapt of terecht vindt of niet.
quote:toffifee schreef op 10 april 2012 @ 13:54:

[...]

Mag best. Ik begrijp alleen niet waarom je zulke dingen graag wilt zeggen als anderen wel verdriet hebben om de persoon die daar ligt.Misschien omdat zus het zo voelt en steun zoekt bij haar broers en zussen?

[...]

Mag best. Ik begrijp alleen niet waarom je zulke dingen graag wilt zeggen als anderen wel verdriet hebben om de persoon die daar ligt.Misschien hoopt ze op erkenning? Misschien is het onmacht / woede / wraak / rebelsheid, noem maar op....

[...]

Mag best. Ik begrijp alleen niet waarom je zulke dingen graag wilt zeggen als anderen wel verdriet hebben om de persoon die daar ligt.

Het gaat niet om "een" persoon, maar om haar moeder. Al haat je die nog zo erg, het blijft je moeder en dat maakt het enorm dubbel.

Zus is absoluut niet te benijden.
quote:lolapaloeza schreef op 10 april 2012 @ 13:54:

[...]

Wie wil je de kritiek besparen, jezelf of de persoon van wie je afscheid neemt?

Waarom zou het je raken dat iemand negatief is, als je duidelijk bent over je eigen gevoelens.

Of gaat het over fatsoen? Dat je niet kwaad mag spreken op zo'n moment?Dan zou ik het zo indelen dat ieder een half uurtje bij moeder mag zijn en afscheid mag nemen op haar manier. Ik zou het echt niet kunnen waarderen -understatement- als iemand mijn geliefde moeder loopt af te zeiken in haar laatste uren. Laat ze dat dan maar doen wanneer ik er niet bij ben.
wij schelen 16 jaar, zij is ouder,

en voor de duidelijkheid, dit zijn haar eigen woorden,

verdriet nee niet echt, ja verdrietig vanwege alle gemiste kansen

Ik ben blij dat ik wel de instelling heb om iemand te vergeven ongeacht wat diegene gedaan heeft...Dat is makkelijk praten als je niks op dat vlak hebt meegemaakt. En erg kwetsend voor mensen die wél een rotjeugd hebben gehad.
quote:ikbenevelyn schreef op 10 april 2012 @ 13:58:

wij schelen 16 jaar, zij is ouder,

en voor de duidelijkheid, dit zijn haar eigen woorden,

verdriet nee niet echt, ja verdrietig vanwege alle gemiste kansen

Dan is je zus niet de aangewezen persoon om je verdriet mee te delen. Misschien moeten jullie elkaar wat meer de ruimte geven om dit te verwerken.

Heb je andere mensen om je heen om mee te praten?
Mooi he, dat de naderende dood opeens alles wat smerig was, schoonspoelt?

Nou, doodgaan is geen kunst hoor. Iedereen gaat dood. Dus als je bij leven al zoveel problemen had met iemand, en dan zeg ik het heel eufemistisch, dan is dat zeker niet opeens voorbij omdat er iemand doodgaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven