facebook

03-06-2012 22:10 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op facebook word je overladen met berichtjes over hoe geweldig iemand zijn leven vind. I love my life, ben zo gelukkig enz enz. Ik vraag me af waar dit vandaan komt. Is het niet zo dat als je gelukkig bent je dit niet van de daken hoeft te schelden. En als iemand ook echt gelukkig is steek je zo dan niet de ogen uit bij degene die dat niet zijn.

Het toppunt vond ik dat ik net een status update las bij iemand die neerzette: In de auto naar het ziekenhuis .... heeft een ernstige bloeding aan het hoofd @ hechten dan maar. Deze status ging over een kind. Waar denk je aan als je in alle heil in de auto zit met een gewond kind. Aan facebook?

Ik begrijp het niet zo goed. Als je het allemaal heel oppervlakkig bekijkt dan lijkt het een aandacht vragende ogen uit steek show..

Of heb ik het mis?
quote:zomerkoninkje schreef op 03 juni 2012 @ 22:31:

[...]

Vind het soms juist wel handig dat je door alle updates wel globaal weet waar iedereen mee bezig is en dat als aanknopingspunt kunt gebruiken voor een gesprek. Er blijven meestal nog genoeg details over om in real life te bespreken.

Als je wil weten waar iemand mee bezig is dan kun je dat toch ook gewoon vragen als je diegene spreekt?

Aanknopingspunten heb je sowieso toch bij mensen die je kent?
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ja eigenlijk vind ik dat wel leuk.

Als een vriendin de dag ervoor een check in heeft gedaan zoals: spannend avondje @'blabla'

Dan vind ik het leuk om er naar te vragen hoe het was, met wie ze was etc

Een update is vaak 1 zin, globaal.

De details zijn leuk om later over door te gaan.

Ik vind t leuk om te weten wat ze doen.

Als ik zie dat een vriendin bij een leuk cafe incheckt in de buurtstuur ik een berichtje o ik ook zal komen.

Op die manier veel leuke avonden gehad hoor
Internagelaktisch
Verder interesseert het mij bij wijze van spreken geen ruk dat Anita waar ik vroeger mee op de MAVO heb gezeten "voor de kids aan het shoppen is in 020 met haar dinnetjes"

hahahahhahaha
Nee daarom kun je mensen ook uitzetten.

Doe ik ook bij bepaalde mensen die alleen maar over hun babies praten (kat/kind)
Internagelaktisch
En als niemand meer wat neerzet is FB ook binnen no-time weer 'uit'.

Deel van de charme van fb is het volgens en zelfs 'creepen' van andere mensen.

Hoe meer mensen updaten en foto's online zetten hoe leuker ik fb vind.

Mits het verschillende dingen zijn dan, 4x een etende baby hoef ik niet te zien haha.
Internagelaktisch
quote:Enn schreef op 03 juni 2012 @ 22:13:

Waarom Maaique?

Ik zou ook niet snel met bloedend kind in auto denken aan posten op facebook.ach, misschien waren ze al lang in het ziekenhuis, werd het kind gehecht terwijl moeder mee was en zat vader werkloos op de gang met zijn smartphone te spelen.
Op het moment supreme doet niemand dat lijkt me..

Meer op een 'wacht' moment en je de boel dan toch ff checkt
Internagelaktisch
precies.

Ik denk eigenlijk nooit zo na over die statusupdates als TO. Als ik een berichtje lees over kleine Kees die een gat in zijn hoofd is gevallen, dan post ik iets terug als 'Wat erg! Sterkte/beterschap gewenst'.

*vraagt zich af waarom mensen überhaupt FB hebben als ze er alleen maar over zaniken
Facebook is een soort van persoonlijke etalage ter promotie van jezelf. Mensen zetten er voornamelijk leuke of interessante dingen op. Sommige mensen worden er waarschijnlijk doodongelukkig van, want je eigen leven is best wel saai in vergelijking met dat van andere mensen die voortdurend statusupdates geven over hippe feestjes en coole vakanties. Dat ze tijdens die hippe vakantie knallende ruzie met hun partner kregen of dagenlang aan de diarree waren van het tropische eten staat er dan weer niet bij. Je moet Facebook daarom niet te serieus nemen.
Ik vind t vaak wel fijn .. Nouja fijn.. Handig dan om dat soort dingen te lezen. Dan weet je toch wat er aan de hand is en kun je even bellen of whatsappen om te vragen of alles wel gaat.
Internagelaktisch
Het àllerergste op Facebook zijn berichten als ik gisteren weer eens langs zag fietsen:

'De mensen zien alleen maar de buitenkant. Share dit bericht als je voor het innerlijk gaat. Ik wed dat 99% van de mensen alleen voor het uiterlijk gaan en dit niet zullen doen. Dus share en laat zien dat je een hart hebt.'

Rot. De. Fuck. Op.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Haha, EB. die berichten zijn ook erg. Die share ik dus nooit. Gelukkig worden het er steeds minder.

Verder geen problemen met FB. Ik weet dat mensen meestal alleen de mooie en leuke dingen laten zien (ik ook en ook zonder FB doen mensen dat). Ik vind het best een handig medium, je snel op de hoogte van het wel en wee van anderen. Mijn familie woont best ver, dus daar zijn we niet elke week. En meestal bel je elkaar niet op om te delen dat neefje van 3 zo'n grappige uitspraak deed of een mooie tekening gemaakt heeft. Op FB zie ik die dingen wel en dat vind ik leuk.
Ik plaats nooit dat soort berichten en lees eigenlijk ook nooit dat soort berichten van vrienden. Ik vind facebook vooral handig voor het volgen van bepaalde bands, kunstenaars en nieuwswebsites en het op de hoogte blijven van toffe concerten. Ik plaats niet eens foto's.
Ja ik gebruik het ook om af en toe wat te horen van mensen die ik niet regelmatig spreek. En familie en vrienden in het buitenland. Verder is het leuk om bijvoorbeeld aankomende evenementen te bespreken.

Maar ik kan me voorstellen dat als je niet lekker in je vel zit je onzeker/ jaloers / unhappy kan worden van al die foto's van hippe vakanties met me-niewe-hubbie.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
FB en ander social media site's zijn uit de hand gelopen "vrienden" site's.

Zoals eerder aangegeven is het handig om voor verre familie of kennissen. Foto's en berichten kun je ook voor één specifiek persoon of een groep op FB zetten. Dat doe ik dan nog weleens.

Om de stemming te peilen heb ik weleens een bericht op FB gezet hoe mijn gevoel die week was. Mensen zitten daar dus echt niet op te wachten, alsof ik ziek was etc. etc. Niemand die dan echt naar je vraag wat er aan de hand is, of met me wil praten.

Zet ik er bij wijze van een foto van eten op, dan hebben ze allemaal tijd om aan te komen.

Mensen willen zelf voor de gek gehouden worden en willen niet de waarheid horen. Terwijl ze wel pretenderen eerlijk te zijn en geïnteresseerd te zijn in andere.

Voor echte vrienden heb je geen internet voor nodig, rest is onzin en hou het lekker voor de fun.
quote:EvyBlissy schreef op 04 juni 2012 @ 07:58:

Het àllerergste op Facebook zijn berichten als ik gisteren weer eens langs zag fietsen:

'De mensen zien alleen maar de buitenkant. Share dit bericht als je voor het innerlijk gaat. Ik wed dat 99% van de mensen alleen voor het uiterlijk gaan en dit niet zullen doen. Dus share en laat zien dat je een hart hebt.'

Rot. De. Fuck. Op.Herkenbaar. Een kennis van me had laatst ook zo'n bericht, iets als 'vanaf nu wil ik alleen nog maar met leuke en interessante mensen omgaan'. Braak.
Ik vind het juist handig dat mensen vaak even op facebook posten hoe het gaat als er wat aan de hand is en een hoop vage verhalen, want je belt zelf waarschijnlijk alleen naaste familie en het verhaal gaat dan via via verder en wordt heel anders, zoals vroeger met dat spelletje dat je wat door moest fluisteren en de laatste van 30 het verhaal na moest vertellen. Als je zelf iedereen op de hoogte houdt door regelmatig even wat op facebook (of twitter) te plaatsen, weet je zeker dat iedereen het echte verhaal weet. Heb het zelf laatst ook gedaan toen ik met zoon midden in de nacht in het ziekenhuis belandde, eerst naaste familie gebeld en toen mocht hij het zelf op zijn twitter zetten (ja dat moet zsm als je 14 bent) en heb ik het zelf ook op mijn facebook gezet en daarna steeds updates als er weer een arts was langs geweest. Zo was iedereen steeds snel en makkelijk op de hoogte. En wil je niet dat iedereen het weet kun je ook nog aangeven dat bijvoorbeeld alleen familie het te zien krijgt oid.
Of alleen maar geklaag op die updates, rot toch op zeg..Waarom heb ik nog FB eigenlijk..
Of van die suggestieve updates als: "wat een kutdag!!" zodat iedereen gaat vragen: hoezo, wat is er dan? En dan óf klagen óf mysterieus blijven doen en NIKS zeggen..

Alsof ze zich dan ff belangrijk willen voelen.. Ik heb zoiets van: als je toch wat te klagen hebt verwerk het dan meteen in je status, is dat mysterie ook weer de wereld uit, maar helaas..
Ik ben er gelukkig sinds kort mee gestopt.

Geef mij maar IRL contact.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ik heb juist door FB meer contacten IRL.

Ik krijg vaak berichtjes , zullen we wat afspreken , ook van mensen die ik anders mischien niet zou zien.

Bovendien heb ik een grote groep vrienden en familie in het buitenland en is het een heel makkelijk medium om van elkaar te zien waar we mee bezig zijn.

Ik heb een vriend die de hele tijd Budhawijsheden in de ether gooit en regelmatig verteld dat ie nu naar de Dirk is ipv AH.

Ergerlijk maar ik kan er ook wel om lachen.

Ik heb van een paar vrienden de statusupdate uitgezet omdat ze mijn hele timeline volgooien met stomme liedjes en filmpjes van YouTube.

Ik vind het "mooiweer" spelen eigenlijk wel meevallen.

Dat doen we IRL nl ook en mijn problemen bespreek ik dan ook alleen met de paar echte vrienden die ik heb.
quote:Mademoiselle85 schreef op 04 juni 2012 @ 10:01:

Of van die suggestieve updates als: "wat een kutdag!!" zodat iedereen gaat vragen: hoezo, wat is er dan? En dan óf klagen óf mysterieus blijven doen en NIKS zeggen..

Alsof ze zich dan ff belangrijk willen voelen.. Ik heb zoiets van: als je toch wat te klagen hebt verwerk het dan meteen in je status, is dat mysterie ook weer de wereld uit, maar helaas..

haha jja ik heb ook een zus-van-vriendin in mijn lijst die iedere week een nieuwe ziekte heeft.

Laatst had ze online staan dat ze verdrietig en teleurgesteld was. Daaronder dan 10 reacties "ojee whats gebeurt??"

haar antwoord onderaan " @naam.... is privé, ik stuur je zo een email.

WTF??

als dit privé was dan zet je het niet op FB

zielig aandachtvragend wijf dat ze is haha
ik vind het ook leuk om vanalles te horen van vrienden

ik bel niet dagelijks met iedereen.

Maar sommigen slaan echt door ja.

Mijn wondertje :puke: heeft voor t eerst op t potje geplast

echt.... zo'n dingen zijn toch niet interessant?

Of erger nog: een stagiaire van mijn werk die online zegt

dat ie "gelukkig nog maar een uurtje aan deze k*topdracht

hoeft te werken en dan weekend heeft"

na het weekend hoefde hij ook niet terug te komen!

Of heel veel erger nog: mensen die een profiel aanmaken

voor hun hond of baby.... daar snap ik dus echt geen zak van!
quote:koekie1980 schreef op 04 juni 2012 @ 13:40:

[...]

Laatst had ze online staan dat ze verdrietig en teleurgesteld was. Daaronder dan 10 reacties "ojee whats gebeurt??"

haar antwoord onderaan " @naam.... is privé, ik stuur je zo een email.

WTF??

als dit privé was dan zet je het niet op FB

zielig aandachtvragend wijf dat ze is haha Ja, dit is precies wat ik bedoel!!! Of dan reageert er 1 vriendin die het toevallig WEL weet en dan gaan ze samen gezellig verder in geheimtaal, hahahaha!
quote:koekie1980 schreef op 04 juni 2012 @ 13:45:

ik vind het ook leuk om vanalles te horen van vrienden

ik bel niet dagelijks met iedereen.

Maar sommigen slaan echt door ja.

Mijn wondertje :puke: heeft voor t eerst op t potje geplast

echt.... zo'n dingen zijn toch niet interessant?

Of erger nog: een stagiaire van mijn werk die online zegt

dat ie "gelukkig nog maar een uurtje aan deze k*topdracht

hoeft te werken en dan weekend heeft"

na het weekend hoefde hij ook niet terug te komen!

Of heel veel erger nog: mensen die een profiel aanmaken

voor hun hond of baby.... daar snap ik dus echt geen zak van!Huh bestaan die echt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven