Klopt dit wel?

25-05-2012 11:24 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil een appelcake maken volgens een recept uit de krant.

Maar nu hoeft er dus maar zo weinig bloem door, dat ik me afvraag of het wel goed is.

Ingrediënten volgens het recept:

120 gram boter

2 eieren

50 gram bloem

1 eetlepel bakpoeder

schil + sap van 1 citroen

1 kilo appels

90 gram rietsuiker

snufje zout

De boter moet gesmolten worden. Daarna moeten de eieren gesplitst, de dooiers + suiker tot een creme en de eiwitten stijf worden geklopt.

Bloem + bakpoeder + gesmolten boter door eidooiercreme roeren en dan beetje bij beetje het eiwit erdoor.

Dit gaat is een springvorm, appels erbij en 1 uur in de oven op 180 graden.

Denken jullie dat dit klopt?

Of is mijn cake op deze manier gedoemd te mislukken.. :rolling:
Ja dat kan goed kloppen.
Lijkt mij ook vreemd. Misschien even rond kijken op internet naar vergelijkbare recepten?

Edit: Zie net dat er ook bakpoeder in gaat, dan kan het idd wel kloppen, want het deeg komt dan meestal omhoog, wordt luchtiger enzo.
Volgens mij klopt dat
In mijn appelcake gaat deze verhouding en die is altijd erg lekker. Dus de verhouding klopt wel, maar....bij mij gaat er dus ook zelfrijzend bakmeel in!

200 gram zelfrijzend bakmeel

50 gram bloem

175 gram boter

175 gram suiker

Zakje vanillesuiker

Mespunt zout

3 eieren

85 milliliter melk

2 appels (geschild, in partjes) Jonagold, zoetzuur

kaneelpoeder
@maja en blond: maar heb je dan niet te weinig vaste/droge ingrediënten erin zitten?
@Linde: maar jij gebruikt daarin nog eens 200 gram zelfrijzend bakmeel. In mijn recept is de bloem echt het enige dat erdoor moet.
je eiwitten sla je ook stijf en je dooiers romig.

uit mijn hoofd heet dit officieel geen cake maar heeft het deeg / beslag / eindresultaat een andere naam.

Ik heb pas geleden een taart gemaakt met ook zoiets als basis en bij schwarzwalderkirschtaart uit mijn kookboek gaat het ook ongeveer zo. Ik kan alleen nu niets nakijken.
je kunt het altijd proberen. kijk hoe je beslag eruit ziet als het af is, dan zou je mogelijk nog wat bloem bij kunnen voegen.
maryni83 schreef op 25 mei 2012 @ 11:31:

@maja en blond: maar heb je dan niet te weinig vaste/droge ingrediënten erin zitten?
Klopt, ik denk dus ook dat alleen bloem te weinig is.
En een kilo appels vind ik wel erg veel!! Zeker voor een cake.
Maja82 schreef op 25 mei 2012 @ 11:35:

je eiwitten sla je ook stijf en je dooiers romig.

uit mijn hoofd heet dit officieel geen cake maar heeft het deeg / beslag / eindresultaat een andere naam.

Ik heb pas geleden een taart gemaakt met ook zoiets als basis en bij schwarzwalderkirschtaart uit mijn kookboek gaat het ook ongeveer zo. Ik kan alleen nu niets nakijken.

Ja, zoiets dacht ik ook! Ik zit nu even te googelen, en volgens mij is dit dan een soort 'sponge cake'.

Alleen doen ze daar wel gelijke hoeveelheden boter, suiker en zelfrijzend bakmeel in. Maar misschien is daarom ook dat bakpoeder dat erdoor moet?
Lindec69 schreef op 25 mei 2012 @ 11:52:

En een kilo appels vind ik wel erg veel!! Zeker voor een cake.
Ja he? Je moet ze er in partjes induwen op het laatst, dus ik kijk gewoon hoeveel ik nodig heb. Kan me inderdaad niet voorstellen dat er een kilo in past.. ;-)
Ach wat, ik ga het gewoon proberen, kijken wat het wordt! En inderdaad als het heel vloeibaar is kan ik altijd nog bloem toevoegen.

Thanks!
En?
Volgens mijn oma die il nooit gekend heb is het altijd evenveel gram van meel, boter en suiker en dan nog eieren erbij en een snufje zout, zou maak ik altijd mn cake, maar erg lekker om er idd nog appels en kaneel in te doen!
Dat word een appelig cakeje ;-) Ik doe altijd gelijke verhoudingen bloem, suiker, boter. Op elke 50gram 1 ei. Voor een normaal cakeblik van alles 250 gr. en 5 eieren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven