Slaapprobleem?

11-06-2012 14:11 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet helemaal onder welke pijler dit onderwerp thuishoort, zet hem eerst maar even hieronder. N.a.v. een topic van afgelopen week waarin over slaapverlamming werd gesproken, wil ik jullie het volgende voorleggen.

Ik slaap heel erg diep, hoor vaak (niet bewust) de wekker. Dat wil zeggen; ik doe hem meestal wel uit maar kan me het niet herinneren. Soms doe ik de wekker ook niet uit, heb er weleens een half uur naast liggen te slapen terwijl hij afging.

Als ik bij mijn vriend slaap en hij komt thuis als ik al slaap of hij is 's Morgens eerder wakker dan praat ie weleens tegen mij, ik geef dan ook antwoord, en ook het 'goede' antwoord, zeg maar geen gebrabbel ofzoiets. Maar ik kan me daar vaak niets van herinneren als ik eenmaal echt wakker ben.

Eén keer heb ik het zelfs gehad toen ik met vrienden op vakantie was, dat ze bij mij in de slaapkamer stonden en me wakker probeerden te maken omdat we op excursie gingen, dat hun dat niet gelukt is. Ik heb ze wel gehoord en ook gezien (al had ik volgens hun mijn ogen niet open) maar ik kon mezelf niet wakker krijgen.

Volgens mij vriend is het meer een soort luiheid, omdat ik bij 'leuke' dingen of dingen waarbij ik iets beloofd heb te gaan doen (bv helpen bij een vereniging of vrienden helpen verhuizen) wel uit mezelf de wekker hoor. Ik ben van mening dat het geen luiheid is maar echt een soort slaapprobleem. Tot op de dag van vandaag moet ik nog steeds 3 van 5 dagen gewekt worden door mijn ouders (als ik daar slaap) of door mijn vriend om op tijd op het werk te komen...

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening
Een vriend van mij werd niet wakker door het monotone geluid van de wekker. Hij heeft dus nu een wekker die muziek afspeelt en nu word hij wel wakker door de wekker. Misschien een idee?
Misschien is het een plan om wat vroeger naar bed te gaan. Ik heb ook veel slaap nodig en ik herken veel van je verhaal, maar dat was toen ik veel jonger was, nu heb ik daar geen last meer van. De late avond is voor veel mensen aantrekkelijk om mee te maken, maar echt, alles bij elkaar, mis je niets.
quote:chocolover schreef op 11 juni 2012 @ 14:14:

Een vriend van mij werd niet wakker door het monotone geluid van de wekker. Hij heeft dus nu een wekker die muziek afspeelt en nu word hij wel wakker door de wekker. Misschien een idee?Heb ik vroeger geprobeerd en droomde dan dat ik in een café was waar de jukebox aan stond.
Oei Cateautje, da's dan ook weer niet fijn
Ik ben echt geconditioneerd op het geluid van de wekker. Als dat geluid gaat dan zit ik werkelijk rechtop. Kan er niet tegen en ben er meteen wakker van.

Ik heb een kennis die 's ochtend 3 wekkers laat afgaan anders wordt ie niet wakker. Soms nog niet met 3 wekkers! Wat helpt volgens zijn huisarts is ritme inbouwen zodat je lichaam weet wanneer je moet opstaan.
Heb ik ook. Meestal slaap ik zelfs zo vast dat ik mijn man niet hoor weggaan.

Als ik op tijd mijn nest uit moet, zet hij de wekker en de telefoon naast mijn hoofd. Dan belt hij ook nog eens om me goed wakker te maken.

Van mijn dochter (via de babyfoon) word ik weer wel wakker. Heel gek is dat. Maar die slaapt rustig tot 9 uur door, dus soms heb ik daar niets aan.

Nu scheelt het dat ik momenteel niet werk, dus ik hoef er meestal ook niet vroeg uit.
Haha Cateautje, dat zou mij ook kunnen overkomen dromen dat ik in een café zat. En qua ritme, tot december studeerde ik nog en gaf ik de schuld ook aan een verkeerd ritme door studententijd. Maar ik werk inmiddels een half jaar en ga op tijd op bed en pak mijn 7 à 8 uur rust, terwijl ik aan 6 uur ook meer dan genoeg heb. Vandaar ook dat ik nu begin te denken dat het echt weleens een slaapprobleem kan zijn.

Toen ik jonger was, een jaar of 11 sliep ik eens bij een penvriendin en het hotel dat in dezelfde straat stond (maximaal 100 meter vanaf haar huis) stond in de brand. Er stonden een x aantal brandweerauto's, ambulances en groot aantal mensen voor haar huis. En ik, ik sliep gewoon door. Haar hele familie was verbaasd dat ik niets gehoord had...
quote:dutchie2012 schreef op 11 juni 2012 @ 14:30:

Haha Cateautje, dat zou mij ook kunnen overkomen dromen dat ik in een café zat. En qua ritme, tot december studeerde ik nog en gaf ik de schuld ook aan een verkeerd ritme door studententijd. Maar ik werk inmiddels een half jaar en ga op tijd op bed en pak mijn 7 à 8 uur rust, terwijl ik aan 6 uur ook meer dan genoeg heb. Vandaar ook dat ik nu begin te denken dat het echt weleens een slaapprobleem kan zijn.

Toen ik jonger was, een jaar of 11 sliep ik eens bij een penvriendin en het hotel dat in dezelfde straat stond (maximaal 100 meter vanaf haar huis) stond in de brand. Er stonden een x aantal brandweerauto's, ambulances en groot aantal mensen voor haar huis. En ik, ik sliep gewoon door. Haar hele familie was verbaasd dat ik niets gehoord had...En hoe lang slaap je als je geen wekker zet?
Ik denk dat je toch echt slaap tekort komt als je op het moment van opstaan nog zo diep in slaap bent dat je niet wakker wordt van een wekker.

Als je genoeg slaapt word je vanzelf op tijd wakker. Ik wel tenminste. Iedereen lijkt me. Je moet toch een keer wakker worden?
.
quote:impala schreef op 11 juni 2012 @ 14:39:

Ik denk dat je toch echt slaap tekort komt als je op het moment van opstaan nog zo diep in slaap bent dat je niet wakker wordt van een wekker.

Als je genoeg slaapt word je vanzelf op tijd wakker. Ik wel tenminste.Yep, is ook zo. Ik denk dat TO zich teveel vast houdt aan wat wetenschappers over slaap zeggen. De gemiddelde mens heeft inderdaad een bepaald aantal uren nodig, maar ja, als je niet tot het gemiddelde behoort.
quote:Cateautje schreef op 11 juni 2012 @ 14:16:

[...]

Heb ik vroeger geprobeerd en droomde dan dat ik in een café was waar de jukebox aan stond.

Ik droomde met zo'n PIEP PIEP PIEP wekker altijd dat er een alarm afging, of dat het een kapotte ambulance oid was

Ik heb nu een licht-wekker met (HELE HARDE) vogeltjesgeluiden. Is het enige waar ik wakker van wordt. Als ik bij mijn vriend slaap hebben we een normale wekker waar hij wakker van wordt en vervolgens mij hij mij dan wakker schudden
quote:Cateautje schreef op 11 juni 2012 @ 14:40:

[...]

Yep, is ook zo. Ik denk dat TO zich teveel vast houdt aan wat wetenschappers over slaap zeggen. De gemiddelde mens heeft inderdaad een bepaald aantal uren nodig, maar ja, als je niet tot het gemiddelde behoort.Hier thuis ook, vriend en ik hebben minstens 9u nodig... 8u is prima, maar zonder wekker slapen we minstens 9u.
quote:chyou schreef op 11 juni 2012 @ 14:43:

[...]

Ik droomde met zo'n PIEP PIEP PIEP wekker altijd dat er een alarm afging, of dat het een kapotte ambulance oid was

Ik heb nu een licht-wekker met (HELE HARDE) vogeltjesgeluiden. Is het enige waar ik wakker van wordt. Als ik bij mijn vriend slaap hebben we een normale wekker waar hij wakker van wordt en vervolgens mij hij mij dan wakker schudden
Ik had het van de week nog. Ik droomde over een heavy metal band en de gitarist bleef maar één ding doen whiehoewhiehoewhiehoe, de ander bandleden gingen om hem heen staan en hij bleef maar door gaan. Ik werd er wakker van, maar het geluid ging gewoon door

Bleek dat ze bij mij achter de tramrailsen aan het slijpen waren. Tja.
@Spectral, zonder wekker in het weekend slaap ik een uurtje of 7 à 8.

@Chyou, misschien ook een licht wekker proberen. Al ben ik bang dat het niet gaat helpen. Als ik iets belangrijks heb de volgende dag en ik slaap alleen dan slaap ik vaak met de gordijnen open zodat ik dan een kans heb om wakker te worden van het (felle) licht. (+ natuurlijk wekker van mezelf, van vriend en telefoon).

Ik zou nu na een half jaar hetzelfde ritme toch wel denken dat ik een normaal ritme met genoeg slaap heb opgebouwd. OK, in het weekend wordt het soms nog wel laat dat je daar maandagmorgen en eventueel dinsdagmorgen nog wat last van zou kunnen hebben, dat kan. Maar woensdag, donderdag en vrijdag toch niet meer?
-
anoniem_153265 wijzigde dit bericht op 11-06-2012 15:01
Reden: quoten gaat als nieuweling nog niet optimaal ;-)
% gewijzigd
quote:Cateautje schreef op 11 juni 2012 @ 14:53:

Ik had het van de week nog. Ik droomde over een heavy metal band en de gitarist bleef maar één ding doen whiehoewhiehoewhiehoe, de ander bandleden gingen om hem heen staan en hij bleef maar door gaan. Ik werd er wakker van, maar het geluid ging gewoon door

Bleek dat ze bij mij achter de tramrailsen aan het slijpen waren. Tja.
Ga je op een vaste tijd naar bed?
Ik ken het probleem. Ik zette vroeger 3 wekkers, verschillede tonen allemaal op zn hardst. Vaak zette ik in mn slaap een van de wekkers uit, maar sliep dr ook wel eens doorheen. Ook het alert wakker worden bij een afspraak oid herken ik, net als het terugpraten in mn slaap.

Ik heb sinds een paar jaar ook de wakeuplight van philips en ik vind het geweldig! Van de vogeltjes word ik niet wakker (ik denk alleen wat fluiten die vogel hard en slaap weer verder), ik wissel om de paar weken af met of de radio of de trommels. Het geluid en het licht worden geleidelijk opgebouwd, dus je schrikt ook nooit meer wakker (zoals bij zo'n ouderwetse bellenwekker). Meestal zet ik mn wekker een half uur tot 20 minuten eerder zodat ik nog 2 keer kan snoozen, maar dan ben je ook wel echt wakker van de muziek en het licht (licht blijft aan tijdens het snoozen).

Echt een aanrader dus!
Slaapprobleem?

Nee, duidelijk een wakkerwordprobleem.
@Stampertje_78 ja tegenwoordig ga ik op een vaste tijd (verschilt hooguit een half uur) naar bed.

@razzle dat klinkt wel goed zo'n wake-uplight. Misschien toch even in verdiepen. Kan het altijd proberen.

Maar denken jullie dat het gewoon vast slapen is of een soort luiheid zoals vriend schetst?
Meerdere wekkers zetten,waarvan je weet dat het geluid je irriteerd.

Wekkers buiten je bereik zetten,zodat je je bed uit moet om ze af te zetten

Op tijd naar bed(ik moet om 0500 uur op,maar lig nooit na 21.30uur in bed.

Vaste tijden naar bed en opstaan,dus in het weekend dezelfde tijden aan houden,of ongeveer als door de week.(jaja saai,maar in mijn geval het meest functioneel,anders slaap ik zondag nacht niet,en tja,das niet zo slim als je 10 uur achter het stuur van een vrachtwagen zit,niet uitgeslapen zijn he?)

Geen koffie thee of prik 3uur voor je gaat slapen ivm caffeine,en bij koolzuur,actievere blaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven