Toko-tips?
woensdag 11 april 2012 om 16:29
Vanochtend was ik bij een Chinese toko. Ik wilde eens goed gaan inslaan, maar de keuze was zo groot dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Al die sojasauzen, sambals en boemboes...
Dus: wie heeft er goede tips voor mij? Wat zijn onontbeerlijke ingrediënten voor een beginneling in de Oosterse keuken? Wat zijn goede merken? En wat lekkere recepten met toko-ingrediënten?
O, uiteindelijk ben ik de deur uitgegaan met een bakje Tempeh en een fles gembersiroop. Dat moet beter kunnen!
Dus: wie heeft er goede tips voor mij? Wat zijn onontbeerlijke ingrediënten voor een beginneling in de Oosterse keuken? Wat zijn goede merken? En wat lekkere recepten met toko-ingrediënten?
O, uiteindelijk ben ik de deur uitgegaan met een bakje Tempeh en een fles gembersiroop. Dat moet beter kunnen!
dinsdag 17 april 2012 om 22:59
Nou je maakt smoor (had nog een kilo kippenboutjes liggen die ik niet door de datum wilde laten gaan)en dan bedenk je dat je eigenlijk geen tijd hebt om uitgebreid te koken. Je trekt een pakje aardappelpureepoeder uit de kast (ja ik weet het het is niet verheffend) stampt er de rauwe andijvie door et voila.
Ik denk niet dat er michelinsterren voor uitgedeeld worden maar het was best lekker
Ik denk niet dat er michelinsterren voor uitgedeeld worden maar het was best lekker
dinsdag 17 april 2012 om 23:08
quote:bopine schreef op 17 april 2012 @ 23:06:
Jullie maken me gek, dat andere topic kan ik al helemaal niet bijhouden (wil ik reageren dan zijn jullie al 3 pagina's verder) en hier krijgen we hoog filosofische discussies over simpele gebruiksvoorwerpen. Laten we het modern houden. Wat is het Indische woord voor staafmixer ?
Jullie maken me gek, dat andere topic kan ik al helemaal niet bijhouden (wil ik reageren dan zijn jullie al 3 pagina's verder) en hier krijgen we hoog filosofische discussies over simpele gebruiksvoorwerpen. Laten we het modern houden. Wat is het Indische woord voor staafmixer ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
woensdag 18 april 2012 om 11:10
quote:snoesje666 schreef op 17 april 2012 @ 23:21:
Automatische vertaling (Google Translate):
pengisar
Google Translate kan je natuurlijk alles wijsmaken.
De online woordenboeken konden me niet wijzer maken.Op de gok: een mesin pengisar is een keukenmachine of een blender, en bij pengisar tangan zag ik een staafmixer staan.
Automatische vertaling (Google Translate):
pengisar
Google Translate kan je natuurlijk alles wijsmaken.
De online woordenboeken konden me niet wijzer maken.Op de gok: een mesin pengisar is een keukenmachine of een blender, en bij pengisar tangan zag ik een staafmixer staan.
donderdag 19 april 2012 om 00:23
Ah Snoes, natuurlijk lust je wel sambal. Begin eens bij sambal manis (wordt hier in huis gewoon 'jam' genoemd, want echtgenoot houdt ook niet van pedis, wel van sambal manis op een boterham met kaas). Rawit is voor 'gevorderden', voorlopig niet aan beginnen. Vuistregel: hoe groter de lombok, hoe minder heet, maar helaas gaat dat niet altijd op. Hoe kleiner hoe heter meestal wel .
donderdag 19 april 2012 om 12:30
N.a.v. dit topic ben ik afgelopen maandag naar de toko gegaan en ik heb gekocht:
- Sojasaus
- Rijstevellen
- Sambal djeroek
- Chilisaus
- Gunpowder
- Gedroogde mango
- Glasnoodles
's Avonds heb ik loempia's gemaakt met:
Gekookte kipfilet
Verse koriander, munt & platte peterselie
Tauge
Wortelreepjes
Glasnoodles
Vissaus & sojasaus
Ik heb de loempia's niet gebakken, maar 'rauw' gegeten met een dipsaus van chilisaus, sojasaus & sambal djeroek. Was lekker en voor herhaling vatbaar.
Bedankt voor de inspiratie dames!
- Sojasaus
- Rijstevellen
- Sambal djeroek
- Chilisaus
- Gunpowder
- Gedroogde mango
- Glasnoodles
's Avonds heb ik loempia's gemaakt met:
Gekookte kipfilet
Verse koriander, munt & platte peterselie
Tauge
Wortelreepjes
Glasnoodles
Vissaus & sojasaus
Ik heb de loempia's niet gebakken, maar 'rauw' gegeten met een dipsaus van chilisaus, sojasaus & sambal djeroek. Was lekker en voor herhaling vatbaar.
Bedankt voor de inspiratie dames!
donderdag 19 april 2012 om 15:33
Dag TO,
Even terug naar je vraag. Ik heb zelf leren koken door kookboeken en in de boeken van Jamie Oliver lekker curry's gevonden om te maken. Daar kun je veel ingrediënten van bij de toko halen. Ze zijn lekker en heel gemakkelijk! Als je wilt beginnen is dat een goede start.
Verder kun je eens googlen op Chinese recepten, daar kom je vast wel wat tegen wat je aanspreekt om te maken.
Even terug naar je vraag. Ik heb zelf leren koken door kookboeken en in de boeken van Jamie Oliver lekker curry's gevonden om te maken. Daar kun je veel ingrediënten van bij de toko halen. Ze zijn lekker en heel gemakkelijk! Als je wilt beginnen is dat een goede start.
Verder kun je eens googlen op Chinese recepten, daar kom je vast wel wat tegen wat je aanspreekt om te maken.
vrijdag 20 april 2012 om 12:35
Leuk topic! Ben met een indo getrouwd en kom ook regelmatig bij de toko al is mijn wederhelft een nep-indo want hij eet liever aardappels 
Ik las het tauge dillema en ook hier haal ik altijd de uiteinde eraf. Volgens indische oma die helaas niet meer leeft blijft de tauge dan langer goed in de ijskast. Met velletjes eraan verleppen ze snel. Maar wat een monnikkenwerk!
Ik voel me in de Toko altijd net als een klein meisje in een snoepwinkel. Moet alles even bekijken en lezen etc. Kan er bijna een dage uit van maken volgens mijn man.
Ik las het tauge dillema en ook hier haal ik altijd de uiteinde eraf. Volgens indische oma die helaas niet meer leeft blijft de tauge dan langer goed in de ijskast. Met velletjes eraan verleppen ze snel. Maar wat een monnikkenwerk!
Ik voel me in de Toko altijd net als een klein meisje in een snoepwinkel. Moet alles even bekijken en lezen etc. Kan er bijna een dage uit van maken volgens mijn man.
maandag 23 april 2012 om 10:51
Ik heb van het weekend pepesan ikan gemaakt van een boemboe die ik had gehaald bij de toko. Erg lekker en zeker voor herhaling vatbaar!
Misschien waag ik me er nog wel een keer aan om ook die boemboe zelf te maken, maar dat zal wel een stap te hoog zijn voor deze kook-analfabeet
Misschien waag ik me er nog wel een keer aan om ook die boemboe zelf te maken, maar dat zal wel een stap te hoog zijn voor deze kook-analfabeet
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje