Facebook ja/nee?

15-04-2012 19:32 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me altijd verre gehouden van sociale netwerksites. Maar ik begin toch het gevoel te krijgen dat ik iets mis. Vooral in het contact met vrienden die in het buitenland wonen en waar ik jaren goed contact mee onderhouden heb. Ik merk steeds vaker dat mensen nauwelijks meer 1-op-1 contact onderhouden, via de mail of telefoon, maar voornamelijk nog via Facebook communiceren.

Maar ik weet helemaal niet hoe dat werkt en ben er ook wat huiverig voor.

- Kan ik op Facebook een anonieme account aanmaken (dus zoals hier, met een nickname en zonder mijn naw-gegevens op te geven)?

- Kom je ooit nog van Facebook af, ik heb ooit gehoord dat je een account niet op kunt zeggen en ook nooit een tweede account aan kunt maken?

- Kan je informatie die je ooit op FB hebt geplaatst, later nog wissen?
1. Ja

2. Ja (maar dat duurt wel even)

3. Ja
Het valt echt wel mee hoor, als je een beetje je verstand gebruikt. En aan je OP te zien, doe jij dat echt wel
En een tweede account maken mag officieel niet maar kan best.
Dat klinkt geruststellend, MissPenny. Bedankt voor je (drie! ) snelle reacties.
Ja, haha, ik bleef maar nieuwe dingen bedenken
Als je op FB een nickname opgeeft, ben je natuurlijk niet te vinden voor 'vrienden'!
En als ze je wel gevonden hebben is het voor 'vreemden' nog steeds makkelijk om te zien wie je bent, als ze je vrienden kennen.

Maar een baas die op je naam zoekt, vindt je idd niet.
Ik heb ook heel weinig op facebook staan en alleen intimie weten mijn naam op FB. Mijn werk, geboortedatum enz staat er niet op. Ik ga ook niet in op allerlei verzoeken via FB.

Succes, het is maar net hoe je er meer om gaat.
Never give up hope.
Als je je er even in verdiept dan kan je alles zo afschermen dat zelfs je familie je nog niet kan vinden op facebook en dat je ook niet in de zoekresultaten van google komt met je facebook account. Een nickname is dus onnodig en ook niet gebruikelijk.
Iemand die ik ken mag onder haar eigen naam niet vindbaar zijn op Facebook of Hyves en gebruikt dus ook een andere naam, zij heeft gewoon iedereen die ze kende een berichtje gestuurd om dat uit te leggen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:loisnvt schreef op 15 april 2012 @ 19:42:

Als je op FB een nickname opgeeft, ben je natuurlijk niet te vinden voor 'vrienden'!

Dat lijkt me nou juist geen probleem. Ik stuur mensen met wie ik contact wil wel een mailtje met mijn FB-naam. 'k Zou het juist lastig vinden als ik wél te vinden ben voor 'vrienden', met de nadruk op die aanhalingstekentjes.

'k Heb geen zin om door (bijvoorbeeld) mijn baas, een opdringerige achterbuurman of een oud-klasgenoot uit het jaar nul gevonden te worden.
En dat is dus niet nodig. Ik ben ook niet vindbaar en gebruik mijn eigen naam. Ik heb het gewoon afgeschermd. Maar vrienden van vrienden zien natuurlijk wel mijn reacties en fotootje. Maar als dat ook niet mag lijkt facebook me uberhaupt niet zo handig.
Ik had eerst als achternaam 'Naamloos' opgegeven, maar na een tijdje kreeg ik een mailtje. Mijn naam was niet realistisch, en als ik dit niet zou veranderen werd mijn account geblokkeerd. Het hangt dus een beetje af van de nicknaam denk ik of het kan of niet.
quote:Susan schreef op 15 april 2012 @ 19:47:

Iemand die ik ken mag onder haar eigen naam niet vindbaar zijn op Facebook of Hyves en gebruikt dus ook een andere naam, zij heeft gewoon iedereen die ze kende een berichtje gestuurd om dat uit te leggen.Waarom zou je dat zou doen? Tenzij je ernstig gestalkt wordt door een ex ofzo lijkt het me nogal paranoide. Het is maar je naam. Die staat dan ergens, afgeschermd als je wil, op internet. Net zoals miljoenen, miljoenen, andere namen. Whoehoee spannend hoor, kunnen mensen echt wat mee...
Je kunt trouwens ook wel onder je eigen naam gaan en dan aanvinken dat je niet gevonden wilt worden. Als iemand dan op je naam zoekt, dan verschijnt je account niet.

Je kunt dan echter nog wel worden gevonden doordat iemand ziet dat je ergens reageert. Dus stel jij reageert bij A en B is bevriend met A, dan ziet B dat jij ook hebt gereageerd. Maar och, in het ergste geval krijg je dan een vriendschapsverzoek en die negeer je dan gewoon
quote:Hoenuverder75 schreef op 15 april 2012 @ 19:49:

[...]

Dat lijkt me nou juist geen probleem. Ik stuur mensen met wie ik contact wil wel een mailtje met mijn FB-naam. 'k Zou het juist lastig vinden als ik wél te vinden ben voor 'vrienden', met de nadruk op die aanhalingstekentjes.

'k Heb geen zin om door (bijvoorbeeld) mijn baas, een opdringerige achterbuurman of een oud-klasgenoot uit het jaar nul gevonden te worden.

Maar die kunnen je helemaal niet vinden als je dat zo instelt bij je privacy instellingen.

Bovendien hoef je mensen niet te accepteren als vriend. Zelfs je eigen moeder niet. Dat mag gelukkig volgens de mores van de social media.

Ik accepteer collega's ook niet meer en die ik erop had heb ik eraf gegooid. Zeggen ze niks van hoor.
Ik heb mn naam ook aangepast hoor en alles afgeschermd zodat ik niet zomaar vindbaar ben voor iedereen
Internagelaktisch
Nou, ik kreeg een tijdje terug een mailtje van een collega: "Och, het geeft niet hoor, als je geen vrienden met mij wilt zijn op Facebook."

Een andere naam gebruiken vind ik wel wat overdreven. Je kan zo eenvoudig alles instellen dat enkel de mensen die je zelf kiest je profiel kunnen zien.

Dan kunnen anderen mensen wel zien dat je op facebook zit, maar zien verder niks van je profiel.
quote:misspenny schreef op 15 april 2012 @ 19:56:

Nou, ik kreeg een tijdje terug een mailtje van een collega: "Och, het geeft niet hoor, als je geen vrienden met mij wilt zijn op Facebook."

Dat zegt dan meer over je collega. Die zal in real life ook wel geen sociaal wonder zijn of wel? Vind het erg not done zo'n mailtje.
.
Gegevens die je op facebook hebt gezet kun je niet meer wissen. Ja, je kunt ze "wissen", dan zie jij ze niet meer, maar facebook bewaart alles achter de schermen tot in de eeuwigheid.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
.
Ik ben al een tijdje geleden van FB afgestapt, juist omdat ik niet wil dat ze nog meer van mij te weten komen. Ik merk wel wat voor een impact FB heeft op het dagelijks leven: in de computerlokalen zijn de meerderheid van de schermen afgestemd op FB, steeds meer acties van bijv. gratis proefsetjes gebeurt via het 'liken' van de pagina, sommige informatie kan je alleen nog maar vinden via een FB-pagina, ... Ik vind dit stiekem wel een enge ontwikkeling en ben benieuwd wanneer deze bel zal ontploffen.

edit: over collega's en vrienden zijn op FB. Toen ik nog wel FB had en besloot deze alleen te onderhouden voor 'echte' vrienden, kreeg ik van de verwijderde vrienden commentaar waarom ik geen vriend meer met hen wilde zijn. Ik vrees dat voor sommigen een online-vriendschap meer kan betekenen dan een echte vriendschap. Hoewel het natuurlijk wel confronterend is, op je verjaardag maar 4 verjaardagswensen krijgen terwijl je er op FB 100en zou krijgen (afhankelijk van aantal vrienden)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven