Spreadsheet vraagje (Numbers)

09-04-2012 19:49 18 berichten
Ik wil graag een overzicht van mijn kassabonnetjes maken met daarin ook een kolom met 19% BTW over het totaalbedrag en een kolom met 6% BTW over het totaalbedrag.

Ik ben er nog niet achter gekomen of dit mogelijk is, en hoe?
Alle reacties Link kopieren
Maak je het in excel?

Dan maak je toch 3 kolommen?

1 met het bedrag

1 met 6% btw

1 met 19% btw
Wil je ook de btw voor elk bedrag apart? Zo ja:

- Stel, je hebt de bedragen in kolom B staan. Het eerste bedrag staat in cel B2.

- Zet in kolom C (de kolom achter de bedragen) de formule =B2*1,19 en trek deze formule door in de hele kolom.

- Doe hetzelfde in kolom D met de formule =B2*1,06.

Je ziet dan voor elk bedrag respectievelijk het bedrag inclusief 19% en 6% BTW.

Je kunt ook onderaan de kolom alle bedragen optellen met de SOM functie en dan achter die cel de formule invoegen:

Stel, het totaalbedrag van alle bonnetjes staat in cel E12. Voeg dan in cel F12 de formule =E12*1,19 toe.

Kun je hier iets mee?
Zijn de bedragen op je bonnetjes incl. of excl. BTW? In het tweede geval werken de formules van Frahim. In het eerste geval moet je de BTW eruit halen.

Stel je voor dat in cel A1 het bedrag incl. BTW staat, dan zet het bedrag zonder BTW in cel A2 met de formule =(A1/119)*100 voor 19% BTW, anders vul je 106 in.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Bedoel je iets met IFs?
Ik ga het straks even proberen.

Is het ook mogelijk om de ingevoerde data, achteraf op volgorde te zetten. Ik bedoel stel dat ik straks een bonnetje van maart invul, en daarna een van januari, kan dat achteraf op volgorde worden gezet?
Ja, dan moet je het op datum zetten en daarna kun je oplopend of aflopend gaan sorteren.

Heb je uberhaupt al ooit eens met excel gewerkt?
Yoshe, eigenlijk heel weinig met Excel gewerkt, in ieder geval heb ik het nooit goed geleerd, maar goed ik werk nu dus met Numbers. Ik ga eens proberen wat Belle73 en Frahim schreven.
quote:yoshe schreef op 09 april 2012 @ 20:09:

Ja, dan moet je het op datum zetten en daarna kun je oplopend of aflopend gaan sorteren.

Heb je uberhaupt al ooit eens met excel gewerkt? Aan de post van 20:04 uur te zien niet!
quote:Deftigdametje schreef op 09 april 2012 @ 20:12:

Yoshe, eigenlijk heel weinig met Excel gewerkt, in ieder geval heb ik het nooit goed geleerd, maar goed ik werk nu dus met Numbers. Ik ga eens proberen wat Belle73 en Frahim schreven.Is gewoon hetzelfde hoor. Numbers is hooguit gebruksvriendelijker, want van Apple.
@Belle73, ik heb zowel bonnen die inclusief BTW zijn als exclusief en dan heb ik ook nog te maken met 2 verschillende BTW tarieven, soms op 1 zelfde bon.

Is dat een onmogelijke taak om in te voeren in zo'n tabel?
In dat geval zou het zo doen:

kolom 1 totaalbedrag

kolom 2 incl. BTW 6%

kolom 3 incl. BTW 19%

kolom 4 exl. BTW 6%

kolom 5 excl.BTW 19%

Als je dan bijvoorbeeld een bonnetje invoert met alleen maar bedragen inclusief 19% BTW, vul je alleen maar een bedrag in in kolom 5. Kolom 1 in dan in feite een controle kolom om te kijken of je totalen nog kloppen. Vervolgens verwijs je met je formules naar de desbetreffende koloms.
Thanks Belle!! hopelijk kom ik er zo uit.
Ik krijg helaas een foutmelding bij een aantal formules...
Wat voor foutmelding? Kan het zijn dat je iets met punten i.p.v. komma's invult? Ik ken numbers niet, maar als excel invoer herkent als een getal, schuift het naar rechts in de cel, als je het dus niet op de juiste manier invoert blijft het getal links staan en kun je er dus ook niet meer rekenen.
Deftigdametje,

Probeer jij de formules van Frahim in te tikken? Wat, als jij de komma vervangt door een punt, dus:

=B2*1.19

i.p.v.

=B2*1,19

Engelstaligen (of in elk geval Amerikanen) gebruiken punten voor decimale breuken, terwijl wij Europeanen komma's gebruiken. Ligt het misschien daaraan?

Bij welke formules precies krijg je de foutmeldingen? En hoe realiseer jij de suggestie van Belle?:

quote:Belle73 schreef op 09 april 2012 @ 20:24:

In dat geval zou het zo doen:

kolom 1 totaalbedrag

kolom 2 incl. BTW 6%

kolom 3 incl. BTW 19%

kolom 4 exl. BTW 6%

kolom 5 excl.BTW 19%
World of Warcraft: Legion
Ben even een paar dagen ziek geweest en wil er nu weer mee verder maar kom er niet uit.

Ik had 8 kolommen gemaakt (in A de datum, in B factuurnr. C bedrijfsnaam, D Produkt/ dienst dat ik heb gekocht, E Subtotaal, F het bedrag met 6% BTW, in G het bedrag met 19% BTW en in H, het totaalbedrag dat ik heb betaald.

Ik weet niet welke formule ik moet gebruiken om helemaal onderaan de bedragen op te laten tellen. Dus bijv.onderaad kolom E, ik heb daar nu 144 rijen in staan, heb verschillende formules geprobeerd. Dezelfde vraag geldt voor de kolommen F, G en H, welke formules moet ik gebruiken om alle rijen van die kolommen onderling op te laten tellen?

En...ik heb nu zelf de BTW bedragen berekend op de bonnen waarop dit niet stond, maar dit moet toch ook op een gemakkelijke manier mogelijk zijn.

Hopelijk kan iemand mij dit in Jip en Janneke taal uitleggen, want heb echt nog nooit met een spreadsheet gewerkt, en het zou volgens mij heel gemakkelijk moeten zijn.
Ik ken Numbers niet, maar Calc van OpenOffice en Excel van MS Office hebben vaak een Σ-teken staan. Probeer het volgende eens (weet niet of het gaat werken):

- Selecteer de cel waar de som moet komen te staan;

- Klik op het Σ-teken;

- Beweeg de muis naar de eerste cel die gesommeerd moet worden;

- Houd de muisknop ingedrukt en beweeg de muis naar de laatste cel. De tussenliggende cellen worden ook meegeteld;

- Druk op ENTER om de formule definitief in te voeren.

Stel dat je kolom E1 t/m E144 opgeteld wil hebben met het resultaat in E146, dan kun je in E146 ook intypen:

=som(e1:e144)

of

=sum(e1:e144)

Dit werkt in elk geval met Calc of Excel.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven