Engels sprekend personeel

15-05-2012 12:40 74 berichten
Het viel me laatst op bij Lush dat daar veel Engels sprekend personeel rondloopt. Wat bij wel meer Engelse ketens het geval is heb ik gemerkt. Nu heb ik daar zelf geen problemen mee want mijn Engels is goed en ik zie het ook een beetje als oefening omdat mijn uitspraak niet al te best is soms. Maar het lijkt me wel irritant voor mensen die geen of gebrekkig Engels kunnen en dan graag advies willen over een bepaald product of iets dergelijks.

Nu vraag ik me eigenlijk af hoe anderen dat ervaren dat je niet in het Nederlands wordt aangesproken?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zelf erg hinderlijk. En ik kan prima Engels spreken.

Ik vind, misschien ouderwets, dat personeel je in de eerste plaats altijd in het Nederlands moet aanspreken, en als blijkt dat je geen Nederlands spreekt je kunt switchen naar Engels of een andere taal.
Ik zat laatst bij een redelijk chique strandtent en daar hadden ze Spaanstalig personeel dat gebrekkig Engels en geen Nederlands sprak. Vond ik ook niet echt representatief omdat het niet een heel toeristisch strand is.
Het maakt mij niet zo uit.
In de Amsterdamse binnenstad heb je dat ook veel. Barpersoneel spreekt je daar in het Engels aan. Mijn Engels is goed, maar toch vind ik het hinderlijk. Zeker als het van die wijven zijn, die je vét arrogant gaan aankijken als je (in de drukte) per ongeluk in het Nederlands iets bestelt. Dan wil ik ze wel toeschreeuwen: ''Hallo?!!? We zijn in Nederland!!"..............
Zou voor mij een reden zijn om ergens anders te gaan winkelen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik was laatst bij de Albert Heijn en wilde iets vragen aan een medewerker, bleek deze dame uit oost europa te komen (vermoedelijk). Mijn engels is redelijk maar ik kon niet op het woord schap komen, haar engels was best beroerd, en we zijn er dus niet uitgekomen en ik kon op zoek naar een andere medewerker. Vond het eigenlijk heel vervelend.
Waarom is het in hemelsnaam hinderlijk voor sommigen als ze zeggen de taal goed te beheersen? Dan zou het de facto toch echt geen zier moeten uitmaken?

Mensen mogen mij aanspreken in de talen die ik beheers. Ik heb daar geen moeite mee en zie het eerder als oefening dan als hindernis.

Een stad als Amsterdam is een wereldstad. Daar stoor ik me er al helemaal nooit aan.

@ ailien

Het hangt er vanaf welke kroeg je opzoekt. Het zijn met name toeristententen waar ze Engels spreken. 99 procent van de uitgaansgelegenheden waar ik kom staat gewoon Nederlands personeel achter de bar.

Die andere kroegen leven van Britten die over de vloer komen. Dus het is logisch dat personeel daar Engels spreekt.
Ik ben het nog niet tegengekomen, behalve bij een Engelse kroeg of zo maar da's anders (of niet?), vind het wel raar eigenlijk.
quote:tartufone schreef op 15 mei 2012 @ 13:01:

Ik was laatst bij de Albert Heijn en wilde iets vragen aan een medewerker, bleek deze dame uit oost europa te komen (vermoedelijk). Mijn engels is redelijk maar ik kon niet op het woord schap komen, haar engels was best beroerd, en we zijn er dus niet uitgekomen en ik kon op zoek naar een andere medewerker. Vond het eigenlijk heel vervelend.Shelve
Ik vond het hinderlijk omdat ik moe was en met een zware mand met boodschappen liep en ik verwacht dat ik in een NL supermarkt in het Nederlands kan communiceren.

Als mijn moeder (of andere ouderen), bijv. deze persoon had aangesproken, zij loopt niet goed en spreekt ook geen Engels, dan had zij dit ook zeer vervelend gevonden.
Bij Engelse ketens of English/Irish pubs vind ik het niet zo'n punt, maar is idd wel lastig als je de taal niet zo goed beheerst. En ergens ook wel een beetje gaar, als IKEA-personeel me in het Zweeds zou aanspreken zou ik dat niet zo tof vinden geloof ik
Heerlijk, die internationalisering.
quote:jukebox schreef op 15 mei 2012 @ 13:02:

Waarom is het in hemelsnaam hinderlijk voor sommigen als ze zeggen de taal goed te beheersen? Dan zou het de facto toch echt geen zier moeten uitmaken?

Mensen mogen mij aanspreken in de talen die ik beheers. Ik heb daar geen moeite mee en zie het eerder als oefening dan als hindernis.

Een stad als Amsterdam is een wereldstad. Daar stoor ik me er al helemaal nooit aan.

@ ailien

Het hangt er vanaf welke kroeg je opzoekt. Het zijn met name toeristententen waar ze Engels spreken. 99 procent van de uitgaansgelegenheden waar ik kom staat gewoon Nederlands personeel achter de bar.

Die andere kroegen leven van Britten die over de vloer komen. Dus het is logisch dat personeel daar Engels spreekt.Klopt. Ik had het ook over ''de binnenstad'', ik ontwijk het daar ook liever.
quote:Rik78 schreef op 15 mei 2012 @ 13:05:

[...]

Shelve Ik bedoelde eigenlijk zo'n kop/ hoofdschap, weet eigenlijk niet eens hoe het in het Nederlands heet...Zo eentje die aan het hoofd van de paden staat.
Vind het hinderlijk, wil geen toerist in mijn eigen land zijn.
Zolang de service top is, dan vind ik het geen probleem. Een nieuwe taal leer je niet in een week en op deze manier kunnen niet-Nederlands sprekende mensen toch in Nederland aan de slag.
quote:Nomad schreef op 15 mei 2012 @ 13:08:

Zolang de service top is, dan vind ik het geen probleem. Een nieuwe taal leer je niet in een week en op deze manier kunnen niet-Nederlands sprekende mensen toch in Nederland aan de slag.De service was in mijn geval niet zo top. Ik vind dat wel het geval als een medewerker iets niet weet en dit dan gaat navragen, daar was in dit geval dus geen sprake van, ik werd doorverwezen naar een collega, m.a.w. ik moest op zoek naar iemand, en die vind je nooit meteen als je die nodig hebt.
Als ik waar dan ook ter wereld aan het werk wil, dan zou ik toch echt de taal eerst moeten leren. Hoe moeilijk misschien ook. Ik vind het vreemd dat dit voor Engelstaligen blijkbaar niet zo werkt.
Och, ik heb er geen problemen mee TO, integendeel. Ik durf van mezelf te zeggen dat ik vloeiend engels spreek (zonder nedderdutch accent) en vind het wel prettig om met engels sprekenden in engels te praten om ook bij te houden. Maar ik zou het wel raar vinden als personeel zelfs geen nederlands verstaat, in een klantgerichte functie tenminste Heb t ook nog niet meegemaakt. Heb wel engels sprekenden gesproken die ik in engels gesprek had maar dat zei achteraf zeiden liever hadden gezien dat ik nederlands sprak, want dat wilden ze graag leren. Engels kenden ze al wel
Dan vind ik dat de winkelmedewerker zelf zijn/haar collega erbij had moeten halen en niet jij. Dat is dus slechte service en daarom niet oke.
Ik vind het handig! Kan ik ook eens wat Engels spreken! Heerlijk toch? Uiteindelijk zijn wel allemaal wereldburgers!
quote:tartufone schreef op 15 mei 2012 @ 13:07:

[...]

Ik bedoelde eigenlijk zo'n kop/ hoofdschap, weet eigenlijk niet eens hoe het in het Nederlands heet...Zo eentje die aan het hoofd van de paden staat.In het nederlands heet dat kopstelling. maar google translate heeft er geen vertaling voor gevonden.
Ik vind het ook heerlijk om Engels te spreken. Maar als ik naar een restaurant of bar ga in Nederland, dan verwacht ik toch dat het personeel Nederlands spreekt. Waarom? Om het simpele feit dat ik in Nederland bén en niet van iedereen verwacht kan worden dat hij een tweede taal spreekt. Zo vanzelfsprekend is dat namelijk niet. In je eigen land zou je overal, altijd uit de voeten moeten kunnen komen met je eigen taal.

Ik vind het een totaal gebrek aan klantgericht denken van het betreffende bedrijf!
quote:ailien schreef op 15 mei 2012 @ 13:12:

Als ik waar dan ook ter wereld aan het werk wil, dan zou ik toch echt de taal eerst moeten leren. Hoe moeilijk misschien ook. Ik vind het vreemd dat dit voor Engelstaligen blijkbaar niet zo werkt.

Uit ervaring weet ik dat dit niet zo is. Ik heb in verschillende landen gewerkt zonder dat ik de taal goed sprak. En ik ben geen Engelstalig persoon.

Zou je het beter vinden als alle immigranten eerst twee jaar taalstudie doen en dan pas beginnen te werken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven